Keresés

Részletes keresés

Mágus23 Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58922

Üdv Károly !

 

Köszönöm válaszod .

Előzmény: k.novotny (58918)
k.novotny Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58921

Olvasd alantabb

 

De még gyüjtögethetsz egy kicsit, mert a szeszgyárnak 7 db. gőzmozdonya volt az idők folyamán

Előzmény: Felek Ferenc (58919)
k.novotny Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58920

Fedvény

 

A győri nem tűznélküli mozdony volt

 

Bocs

Előzmény: k.novotny (58918)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58919

Győrben a "CSIGA" volt tűznélküli?

 

"MEDVE" - ex. BHÉVXII. oszt. 31 - 1905. MÁV Gépgyár 1824 gysz. 29/45 jelleg

"LINA" - ex. GySEV IX. oszt. 32 - 1885. Sigl WN. 3098 gysz. 79 jelleg

"CSIGA" - 1915. Orenstein & Koppel ???

MÁV 11,015 - 1910. MÁV Gépgyár 2420 gysz. 88/2 jelleg

Előzmény: k.novotny (58918)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58918

Úgy a győri, budafoki, illetve az óbudai szeszgyárnak voltak tűz nélküli mozdonyai. Nekem egyikről sincs képem

 

Mivel pedig, hogy a mozdonyokon semmiféle azonositási ismertető sincs,  igy nem vállalkozok barkopázásra.

Előzmény: Mágus23 (58915)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58917

Mintha a fotózás mellett filmeztek is volna, valahogy dereng a Youtubról. Szép képek (szegény Csörgő leruszkizva...).

Előzmény: r_tamas (58899)
fantal Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58916

Pedig ez a Józsi lehet, az volt az Óbudai Szeszgyár mozdonya

Előzmény: Mágus23 (58915)
Mágus23 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58915

ÜDV Károly !

 

Köszönöm a választ. Kérlek engedj meg egy kérdést . A napokban vettem néhány régi képeslapot.ezek között van 2 általam eddig nem ismert ipari kis tűznélküli mozdony képe . A lapok hátán csak annyi van szeszgyári  gőztárolós mozdony  1 2

Fogalmam sincs milyen gép ez az biztos ,hogy nem a Józsi nevű mozdony,kérlek ha lehet adj tanácsot . Előre is köszönöm.

Előzmény: k.novotny (58912)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58914

Hanem az, hogy a MÁV-ba született.

 

Ez igy igaz

Előzmény: manhattani (58913)
manhattani Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58913

>megint lehet esetleg vitatkozni, hogy nagy a mozdony, az autó meg jóval kisebb, ...

 

A hajó nagyobb, mint a mozdony (Sopron zuhatagi vontató).

A repülő is (Li-2-es, Il-14-es).

 

A mozdonynak nem az a hibája, hogy nagy. Hanem az, hogy a MÁV-ba született.

Előzmény: k.novotny (58912)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58912

Engem tényleg egy dolog érdekel, meg lett örizve, vagy sem. (vigyáznak rá, vagy sem).  A többi egy másodlagos kérdés.

 

Ha voltál a KM-ben láthattad a különböző autókról is a kiállitást. Ezen kivül ami van az a raktárban esetleg megnézhető. (vagy megengedik vagy nem)

 

Evvel szemben, ha jobban körül nézel az autós világban, itt magyarban is feltámadt a régi úgy nevezett 'Old Timer' autók vásárlása, majd felújitása, müködő képessé tétele, és ráadásul különböző találkozókon való részvétele. Tehát ez a magán szférában indult el, rengeteg magán pénz beleölésével, ami egy KM-től, illetve a magyar államtól nagyon sokáig nem lesz elvárható, hogy azt a pár darab kiállitott járművet legalább olyan állapotba hozza, mint egy egy magán tulajdonos. A KM-től már az is egy szép teljesitmény, ha egy évben egyszer letörlik ezektől a járművekről a port.

 

Tehát mig a vasút egy helyben topog, vagy az állapotok még jobban romlanak, addig egy másik közlekedési ágazat megörzése, igen csak fellendülőben van.

 

Ez az állami, illetve a magán szféra közötti különbség.

 

Innentől kezdve megint lehet esetleg vitatkozni, hogy nagy a mozdony, az autó meg jóval kisebb, de ez nyugaton is igy van.

 

Ez nálunk akkor fog megváltozni, ha állam bácsit kettős lábbal kiiktatjuk, és a járműveket a magánszférának kiadjuk. A gond az, hogy ez a rengeteg ocskavas már kutyának sem kell, max a kóhóknak, és ezeken az állapotokon még az ükunokáid is rágodni fognak

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Mágus23 (58908)
Mágus23 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58911

ÜDV Antal !

Nagyon kösz az infót

Előzmény: fantal (58910)
fantal Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58910

Soltész Jóska tanulmánya alapján a múzeum három, azaz 3 eredeti vasúti járművet kapott  1945 előtt:

 

- az első MÁV Gépgyárban készült mozdonyt, a III. osztály 108 (335,043) psz. járművet MÁV adta a múzeumnak, de a múzeum nem vette át, a gép 1919-ben Romániába került, ott szétvágták.

 

- a MÁV 1a. jellegű, 1. psz. udvari kocsit a múzeum már átvette, az Északi Főműhelyben tárolták, de máshová tenni nem tudta, ezért visszadták ezt is a MÁV-nak.

 

- a Svábhegyi 1-es gőzmozdonyt 1932-ben vette állagába a múzeum, de helyhiány miatt Szolnokon(!!) tárolta, a 2. világháborúban megsérült, ezért szétbontották.

Mágus23 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58909

ÜDV Károly !

 

Tényleg a népmese , igaz . Na ez az a súlyos érv amivel nincs vita !

 

Akár írhatunk is egyet. Mese a szárnyas kerékről ....

Máris lehet hozzátenni  és megszületik a népmese.

Előzmény: k.novotny (58907)
Mágus23 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58908

ÜDV Károly !

 

Bocsánat, de nem egészen erről van itt szó, a hitelességről. Felek Feri részére írt hozzászólásomban csak annyit fűztem hozzá adalékként amit Döme Feri bácsitól, mint az egyik még 80-as évek közepén élő Északis mozdonyvezetőtől hallottam.

Feri bácsi egyébként 1901-es születésű volt. Ő egyébként azon kevés volt idős kollegák közé tartozott, aki igen pontosan sok mindenre visszaemlékezett és azt meg is osztotta velünk. Természetesen állításainak hitelességét sosem vizsgáltam és sosem kérdőjeleztem meg. Azonban annyit hozzá tehetek, hogy a 328-asok témájában végzett kutatások folyamán számos olyan hiteles írásos dokumentum előkerült, ami Feri bácsi mondanivalóját hitelesen igazolta és alátámasztotta eléggé pontosan. Tehát én ezt a kérdést nem a ki mondta, hol mondta, meg a mit hallott kategórián belül értékelem. Csupán egy adalék volt a fogas mozdonyhoz amit Feri bácsi visszaemlékezéseiből tudok.

Vaszkó doktor tanulmányára visszatérve, arról csak annyit -lehet, hogy Téged nem érdekel hogy ki milyen tanulmányt írt- ugyanígy nem érdekelt néhány döntésképes akkori MÁV vezetőt sem, az akkori múzeumi tanulmány. Csak úgy emlékeztetnélek arra, hogy a 109-es megőrzése kinek is a nevéhez fűződik! Lányi Ernő és Dr. Vaszkó Ákos, illetve a székesfehérvári vontatási főnökség akkori vezetőihez nevéhez, akik lehetővé tették, hogy a gép Gárdonyba ki legyen állítva.

A megőrzött mozdonyok tárolásáról csak egy példát,GYSEV 403 507 üzemképes állapotban gőzben ment le Szolnokra. Miután kiderült, hogy csak komoly költséggel javítható a GYEV oda adta a Közlekedési Múzeum részére a szolnoki járműskanzen megvalósításának érdekében. A Múzeumtól Vaszkó Ákos és Mészáros Mátyás állandóan verte a církuszt azért, hogy a mozdonyt a MÁV hajlandó legyen megfelelően zárt helyen tárolni. Mi lett a vége, mindannyian tudjuk! Szétlopták az utolsó darabot e sorozatból, melyből Magyarországon akkor csak az az egy példány volt található. Nos ennyit a megőrzésekről. Nem akarom én ezt a témát állandóan fújni, hiszen sokszor beszéltünk már erről. Inkább annyit tennék a dologhoz hozzá, hogy a jelenleg meglévő muzeális járműparkot kellene jobban megvédeni és megbecsülni. Természetesen ezzel nem azt akarom mondani, hogy a jelenlegi szakemberek nem végzik jól a dolgaikat. Nem hibát, és nem felelősöket akarok bármiért is keresni.

Előzmény: k.novotny (58903)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58907

Kedves Mágus!

 

Ma olyan információk terjednek nagyon sok esetben, amelyek 3-4 informátoron átesett dolgok, amely minden egyes informátor esetében plusz adalékkal szolgálnak. amelyek vagy igazak vagy nem. (pontosabb legyek, mindenki hozzátesz ki ki a maga módján egy kicsit)

 

Ezt hivják népmesének

Előzmény: Mágus23 (58906)
Mágus23 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58906

ÜDV  Antal !

 

Passz ezt nem tudom mikori álláspont . Sajnos nem voltam a 30 as években ott. Vaszkó Ákossal sokat beszélgettem a témáról  Igen a helyhiány miatt nem volt mód mindenre ,ezt mi kései utódok tudomásul vettük.

Előzmény: fantal (58904)
fantal Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58905

Ez 1932-ben már a múzeum tulajdona volt, a háború alatt hozták ki a múzeumból, és a Északiban (Hámán) helyezték el.

 

Hm.

 

Én meg úgy olvastam, hogy mivel a múzeum zsúfolásig teli volt (a mindent ki kell állítani elv miatt), ezért a mozdonyt a fogaskerekű városmajori telehelyén tárolták, és itt szenvedett háborús sérüléseket.

 

 

Előzmény: k.novotny (58901)
fantal Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58904

Amikor úgy döntöttek, hogy nem őriznek meg eredeti járműveket, akkor Vaszkó Ákos meg sem született. Az eredeti járműveket nem tudta hová tenni a múzeum. Ezért pl. a MÁV által átadott királyi vonati kocsit is visszaadták a MÁV-nak.

Előzmény: Mágus23 (58902)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58903

Evvel az irásoddal nem akarok vitába szállni, mert 1932-ben amikor a fogas mozdony meglett őrizve, akkor a KM tulajdona volt, és én ekkor nem éltem

 

Az, hogy ki mit mondott az 1960-as években az pedig egyáltalán nem érdekel, mert, kb. ugyanaz zajlott le mint manapság a különböző forúmokon, én ezt hallottam, a másik azt hallott, a harmadik meg mindent hallott.

 

Te is azt irtad le az elöző hozzászólásodban, hogy az ő információja szerint. Honnan tudod, hogy bárki információja hiteles is volt?

 

Ezzel szemben tanulmánya helyesen úgy szolt, hogy "ma már fel kell hagyni azzal a téves gondolkodásmóddal, hogy az eredeti járművek megőrzése nem fontos, akkor ha arról hiteles modell rendelkezésre  áll. Vasúti járművek gyűjteményének területén múzeológiai szempontok szerint és közlekedéstörténeti dokumentálás szempontjai szerint elsődleges fontosságú az eredeti járművek gyűjtése és megőrzése, lehetőleg üzemképes állapotban."

 

Ez csak egy tanulmány, a tény pedig az, hogy a fogas nem lett megörizve, függetlenül attól, hogy ki mit mondott, és milyen tanulmányokat irt.

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Mágus23 (58902)
Mágus23 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58902

Üdv Károly !

 

Az akkori újra megnyitott múzeum hozzáállása igen furcsa. A dolog azért érdekes, mert a 301 001-es megőrzésének hiányát is a Közlekedési Múzeumra próbálták rátenni, holott Dr. Vaszkó Ákos aki akkor a vasúti szakgyűjteményt is közvetlenül irányította, kifejezetten szorgalmazta az eredeti járművek megőrzését és gyűjtését. Sajnálatos módon egy sajtóhiba miatt egy dolgozata olyan értelmezésben látott napvilágot, amelyben az szerepelt, hogy nem fontos az eredeti járművek megőrzése abban az esetben ha róla hiteles modell a múzeum gyűjteményében megtalálható. Ezzel szemben tanulmánya helyesen úgy szolt, hogy "ma már fel kell hagyni azzal a téves gondolkodásmóddal, hogy az eredeti járművek megőrzése nem fontos, akkor ha arról hiteles modell rendelkezésre  áll. Vasúti járművek gyűjteményének területén múzeológiai szempontok szerint és közlekedéstörténeti dokumentálás szempontjai szerint elsődleges fontosságú az eredeti járművek gyűjtése és megőrzése, lehetőleg üzemképes állapotban."

Ezzel szemben a valóság a következő. Sem a  301 001, sem pedig a Fogaskerekű mozdony nem lett megőrízve. Csak még egy példa: a 328 sorozatú mozdonyokból hivatalos iratok alapján 4 db mozdony lett kijelölve megőrzésre. Ennek a dokumentumait a nemrég megjelent könyvben ismertettem is. Ezzel szemben a valóság az, hogy csak 054-est sikerült megőrízni. A mozdony ma is gurulóképes, de nem üzemképes. A mozdonyok megőrzése körüli okokat most inkább ne is vitassuk, mert nincs értelme.

Előzmény: k.novotny (58901)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58901

Meg volt, de nem az, amit Felek Ferenc írt! :-)))

 

Az 1-es p.sz.-ú volt SLM 31 gy.sz.-ú gép volt

 

Ez 1932-ben már a múzeum tulajdona volt, a háború alatt hozták ki a múzeumból, és a Északiban (Hámán) helyezték el.

 

Az hogy különböző papirokon szerepelt vagy sem, azt nem tudom, de a 60-as évek elején még meg volt. Az újbóli megnyitásra kerüllő Közlekedési Múzeum nem tartott rá igényt, ezért azt elbontották

 

 

Előzmény: fantal (58897)
Mágus23 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58900

Üdvözletem !

Nagyon szép anyag ,köszönöm,hogy bemutatásra került

Előzmény: r_tamas (58899)
r_tamas Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58899

Nagyon sok gőzmozdonyos kép:
http://www.hatspics.co.uk/Hungarian%20Railways/hungarian_railways_1979.php

 

egy onnan csak kedvcsinálónak

Mágus23 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58898

Szia Feri !

 

Egy kis adalék a fogasgépekhez.

Amit a Hámánban tároltak azt Döme Feri bácsi is emlegette ,az ő információja alapján a gép az akkori Közlekedési Múzeumé volt . Ezt a mozdonyt azonban nem a múzeumban hanem az Északi fűtőházban tárolták. Fialovits Béla gondos felügyelete mellet . Feri bácsi emlékei szerint 3 hónaponként mindig le kellett olajozni és tilos volt a szabadban  tartani tárolási helye a szénosztályozó fedett lepketetős kis építménye volt . Az 1945 januári bombázásnál megsérült, de kijavítását tervezték

Előzmény: Felek Ferenc (58895)
fantal Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58897

A Svábhegyi 4-es a 60-as évekig meg lett volna? Kizárt, mert nem tünteti fel egy forrás sem, mert 1959-től már tervezték az újjáépülő KözlMúz által megőrizni kívánt mozdonyokat, és ez akkor már nem szerepelt sehol meglévő járműként.

Előzmény: Felek Ferenc (58895)
fantal Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58896

Szia

 

megtaláltam, bekeveredett a sok spam közé :)

Előzmény: V43-1379 (58894)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58895

Megnéztem már, kik voltak ezek az 501,-ek:

 

Budai Svábhegyi Fogaskerekű Vasút

 

1 psz. – 1874. Schweizerische Lokomotivfabrik Winthertur 31 gysz. – S. 1932.

2 psz. – 1874. Schweizerische Lokomotivfabrik Winthertur 32 gysz. – S. 1932.

3 psz. – 1874. Schweizerische Lokomotivfabrik Winthertur 33 gysz. – 1918. üzemen kívül – S. 1932.

4 psz. – 1875. Maschinenfabrik Aarau der Internationalen Gesellschaft für Bergbahnen 9 gysz. – S. 1932. *

14 psz. – 1875. Maschinenfabrik Aarau der Internationalen Gesellschaft für Bergbahnen 2 gysz. - eladva

 

*= A Hámán Kató fűtőházban tárolva a ’60-as évekig, majd elbontva

 

MÁV 501,001 – 1944. Wiener Lokomotívfabrik AG. Floritsdorf 17 465 gysz. – S. 1969.IV.2. – ex. 42.2517

MÁV 501,002 – 1944. Wiener Lokomotívfabrik AG. Floritsdorf 17 594 gysz. – S. 1971.II.23. – ex. 42.2711

MÁV 501,003 – 1946. Wiener Lokomotívfabrik AG. Floritsdorf 17 598 gysz. – S. 1970.XI.9. – ex. 42.2715

MÁV 501,004 – 1947. Wiener Lokomotívfabrik AG. Floritsdorf 17 600 gysz. – S. 1971.II.23. – ex. 42.2717

MÁV 501,005 – 1946. Wiener Lokomotívfabrik AG. Floritsdorf 17 588 gysz. – S. 1970.XI.9. – ex. 42.2705

V43-1379 Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58894

OFF

Küldtem egy e-mailt a freemailes, adatlapodon is megtalálható címre, megkaptad?

 

ON

Előzmény: fantal (58893)
fantal Creative Commons License 2015.01.31 0 0 58893

A túlhevítői voltak betegek + drága a finom fűtőolaj, amivel üzemeltetni kell

Előzmény: Ep128 (58891)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!