Azért ezeket a filmhíradónak készült skicceket (még a "tervezőasztal" mellett lapozgató "szakik" előtt levőt sem!) ne vegyük alapnak. Jól érzékelhető - számomra -, hogy az ismert helyen levő/épülő állomásokat egyszerűen összekötötték egyenes vonalakkal...
A teljes vízszintes nyomvonalat már 1949-ben a mai nyomvonalra tervezték, talán csak az Astoria állomás helyén nyúltak egy picit bele 1960 után, hiszen itt úgy 120-150 méternyi egyenes szakaszt kellett beiktatni a peronok miatt. Bár ez sem biztos, hiszen rengeteg forrás úgy említi, hogy a már elkészült vonali alagutak közé kellett betervezni és beépíteni az állomást*. Ma egyébként az Astoria állomás nem teljesen párhuzamos a fölötte levő Rákóczi úttal - ezt a mozgólépcső felső végénél lehet észrevenni, ahogy szögben csatlakozik a (viszonylag hosszú, legalábbis a többi, aluljáróba csatlakozó állomáséhoz képest) folyosó.
* ...és éppen ez a "kényszerhelyzet" teremtette meg az azóta "budapesti típus"-ként is emlegetett, ötalagutas állomásszerkezetet.
Az Astoria szerepelt az eredeti tervben vagy utolag lett belerakva kerdeskorhoz. Talaltam egy korabeli filmhiradot ami az 1950 oktoberi tervezes es epites munkalatait mutatja be. 2 percnel lehet latni egy tervet amin en a metro nyomvonalanal a Blahatol egyenesen a haztombok alatt a Deak ter fele latom vezetni a nyomvonalat.
Bocs, csak lusta voltam legyártani egy youtube akantot is. Automatikusan felajánlja, hogy az fb akantoddal szólj hozzá, de az ilyeneket szeretem elkerülni, amikor a youtube, google, facebook, skype, yahoo, ebay, amazon stb stb. megpróbálják összekötni az akantjaidat (meg az eszközeidet). Amúgy is mindent tudnak rólunk, legalább ne segítsük őket ebben.
A valamikori feltoltes mertekehez jo adalek ez a ket korabeli hiradobol kivagott foto. Latszik hogy az Attila utnal a Mikor utcahoz kozelebbi felen a melyseg a maihoz kepest dobbenetes volt
Budapest 1945 os ostroma gyakorlatilag romba dontotte a varost. Ez kulonosen igaz volt a belso Budai keruletekre a var kornyekere. Az ostrom utan ugy dontottek hogy a var es a kornyek romjait a Vermezo mely godrebe hordjak , feltoltik kvazi szintbe hozzak az azt ovezo tereppel. Erre 1946-47 ben kerult sor majd az evtizedvegereaparkositast is elvegeztek egy vekony foldreteggel.
Erdeklodnek hogy esetleg valakinek van e fotoja errol a fajta feltoltesrol munkarol amikorasittet hordjak a VErmezore?
A Deli PU oldalan cca 1,5-2 meterrel volt melyebben a VErmezo a kornyek terepszintjenel. Az Attila utnal a Moszkva/Szel Kalman ter feloli reszen uyanennyi de delebbre haladva ez a melyseg elerte a cca 8-9 metert is.
Jóval hátrébb állnak, kb. itt., a régi Westend végénél, ahol be lehetett menni a pu. felé.
Balra a Váci út 8. a Katona sarkon.
A kupola valójában nem kupola, ez ami megtévesztő elsőre, hanem egy szögletes oromzatdísz.
Ami jól felismerhető az előtte a Váci út 28 Balzac felő eső tetőzete és oromzata. Ezt azért látjuk mert a Radnóti és Balzac közti tömböt elvitte a bombázás, lsd
...ilyen a környék (jobb felső X átvisz térképbe) mostanában. A színes kockát látja az operatőr (kb). Ami támpont: középen, a zászló fölött, a méhkas kupola, és az utolsó kockákon a faágak között felbukkanó templomtorony a jobb oldalon...
A Bútorértékesítő Vállalat (1949-1974) üzleteinek címsorából biztos kikövetkeztethető. Egy 54-es vagy 56-os telefonkönyv szükségeltetik. Az arcanumban én csak 1950-est láttam, de hozzáférés szükséges, ami nekem nincs...
Erősen kétlem. Volna ugyanis több ehhez hasonló alaposan kiugró teljesítmény a club történetében, amiről elnevezhették volna.
Én azt hiszem, hogy - hasonlóan a mostani (majdnem jogutód) Zöld és fehér magazinhoz - színes hírekben tudósított az összes éppen létező szakosztály életéről. (Ha érdekel, az elmúlt 122 év publikációinak nevét és idejét itt lehet megnézni. A lista sajnos hiányos...)
Köszönöm. Nem rossz cikk, csak kicsit összekeverednek benne a féldecik s kormányzatok.
Az elemzett vonalszakaszon három víz-/folyóshomok-betöréses baleset volt. Ebből a legelső a "Puskin-mozi baleset" 1952. december 7-én. (ezt valamiért '59-re datálja az indexes cikk) Ez tkp. nem a mozi, hanem a mozi épületének északkeleti sarka körül volt, ahol a jobb vonalalagút fut. A második volt a "Rókus kórház-baleset" 1960-ban a rosszul sikerült talajfagyasztással, ez viszonylag jól behatárolható, valahol a jobb alagút 52+55-52+70 szelvényei között lehetett, valahol a Márkus Emília utca és a Rókus-kápolna között. A harmadik baleset az Uránia-baleset, ez viszont már akkor történt, amikor az Astoria-Blaha szakaszt építették, a jelenlegi magassági vonalvezetésnek megfelelően, valamikor 63-64-ben.