Egy Balatoni strandon mondjuk beül egy mentő egy ladikba, ahonnan figyeli a fürdőzőket és ha nincs nagyobb szél egéssz nap ott lebeg csendesen. Ez a Dunán úgy működik, hogy vagy járatjuk a motort és akkor a gatyánk is rámegy a benzinre, vagy horgonyon állunk. De az a jellemző, hogy a hajó fel-le mozog a strandok környékén, lefelé csurogva, miközben a parton is van egy-két figyelő rádióval. Persze ha van pénzünk tankolni...
Ráadásul a Balaton mindíg kiemelt téma a sajtóban, így sponzort találni is sokkal könnyebb. arról nem is beszélve, hogy a Balaton-parti önkormányzatok is megengedhetik maguknak, hogy támogassák a vízimentőket, sőt! A Balatonon vannak kijelölt strandok, ahol jogszabály írja elő a vízimentők jelenlétét, mig a Dunán elméletileg tilos a fürdőzés, tehát úgy gondolják illetékesék, hogy nem is fürdik benne senki, így mentőkre sincs szükség!
Sajnos, a Balatonon (Tisztelet a kivételnek!!!!) a vízimentő egyesületek leginkább arra szolgálnak, hogy Újgazdagék legalizálhassák a motorcsónak használatot. Még egyszer mondom, tisztelet a kivételnek!!!
Majd megkérem azt aki csinálta, hogy módosítson rajta, mert az én számítógépes tudásom meglehetősen felületes egy ilyen "bonyolult grafikai probléma" lekűzdéséhez! Persze ha a számítógép belső égésű motorral menne, vagy sok mechanikus alkatrészből állna, esetleg vízre lehetne vele szállni biztos nagyon érdekelne...:-)))
" Nektek van közötök szervezetileg vagy bárhogy az OMSZ-hez?"
Nincs!
A Dunai Vízimentő és Vízisport Egyesületet néhány hozzám hasonló megszállott hozta létre és úgy gondoljuk, hogy ha már "Állam Bácsi" nem gondoskodik a Dunán strandoló, sportoló hajózó népek biztonságára majd mi, saját pénzünkből, szabadidőnkből teszünk ezért valamit. Elsődleges feladatunknak a bajbajutott személyek partra juttatását tekintjük, illetve iskolákban, nyári táborokban próbáljuk "felvilágosítani" a gyermekeket a folyó víz veszélyeiről. Megdöbbentő adat, hogy 2004- ben a Duna magyarországi szakaszán a vízbefúltak száma megközelíti a 40-et, míg a Balatonon 5. Persze egy is sok! Ennek ellenére elgondolkodtató, hogy míg a balatonon több önkéntes egyesület is működik a Dunán rajtunk kívül tudtommal senki nincs. Ha megnézed egy nyári hétvégén a Dunakeszi környéki partokat láthatod, hogy egyre többen választják a megfizethetetlen strandok helyett a folyót!
Ráadásul az emberek jelentős részének halvány fogalma sincs a folyó víz veszélyeiről...
Szóval ez egy önkéntes egyesület, az OMSZ- hoz annyi közünk van, hogy nekik adjuk át azt, akit kiemeltünk és további ellátásra szorul!
Ismét találtam egy olyan angyalföldi építésű tengerjárót, ami a mai napig üzemel. Ezen a képen Pireaus előtti lekötőn látható 2004. 12. 22.-én, nyilvánvalóan időközben átépítették tankerrá, de a sziluetje és a hátsó felépítménye jellegzetes. Adatai: Épült 1965 (1290 gt), mint Severnyy Donets. Névváltozások: 1987-Dimitrios A, 1988-Protoporos, 2001-Petros I., 2001-Georgios I. Üdv: rs.
Gyakorlatilag egy 11 méter széles bárka végére fixen rátoldottak egy 9 méter széles régebbi önjáró farrészt. Hogy ez a megoldás nautikailag mennyire jó, azt nem tudom megmondani, viszont biztosan olcsóbb megoldás, mint új önjáró hajót építeni. (a Kőszeg újjáépítésébe pl. majdnem belerokkant a MAHART). A MAHART esetében pedig az utolsó időkben pontosan az volt a probléma, hogy a csatornán (ahol lett volna fuvar) is közlekedni képes önjárókból volt hiány, míg az al-dunai viszonylatban kihasználatlan kapacitással rendelkezett a vállalat. Nomost, a kihasználatlan bárkák felhasználásával esetleg gyorsan és olcsón lehetett volna ilyen hibrid önjárókat összeeszkábálni. Technikailag mindenestre lehetséges lett volna. Hogy ennek lett-e volna gazdasági haszna, azt mint kívülálló nem tudom megítélni. Üdv: rs.
A MAGYAR HAJÓZÁS (így, csupanagy betűvel!!) szétverése mögött alapvetően 2 párhuzamos ok találkozása áll.
1.: A Zojjópai Jujdejó (nagyon okosan!!) irányelve, hogy az állami közlekedési vállalatokat - tekintettel azok általános tendenciaként mutatkozó horribilis deficitjére - privatizálni kell. Hogy csak kishazánknál maradjuk: a BKV, a MÁV, a MALÉV valóban tízmilliárdos nagyságrendű veszteséget termel.
(Abba most ne menjünk bele, hogy ennek a veszteségnek nálunk nem a piaci környezet az okozója, hanem az, hogy a pártok ezeken a cégeken keresztül szedik ki a pénzt a költségvetésből...)
A Junijó ezért - finoman szólva - arra felé tereli a tagországok politikai vezetését, hogy az állami közlekedési cégeket privatizálja.
2.: A mi Hőnszeretett Vezéreink hatalmas tehetséggel bírnak a Junijós okosság "honosításában". (Ebben persze nincsenek egyedül, lásd pölö a görbe banán és az egyenes kígyóuborka esetei...)
E honosítás keretében az unió - valóban!! - okos gondolataiból valahogy mindig sikerül "kitudni" az okosságot.
Jelen esetben ugye: okos Vezéreink Brüccelbe megkapták a kiokosítást, az állami tulajdonban álló veszteségesen gazdálkodó közlekedési társaságoktól tessék kérem megszabadulni. Nuku dotáció!!!
Hát, Brücceltül Bódépestig a bőrfotelban üddögélve, Hennessyt kortyolgatva "valahogy" elsikkadt a veszteséges.
Jóvanna, hát mégsem lehet elvárni, hogy 3 (állami, közlekedési, veszteséges) jelzőt is megjegyezzenek azon a marha hosszú úton...
Koncentráljunk, mondotta magának hősünk a gépen.
Legalább az egyiket jegyezzük meg hazáig.
Na nézzük: mit is kell eladni?!
Az ugye dobja magát, hogy ha nekünk kell eladni, akkor az állami tulajdon, így az nem kell megjegyezni.
Aszongya, az köztudott, hogy úgyis minden veszteséges, hát ezt sem kell megjegyezni.
Nu, marad akkor, hogy közlekedési.
Szépen eladunk mindent, ami közlekedési
A kettővel ezelőtti fűrer befékelte ugyan a melót, de az előző capo pattant, és már darabolta is szanaszét, és nyomta is elfele a Mahartot.
Eredmény I.: Pár százan elvesztették az állásukat, mi több, megszűnt a lehetősége is, hogy folytassák hivatásukat - mert a hajózást bizony hivatásként választja az ember, nem szakmaként.
Eredmény II.: Pár milliárddal többe kerül a buli, mintha minden megy a régiben...
Eredmény III.: Ma a dunai hajózás 1434-től 2310-ig egyetlen ember kezében van. Szerintem egyébként ez utóbbi a leginkább "nevetséges" az egészben. Ugyanis ezzel megszűnik a kapitalizmus egyik leghatékonyabb (ha nem egyetlen) piacvédelmi eszköze, a verseny...
u.i. : 3-4 fokkal balra elforgatva a felirat alsó részét. Úgy, hogy a két vége ottmaradjon. Ez komoly volt nem vicc. , ha már kérdeztél. S így tökéletes. : Laja
Szoktam olvasni a " Vélemények a mentőkről " fórumot is. Az ott olvasottak alapján az a véleményem alakult ki, hogy aki az OMSZ átszervezését elrendelte annak is lenne egy hűvös cellám!
>>Sok even at forgott fenn amig egyszer a bal oldali motorban egyszeruen eltort a fotengely. Valami 40 plusz ev mogotte alkatreszpotlasrol szo sem lehetett
Milyen Sulzer motorok voltak benne? A karánsebesi Caromet kiváló Sulzer motorokat készített 1960-tól.
A Cain az egyik kedvenc könyvem, de a filmet sajna nem láttam! Nincs meg véletlenül?
Játszották színházban is, de mire eljutottam volna oda levették a műsorról...
Amit az állampolgárságról írtál: A családom jelentős része külföldi lett, mikor a jópofa nagyhatalmak jól odébbtolták a határt. Eszükbe sem jut áttelepülni, hiszen ők ott vannak otthon, viszont örültek volna, ha újra Magyar állampolgárok lehettek volna.
Ha emlékeztek a tanácsköztársaság után román barátaink a Tiszánál akarták meghúzni a határt...akkor most Szeged vagy Szolnok egy része is külföld lenne!
De ha a nagyhatalmak úri kedve úgy tartotta volna és a Duna lenne a határ, akkor most a Pestiek is várták volna az igen szavazatokat!
Ez azért elgondolkodtató nem?
Bocs' az of-ért, de ez a téma érzékenyen érint minket gorillákat...:-)))
Ami a magyar hajózás szétverését illeti szerintem börtönben lenne a helyük a felelősöknek, politikai hovatartozástól függetlenül!
Úgy elképzeltem, amint ez jön velem szemben az utcánkban, vagy követi a bécsi gyorsvonatot.... kevésbé lepődnék meg, ha leszállóirányon menne Ferihegy felé 1200m-en, de a kérdés persze jogos.
állítólag többek között azért is sürgős volt eladni-szétverni a hajózást és a hozzá kapcsolódó egyéb ágakat is, mert veszteséges volt.
Na és?
Az MFTR 1933-tól egyenesen csődbe ment.El lehet képzelni, micsoda veszteséget termelt, mégis, mi történt?
Az állam, megunva, hogy a konzervatív, hozzá nem értő vezetés csődbe vitte a céget, és nem képes azt felerősíteni, gyakorlatilag államosította az MFTR-t, a részvények 96,89%-ának megvételével.
Az elavult, korszerűtlen hajópark felújítására 6 millió pengőt különített el, a fuvarszerződéseket átvizsgálták, azokat az MHRT javára változtatták meg, védték a cég piacait.
A rekonstrukció során a következő hajók épültek az MFTR számára:
Komárom motoros hajótestje, 1100 Le tervezett gépteljesítménnyel.
Az MHRT részére vásárolt hajók:
1936-40:
Dömös gs 300 Le,
Tabán gs 110 Le,
Megyer ms 130 Le,
Fecske, Réke,Sólyom ms 75 le
1941:
Bácska gs 500 Le,
Bihar vontató gs 680 Le,
Hargita vontató gs 700 le,
Rákos vontató csavargőzös 250 Le,
1942:
Kenderes vontató ms 800 Le,
Gödöllő ms 800 Le
S II. vontató ms 1100 Le,
S III. vontató ms 1100Le.
Ezeken felül egyéb úton az MHRT-hez került 1939-ben:
Csallóköz gs 740 Le,
Böős áruszállító motoros, 240Le,
Párkány áruszállító motoros, 240 Le.
Forrás: Az MFTR, MESZHART, MAHART hajójavítók története 1895-1970
Szép lista, egy gazdasági válság által szétzilált, háborúra készülő, és a végén javában háborúzó országtól. Nálunk hatvan év béke,egy békés rendszerváltás elég volt ahhoz, hogy elfelejtsük, mi volt. Mert volt.Ja, akkor még fontos volt hajózni....
GyöngyösMS ! Mint olvashatod itt kevesen vannak, akik ne értenének egyet Veled. Magam részérõl Gigával15193 Tpuppival15194 Riverseaval15196 sõt még Bócmannal is. Verával15197 meg csak az utolsó szavakban nem. Nem ismerek olyan országot, amelyik ne lenne majdnem tele majdnem nagyon jószándékú emberekkel. Csak valahogy mindenütt többé-kevésbé felesik a gyeplõhöz a kivétel. Giga pontosabban fogalmazott. Párszáz azonosítható embernek: A politikusok nagyrészének és az õket mozgató pár nagyhatalmú pénzembernek köszönhetõ, hogy a többinek tátvamarad a szája ennyi gazemberség láttán.
De inkább egy kevésbé off kérdés: Mikor megy vissza a befejezõ munkálatokra a Sopron ???
A Zendülés a Caine hadihajón szerintem is jó könyv, legalábbis én úgy emléxem rá gyerekkoromból. A Caine egy első világháborús négykéményes rombolóból átépített aknakereső. A típus érdekessége, hogy az amik a második világháború alatt egy nagycsomót az angoloknak adtak. Egy osztag egy ilyen rombolóval robbantotta föl a St.Nazaire-i német dokkot (robbanószert betonoztak az orrába, és belerohantak a dokk kapujába). A Caine annyiban különbözött a sorozatától, hogy a leghátsó kéményét leszerelték. Kerestem róla fotót, de csak a testvéreiről találtam: