A fenti linket követve megtaláljátok a szerb pályakezelő oldalát, angolul rajta az elárusítóhelyeket, használati útmutatót, minden okoságot a szerkentyűről.
azt fontos megemlíteni, hogy ezzel a go-boxal (ENP jeladóval) sem lehetséges megállás nélkül áthaladni a kapukon, mert az esetek 99 %-ában az ENP sávokban is sorompó van a kapuknál, amik csak akkor nyílnak fel, ha a kapu leszedte a pénzt a számládról
Autóval GörögországbaN kérdésem lenne hozzátok, köszönöm ha bárki tud okosat írni!
Szerintetek mi a biztonságosan tervezhető idő főszezonban és hétvégén Leptokarya és a szaloniki reptér között?
Természetesen útvonaltervezővel megnéztem, de hátha Ti tudjátok, hogy valójában milyen forgalomra, nagyobb építésre vagy terelésre lehet számítani, ami jelentősen meghosszabbítja az utazási időt.
A hellasz fórumán kivesézték a kérdést, az eszköz valóban létezik, a benzinkutakon kapható, kicsit több mint 2000 dínárba kerül, fel kell rá tölteni az autópálya használathoz szükséges összeget és az eszközzel használhatod az ENP feliratú kapukat az autópályákon.
Személyautók között az eszköz csereberélhető, tehát többen is használhatnak egy készüléket.
Az eszközt használva kedvezményt nem kapsz az autópálya díjból (a teljes összeget fizeted, nem úgy mint Horvátországban), az előnye csakis az esetlegesen gyorsabb átjutás a kapukon.
Sziasztok! Régebben olvastam, hogy a szerbeknél lehet vásárolni a go-box hoz hasonló egységet (neve nem jut eszembe) és így nem kell megállni a fizető kapuknál. Jól emlékszem vagy valamit benéztem?
Inkább a KI... eredetileg szegedi lévén SU és KI rendszámmal volt/van tele a város
Rég jártál otthon :-)
A szerb vezetés egyik ajándéka volt a magyaroknak, hogy saját rendszámtáblát kaptak. A KI az Kikinda volt, a KA az már Kanjiza, pontosabban Magyarkanizsa, de a körzetbe tartozik Zenta és Horgos is, meg a köztük lévő kisebb, szintén magyar többségű települések.
Szóval KI rendszámot már sokkal kevesebbet fogsz látni, mint régebben :-)
Szóval a következő 20 - 40 évben a vonat erősen veszteséges lesz Szeged és Szabadka (Baja) között, ergó most felesleges ilyenbe a pénz önteni :-(
Pierr, ez kivételesen egy olyan projekt, amit kb 3 év igen intenzív kutatás előzött meg, és igen széles körben elemezték az eredményeit, rendes hatástanulmányokat készítettek.
A projekt lényeges eleme, hogy a vonat egyáltalán nem áll meg a határon, az útlevél- és vámvizsgálat menet közben történik. A Szeged-Szabadka távot így kb 40 perc alatt teszi meg, olcsón, csendesen, wifivel, büféautomatával. Ha belegondolsz, autóval vagy busszal közlekedve 40 perces várakozást az év bármelyik szakaszában ki lehet fogni bármelyik határon, bármelyik irányban.
Nemcsak a DAKK jár busszal Szeged és Szabadka között, hanem szerb buszos cégek is járják a Subotica - Szeged útvonalat, tehát van sok buszjárat a két város között. Ha ennek ellenére sok magyar autó megy Szegedről Szabadkára és sok szerb autó megy Suboticáról Szegedre, akkor annak megvan az oka.
Ez az ok pedig nem fog megszűnni akkor sem, ha lesz hiper-szuper vonat a két város között. Szóval a következő 20 - 40 évben a vonat erősen veszteséges lesz Szeged és Szabadka (Baja) között, ergó most felesleges ilyenbe a pénz önteni :-(
Mivel Szeged és Szabadka között ma gyakorlatilag nincs se busz, se vonat, az emberek kénytelenek autóba ülni, még ha különben nem is lenne rá szükség. Ha a vonal elkészül és tényleg olyan vonzó lesz, amilyennek tervezik, akkor a nagy várakozások idején naponta százas nagyságrendben tart otthon autókat.
Mint aki sok évig élt Szegeden, hagy mondjak ennek ellent. Szerintem van naponta több menetrend szerinti buszjárat Szeged és Szabadka között, csak éppen igény nincs rá.
Hivatásforgalom nincs a két város között, csak a szabadkai piacra jár pár nyugdíjas a busszal. Ez pedig nem fog megváltozni attól, hogy lesz vonat, csak az eddig éppen valahogy elvegetáló buszjáraton lecsökken az utasszám, ami azt jelenti, hogy majd jól megszüntetik :-(
Majd 20 - 40 év múlva, amikor Szerbia EU tag lesz, akkor újraéled a kapcsolat két város között, a határ megszűnte után lesz értelme a busznak és a vonatnak is.
Ha ilyen korán utazol haza(jún. vége vagy júl. eleje)nincs értelme a legjobb útvonalat feladni,mert akkor a törökök még hazafelé tartanak.A visszafelé tartó invázió csak aug legelején kezdődik
Mostantól sűrűsödik az életem!Bő két hét múlva indulunk Tassosra,hétfői nap éjjel,Tompai határátlépéssel.Rengeteg hozzászólást visszaolvasva a szerb,macedón,úton megyünk.Na de vissza felé vasárnap du indulás van tervbe.Érdemes e Bulgária,szerbia felé hazajönni,vagy legyen a megszokott útvonal Macedónián keresztül?Mi a sokéves tapasztalat?
Ez azért így nem igaz. A fórum nem szégyen, nyugodtan lehet kérdezni, lesz válasz. A politizálásból jó ideje szándékosan kimaradok, ha tudok és előttem valaki hamarabb nem segít akkor írok. Úgyhogy kéretik nem általánosítani! A moderátor utáni sírás meg gyerekes tehetetlenség véleményem szerint. Magunk megoldjuk mint eddig mindig. A moderátor anyázásnál, fenyegetésnél, megalázásnál, gyalázkodásnál szükséges szerintem! Felnőtt emberek írogatnak ide, észhez térnek és visszakerül a topik a medrébe.
Lehet hogy tévedek, de szerintem az átlag utazó ingerküszöbét ritkán lépi át egy közös magyar-szerb kormányülés, de amikor már 2-3 órája szív a határon akkor elmorzsol a szája szegletében egy-két vastagabb megjegyzést az illetékesek kedves édesanyjának vélt szakmájával kapcsolatban.
Viszont az elmúlt években azért volt fejlődés:
- Ásotthalom-Bácsszőlős határátkelő megnyitása
- a régi Röszke-Horgos átkelő újranyitása
- két új határátkelő nyitása (Tompától nyugatra)
- illetve a Szeged-Szabadka-Baja vasút újranyitásának előkészítése
Ez utóbbi úgy jön ide, hogy a forgalom egy nem is kis részét a kishatárforgalom adja. Mivel Szeged és Szabadka között ma gyakorlatilag nincs se busz, se vonat, az emberek kénytelenek autóba ülni, még ha különben nem is lenne rá szükség. Ha a vonal elkészül és tényleg olyan vonzó lesz, amilyennek tervezik, akkor a nagy várakozások idején naponta százas nagyságrendben tart otthon autókat.
Most, hogy a meghatottság könnyeit kitöröltem a szememből talán emlékezzünk meg arról az apróságról, hogy ez a topic nem erről szól, eddig itt nem erről folyt a diskurzus, hanem a határátlépésről és ott is elsősorban Röszkéről. Lehet hogy tévedek, de szerintem az átlag utazó ingerküszöbét ritkán lépi át egy közös magyar-szerb kormányülés, de amikor már 2-3 órája szív a határon akkor elmorzsol a szája szegletében egy-két vastagabb megjegyzést az illetékesek kedves édesanyjának vélt szakmájával kapcsolatban.
Szerintem hazánk összes pártjának összes politikusa csak a Ti Fehér könyveteket forgatja dolgos népünk életminőségének javítása érdekében :) Már csak egyet kérdezek; az ilyen mondatokat Te megállod röhögés nélkül?
Miközben általánosságban meglehetősen elégedetlen vagyok a mostani magyar kormánnyal (egyébként a szerbbel is), a Keleti Nyitás című programpontban bőven látok fantáziát. Hogy Azerbajdzsánnal meg Mongóliával mit tudunk bizniszelni, ahhoz nem értek, de Szerbiához meg a többi balkáni országhoz igen, és azt gondolom, lenne mit keresni.
A magyar-szerb politikai viszony egyébként történelmi csúcson van, rendszeresek például a közös kormányülések, és működik egy csomó vegyes bizottság is. Nem tudom, miért olyan hihetetlen, hogy egy gazdasági vegyes bizottságban részt vevő politikus alaposan elolvassa a Magyar-Szerb Kereskedelmi és Ipar Kamara által összeállított anyagot. Pláne, hogy a Kamarának a Szerbiában aktív magyar nagyvállalatok is a tagjai, lásd MOL, OTP, Trigránit....
(Benne vagyok a Magyar-Szerb Kereskedelmi Kamarában. Időnként készítünk egy úgynevezett Fehér könyvet, egy sorvezetőt a politikusok számára, hogy miként lehetne javítani a két ország közötti gazdasági együttműködést a vállalatok nézőpontjából. A Fehér könyv első oldalai csakis és kizárólag a határhelyzettel foglalkoznak.)
Szerintem hazánk összes pártjának összes politikusa csak a Ti Fehér könyveteket forgatja dolgos népünk életminőségének javítása érdekében :)
Már csak egyet kérdezek; az ilyen mondatokat Te megállod röhögés nélkül? Mert ennek a topicknak a látogatói évek óta járják a Röszkei határt és centire tudják a valóságot (Te pedig még jobban!); az összes többi határátkelés délutáni babazsúr Röszkéhez képest ahol sz@ros rendőr őrmesterek élhetik ki államilag támogatottan beteges irigységüket.
Elsősorban nem az számít, hogy uniós vagy nem uniós határa van. Schengeni vagy nem schengeni. Románia és Horvátország uniós, de nem schengeni. Ott is szkennelnek, ott is hosszadalmas. Az más kérdés, hogy az ismert okok miatt Szerbia felől a legnagyobb a tömeg.
Görögországból csak nem schengeni országba tudsz belépni. Ennek megfelelő az ellenőrzés.
Magyarország a Balkán felől a legelső schengeni ország, utána lényegében egész Közép és Nyugat-Európa bejárható ellenőrzés nélkül. Ennek megfelelő a beléptetés (hozzáteszem, szerintem is igaz a matek, hogy ha 2 kapu x idő, akkor 4 kapu x/2 idő).
EU nem egyenlő Schengennel. Ha Szerbia valami csoda folytán EU tag lenne, az nem jelentené azt, hogy Röszkén enyhébb lenne az ellenőrzés.
A helyzet nem annyira egyszerű, mert ráadásul joghézag van a dologban.
Amíg Olaszországba belép egy unión kívüli állampolgár, csak uniós országok felé tud haladni a szárazföldön, ha az unió felé akar továbbmenni. Ugyanez vonatkozik Magyarországra is. Ha valaki viszont belép Görögországba, csak Bulgária felé haladhat szabadon, Görögország össze további szárazföldi határa (Albánia, Macedónia felé) már nem úniós határ, így ugyanaz a procedúra van arra felé is, mint a magyarországi határon.
Én tisztelem a görögöket, hogy "védőbástyaként", aránytalanul kevés uniós támogatással őrzik az uniós határt.
Sokan nem tudják, vagy csak nem akarnak tudni róla:
Görögország tengeri parthossza közel 15000 km(!), 1228 km szárazföldi határaiból 734 km nem uniós, 494 km az uniós határ.
Összehasonlításul, Magyarország 2771 km határaiból, csak 284 km a nem uniós határ (a szerbiai csak 151 km).
Érdekes módon, a görög macedón határ is úgymond schengeni, és mégis, az EU-ból érkező állampolgárok járművei szinte megállás nélkül átjutnak rajta.
Görögország schengeni tagsága inkább csak jelképes. Ellentétben Magyarországgal, a szárazföldön belépő autós nemigen tud másik schengeni országba továbbjutni. (Bulgária nem tagja Schengennek.) Így Görögország nem annyira a schengeni zóna külső határait védi, hanem a sajátjait.
Nagyon drukkolok a szerbeknek, hogy mielőbb EU tagok legyenek
Gyakorlatilag a májusi szófiai Nyugat-Balkán csúcson mondatott ki, hogy ez felejtős.