Az a Kassa rádiósszobája, és az egy jóval régebbi technika. A Kassa ha jól tudom a két világháború között épült. Ez a rádió (megnéztem) úgy saccra a 40-es évek technikai színvonalát képezi.
Az Óceán már nem ilyen volt.
Rögtön beszkennelem, csak ehhez újra kell indítanom a gépet (SCSI scanner, ezer éves)
Mint hangsúlyoztam, én nem láttam Hagenukot, csak hirtelen elkezdtem keresgélni a neten.
Az a betű-szám kombináció valamilyen csatorna-kiosztást takart, hasonlóan mint a mostani VHF csatornakiosztás. Itt sem a frekvenciát adják meg Megahertzben, hanem egy csatornaszámot, amihez egy fix frekveciaérték tartozik. pl. VHF 16 = 156,800 MHz.
A J betű meg valószínűleg a SSB üzemmódot jelölte, tekintve, hogy ennek az üzemmódnak a hivatalos, rádióengedélybeli neve J3E.
Egyébként is helyesbítenem kell saját magamat, mert az Óceán hajórádiót nem az EMG (Elektromos Műszergyár) gyártotta, hanem a mai Antenna Hungária helyén levő, már régen megszűnt Elektromechaniai Vállalat, az EMV.
Az Óceán rádióról bescanneljem azt a kis képet, érdekel valkit? (Mégiscsak a magyar ipar terméke volt!)
GPS-nek folyami hajózásnál tényleg nem sok értelme van. A Balatonon már annál több?!
A műholdas kommunikáció az a bizonyodc GMDSS lenne, amit tengeri hajókon is használnak?
Szerintem inkább a LI-LVI kivételével valamelyik másikak lehetnek a kisebbek közül, amelyek közelebbről ilyenek. A nagyobbakat egy képeslap részleten mutatom. (nincs jobb képem)
A képen látszik egy Ikarus 55 típusú autóbusz. Ebből arra következtetek, hogy a felvétel 1954 után készülhetett. Várfalvi szerint ekkor az alábbi csavargőzösök voltak még üzemben:
I. (selejt 1972)
V.-Ifjúgárda (selejt 1964)
VIII.-Úttörő (selejt 1964)
IX. (selejt 1963)
Még egy megjegyzés: Tessék megfigyelni, hogy mekkora tömeg van a paron és a hajókon!
A GPS-ről: azért nincs sok értelme, mert a jelegi GPS-térképek pontossága még messz a navigációhoz szükséges szint alatt van.
Összehasonlításul: a közúti közlekedésben mára az összes létező utca, tér, egyebek szerepelnek az autón, de azért az úttest, a padka, a közlekedési lámpák és jelzések, na és legfőbbképpen a forgalomban résztvevő járművek, gyalogosok látása nélkül épeszű ember nem indul neki a városnak.
A Hagenuk az egy kb. mikrohullámú sütő méretű zölf szörny volt.
Valóban volt több csatornja valami 3 betű-számos kombinétció volt ráírva.
(Az egyik valami J- akármi, de már 14 éve nem láttam Hagenukot, így elfelejtettem...)
Ami a műholdas kütyüket illeti: a Mahart nagyhajóin a 90-es évek közepén jelent meg a műholdas technika. Ez kétirányú adatforgalmat biztosított.
A GPS-nek igazán sok értelme nincs a vizen. Itt a nagy fejlődés a radarberendezések terén volt kívánatos, ami be is következett, hiszen a "Sopron" (meg a Ramsau) monokrom monitora helyett megjelentek a nappal is használható, színes képernyős, kiegészítő funkciókkal (pl. beépített fordulásjelző) is ellátott radarok.
Azt hiszem, ez lehetett az a Hagenuk, de lehet, hogy ez már egy rádióamatőr célra átalakított példány.
Itt jegyezném meg, hogy ismereteim szerint a magyar ipar is gyártott valamikor rövidhullámú hajórádiót, (az EMG gyár, azóta megszűnt) Óceán néven, és sejtésem szerint a magyar Duna-tengerjárókba építették be. Erről nem tudok sajnos semmi többet, mindössze egy gyufásdoboz méretű képet találtam a 2005-ös Ráriótechnika évkönyv EMG-t parentáló cikkében.
Mivel én vagyok a topic "hajórádió-felelőse" szárazföldi patkány létemre, de a szakmám és érdeklődési köröm miatt, ezért megpróbálok én is némi kiegészítést fűzni hozzá.
Hangsúlyozom, hogy ezeket csak egyéb szakmai ismereteim, és innen-onnan másodkézből összeszedett információim alapján írom.
A Hagenuk rádióról nem sokat, szinte semmit nem tudok. Sejtésem szerint ez egy 150/500 W-os rövidhullámú SSB rádió volt, azt hiszem, hogy talán CW (távíró) üzemmódja is lehetett.
Mivel ez a rádió a teljes rövidhulámú sávot ismerte, 1,5-30 MHz-ig, ezért többféle frekvenciát használhatott. A rövidhullámok terjedési sajátosságait ismerve feltételezem, hogy évszaktól és napszaktól függően más és más frekvenciát (frekvenciapárt) használtak.
Valamelyik Rádiótechnika Évkönyvben pár évvel ezelőtt megjelent a tengeri rövidhullámú rádióforgalmazásról egy cikk, frekvenciatartományok és konkrét frekvenciapárok megjelölésével.
Feltételezem, hogy ezekből a tartományokból a fenti sajátosságokat figyelembe véve voltak kijelölve a kapcsolattartási frekvenciák.
Ha érdekel a téma, a napokban megpróbálhatom megkeresni és beszkennelni a RT cikket, bár ide a topicra nem tenném fel, mert erősen az OFFTOPIC határát súrolná.
Azt hiszem, bár konkrét információm nincsen, de valószínűleg lehet jó néhány ilyen Hagenuk rádió (esetleg kicsit átalakítva) rádióamatőr kézben is. Ennek megpróbálok utánajárni.
Tom újabb alkotói válságon esett át. Nyáron is volt egy, akor kéményfotókkal jutott túl rajta, most "épülettető" fotókban látja a kiutat. :-)))))))))))
Sziasztok, Ramsau es bmw, koszi a valaszokat...megprobalok tovabbi infot szerezni a Hagenuk radiorol. Gondoltam hogy laptopon keresztul jossz ide..bmw...koszi a batoritast ...de nem tudom irjak-e meg (szemelyes hajos tortenetimrol) mert utoljara amikor irtam ugy vettem eszre hogy valaki nem vette jo neven.de ha gondolod tudass. Amugy en is szeretem a politika mentes forumokat. Meg tartozok egy par Inota keppel amit igertem csak kell egy kis ido hogy feltegyem..Ramsau majd megtudom hany LE motorok vannak ezekben a tolokban..Most ki kell lepnem Udv mindenkinek.
Laptopot használok és telefonon keresztül GPRS-el használom a T-mobil (Westel) hálózatából, infra kapcsolattal. Siemens M65-s telefonnal. Ezt lehetne használni külföldön is, de más hálózatból rettentő drága, így csak mikor itthon vagyunk akkor kapcsolódok.
A hajó rádiókra emlékszem, ezek Hagenuk gyártmányú rövidhullámú adóvevők voltak. A pontos frekire nem emlékszem és a teljesítményére sem.
A hajónak nincs GPS-e.
Én 77-81 között voltam Lékais. Első után két hetet voltunk az MHRT siófoki telephején, ott oktattak minket a hajózás alapjaira. Még vitorláztunk is. Azután két hetes utunk volt a Budával Rousseig és vissza. Ott is oktatással teltek a délelőttök.
Második után a hajójavítóban voltunk szétosztva brigádok között. Én az Olasz Lajos motorszerelő csapatában voltam. Minden kormos alkatrészt nekünk kellett tisztába tenni.
Harmadik után a Miskolccal voltam Reniben. Ott tanultam meg a Lánggal manőverezni a gépházban.
A Missisipi tolókról tudsz közelebbit. Mekkora teljesítményű hajók hordják a nagy fuvarokat. Csak tolóhajók járnak ott vagy vannak önjárók is? Egyszer jó lenne azt is végig hajózni és a Nílust is.
Óvatosan ezzel a zene témával, mert ha tovább gyűrűzik, könnyen itt teremhet, és ránk kattanhat Sz.Bazsi épp aktuális nickje, és szanaszét lesz offolva meg fikázva a topik! :)))
ON
Tom, köszi a képes tudósítást, és a webkamera szerelést!
Itt az "új" tankhajó magyar kezelésben. 100 m hosszú 9 m széles 1500 LE-s Cat motor hajtja. Még Luxembourgi lobogóval. Sura a neve.
Még régebben volt szó a Budáról és testvéreiről. Tavaly került üzembe ez a szálloda hajó Pozsonyban. Szerintem valamelyik Buda testvér testére épült. Lehet hogy ő volt a Budai szálloda hajó, mely pár éve eltünt és úgy tudom Pozsonyi téli kikötőbe került.
Gyöngyös ha a kérdéseidet megismételnéd talán tudnék rá válaszolni, most nincs időm végig bogarászni a topicot.
A radar térképet majd igyekszem megcsinálni. Addig majd kaptok még rejtvényeket.
Szerintem a hajózás és a zene tökéletes társak. Én nem egyszer vezettem az Al-Dunán éjszaka Bocherini zenére tolatmányokat, de néha, tengeri vitorlázás közben, amikor a szélerő meghaladta a B7-est, akkor Wagnert hallgattam. Legutóbbi zenei élményem, amikor az A 38-on Victor Bailey koncerten csápoltam gyermekkori nagy kedvencemnek Benny Maupin-nak aki minden idők egyik legnagyobb szaxofonosaként beállt egy fiatal bandába. Lehet, hogy nem hajóztam túl sokat, de egyetlen havariát sem követtem el. Talán a zene hatására?! Hajózás és zene; mindkettő földöntúli élmény. A hajó hangszer; ritmusérzék és jó hallás nélkül nem űzhető magas fokon a vezetése. Bocs, most már nagyon eltértem a topic alaptémájától, de nekem talán ez megbocsájtható; végülis napi 14 órát az alaptémával foglalkozom! A hölgyeknek pedig megígérem, ha más nem lesz hajlandó, akkor én megtáncoltatom őket, OK?. üdv, c