Viking! Örülök próbálkozásodnak, hogy a Duna felé fordulj, de szeretném visszacsavarni a dolgot :-))). Szóval az m/s Buda kormányállását nézegetve megfigyelhető, hogy ugyanolyanolyan autopilot rendszer van benne, mint az m/s Fonyódban és Lellében. Ez a Radioholland Delta 500-as rendszer, a hozzávaló szögsebesség mérővel és axiométerrel (esetleg széliránymérővel). Egyébként kíváncsi lennék, hogy egy dunai hajózáskor mennyit használják az autopilot funkciót. A Balatonon praktikus.
Ezek szerint minden kikötőtől van új ilyen felvétel? És ki is rakják?
Akkor nekem mindössze annyi a dógom, hogy körbejárom lefotózom és felrakom mind a 22-t, Te pedig tallóz, C:/ ,megnyit, szerúr, feltölt stb. kényelmesen elintézed a karosszékből :-)))
Akit érdekel még téli Balaton, az nézzen el a Balaton topicba.
Mad! Dolgozzunk már össze! Te felteszed minden kikötőről a mostani állapotot, én pedig felteszem a 70-es években készített verziókat. Akár versenyezhetünk is, hogy ki végez előbb. Megj.: szerintem esélytelen vagy. :-)))))))
Először is köszi a gratulációkat, de a megvalósításban még sokan szerepeltek, így az ő nevükben is köszi!
Ami a szakma folytatását illeti, nos nekem túl sok már nincs hátra (úgy tíz-tizenöt szakmai év), de már jelentkezett olyan bátor mérnök hallgató, aki hajókkal kíván foglalkozni. Úgyhogy várhatóan tényleg nem fog kihalni a szakma, pedig de sokan tesznek keresztbe! azonban ez a topic is azt mutatja, bizony sokakat érdekel a hajózás!
Akkor így már nem titok, hogy a pár napja történt Balatoni hajók frissítésben honnan voltak a Jókai és a Vízvédelem adatai. Közvetlen a "szerzőtől"! :-))))))
Örülök, hogy tetszik, de egy linknek azért jobban örültem volna. :( Nem véletlen, hogy nem itt közlöm őket, mégha az Index adatkezelési elvei enyhültek is a múltkorihoz képest.
Ugyanakkor szívesen olvasnék élményeket. Skaloz, gratulálok az "elkövetés"-eidhez! Nem tudtam, hogy Te voltál... :)
A rajz nekem nem jött be, de valszeg Enzo képére gondoltál. Hozzánk is ebben a változatban érkezett meg. Szándékosan nem írtam állapotot, mert az leírhatatlan. Illusztrálásként csak annyit, a gépházban csak az üzemanyag tartályok maradtak meg, a hajócsavar tengelyt a tömszelencénél elvágták (a hajócsavart hasonlóan lovasították meg), a gyönyörű vörösfenyő fedélzetet csákánnyal több helyen beszakították, a fél hajó tele volt iszappal, amit az akkori tulajok megpróbáltak eltávolítani, de azért volt még benne, felszerelési tárgy, bútorzat semmi. Ebből kellett hajót készíteni! Hidd el nekem sem volt mindegy így látni ezt a Hajót, amin a 60-as években igen sokat utaztam, épp ezért örültem, amikor Vanyolai Sanyi elhatározta, feltámasztja és visszaviszi a Balatonra. Aztán az lett belőle, amit ma látni. Bár több Jókai, kelén, Helka, Beloiannisz, Csobánc, Szigliget, Csongor és Tünde szelné a habokat! Talán több utas is lehetne...
Egyébként küldök egy másik balatoni hajóról képet, ő is az én elkövetésem.
Amit a szárnyashajókról írtál, az valóban igaz, ha leveszi a gázt, szinte azonnal lesüllyed, a szárnyak, meg a hajótest maga igen nagy ellenállást fejt ki, ezért igen gyorsan megáll. Normál esetben nem is csinálják, mert az utasok számára kellemetlen lehet. Ami a manőverezési képességét illeti, az nagy sebességen természetesen más, mint vízkiszorításos üzemben, de gépkocsival sem lehet 120-szal bevenni egy derékszögű kanyart.
Én nem azt írtam, hogy csúnya, és sajna csak annyit tudtam róla, míg meg nem jelent a Dunán, hogy itt-ott látták és egyre rosszabb állapotban van.
Szerintem gyönyörű, amikor megláttam, megkönnyeztem.
Akkor már én is hajót vezettem, úgy találkoztam Vele és a gyermekkori álmommal, térben és időben egyszerre. Leírhatatlan érzés volt.
Én akkor hajóztam rajta, amikor még ferde orra volt.
Kormányosa, ha jól emlékszem Bodó Gyula bácsi volt, a tenyerére is emlékszem kb. 5-6 mm-es volt a rajta a bőr, berepedezve, a repedésekben rézrozsdáva. A kormánykeréken körbefutott egy kb. 6/8"-os sárgaréz cső, attól.
A GÜV. egy Nagy vezetéknevű fiatalember volt, ha jól emlékszem eredetileg kiugrott papnövendék volt./málnával itta a sört Siófokon a hatszögletűben/ Rengeteget tanultam tőlük szakmailag és emberileg is. A gépe egy 1956-os BuchaWolf /nem biztos, hogy helyesen írtam/ és 300 LE-s volt.
Ha jól emlékszem Siófok-Badacsonyt jártuk, meg néha diszkót, esténként.
Nagyön örülök, hogy a Hajó él, és valóban nagyon szép.
Már régóta akrtam mondani, hogy olyan hogy "hajózóút" nincsen. Olyan van, hogy "hajóút". Engem anno a Sóderos-Busa Pista bá-HaJo (Komszomol Jóska) parancsnok úr féle vizsgabizottság majdnem kivágott a vizsgáról emiatt.
...csak mert szoktunk a részletekre is figyelni....
Azt, hogy ez hogyan fog megállni nem tudom, de a szárnyashajóknak siklásból (kiemelt állapotból) nem kell hosszabb út a megállásig, mint Pl. egy völgymenő tolt karavánnak, vagy egy két gyengébb hátrával rendelkező nagygéphajónak. A műveletezési képessége sem rosszabb semmivel, sőt! Nem véletlen, hogy a HSZ úgy rendelkezik, hogy valamennyi gyorsjáratú hajónak minden más hajónak biztosítania kell a műveletezési, vagy menetirány megtartásához szükséges elsőbbséget.
De gustibus... Amikor 1991-ben sólyára vettük a kibelezett (ezt szó szerint értsd, mert semmi nem volt benne, a csupasz acélszerkezeten kívül) hajót, az akkori tulajdonosnak több variációt is elkészítettünk, és neki ez a változat tetszett. Aztán az orr elkészült, és Vanyolai Sanyi már így látta meg és vette meg, hogy felújítsuk. Tekintettel arra, hogy ez a külalak nem volt erőteljesen eltérő a Balatonon üzemelő hajókétól, megmaradt, nem láttuk értelmét az újabb darabolásnak.
Azóta már páran kifogásolták, hogy miért nem maradt meg a régi függőleges orrtőke, de ugyanígy kifogásolható, hogy miért nem tartottuk meg a ferde orrot (A hajón egyébként rajta volt mindkettő!!, sokáig filóztam rajta, hogy kívülről miért hosszabb, mint belülről). De ezen az alapon kifogásolni lehetne, hogy miért változott a felépítmény, a belső elrendezés és még sok minden. A lényeg szerintem, hogy a Balatoni Hajózás történetéhez méltó hajót sikerült a druszámmal (és a felújításban közreműködő munkatársakkal) összehozni.
Tökéletesen igazad van! Sajnos már 1967-ben elkezdődött a magyar hajóépítés szétverése, amikor megszüntették a Duna-tengerjárók, ill. a tengerjárók építését Angyalföldön. Ez a folyamat azóta is halad és szinte töretlenül. Ma már lassan egyetlen komolyabb hajógyár ill. javítóműhely nincs a Dunán, és lassan a tiszaiaknak is befellegzett. A kormányok elképzeléseibe a hajózás valahogy sohasem illeszkedett be. Én mindössze azt nem értem, hogy miért utálják?
Az utóbbi időben elég sok hajós cikket fordítok oroszból, és minden fórum (a Helyesírás ellenőrzőktől a Helyesírási szótárig) rövid o-val írja az árbocot. Pedig az én nyelvem is viszket, meg a fülem is csípi, mert hallani és kiejteni hosszú ó-val szoktuk. Légyszí, adjál meg valami forrást, ami egyértelműen a hosszú változatot írja elő helyesnek.
Pedig a hajón bizony van zászló! Korábban használták a kézi jelzőzászlókat, és a fordított kitérést kérő kék zászlót, amit a kormányállásból vagy a hídról kellett lengetni, bizonyos esetekben. És a köteles kompokon is fehér zászlót kell kitűzni, értesítendő a hajózókat a kompkötél felhúzott vagy leengedett állapotáról.
Persze a hajó jelképei a lobogók, és én is ideges vagyok, ha valaki zászlót emleget ezen a területen.
Bocsi, hogy ilyen későn reagálok a hozzászólásodra, de Tom csak ma hívta fel afigyelmemet erre az oldlara!