,,Vagy járni KGSTpiacra venni egy mikrométert amihez van etalon(3-5ezer Huf)''
Az etalon 1 ponton méri be a mikrométert.
A 0-25-ös mikrométerekhez nem adnak etalont, mert ott ez az egy pont a 0: összecsukod és nullát kell mutasson.
A nagyobbakhoz pedig mindig adnak etalont - pl. a 25-50-es mikrométerhez egy 25mm-est. Ilyenkor ehhez az etalonhoz kell "nullázni" a műszert.
Amikor méréstechnikát tanítanak, bele szokták verni az emberek fejébe: minden mérést úgy kezdünk, hogy lenullázzuk a műszert - akár analóg, akár digitális.
Ez igaz, de occseb kollága eleve a mikrométeréhez akarta kalibrálni a tolóméterét.
Ami a praktikus oldalát illeti, egy tolómérő nagyjából 50ľm pontosságig használható, ekkora pontosságot pedig egy közepes vagy jobb mikrométertől elvárhatunk.
Egy tolomérő annyira pontos amennyire a gyártó megcsinálta.Ami nézhető,összezárt pofákkal feny felé nézve,nem lehet a pofák közt fényrés.Ha a mozgó pofa jól kotyogásmentesen csúszik akkor a tolómérő jó.Ez többnyire jusztirozható.Ha ennél pontosabbat akarsz hitelesíttesd.Vannak erre cégek,de akár azOMH is.Csak kicsit borsos,annyiért lehet venni egy rendes eszközt.Vagy járni KGSTpiacra venni egy mikrométert amihez van etalon(3-5ezer Huf),és a dolog egy életre le van tudva.
Nagy mágus a cimborád. Ha legközelebb találkozol vele, akkor kérdezd meg tőle, pontosan hogyan is kalkulálta ezt a korrekciót. Hozzáadta a mért értékhez? (Ha igen, akkor miért nem simán összecsukta a tolómérődet és megnézte, hogy 0-t mutat-e?) Vagy hányadost számolt?
Az pedig, hogy a "csapágy nullás", vagy nem igaz, vagy nem tudom mi az, hogy "nullás". Valószínűleg az utóbbi, mert szerintem olyan nincs, hogy "nullás tűrés". Pl. most megnéztem egy SKF katalógust és abban azt látom, hogy egy belül 25mm-es, kívül 50mm-es egysoros görgős csapágynál a belső méret tűrése -12+0ľm a külsőé pedig -11+0ľm (vagyis a mérete 24.88mm és 25mm illetve 49.89mm és 50mm között van).
Emellett meg az a tapasztalatom, hogy egy "gagyi tolómérő" tipikusan nem "valamerre csal valahány századot", hanem összevissza mér. Egy tolómérő/mikrométer attól lesz jó/drága, hogy masszív a felépítése (nem hajlik) és pontosak a csúszófelületei, a felfekvések, a vezetékek, ergo nincs játéka.
Van egy forgácsoló cimborám.Mikor nem volt esztergám,de valamit csinálni kellett,ő csinálta meg a linamárnál.
Mikor jött felvenni a méreteket,az én gagyi tolómérőmet használta.De az alkatrész mindig pontos volt,pedig nyilván a cégnél másikkal mérte.
Kérdeztem tőle,hogy a pöcsbe csinálja.Azt mondta erre kell neki a csapágy mindig mikor jön lemérni valamit.Azt mondta a csapágy mindig nullás.Lemér egy csapágyat a tolómérőmmel,és látja azonnal merre csal és hány századot.Ezt mindig belekalkulálja a méretbe.Gyártásnál is mér egy csapágyat,és azt az eltérést is beszámolja.Így mindegy neki hol és milyen tolómérőt használ,a lényeg hogy legyen egy csapágy,amit etalonnak használhat.
Tolómérő pontosság ellenőrzésére milyen bevett módszeretek van?
Nincsenek hozzá etalonjaim, így arra gondoltam hogy a külső átmérő mérőpofákhoz egy olyan darabot választanék aminek leellenőrzöm az átmérőjét/hosszát mikrométerrel. Egy fúró vagy maró szára, egy darab gyorsacél hasáb magassága, ilyesmi.
Ellenben a belső átmérő mérésnél meg vagyok lőve mert a furatmikróm nincs, így az előző módszert nem tudom alkalmazni. És pont ez az amit gyanítok hogy nem teljesen pontos, talán már meg vannak kopva a tapintó felületei.
Youtube kereső: drill sharpener test. American general 825 .Nekem ilyen van használható.1mmre nem ,de 2,4 től felfele használható. Koppintani is érdemes. Egyébbként sem drága..Hobbyra kitünő.Egy cnc furó már más kategória.
Az említett célszerszámot otthon meg lehet használhatóra csinálni egy rossz forgócsúcsból esetleg?Vagy valami hasonló kialakítással?A befogószerszám még az alin is nagyon drága.Fejek 10 ezer körül vannak,de a befogó 150-től van.
Bevallom töredelmesen, megtetszett ez a kinézetű masina, maró élezéshez kiváló lenne, a következő vásárlási cél egy ilyen vagy hasonló volna valami emberi(kisipari) áron, de lehet addig összeütök valami mókolmányt, ha tudnál közelebbi képeket küldeni a szerszámmozgató részről, azt megköszönném
Arra próbáltam utalni, hogy szerintem ezek a cuccok nem igazán alkalmasak vékonyabb fúrók élezésére.
Szépen megcsinálják a legördülő kúpot, ezzel kialakítják a hátszöget és kúpos geometria biztosítja, hogy a vágóél háta ne túrjon bele az anyagba.
De emellett még az is kell, hogy a fúró két éle pontosan szimmetrikus legyen. Ha nem az, akkor aszimmetrikusan fog dolgozni a fúró.
Én egyébként nem kúpos (vagy hengeres) felületet szoktam köszörülni, hanem egy nagyobb szögű másodlagos hátlapot. Az elsődleges élszalag akkora, mint a keresztél, így az egy egyenes lesz.
(A kúposra-hengeresre köszörülteknél az keresztél (=a két felület metszete) íves)
Egyébként a TORMEK is ugyanígy két síklapot köszörül, csak az elsődleges élszalag fele szélességű, a keresztél feléig ér, vagyis az az elsődleges és a hátraköszörülés találkozása pont a középpontba fut be.
Így a keresztél nem egyenes lesz, hanem egy nagyon lapos háztető.
Próbálkoztam ezzel is, de nem tapasztaltam semmi előnyét.
A négyszög kulcsot úgy készítetted hogy az előfúrt anyagba először a lekerekített majd a sarkos szerszámokat áttoltad, mondjuk késtartóba fogott szerszámmal és tokmányba fogott munkadarabbal?
Akkor tanulmányozd a TORMEK videókat, van belőlük rengeteg. Arra két csapon kell feltolni az adaptert, amit elég jól le lehet szerintem utánozni. És akkor arra átalakítod valamelyik asztali köszörűdet.