Svéd tartályhajóval ütközött egy lengyel utasszállító komp
január 31. 13:38 [MTI] Svéd tartályhajóval ütközött össze egy lengyel utasszállító komp hétfő reggel Svédország nyugati partjai mentén, de mindkét hajó csak kisebb károkat szenvedett, és a balesetben senki sem sérült meg, jelentették svéd hajózási tisztségviselők. A fedélzetén 140 utast és 79 fős személyzetet szállító Pomerania nevű lengyel komp Falsterbo városától 14 kilométere nyugatra ütközött össze a 13 fős személyzettel hajózó Rio Grande olajszállítóval, mondta el a Svéd Tengerészeti Igazgatóság egyik munkatársa.
A dán főváros, Koppenhága és Swinoujscie észak-lengyelországi kikötőváros között ingázó kompon egy kisebb lyuk keletkezett, és kisebb törés látható a dél-svédországi Halmstadba tartó tankhajó törzsén is, de mindkét hajótest a vízszint felett sérült, s olajszivárgás sem fenyeget.
1 apróság: lehet, hogy holland tulajdon, holland profit, de a román munkás is ebből tartya el kiccsalággyát részirül. Egybet nem tudok mondani, az előbbi meg csak úgy kikívánkozott belőlem.
Az egyik, hogy a hajót nem a jugóknál, hanem a románoknál gyártják.
A másik meg az, hogy ez nem a rumunculoknak éri meg, hanem a hollandusoknak - lévén a saját gyáruk.
(Csak zárójelben - az ottani hajógyárak nem egy kétmilliós világváros kellős közepének legfrekventáltabb területén, a várost kettészelő folyó partján terülnek el, ahol egyetlen négyzetméter telek hasonló áron adható el, mint nyugateuópa szinte bármely nagyvárosában.
Ha a mi két patinás hajógyárunk - Óbudai sziget és Angyalföld helyett - a neszmélyi holtágban és a Sugovicában lett volna, akkor ma is küzdenénk a piacon a teherhajóinkkal, úszó darvainkkal, tolkányinjainkkal!!! Sajnos a pénz kegyetlen úr...)
A Tom által leírt helyen nagyon sokáig (90-ben már biztosan; régen jártam arrafelé) állt egy olyan hajótest, mint az Öszöd-é. A mérete, a felépítmény kialakítása és színezése is olyan volt (amíg volt és látszott). Lehetőségek:
1. Ez nem az, amit láttam. Akkor van egy hajóbontó Kispesten, ahol már legalább a második hajó épül le; az egyik olyan volt, mint az Öszöd.
2. Ez az, amit láttam. Akkor a méretét és az oldalablakokat nem figyeltem meg jól (vezetés közben, 70-nél). Akkor a felépítményét - ami valaha olyan alakú és színezetű volt, mint az Öszöd egykoron - lerágta az idő vasfoga.
Képes gyorsjelentés címszavakban a tegnapi Bányásznapról: Először is tervet készítettünk, majd sikeresen életrekelt a jendró, részünk volt heteró élményben, avagy csörgő+MDkígyó ukrán önjárós csurmával aláfestve, és végül egy feladvány: hány hibát lát az utolsó képen? :-)))
Ps.: csoportképet nem teszek fel, mert az eddig felkerülteket is én készítettem. :-D
Nem tudom, mit értesz "Öszöd-típusú vitorlás"-on. Ha jól emlékszem, az Öszöd az egy vas 75-ös, vagy esetleg 60-as (??) De azoknak a testformája egész más! Rendes felépítményük van, oldaldekkel és nincsenek ablakok a test oldalán. A tat pedig nem ilyen lecsapott. Ez a képen szvsz. egy sokkal modernebb forma.
[OFF] Na igen, de kényes kérdés a helyszín. Duna, Balaton személyhajó, vontató? Szerintem tartsuk a Tisza-tavon egy kitűzőhajó fedélzetén. Az mindenkitől távolabb áll. [ON]
[OFF] Na, akkor még a végén összejön a küzdelem... Csak nekem is majd csapatot kell szerveznem! Megj.: két csapat akkor tekinthető egyenlő erősnek, ha a tagokat ugyanabba a szolgálati csónakba beszállítva mindkét esetben megegyezik a merülés. :-))) [ON]
Ugyan nekem nincsenek tollaim, azért írnék egy-két gondolatot a tegnapi napról Baján.
Reggel, mikor odaértem, csodás napsütés és hideg fogadott.Nekem, mint az expedíció szakácsának előzetesen más dolgaim akadtak(hal beszerzés, előkészítés, a másik kaja melegítése), így később értem a Bányászhoz, addigra a gépész csapat előőrse Tayfun, Smith, Kuhrner már javában dolgozott lenn a gépben.Kisebb zavart okozott, hogy a hajóhoz kapott kulcsok nem nyitották a hajó helyiségeinek egy részét, így a lakótérbe és a gépházba csak a jobb oldali ajtón lehetett közlekedni, kisebb fennakadást okozva ezzel a forgalomban.Egy ideig a konyhát is csak kívülről néztük, mert a kulccsomó látszólag örökre beszorult a hátsó lakótér zárszerkezetébe, ahonnan aztán csak a zárbetét kiszerelésével lehetett kivenni.
Miután jó sokan összejöttünk,nem okozott gondot a hajón levő hó letakarítása.Így lehetővé vált, hogy a gépházban lévő füstön nappali fény mellett lehessen át nem látni:-)
Mikor mindenki megjött, egy csoportkép készült a hajó orrában.Miután mindenki rajta akart lenni, és mindenkinek kellett a csoportkép, ezért mindenkinek a fényképezőgépével meg kellett örökíteni.Ezért ez egy kicsit elhúzódott.Mindeközben mellénk ért a vízirendészet hajója, ahonnan alaposan megbámulták a rakás "hülye turistát," akik farkasordító hidegben fényképezgetik egymást egy időtlen idők óta ott álló "roncs" fedélzetén.:-))
A Jendró hol beindult, hol leállt, kiderült, nincs hűtése.Az idő nagyobb része azzal telt el, hogy a gépészek hűtést varázsoljanak hozzá. Amikor aztán beindult, kiderült, hogy majdnem minden elektromos gép, fény és műszer működik, kivéve a radart.:-)
Itt elmentem a kajáért, amit édesanyámnál melegítettem illetve főztem.Visszafele kicsit bonyolult volt bejutni, és mi tagadás majdnem a halak martaléka lett a halászlé, mert Rozsdás a nagy igyekezetben elcsúszott bográcsostul a parton:-)
Mindezek ellenére épségben beért a kaja.Sokat ugyan nem evett a társaság, talán azért, mert a pörkölt kicsit lekapott a melegítés közben.:-(
Kajánál benépesült a kormányállás, és egy pillanatra azt hittük, valami más évszakba tévedtünk, és káprázik a szemünk:egy vízitúrázó kenu jelent meg a hajóorrnál, és csurgott el mellettünk, hitetlenkedő pillantásainkkal kísérve..Kezdjük megérteni Dunaimentő kollégát...:-))
Ahogy lement a nap, kezdett irgalmatlan hideg lenni.Ennek ellenére a csapat rendben kipakolt, és a hajó újra csendes lett.
Röviden ennyi.Nagyon jó hangulatban telt a nap, annak ellenére, hogy igazán sok munkát nem végeztünk.
Amikor először megláttam, a fara alapján azt hittem, hogy ez volt a harmadik 303-as. Az ívelt fartükör nagyon hasonlít. A többi része nem, de szép méretes a hajótest.
Ez valami tengeri hajó korpusza. Valakitől úgy hallottam, hogy saját "lábon" jött föl Pestig, ahol léket kapott. Azóta itt van. Szerintem nem úgy néz ki mint egy vitorlás.