Persze igyekszünk inkább kerülni, ráadásul már a neten is napi szinten megtalálhatók a légtér infók, ezek alapján lehet tervezni, légtér mellé tenni fordulópontot, stb.
Ahogy már írtam, most 2-méteres sávon forgalmazunk, de átmentünk tengeri hajózási tartományba, mert hogy az nem nagyon van a közelben. Mármint tenger.
A kérdés inkább arra vonatkozott, hogy a szabad légi frekiket illik-e használni "itt egy hatméter" típusú csevegésekre. Mert ha ez nem is szabályos, de nincs belőle balhé, akkor van értelem reprádiónak. Kettő viszont nem fér el a kabinban :-)
A hétvégén eufórikus öröm tört ki a repülőtéren mikor egy siklóernyős a repülőtér frekvenciáján bejelentkezett a közeli város fölül, és érdeklődött a drop zone üzeméről, merre induljon, hogy kerüljön. És még be is tartotta a megbeszélteket! Elég régóta van előbb esetink, majd drop zone-unk, ez volt az első ilyen eset. Bízom benne, hogy ez egy járvány kezdete :).
A rádió használata nagyságrendekkel javítja a repülés biztonságát. TIZ-ben, drop zone-ban a siklóernyő még rádióval sem egy könnyen kezelhető eset, hát még nélküle. Ráadásul szabálytalan.
Egyszerűbb és biztonságosabb is ha már a tervezés során kerülitek ezeket a képződményeket. Mindkét félszámára ez a megnyugtatóbb.
Gondolom hivatalosan nekünk is kéne engedély, viszont nem sokunknak van reprádiója - még. A kérdés azért merült fel, mert a világ sok országában van a függőknek saját frekijük, mivel hivatalosan vagy rábólintással kaptak egyet (többet). Mondjuk ezek jellemzően 2m vagy PMR sávok.
Ismerek olyat, aki bejelentkezett vidéki reptérre és nem zavarták el, hanem megadták a megfelelő tájékoztatást.
Nadeviszont itthon a 2-méteres sávon tilos levegőből forgalmazni, ráadásul a rádióamatőrök mindig felbukkannak az éterben. Sőt pár hete valamelyik direkt ráküldött egy zavarójelet a frekire. PMR-t meg a teszkóban is vehetsz, így azon boldog-boldogtalan beszélget.
Legutóbb Pérrel beszéltem start előtt telefonon, de rádió nélkül nem nagyon akart beereszteni a TIZ-be, de kicsesztünk vele : elrepültünk a Balatonhoz :)
Egy szó mint száz : ha a hivatalos táblázat szerint keresünk nem használt frekit, akkor olyan nagy problémánk nem lehet és még forgalmi infónk is lehet.
Hogy ti milyen feltételekkel használ(hat)tok a levegőben repfrekvenciás rádiót, azt nem tudom. Nekünk freki engedély kell.
Persze nagyon hasznos, ha a levegőben lévő gépek kommunikálnak egymással, főleg ha a mellettük (alattuk) lévő reptérrel. Személyes véleményem, hogy ez a repbiztonságot növeli, és nemhogy díjat kellene szedni a frekvenciahasználatért, hanem egyenesen támogatni kellene a nem kereskedelmi repülés rádió beszerzéseit!
Tehát ha én, mint egységsugarú ernyős a rep-rádiómon egy amúgy nem használt frekin csacsogok a cimborámmal, meg esetleg egy útba eső reptérrel, az nem teljesen legális, de megtűrt ? :)
A vitorlázók jellemzően a saját (értsd saját reptéri) frekin csacsognak. Ha az nagyon foglalt, vagy elzavarják őket onnan, akkor keresnek egy másik szabadot :) (Amit nem szabad, de ha egyszer szabad az a freki...)
Nem tudom jár-e még erre valaki, de azért kérdezek.
Ti vitorlák milyen frekin rádióztok egymás között mondjuk távon ? Gondolom nem a FIC frekijén mondjátok, hogy "itt egy hatos emelés" meg hasonlók, de akkor hol ? Esetleg nem használt frekin beszéltek ? Ha igen, az is engedélyhez kötött ?
1) Már nincsenek kategóriák a motoros repülőgépeknél (sem)
2) A kolléga a vitorla mellé adott TMG (Movit) jogosításról írt. Így én is.
3) Én a fenti jogosítás folyamatosságának a jelenlegi szabályozását idéztem ide (hivatkozva a jogszabály helyére is). A meghosszabbításé már azért sem lehet, mert ahogy a kolléga helyesen mondta, a vitorla szakszó (SPL) és benne a TMG jogosítás, nem jár le. Ugye belátod, hogy ezáltal meghosszabbítani, sőt még megújítani sem kell!
+1) ide tudd írni, melyik lejárt jogszabályból idézted a folyamatosság feltételeit - egyébként helyesen?
Egyébként kösz' az időutazást, nekem személy szerint tetszett. :)
"A movit szakszómat a vitorlázó szakszó kiterjesztéseként csináltam meg, így nem kell megújítanom. "
Viszont ahhoz, hogy a "Folyamatosság" is meglegyen (azaz repülhessen is a szakszó birtokában és ne csak a vitrinben mutasson jól) repülni is kell.
Gondolom a kérdés is erre vonatkozott...
FCL.140.S LAPL(S) / FCL.230.S SPL – Közelmúltbeli tapasztalatra vonatkozó követelmények
...
b) A motoros vitorlázó repülőgép (TMG). Az LAPL(S) engedélyese csak akkor gyakorolhatja szakszolgálati engedélyei jogosultságait TMG-n, ha:
1. az előző 24 hónapban TMG-n teljesített:
i. legalább 12 óra repülési időt parancsnokpilótaként, amely magában foglal 12 felszállást és 12 leszállást; és
ii. legalább egy óra teljes repülési idővel, oktatóval végrehajtott ismeretfrissítő oktatást.
2. Amennyiben az LAPL(S)-engedélyes rendelkezik repülőgépekre vonatkozó jogosultságokkal is, az 1. pont követelményei teljesíthetők repülőgépeken is.
c) Az az LAPL(S)-engedélyes, aki nem felel meg az a) vagy a b) bekezdés követelményeinek, szakszolgálati engedélyével kapcsolatos jogosultságai további gyakorlása előtt köteles:
1. részt venni egy vizsgáztató által végzett készség-ellenőrzésen szükség szerint vitorlázó repülőgépen vagy TMG-n; vagy
2. teljesíteni a hátralévő repülési időt, illetve felszállásokat és leszállásokat kétkormányos vagy egyedülrepülések során oktató felügyelete mellett az a) vagy a b) bekezdés követelményeinek való megfelelés érdekében.
Én is a movit képzési lehetőségekről szeretnék érdeklődni. Mi a különbség a 30 órás (LAPL) és a 45 órás (PPL) képzés között? A képzés díja 22-25 ezer forintra jön ki óránként. A képzés után mennyi lesz az óradíj? Ezen az oldalon 15-18 ezer Ft-ot írnak egy órára és 4-9 ezret álló motorral. (http://hobbipilota.blog.hu/2014/09/07/egymotoros_vagy_movit) Oktatásra 17-22 ezret ír, de én 22 ezertől találtam (Kék Ég), így gondolom szakszó után is a felső határtól (18e Ft) kezdődnek ma az óradíjak. A képzés után mennyit kell minimum repülni évente hogy megmaradjon a szakszó? (Nem ez az elsődleges célom, de kerülhetek olyan helyzetbe, hogy nem tudom finanszírozni a repüléseket).
Tudom, hogy nem nagy ennek a topicnak az olvasottsága, de hátha...
Keresek olyan vidéki repteret, ahol június 5-9. között van lehetőség hétköznapi vitorlázórepülésre. Van valahol szervezett üzem erre az időtartamra? A szatymazi lehetőség már betelt... :(