Előbb már leírtam: menj oda, nézd meg, utána várom az értelmes hozzászólásod.
Nem azt írtam, hogy az állás ártott; ellenkezőleg, majd kilencven évig egy irányú erőkifejtés, az acél pedig hajlamos az alakváltozásra: egy mértékig rugalmas, utána maradandó.
Egyébként tényleg felesleges álmodozni: a mostani tendencia szerint nem a jelenlegi szobor-mozdonyokból lesz ismét működőképes mozdony, hanem a működőkből lesz szobor-mozdony, vagy inkább alkatrészbánya (Ha már 424-es: 262, 287, 009 csak hogy az utóbbi néhány évről beszéljünk).
A működő gőzmozdonyok száma töredéke akár csak a húsz évvel ezelőttieknek, pedig pl. 1995-ben már hivatalosan 10 éve nem volt Magyarországon gőzvontatás! A lelkesedés kevés, ha a hozzáértő szakemberek már elmentek...
Érdekes acélöntvény lehet az, amelyik maradandóan hajlik, nem törik...
Te el tudod képzelni, hogy a mozdony évekig zakatol, mindenféle pályán, hajtja a kereket a hajtó, és a csatló rúd, igénybe veszi az ellensúly centrifugális ereje, a mozdony oldalirányú járása (szitálás, kígyózás) és nem abban megy tönkre, hanem az állásban? Szerinted a statikus erők károsabbak a dinamikusnál? Ne máááá....
1984-ig, ha a gyorsteher indulásáig nem fejeződött be a rakodás, akkor az élőhalszállító vagonokat is személyvonatba sorozva továbbították, pl. Kelenföldre, Józsefvárosba.
Találtam egy 1936-os, Északi honos 302-es fordát. Sajnos nem tudom hogy a feltüntetett vonatszámok ténylegesen milyen viszonylatot takarnak, érdemes lenne kinyomozni.
Sziasztok.
A hatvanban álló trumannak mi a története tudja valaki esetleg? Nagyon érdekelne. illetve gyerek koromban a hátsó zöld gyalogos fahídnál egészen a kerítésnél egy erdős részen bent volt sok kocsi.Azok mikoriak és milyenek voltak? Sima személy kocsik voltak?Ill mikor kerültek onnan és hová?
Szerintem abban az időben nem volt ritka jelenség a személy v. gyorsvonatba sorozott akármilyen nemzetiségű teherkocsi.
A képen látható kocsik gyümölcsszállítók (ld. szellőző rácsokat mint a magyar Gg Ggak sor. kocsikon). Az élelmiszert és más romlandó árut szállító kocsikat gyakran továbbították személyszállító vonatokkal. Az ilyen jellegű forgalom utolsó mohikánjai a 70-es 80-as évekig élő tejszállító kocsik voltak. A kpen látható kocsik valószínűleg szobi átmenettel Csehszlovákiába indulhattak.
Kazán mindenképpen új kellene... (Tudom, "ébredjek fel"! :-) ) A 009 kazánja sem volna már szerintem beüzemelhető, vagy ha mégis, akkor max. csökkentett nyomással. Szóval akármelyiket is próbálnák életre lehelni, egy kazánt kell "valahonnan szerezni hozzá"! (Ettől függetlenül a 001 parkba kerülése olyan ziccer, amit nem hiszem, hogy ki lehetne hagyni hosszú távon és erre szerintem mások is rájönnek... Szenes 424, ráadásul a legelső...)
Ezt nekem Vas Bandi már nagyon korán mondta, ugyanis az alkatrészekbe bele van öntve a gyártó neve :-)
Nem hinném, hogy az egyes amerikai (és tán kanadai) mozdonygyárak csak valahány alaktrész gyártását tették volna. Azok mind komplett mozdonyokat készítettek. Nem volt gond nekik akármelyik alkatrész legyártása. Szerintem mindegyik gyárból kész mozdony jött ki.
A cserélgetés már itthon történhetett, esetleg a háborús sérülések javítására még a háború alatt.
Amikor amerikai barátom megnézte a Park 411-esét, rögtön megállapította, hogy a mozdonyon mind a három nagy amerikai gyártól vannak alkatrészek. Két lehetőség van: vagy már eleve így gyártották a mozdonyokat - egyes alkatrészekre egyes gyárak szakosodtak és egymásnak beszállítottak. Vagy az itthoni szolgálata során - esetleg utána - csereberélték az alkatrészeket.
Kerékcsoport-cserét rendszeresen végeztek a gőzösökön már a régi időkben is, ez nem ugyanaz a kategória, mint a "tartalékcsere" a 3 napos fővizsgákkal.
A kerekek cseréjét ne keverd össze a pályaszámcserés megoldással. Ugyanis ez utóbbi esetében csak a pályaszám maradt az eredeti a mozdonyból a járműjavítóból történő kiadás után.
Az, ha a kerekeket kicserélik, attól még nem sérül a mozdony eredetisége. Sőt, igazából kíváncsi vagyok, hogy a 424,001 esetében hány eredeti alkatrész van. A főkeret valószínűleg igen. De a kazán biztosan nem. Feltételezem, hogy a szerkocsi nagy része is már korábban szétrohadt, sok az új elem benne.
Nézd meg az oldtimer autókat, buszokat! Azokból is többet nagyrészt újra kellett építeni, mint pl. a GA 91-01-es 620-as Ikarust. De attól még gyönyörű lett, élmény benne utazni.
Tehát én is örülnék egy olyan műveletnek, amikor a 2 régiből összelegóznának egy működőképes szenes (lényegében eredeti kivitelű) 424-est. A másik maradna kiállítási tárgy.
Ugyanannyi munka levenni, mint amennyi feltenni volt. Ha a két mozdony között cserélgetik az alkatrészeket, az már nem az a mozdony (lásd pályaszámcserés javítások). Mivel a 009-es is abból a korból való, szintén 1924. évi gyártás, tehát tökéletesen ugyanazt a látványt is mutatná.
A 009 kerekét megkaphatja, annak tudtommal semmi baja, a 009 meg vígan elálldogálna a parkban a 001 kerekével. :-) (A kettőből lehetne 1 működőképes, meg egy szobor. De a 001 mégis csak 001, szóval menjen inkább Ő. :-) Na jó, bilibe lóg a kezem... :-D De a parkba kerülése alighanem nem "bili téma", máshová aligha vinnék... (Jó kis meló lesz onnan leszedni, ahol most áll.)
Értem, köszi! Közben egyik barátom már írta levélben, hogy 1932-1937 között néhány 302-es az Északi fűtőházba volt állomásítva, így jól azonosítottuk a fotón azt a sorozatot.
Ha jól tudom, akkoriban (1941-re) átépítették a Ferdinánd-hidat. De az életlen képen nem tudom biztosan kivenni, hogy a régi, vagy az akkor új hidat látni. Tehát egy kicsit el vagyok bizonytalanodva.
régi: új:
Nekem ez a pillér nem tűnik olyannak, mint ami 1941-től 2000 környékéig állt.
Szerintem jól, de miből tudtad behatárolni a dátumot? 1932 talán a DSA állomosítása? Addig gyanítom, hogy nem igazán jártak a MÁV hálózaton a DV-s gépek, de miböl jön az 1941?