Keresés

Részletes keresés

fantal Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59315

És azért 424-es van ilyen túlnyomó többségben, mert amikor már megkezdődött a járműmegőrzés, már az alant említett típusracionalizás már csak a 424-esek kiállítására, megőrzésére volt mód.

Előzmény: fantal (59314)
fantal Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59314

Másik nagy különbség, hogy a gőzmozdonyok, mint ipari műemlékek nem álltak nagy becsben az akkori Magyarországon, hiszen mind abban az átkos rendszerben születtek, amikor a reakciósok voltak az urak! A 424-es meg egyenesen a Horthy-fiú vezérigazgatósága alatt...

 

 

Tudod, ha hamis közhelyek mantrázása helyett gondolkodnál, akkor rájönnél, hogy a megőrzött nagy szerkocsis gőzmozdonyok többsége - 424-es... (16 db)

Előzmény: manhattani (59310)
1047 005-2 Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59313

"A helyzet a MÁV-nál még fokozódott is, kirámoltak minden rezet az első V63-asokból,"

 

 

Ez hazugság!

 

 

 

"szétvágtak egy megőrzésre szánt M28-ast, valószínűleg az eladható rézért,"

 

 

Mennyi réz van egy ilyen szerkezetben?

Előzmény: manhattani (59310)
manhattani Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59312

Szerintem egy jóval korábbi. Az akkor említett mozdonyt nem széthordták, mint Szolnokon a 403-ast, hanem, ahogy emléxem, jóval korábban, házon belül szétvágták. Talán Imre jobban emléxik nálam arra, hogy az melyik mozdony volt.

Előzmény: GOLAZ111 (59311)
GOLAZ111 Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59311

Lányi Ernő bácsi mesélt egy történetet, hogy mikor a múzeum igazgatója meghallotta, hogy egy védett gőzmozdonyt szétvágtak, azt mondta: "Egy gonddal kevesebb!"

 

Az a 403 - as volt, a szolnoki mozdony.

Előzmény: manhattani (59310)
manhattani Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59310

>Ez a különbség az említett ország, és a mi országunk között.

 

Ha csak ennyi volna, nagyon jól állnánk! :-)

Másik nagy különbség, hogy a gőzmozdonyok, mint ipari műemlékek nem álltak nagy becsben az akkori Magyarországon, hiszen mind abban az átkos rendszerben születtek, amikor a reakciósok voltak az urak! A 424-es meg egyenesen a Horthy-fiú vezérigazgatósága alatt...

 

Lányi Ernő bácsi mesélt egy történetet, hogy mikor a múzeum igazgatója meghallotta, hogy egy védett gőzmozdonyt szétvágtak, azt mondta: "Egy gonddal kevesebb!"

 

A helyzet a MÁV-nál még fokozódott is, kirámoltak minden rezet az első V63-asokból, szétvágtak egy megőrzésre szánt M28-ast, valószínűleg az eladható rézért, és hagyták széthordani a GySEV-es gőzmozdonyt...

 

Nincs sok történeti tudat abban a cégben.

Előzmény: Törölt nick (59297)
manhattani Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59309

Csak a csövek másik végéről, mert ez, ahogy nézem, a füstszekrény :-)

manhattani Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59308

Ezekről a csövekről van szó, ott lenn?

Ez az új építésű brit mozdony, a Tornado.

 

A kazánja a németeknél, Meiningenben készült, de csodálkoznék, ha kézzel peremezték volna azokat a csöveket.

 

Távközlésben homokolás: nagy olvadó biztosítókban van kvarchomok, máshol nem tudok. De ha homokost keresel, fordulj Endrebá'-hoz, neki sok ismerőse van :-)

 

 

alkotasu Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59307

Vállalnád, hogy mesélsz neki neki egy hétig?  :-)

(Mint ahogy Micimackóval is tették...)

Előzmény: Bárdos Imre (59306)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59306

Gondolj arra, mi lenne, ha pl. Sörösnek kellene oda bemászni! :)

Előzmény: K.O. Lompos (59305)
K.O. Lompos Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59305

Nem panaszkodok én..., csak ezek a tények.

Kutya ólnak kicsi.., Rókalyuknak mög nagy /beeee... / :-)

Előzmény: Bárdos Imre (59304)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59304

Ne panaszkodj, az neked éppen méretes volt! :)

Előzmény: K.O. Lompos (59301)
K.O. Lompos Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59303

Az a kérdés, hogy mekkora a kutya :-)

Szóval / nem mértem /, de asszem a szélessége 90 cm.., a hossza olyan 140 cm, a magassága kb 120/130 cm lehet.

Hanem a lyuk, amin be kell bújni :-)  .., csak előre nyújtott karokkal fértem be, a gatyát így is húzta lefelé rólam az ajtó koszorú :-)

Előzmény: Törölt nick (59302)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59302

Na végre egy valóban hozzáértő!

A rácskiszedés volt a legoptimálisabb megoldás a tűzszekrényben végzett munkához. Így sem volt leányálom...

Csak mielőtt itt valaki komoly gépesítésről álmodozna, győzz meg minket arról, hogy például az említett Gyöngyi tűzszekrénye nagyságrendileg milyen viszonyban van egy komfort nélküli kutyaóllal?

 

 

Előzmény: K.O. Lompos (59301)
K.O. Lompos Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59301

Ha tervezett javítás alkalmával kellett csövet peremezni, akkor a rácsok ki voltak véve, s ott közlekedtünk.

Két éve a " Gyöngyi " gőzösbe mentem be a katlan ajtón keresztül..., ne tudd meg... :-)

Előzmény: Törölt nick (59300)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59300

Hogy miért kell a tűzcsöveket kézzel peremezni? Azon az egyszerű okból, mert a peremezést a tűzszekrényben végezték, oda pedig csak a tüzelőajtón keresztül lehet bejutni. A szerszámok nagyságának is ez szab határt. Gondold csak el, mekkora hely van egy tűzszekrényben!

Bár nekem már vagy fél éve nincs tévém, de régen néztem a "Hogyan készül?" sorozatot. Szép, meg okosító, de a magyar viszonyokhoz nem sok köze van. Én éppen eleget néztem a magyar "Hogyan készült?" műsort élőben a magyar járműjavítókban, fütőházakban. Azt viszont Neked lenne érdemes megnézni...

Egyébként a távközlésben is kell homokolni? :D

Előzmény: manhattani (59275)
K.O. Lompos Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59299

A kecsói kisvasúton..., asszem Törökfái állomáson láttam ilyen fölíratot..., én meg azt nem tudtam, hogy az Salgótarján.

Előzmény: manhattani (59287)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59298

Érdekes ellentmondás, hogy nálunk a nyolcvanas évek közepéig tartott a menetrendszeri gőzmozdonyos vontatás, mégis nagyon kevés gőzmozdony maradt meg. Ide jártak a nyugati turisták fotózni, ugyanakkor mégis csak kevesen ismerték fel az ebben rejlő lehetőségeket, jobbára kisebbségben is maradtak. Anglia műszaki kultúrája bizony kiterjedt arra, hogy megőrizzen műszaki műemlékeket. Nálunk jóval később történtek a selejtezések, de a "korszerűség" jegyében azonnal el is tüntették a selejtezett járműveket. Ebben mondjuk annak is nagy szerepe van, hogy a "vas és acél országában" nagy szükség volt az ócskavasra, a MÁV-nak pedig az ócskavas ellenértékére...

Törölt nick Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59297

Igen, Angliában valóban tízezrével vágták össze a gőzmozdonyokat, mégis a legtöbb sorozatból maradt egy példány, és kitűnő állapotban.

Nálunk pedig még azokból a sorozatokból sem maradt hírmondó, amit az ötvenes-hatvanas-hetvenes-nyolcvanas években selejteztek. Nincs pl.: 11, 325, 651, 601, 410, 403, 226, 330, 333 (!), 203, 322, 431 sorozatú mozdonyunk, HELIKON motorvonatunk, pedig mindegyikre lett volna példány az elmúlt 50 évben! Ami megmaradt, általában az sem a MÁV-nak köszönheti a létét, hanem annak, hogy iparvasúton rótta a kilométereket (pl.: 341, 302, 220), és értő emberek felfigyeltek rá. A 411-es a második VH. utáni legnagyobb sorozat volt a MÁV-nál, aztán mindössze három példány maradt, abból is kettő elképesztő állapotban van! A V40, V60, V55-ös is annak köszönheti a meglétét, hogy fékmozdonyokként szükség volt rájuk a V63-as megjelenéséig. Ha így folytatódik, nem lesz 327-es, LÉL motorkocsi, és még ki tudja hány jármű.

Ez a különbség az említett ország, és a mi országunk között.

Előzmény: fantal (59276)
rezgaras Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59296

Érdekes amit írtál. Én is úgy tudtam, hogy az amortizációval csökkentett érték után kellett fizetni, de '75 után tanultam a vállalati gazdaságtant. :-))

Előzmény: 520,065 (59288)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59295

A Nagycenki Múzeumvasút pályájában láttam SALGÓ-TARJÁN hengerléssel sínszálakat.

 

Ha már szóba kerültek az öreg mozdonyok selejtezése, 1971-et írunk:

 

MÁV 326,026 – 1921-ben II haslemez  cseréje, 1950-ben teljes hosszkazán a II haslemez kivételével cserélve, 1960-ban állókazán, tűzszekrény és gőzdóm cserélve, 1966-ban hengerkazán cserélve, I és II iszapzsák alapkarima felújítva. Utolsó víznyomás próba 1966.VII.18.-án, kazánvizsga lejár 1971.VII.18.-án jár le.

A baleset következtében a kazán nem sérült meg, a főkeret kb. 100-200 mm görbülést szenvedett, a jobb oldali gőzhenger teljesen összetört, ugyanott vezérmű és gépezet rudazata összetörve, eldeformálódva, a kapcsolt kerekek forgattyúcsapjai letörve, eldeformálódva. Szerkocsi sérült.

MÁV 326,137 – 1950-ben hosszkazán és füstszekrény csőfal cseréje, 1955-ben teljes tűzszekrény és állókazán és gőzdóm  cseréje, 1960-ban teljes tűzszekrény cseréje. Tűzszekrény oldalfalai repedtek, gépezet kihasznált, avult. Abroncs vastagság 70 mm. Utolsó főjavítása 1968.VIII.20.-án volt. Kazánvizsga lejár 1971.II.9.-én.

MÁV 326,160 – 1951-ben a hengerkazán, 1961-ben az állókazán és tűzszekrény lett felújítva. Kazánvizsga lejár 1971.IX.12.-én.

MÁV 326,305 – Kazán és gépezet erősen elhasználódott és avult. Kazánvizsga lejár 1971.VIII.29.-én.

MÁV 326,361 – 1926-ban tűzszekrény csőfal, ajtófal, köpenylemez, füstszekrény csőfal, állókazán rákfal újítva, 1939-ben csőfalak újítva. Kazánvizsga lejár 1971.V.10.-én.

MÁV 326,362 – Hosszkazán övlemez szegecs gátrepedés miatt leállítva. Utolsó víznyomás próba 1966.VI.6.-án, kazánvizsga lejár 1971.VI.6.-án. Kettős lemezkeret több helyen foltokkal javítva.

MÁV 326,484 – 1948-ban II haslemez cserélve, 1955-ben teljes állókazán, tűzszekrény, I-II-III hátlemez, I és III haslemez, füstszekrény csőfal és gőzdóm cserélve. 1961-ben víztisztító cseréje. 1966-ban tűzszekrény csőfal cseréje. Abroncs vastagság 50 mm, utolsó főjavítása 1969.VI.20. Kazánvizsgája lejár 1971.X.11.-én.

 

Előzmény: kihúzóvágány (59290)
manhattani Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59294

>Szóval amitől a 001-es kereke meghajlott az valszeg a rozsda.

 

Azt gondolom, hogy rozsdásodástól semmi nem hajlik meg, ha nincs mellette mechanikai igénybevétel (terhelés).

 

A régi amerikai acél vasúti hidak általában ótvar rozsdásak. Azért, mert régen óriási anyagmennyiség ráhagyással tervezték és építették őket, most meg kiszámolták, hogy amilyen sebességgel rozsdásodik, mire átrozsdásodik, az anyag fáradás miatt úgyis újjá kell őket építeni, ezért nem érdemes mázolni a hidakat.

Előzmény: M.machinátor (59291)
kihúzóvágány Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59293

Elmélkedésed sokrétű, csak nem veszed figyelembe, hogy a 90 év alatt mennyi, gyakorlatilag egy irányú igénybevétel érhette azt a hajtó kereket? Megnézted már?

Előzmény: M.machinátor (59291)
manhattani Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59292

Én a hajtórúd meggörbüléséről írtam a homokolás miatt.

Előzmény: M.machinátor (59291)
M.machinátor Creative Commons License 2015.03.08 0 0 59291

Szervusztok.

 

Jól beszélsz!

Valóban sem szakember , sem arra hajlandó ember nincs aki ezeket a velejéig szívás munkákat megcsinálná ilyen sz&@#r pénzért.

  Egy mozdony kereke ha egy homokolástól csakúgy meghajolna , az azért elég nagy égés lenne a messze földön híres mozdony szerkesztő vállalattól (úgyhogy ez nem valószínű).

  Egy vízütést még be lehetne magyarázni nekem , de ezt sem venném be sokáig , ugyanis inkább kitörne a hajtó küllő csapostul mint inkább meghajolna az egész kerék összes küllője (szóval ez baromság) ,nem mellesleg hogy a henger és fedele volt ebben a részben álltalában a leggyengébb pont(na meg az az ócska henger öntvény ami méreténél fogva sem kovácsolt sem húzott sem hőkezelt maximum adalékólt anyagból lehetett de nem valószínű)

 

  Szóval amitől a 001-es kereke meghajlott az valszeg a rozsda.

 

Valószínűnek tartom hogy az abroncs és a kerékváz közé bement a rozsda és az abroncs győzött (mint tudjuk a rozsda az eredeti vas méretének a háromszorosára dagad Pl: ezért mennek szét a vasbeton épületek is)Szóval az abroncs maradt az eredeti méreten a kerék meg zsugorítva lett.

  És sajnos itt a kalapálás már nem segít , azok a küllők eltörtek (kisebb-nagyobb mértékben).

Üdv:M.m.

 

Bocs hogy ilyen rég írtam.

Előzmény: manhattani (59275)
kihúzóvágány Creative Commons License 2015.03.07 0 0 59290

Jó, igazad van; én a mostani - oxigénlándzsás - konverterre gondoltam.

Hogy Salgótarjánban is hengereltek volna sínt, arról nem tudtam.

Előzmény: manhattani (59287)
520,065 Creative Commons License 2015.03.07 -1 0 59289

 Ezt írtad: "Az amortizáció miatt a 30 év után - hacsak nincs vmi korszerűsítés - ez már negatív értéken jelenik meg a könyvelésben."

 

Én erre reagáltam. Egyebekben teljesen egyet értek az általad leírtakkal. De nem akarom elterelni a témát a általam is nagyon szeretett gőzösökről. 

Előzmény: fantal (59285)
520,065 Creative Commons License 2015.03.07 -1 0 59288

OFF: Az eszközlekötési járulékot eredetileg (1975-ig) az eszközök bruttó (bekerülési) értéke után kellett fizetni. Lényegében egy vagyonadóról van szó. Ezt követően az eszközök nettó értéke (amortizációval csökkentett) értéke után fizették. Ez valóban különösen a használatból kivont eszközök esetében végzetes lehetett. ON:

Előzmény: manhattani (59281)
manhattani Creative Commons License 2015.03.07 0 0 59287

"Salgótarján 1885-ben vásárolta meg a Thomas-szabadalmat, és három konverteres acélművet épített." Wikipédia

 

Magam régi sínben láttam a TA-t, de most hirtelen a fene tudja, hogy hol...

Előzmény: kihúzóvágány (59286)
kihúzóvágány Creative Commons License 2015.03.07 0 0 59286

Szerintem az lenne, de mire Diósgyőrben üzembehelyezték, nem tudom, hengereltek-e még vasuti sínt?

Előzmény: manhattani (59284)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!