Ha a hézagolással megoldódott a probléma akkor nagy baj nem lehet. De mégiscsak a helyére kellene tenni azt a 3. furatot. Annál is inkább mert az eltérés 0,75 mm. De ezt csak marógépen lehet megcsinálni. A két furat osztóköre 80 mm. A harmadiké 78,5 mm.
Ezt azért kellett így csinálni, hogy meg lehessen határozni a 2 furat osztókörét. A 3. furatot nem az ábra szerint kell fúrni.
V alakban 2-2 vonal van húzva. A méretezett az eltolt furatok távolsága amit megadtál. Kicsit zsúfolt de
itt még aszöget is bejelöltem, hogy lássuk mennyire tér el a 60 foktol. Ha az alsó részt kinagyítom
akkor látszik, hogy mennyivel kissebb ennek a furatnak osztósugara. Meg látszik az a kis csalás amit belevittem, hogy a furat pontosan a két felső közé essen. Ezt úgy értem el hogy a 60,45 fokot 0,1 fokkal kissebre vettem 60,35 fokra. De megtartottam a megadott méreteket.
A 0,75 mm reszelése még elmegy a 10,5 furatnál de mit kezdesz a csavarfej átmérőjével ami 15 mm? Ezért kell visszavinni a maróshoz. Ha ügyes akkor még osztókészülék nélkül is megoldja.
Jalpar úgy is megkifogásolja a csalásomat de akkor majd bővebben kifejtem, hogy miért vittem el balra 0,11 mmel a furatot.
A suliban vizsgaremekként egy sikattyút kellett készítenünk, és nem volt szabad csak fűrészt, fúrógépet, és reszelőt használjunk. Volt olyan is hogy az oktató megorrolt valamiért, és ide adott egy 100 X 100X200 mm sárgaréz tömböt, és azt mondta hogy 10 X 10 mm-es kockákat gyártsak, de az pontos legyen! Na mivel? Reszelni kell és az sem baj ha tud az ember reszelni. Annak is megvannak a maga fortélyai. Mihez kezdtem volna most reszelő nélkül.
Valóban nem kell nagy tudás ahhoz hogy egy sorját lereszeljünk, de a közbenső lehetőségeket átugorva, szélsőséges esetben akár művészi alkotások is készülhetnek reszelővel. Az sem tudás inkább kézügyesség,gyakorlat,és kitartás kérdése.
De nem is erről volt szó,hanem hogy a fiatalok nem kedvelik mert (feltételezem!) időigényes fizikai munka,és a siker nem garantált. Ha selejt lett a munkadarab,az idejét, hiábavaló fáradozását sajnálja.
De bizony fent ül a kúpon, nem tudom te milyen fényes valamit látsz, amit látsz az az M 8 csavar anyája. Még épp az a baj hogy attól féltem nem húzza fel a kúpra mert egy nagyon picit megbillent. Hézagolni kellett mert nem tudta felhúzni a tövig. Vagy azt látod? De az csak mérőórával volt látható.
"...elviekben a kúp megvezeti az egész tárcsát..."
Elviekben! Szerintem rövid az a hátlap. Ami azért nem kizárt hogy kúpos lehet,de a főorsón látszik egy kis fényes felület a kúp tövében,és nem a hátlap szélességében. Tehát szerintem nem vezeti meg a kúp.
Az is csak gányolás lenne. Most mi van? Fent ül a kúpon, 2 db 10 csavar és egy db 8.8-as M 8 csavar fogja, nem akar az szerintem lejönni onnan. De ha még is észre venném hogy engedne, még egy 0.5-1 mm-rt reszelek rajta. Így is már majdnem belekap a 10 menet, csak a csavarfejnél rondítanám el. Marad így.
Nem akarok belevaú, csak egy ötlet ötlött fel bennem: mondjuk olyan pasztával mint amivel tusíroznak vagy hasonlóval bekened a főorsót, hozzányomod a tárcsát, a közepét meg kifúrod a jelölésnek? úgysem kell passzosnak lennie, mert elviekben a kúp megvezeti az egész tárcsát Vagy egy kihegyezett csavart behajtasz, szegnyereggek a főorsóta nyomod a tárcsát, csavargatod a csavart és feljelöli a helyét a furatnak, továbbra sem kell szerintem tizedes pontosságnál több
csak annyi, hogy összejelölöd furkálás elött a főorsóval a tárcsát, nehogy belegabajodj Kifúrás után úgyis fel kell munkálni a felfogótárcsa tokmány felöli részét szerintem, főleg hogy ilyen helyzet állt elő De javítson ki valaki, ha nem jó a gondolatmenetem
Nem, a fiam azt mondta, ha nem boldogulok ezzel, akkor fúrjam hozzá a főorsón lévő tárcsát. Úgy néz ki hogy szerencsére nem kell. Akkor a keresztszánra kellene felfogatni valami fúróalkalmatosságot, és utána a helyszínen fúrni bele menetet, ha nem muszáj nem kísérleteznék vele. Hát ilyennek sikerült.
Igen, ez ilyen. Ez a kisebbik baj, a nagyobb hogy mind 3 furat egyedi, ha jól megnézzük mind a 3 különböző osztókörön van. Azért is fényképeztem le, hogy lássátok, az egyik csavarfejnél, középen még van 1 mm hézag, a másiknál alig van, a 3.- nál rá sem lép a kúpra. Na azután ehhez gyártsál tárcsát. Szerintem a tárcsát a kúphoz legyártották, és a helyszínen fúrták fel, ahogy sikerült.
Csináltam pár fotót. Túl nagy baj nincs. Egy kis reszelés már sokat javított. Egyelőre 2db M 10 csavarral, és egy 8.8-as M 8-as átmenőcsavarral raktam össze. Majd ha leszakad írok. Egyelőre csak próbálgatom.
Ki beszél itt tokmányról? A főorsón lévő tárcsáról van szó, amelyik a tokmányt felfogó hátlapot tartja. 3 db M 10 menettel ellátott furat, ezzel rögzítjük fel a tokmány tárcsát.
" Mekkorák a furatok a tokmánytartó lapon a 10 es csavarok részére ?"
Már korábban írtam: A csavaroknak 10.5, a csavarfejeknek 15 mm. De mindjárt csinálok is pár képet. Valami nagyon el van baQrintva.
Ha van egy tokmány ami gyári hibás mert az egyik furatot elfúrták, ez elég furcsa de végül is nem lehetetlen, akkor minek görcsölünk ennyit, vagy egy elfúrt tárcsát kell készíteni, vagy amit én tennék, fúrnék a tokmányra mondjuk 60 fokkal eltolva három pontos furatot, és ha nagyon ráérek akkor valami műanyag dugóval ledugóznám a rossz furatokat.
Szia! Csináltam egy Móricka rajzot. Az M 10 csavarokon mérve. De még az sem teljesen igaz, mert ez olyan AHS szabvány szerint készülhetett. De próbálj valamit kihozni belőle!