Beszámolnék az aktuális helyzetről, és lenne egy kérdésem is.
Beszéltem egy igazságügyi szakértővel, és azt gondolom jól tettem, ugyanis a jogi oldallal kapcsolatban rövid úton sikerült - szerintem elég megbízható forrásból - információhoz jutni. Azt mondta miután vázoltam a helyzetet, hogy lényegében nulla az esélyem ha szvatossági igénnyel fordulnék a szervizhez és külső szakértői véleményre alapozva kijavítást kérnék. Ő szívesen megcsinálja, de a szervizt ez nem fogja érdekelni, perre kell vinnem, de egy ilyen per megnyerhetetlen, mert alapból évekig tart majd, és az idő közben ellenem dolgozna (mind anyagi, mind bizonyíthatósági szempontból). Ilyensmiben szerintem nem érdemes gondolkozni, kivéve ha acélosak az ember idegei, és a pénz nem számít (de akkor meg vegyen másik kocsit, és kész).
Maradt az egyezkedés, vagy másik szerviz. Utóbbival kapcsolatban kapásból elkezdtek röpködni a szép számok, ugyanis vagy trailerezni kell, és az nagyon kis távolságra is szép tétel, vagy vonszolni, azt meg pár km fölött nem érdemes erőltetni. Még csak a hiba kivizsgálásáról beszélünk, és mivel ahhoz keményen bontani kell, máris az egekbe szökött a költség. Kaptam egy 60ezres ajánlatot arra hogy megállapítják a tényállást és az alapján tudnak konkrét ajánlatot adni a javításra - összerakásról még nincs szó, természetesen ha az adott szerviz ajánlata nem tetszik, még több pénzért biztos újra össze is raknák. Ez nem sufniszerviz ár, biztos találnék olyan szerelőt viszonylag közel, akinél kevesebből is meg lehet oldani a kérfelmérést, de kérdéses hogy érdemes-e kísérletezni, mivel bejáratott Renault-specialista szerelőnk nincs, ez az irány is bukta.
Végül felhívtam az eredeti márkaszervizt ahol tavaly februárban cserélték a cuccokat. Alapvetően konstruktívan állnak a dologhoz. Ennél többet nem is vártam a helyzet ismeretében: ha beviszem a kocsit, megbontják kárfelmérésre ingyen, és valamiylen kedvezményes javítási árajánlatot ígértek (persze ez csak ígéret, és valszeg az ő kedvezményes áruk még mindig sok lesz, legalábbis a másik szerelő által valószínűsített munkafázisok + anyagköltségek ismeretének fényében nem számítok semmi jóra). A feltárást végignézhetem, és írásban kérem majd a megállapításaikat. Pár dolgon még elcsúszhatok itt is, pl ingyen szétszedik, de az összerakásról nem esett szó... Illetve ha nem adják írásba hogy mit állapítottak meg, az is probléma, mert anélkül fabatkát sem ér amit "ingyen" megállapítanak. Tehát ezeket mind tisztázni kell mielőtt a kocsihoz nyúlhatnak, különben simán az lesz a vége hogy ráülnek a szétkapott kocsira, és nincs visszaút.
A fentieknél végig abból indulok ki, hogy ők a hunyók, mert ez azért elég valószínűnek látszik, de simán lehet hogy végül az fog majd kiderülni hogy egy akkor nem is piszkált alkatrész meghibásodása okozta a gondot. Pl az itt írt generátortárcsa, vagy segédszíjgörgők, stb, stb.
A kérdésem pedig a következő: utólag a megbontáskor tudom-e ellenőrizni legalább azt, hogy a bent levő vezérműszett + pumpa valóban cserélve lett-e 1.5 éve?? A szíjra írták hogy nem nagyon, ami egészen elképesztően hangzik. Ugyanez a helyzet a pumpával is?
Kicsit off. Csak azért jutott eszembe, mert ugye a márkanevek... Évekkel ezelőtt a szolnoki Mondi papírgyárban voltam üzemlátogatáson. A papírgép ezerrel pörgött és 8 méter széles tekercset gyártott. Aztán a papír átment a körkések között és külön pályákra vált szét. Majd jöttek a daraboló és csomagoló gépsorok. Az egyik gépsor Xerox, a másik Canon, a harmadik Minolta, és még ki tudja milyen dobozokba pakolták az ugyanakkor ugyanazon a gépsoron készült A/4-es papírlapokat. Vízpumpát gyártani is csak úgy éri meg, ha sokat gyárthatok és úgy címkézzük fel, ahogy a kedves megrendelő szeretné... Ha alapvetően jó vízpumpákat gyárt valaki, akkor sok gyár nála vásárol. legfeljebb más-más logóval kéri.
Ez nem rossz :) Nálunk Bárdi nyitott üzletet de ahogy nézem ő az egyik aki húzós. Garázs boltok vannak még arra gondoltál? Én internetes rendelést nézegettem.
A sok keresgélésután olyasmit szűrtem ki hogy M14x1.5 menet van mid két végén TRW kormányhoz. De ez még nem százas :)
Esetleg mind a két végén M14x1.5 a menet? De ezt bontás nélkül honnan tudhatom meg? Úgy szar az egész ahogy van. Hányszor szedjem szét a kormányművet, vagy üljek mellette míg megjön az alkatrész? Ezt hogy szoktátok megoldani? Már aki sk. szerel.
Anno 1 nagy vasöntöde cégnél dolgoztam! Sok mindent gyártottunk és sok országba exportáltuk a termékeket! Ugyanazon alkatrész ment keletre, nyugatra,csak a márkajelzés volt más! Ennyit a neves és kevésbé neves márkákról!
Nekem nem kellett újra tanítani! Azt hiszem ha mégis akkor beülsz az aútóba becsukod az ajtót beteszed a kulcsot a gyújtáskapcsolóba megnyomod a gombot (és nyomva tartva ráadod a gyújtást) kb 5 másodpercig tartod majd elengeded! Nem kell idnítózni csak a gyújtást ráadni!
A kulcs nyomó gombos felét kell elcsúsztatni hossztengely irányába, mindkét oldalon vannak trapéz alakú "körmök" azokat kell a csúsztatással kioldani! Csináltam pár képet remélem látod majd a lényeget rajta! Az elem polaritására figyelj, összerakás:egymásra teszed a két felet és enyhén összenyomva vissza csúsztatod a "körmöket elöl és hátul is!
Jártam én már igazán neves gyártók kiválónak kikiáltott alkatrészeivel is rosszul. Pl vízpumpa, ha már szóba kerül. Valeo eresztett fél év után, vagy az SKF ami lyukas volt az öntvényen. (persze ez még beszerelés előtt kiderült) De általában azért a nevesebb gyártók termékei jobbak is szoktak lenni.
És van olyan szíj ami a tudtod nélkül áll a boltban vagy a raktárakban mielőtt beszerelnéd még vagy 3-4 évet...... Ez az igazán bosszantó dolog. És én eddig nem sok szíjon láttam gyártási időt, de még csak a dobozán sem.
Én úgy értettem, hogy itt az alkatrészeket is a szalon adta, csak gondolom nem gyári volt, hanem valamilyen utángyártott. De ugyanúgy a szalon rendelte meg és szerelte be. Egyébként szerintem itt legjobb esetben, egy hosszas veszekedés után valamilyen százalékot fognak esetleg bevállalni az egészből. Teljes egészében biztosan nem fogják állni a javítást.
Az, hogy valami olcsóbb kicsivel,nem jelenti azt, hogy rossznak kéne lennie. A szabványoknak meg kéne felelnie. Az más kérdés, hogy autóhoz bárki gyárthat bármit, senki nem ellenőrzi. Egy vezérműszíjnak ki kéne bírnia 5 évet, de attól sokkal többet kéne elmennie! Én is márkaszervízben cseréltettem tavaly. Fogalmam sincs mit tettek bele, mert a számlán nincs csak annyi, hogy vezérműszíj készlet, vízpumpa. Anyagra 1 év garit vállalnak. 5 ször vittem vissza csere után mire hajlandóak voltak megnézni és megcsinálni. Helyre tették a vezérlést. A zaj is megszünt. Állítólag feszesség probléma volt csak. Mindenesetre a vízpumpát nem bontották meg mert ugyanannyi hűtővízzel kaptam vissza :)
Sajnos sokszor lesz az olcsóbb alkatrész a drágább választás.A boltos meg nyilván nem akart neked rosszat, az a szett jó árban volt csak hát mégsem tudta amit kell.Amúgy lehet másnak bevált vagy más típusokba tökéletes.
Viszont ha a szerelőn keresztül veszed az alkatrészt, gondolom nem fizettél volna kétszer.
Pontosan ilyen esetem volt nekem is. Egy alkatrészboltos ismerősömnek csináltam valamit, ő cserébe jóval olcsóbban adta az alkatrészt, mintha máshol vettem volna. A szerelőhöz elvittem az alkatrészeket, Ő azokat szó nélkül beépítette. Pár nap múlva az autónak nem a megszokott hangja volt hidegen, ezért visszavittem hozzájuk. Kiderült rossz volt a feszítő görgő és a vízpumpa is. A boltos szó nélkül cserélt mindent (azt hiszem ruville volt az első szett az új pedig talán skf görgő, a vízpumpára nem emlékszem), viszont a szerelőnél szó nélkül ki kellet fizetnem az újabb szerelést, mivel Ő nem tehetett róla.
Az autó ugyanúgy 1,4 16v, csak 2003-as.
A konkrét esetre visszatérve, nagyon nehéz lenne itt bizonyítani a szerelési hibát, mondván másfél évig nem volt gond, valamint nem tudná azt sem bizonyítani senki, hogy nem nyúlt más a vezérléshez akár, ami ilyen fejleményekhez vezetett. Ezt szerintem be kell nyelni...
Nem vitát akarok generálni csak érdekel a véleményetek,mert más oldalról nézzük a dolgot.Most nem a fórumtárs esetére gondolok.Adott egy bármilyen alkatrész csere. Az ügyfél megveszi az alkatrészt webáruházban,autósboltban vagy valaki tud olcsón. Szerelővel kicserélteti. Meghibásodik az adott alkatrész, ami azért előfordulhat mert rengeteg hitvány alkatrészt is árulnak. Tegyük fel hogy egyértelműen az alkatrész hibája.Ebben az esetben miért vállalna rá a szerelő garanciát?
Amennyiben a szerelőn keresztül veszi az ügyfél a szükséges alkatrészt onnantól a szerelő tartja a hátát az alkatrész hibája miatt.Viszont így ő is tovább tudja vinni a panaszt az autósbolt vagy a beszerző cég felé.
Vezérműszíj szakadásnál rákérdeztem unix-nál hogy mi az eljárás.Akkor /már pár éve volt/ azt mondták hogy kijön egy emberke és előtte kell megbontani az autót és felmérni a helyzetet.
Egy példa:
Fórumtársunknak cseréltem vezérlést vízpumpát meg ami evvel jár.A vízpumpa elkezdett szivárogni 11 hónap után ami egyértelműen az alkatrész hibája volt.Kicseréltük neki garanciában.Mi is érvényesítettük a garanciát amiért kapunk egy másik vízpumpát vagy annak az árát.
Az hogy a vezérlést ugyanúgy megint le kell bontani be kell hogy nyeljük.Nincs is evvel gondom,mert ugye tudja mindenki hogy mint mindenen,az alkatrészen is van árrés.Így néha belefér.
Ezt a részét is vegye figyelembe az aki felháborodik azon hogy a szerelő nem ad akkora kedvezményt mint a webáruház,vagy nem szívesen épít be hozott alkatrészt.
Gergo.bgy ez nem konkrétan neked szól csak a "hozott anyagra" reagáltam.
Egyébként ha találtok valamit a jogi részéről azt szívesen elolvasom.
Kicsit elmegy jogászkodás irányába a téma, remélem nem baj és esetleg másoknak is tanulságul szolgálhat később: "Szavatosság fogyasztói szerződésnél: Főszabályként két év az elévülési határidő" (forrás: országos fogyasztóvédelmi egyesület honlapja, akárkik is ők). A számla hátoldalán a jótállást taglalják, ami 6 hónap, ezen időszakon belül a szervizé a bizonyítás terhe, ezután jön a képbe a szavatosság, ami 2 évig tart. Szintén a számlán tájékoztató szöveg: "az ügyfél a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől szakvéleményt kérhet. A vizsgálat és a szakvélemény díjköteles." A szerviznek ilyenkor együttműködési kötelezettsége van, és "köteles a vásárló részére (a hiba jellegére és keletkezésének lehetséges okaira vonatkozó) álláspontjáról haladéktalanul írásbeli nyilatkozatot adni." Az nfh honlapja nagyon szép. Egyszer rózsaszín, egyszer lila... pff. Azt hiszem az írásbeli vélemény kérése megalapozott lehet, de még mindig nem érzem úgy, hogy a szerviz nem vállal be szinte kockázatmentesen egy kis simliskedést, ha azzal "megszabadulhat" tőlem és átháríthatja a kár minden költségét. :(
Köszönöm a szakvéleményes ötletet! Elkezdtem nézelődni, és találtam egy-két írást a szavatosságról, erről-arról. Pl. egy "igazságügyi gépjárű közlekedési műszaki szakértő" segíthet rajtam vajon? Valaki bízott már meg valószínűsíthetően nagy értékű kárt okozó "javítás" esetén igazságügyi szakértőt? Azt nehezen tudom elképzelni hogy egy kisvállalkozó szervizes belefolyik ilyen vitába, elvégre hol van abban a buli, hogy lepecsétel és aláír egy papírt pártízezer forintért, aztán rohangálhat tanúként a bíróságra (?), ha azzal beperelik a másik szerelőt. Ha meg párszázezer az a pártíz, akkor nyilván felejtős az egész, nem ilyen esetekre van kitalálva.
Sajnos megerősítitek a félelmeimet, pontosan a tereléstől félek. Nem volt hozott alkatrész, a márkaszerviz által ajánlott renault alkatrész árat összvetettem az általuk (nyilván) szintén megbízhatónak minősített utángyártottéval, és utóbbi mellett döntöttem. Ők adták az anyagot és szereltek, én vittem a kocsit, aztán vittem a szerelés árát és hoztam a kocsit. Szóval ebből a szempontból jó a helyzet, de mégis gondban vagyok. Én is ragaszkodni akartam ahhoz, hogy ott legyek amikor szétbontják, de még így is megvezethetnek hogy a renoméjukat védjék. Ha szerelési hiba volt, biztos nem vallják be, ha anyaghiba, akkor nem kötelezhetők semmire, mivel az anyag garija lejárt az eltelt időben.
Fontos kérdés következik: ha szerelési hiba volt, és rájukbizonyítom harmadik féllel (nem tudom kivel-hogyan), azzal elérhetek valamit, vagy a szerviz a törvényben előírt (fél vagy egy év, az most mindegy, mivel már eltelt 1.5 év) jótállási idő letelte után nem tartozik kártérítési kötelezettséggel a gondatlan szerelésből adódó károkért sem? Ez félig-meddig jogi téma már, de akárhogy agyalok, nem tudok rájönni mi a jó döntés: a kérdéses szervizben "nem nagyon" bízok, így inkább máshoz vinném, de olyanhoz kéne, aki bizonyítottan megállapítja a hiba forrását, legyen az a szerviz, az alkatrész gyártója vagy akárki-akármi más.
Ha szervizben bármit mondanak, akkor határozottan, de udvariasan kérd meg őket, hogy mindezt írásban legyenek szívesek, pecséttel, aláírással, mert te talán nem pontosan fogsz emlékezni rá. Szerintem ekkor el fognak gondolkodni, hogy minek is kell neked az írásos szakvéleményük. Ártani nem árt, de talán elméláznak rajta. Ne fenyegesd őket perrel, de mindent úgy készíts elő, mintha arra készülnél. (ráutaló magatartás) Te nem mondtál semmi ilyesmit, de gondoljanak amit akarnak...