Nyilvánvaló, de akkor is gyengyécske az a finálé és scherzo is. Na jó, a kedvedért mondjuk azt, hogy egyedi... :-)
(Egyébként, talán a VI. szimfóniát szeretem a legjobban a VIII. után...)
[b]Anton Bruckner[/b] (1824 - 1896)
[b][i]V. szimfónia, B-dúr[/i][/b]
[i]A Kölni Rádió Szimfonikus Zenekara, Günter Wand[/i]
[b]RCA CD | ADD Stereo 96 kHz 24 Bit | Rec.: 1974. VII. 7 | Studio[/b]
Thielemann interpretációja is nagyszerű, de ez nekem jobb.
A hatodik Tintnerrel valóban nem az igazi, én Klempererrel ajánlom (Columbia Philhamonic) kiváló előadás. És nem olyan gyengécske-összecsapott az a Finálé: a középpont itt egyértelműen a lassú tétel, nem a Fináléra fut ki, mint akár a negyedik, akár az ötödik vagy a nyolcadik. Ennek megfelelően rövidebb a szokásosnál, de tartalmas: Klemperer nagyon jól ki is bontja. Valóban Wand, se rossz, illetve Solti is meglepően jó. Celi hatodikja se rossz, de az előbb említettek klasszisokkal jobban értik ezt a szándékosan könyedebb, levegősebb darabot.
Kedves Tannhauser, valóban, a VI. szimfónia Scherzo-tétele és a Finale is eléggé gyengécske, de a lassú tétel érdekes érzelmi töltete csodálatos, ahogyan az első tétel is nagyszerű.
kedves pszi bátyám
ahogy csak lehet.propagálni kell a hatrodikat. azért mert ez is "papánk" müve. magam részéröl emmek a münek hasonló a sorsuk a Beethoven.IV.el
azt is meg merem kockáztatni. a Bruckner hatot senkisem hallgatná, ha nem tudnánk. hogy ö irta
én-csekélyértelmü Bruckner bocs létemre. ugyancsak nem értem a hatodikat.és a legtöbbet ezt hallgatom
az biztos. hogy a harmadik Adagio tétel nagyszerü.viszont a negyedik tételnek én nem érzek tartalmat
egy finálé-egyvelegnek érzem.
nem tudom. hogy Wagner sokat betegeskedett e a halála elött. tehát már nyilvánvaló volt. hogy itt az életutja befejezödik. ezért-szó szerint- a papa összecsapta a hatodik fináléját.és már a hetedikkel-lélekben készülve a tragédiához a hetedikkel foglalkozott
nem tudom.... de igen gyahus. hogy a hatodik. az ötödiknek.majd a hetediknek az áldozata
a hatodik utolsó tétele. ami egyáltalán nem fog meg,tehát ha nem Bruckner mü lenne.még
Borodin harmadikjának gondolnám
sziasztok. jóéjt..
[b]Anton Bruckner[/b] (1824 - 1896)
[b][i]VI. szimfónia, A-dúr[/i][/b]
[i]New Zealand Symphony Orchestra[/i]
[i]Georg Tintner[/i]
[b]NAXOS CD | DDD Stereo | Rec.: 1995. VIII. | Studio[/b]
Hát, szerintem Wand felvételéhez képest (RCA, 1976) igencsak alulmarad
- és nem (csak) a gyengébb zenekar miatt, maga az interpretáció gyenge
Wandhoz képest. Ettől függetlenül megértem, akinek nagyon tetszik.
Jelentek meg Brukik, amelyek érdekesek lehetnek:
[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/41ONrNgVOrL._SS500_.jpg[/img]
[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/41T4eS-tRyL._SS500_.jpg[/img][img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/41T4eS-tRyL._SS500_.jpg[/img]
Lehet, csak abból indultam ki, hogy a fórumon néhány társunknak nagy kedvence Bruckner, és ugye az ember igyekszik minél többet tudni a kedvencéről, főleg egy ilyen kardinális kérdésben.
Igazából nagyon érne már egy fakszimile kiadása a mester kéziratainak...
Hallottam olyat, hogy ezt a Haas- és Nowak jogörökösök (ill. a maguk idejében maga Haas ill. Nowak) hiúsítják rendre meg, (annak idején Schalkék is tiltakoztak a "kritikai" kiadások ellen)... félnek, hogy fény derül a turpisságokra.
Az a baj, hogy sok az egymásnak ellentmondó információ, a hitelesnek vélhető források között is. Sajnos sehol sem bocsátkoznak túlságosan a részletekbe, hogy melyik kiadó pontosan mit és hogyan csinált. Bruckner úgy dolgozta át a nyolcadik szimfóniát, hogy egyes részeket kihúzott, és bizonyos részeket átírt, de az átírt részek abban a tudatban készültek, hogy a kihúzott részek nincsenek többé, és ezekkel az átírásokkal kell a belső egyensúlynak megmaradnia. Haas viszont azt csinálta, hogy a kihúzott részeket újra a műbe építette, de az átírások megmaradtak, és annak érdekében, hogy ez megvalósítható legyen, kicsit bele kellett komponálni a műbe itt-ott, hogy értelmes maradjon a dolog. Nos, Carragan ezért utasítja el Haas verzióját, amivel én is egyetértek, csak ott a gond, hogy mégis ez a verzió tetszik a legjobban, miközben ez a változat a legidegenebb Brucknertől. Nowak tényleg kettő van, az 1887-es eredeti, valódi Bruckner verzió, és az 1890-es, Bruckner/Schalk verzió. Utóbbi azért érdekes, mert Bruckner azt szerette volna, ha az első tétel vége hangsúlyos lesz, de itt piano a vége. Mindezek ellenére azért többnyire világos lenne a kép. Engem az zavart meg, mikor azt is olvastam, hogy amikor Haas elkezdett a nyolcadik szimfóniával dolgozni, akkor első lépésben előállított egy olyan verziót, ami Schalk ténykedését "kiirtja" a partitúrából és csak Bruckner maradt, és ezt szokták az 1890-es 2. verzió Haas-féle kiadásának tekinteni. Megerősítést sehol sem találtam erre, de elképzelhető, hogy egy ilyen verzió külön is megmaradt.
Pár éve hírek jöttek egy voluminózus Bruckner-"project"-ről, melynek keretében kritikailag lemezre veszik az összes eltérő verziót. Valahol megfeneklett.
Én úgy tudom, egy Haas-verzió van, ezt nevezik 90-esnek és 87/90 kevertnek is. Ha Carragan mondja, biztos igaza van... Sajnos az eredeti Nowakból nagyon kevés felvétel van (ajánlat: Tintner!).
sziasztok
most van elöttem a carragan változat,a másodikból
hát...
a másik-55 perces- sokkal jobb
ez a 74 perces karragan-shaw egy
kicsit eröltetett, nem gondoljátok ????
a hetedikben meg pont a nagycintányér tetszik a csucso,
kényelmes állás. nem? egyet odacsap.és mehet kávézni !!!!!!
Kedves Tomás, köszönöm a választ. Arról mit tudsz, miszerint Haas több helyen is hozzákomponált, miközben az első verzió elemeit beépítette a másodikba. William Carragan Bruckner-kutató szerint Haas teljesen belekavarodott a partitúrába és olyan dolgokat hajtott végre, amik Bruckner módszereivel, átdolgozásaival nem összeegyeztethetőek. Ő a Nowak-féle eredeti verziót ajánlja, de szinte mindenki inkább a 1890-es Haas verziót preferálja (nekem is ez tetszik jobban). Csak egy Haas-verzió van? Mert tudok egy 1887/90-es "mixed" verzióról, és egy 1890-esről, ami állítólag Bruckner 2. verziója, többnyire érintetlenül (talán erre utaltál Te is). Mi ezeknek a viszonya? Elnézést a sok kérdésért, de nekem nagyon fontos, hogy tisztán lássak az ügyben. :-)
Bocsi. Rég jártam erre...
(egy zárt körű, német régizenei fórumban lebzselek manapság)
Íme:
[url=http://www.unicamp.br/~jmarques/mus/bruckner-e.htm#8]http://www.unicamp.br/~jmarques/mus/bruckner-e.htm#8[/url]
Nowak két verziót is kiadott az eredeti 1885/87est ill. 1890est, amiben átrt részek és húzások vannak. A Haas kiadás tartalmazza a 90es átírásokat, de a húzásokat nem hajtja végre.
Szokás szerint totális az érdektelenség. Itt a final nem kell, mert Bruckner általában/elsősorban rövidítési céllal dolgozta át a műveit, tehát nem lehet ez a hosszabb verzió, maximum ha a final szót kihagyjuk - azt hittem, erre ugrani fognak néhányan. A Haas és Nowak nem túl sokban különbözik, mindkettő ötvenakárhány perces. Mondjuk, ha azt kérdeztem volna, hogy vajon melyik pártra leadott szavazat lenne 2010-ben az adekvátabb, akkor lenne most itt 2-300 hozzászólás is.
Kedves Tannhauser öcsém, a 74 perces valószínűleg a Haas-féle "Unabridged final version". Az 55 perces pedig az 1875-6-os változaton alapuló Nowak kiadás. Celibidache a Nowak-féle változatot preferálta a nyolcadik szimfónia esetében (a DG dobozban lévő felvételen is). Egyébként, tudtad, hogy William Carragan szerint, aki többek között rekonstruálta a kilencedik fináléját (és úgy tudom, hogy Neked ez nagyon tetszik), vétek Celibidache mesterrel Brucknert hallgatni (kivéve a VI. szimfóniát, de ha lehet, akkor azt is inkább Kubelikkel...)? :-)
barátaim
szégyen. nem szégyen, de még sose néztem,ki csinálta az átdolgozást ugy tudom, hogy apu a legtöbbeet
szerintem a második a csúcs, az megvan 74 perces változatban--biztos wagnernak akart imponálni
van egy másik változat az 55 perces,és állitom, hogy ezerszer jobb mint a 74 perces változat
Psazi bátyám, nézzek utána ? kicsit babrás, de - határidö nélkül talán megy
nem tudom, tudod e pszi bátyám, de eredetileg más versioja
pszi bátyám
erröl csak annyit tudok, a másodikról van egy 74 perces,és egy 55 perces változatom,,
az utobbi tetszik
a nyolcadik meg csak cselitöl
a negyedikben meg a késöbb komponált harmadik tétel
amit vadászat-scerconak hivok,,,
----
Itt is felteszem a számomra kardinális kérdést.
Kedves Fórumtársak!
A második és nyolcadik szimfónia esetében nagy dilemma, hogy Haas vagy Nowak. Állítólag Haas teljesen belekavarodott a nyolcadik szimfónia partitúrájába, annyit piszkálta, és ez már inkább a saját verziója, mint Bruckneré, főleg, hogy több helyen is hozzákomponált. A másodiknál pedig óriási baklövéseket követett el a kéziratban lévő partitúra elemzésénél. Nekem jobban tetszik a Haas-féle verzió a nyolcadik szimfónia esetében, de akkor most mégis melyik az adekvátabb verzió, Haas vagy Nowak?
hát igen, szia
valóban meg tudja rikatni az embereket "apu,hogy ez mennyire igaz, ahogy beléptem ide, a Bruckner mániámmal együtt,hát egész kultusza támadt a kisöregne,szerintem próbálj fokozottan haladni, ha lehet nézd me a drezdaiak 55 perces,és eugen jochum 74 perces második szimfóniáját,persze más szerzöt is tárgyalhatunk, csak akkor áátmegyünk a párbeszédek topikba
egyenlöre szia, ha van valami, jelentkezz
Dezsö, azazTannhauser
Most hallgattam: Bruckner/AveMaria/Herreweghe/ProMusica (MR3)
Az egyik legjobb alkotása a világnak.
... vegyeskarral így, leánykarral úgy ríkatja meg az embert
szió. ha láttad a 8-at, annak örülök,mit szolsz a harmadik tétel nagy fokozására,meg a negyedi elejére,?
Nyiregyháza : szép vásos, képzeld el, még 760 mm-es nyomtávu villamos járt ott,.és itt volt hazánk egyetlen HÁROMTENGELYES villamoskocsija
egyszer csak azért mentem oda, hogy összeirkáljam a peströl vett buszokat,,
nna megyek gyakorolni, meert mingyárt templom, szió, szép napot..
a nyíregyházi cantemus vegyeskarban szoktam volt énekelni
(éppen most mennek eu.nagydíjért Toulose-ba)
Ákos ...
u.i.: tegnap láttam Bruckner/SymphonyNo8Finale/Celibidache ... ez japán koncert és már csak ülve bírt vezényelni
Szia : egyházi müveit nemigen ismerem, csak a TEDEUMOT, meg az e moll misét,
meg mikor elöszörvoltam vizygázni, meghuztak
és akkor volt e csodálatos énekkari darab. aputól,
mondták, hogy kutyanehéz
azután egy évre rá,mikor ujból- sikeresen- mentem. akkor már nem volt a kötelezö darabok közt
család nekem is van
most én keményen dolgozom,lást
koncert micimackóra és a százholdas pagonyra
ahányszor belép egy uj szereplö,mindig regisztráltatom magam,,,
nyugodtan használd a Bruckner topikot, én-irás közben- oda is figyelek,
melyik énekkarba vagy ?
nna, most megyek vacsorázni, iszok egy sört,és utána folytatom a munkát
nyugodtan szólits Dezsönek / ugy hivnak
én nem takarodzom nicknevekkel
amit a saját nevem alatt nem irhatok le, azt nicknévvel se teszem
nna szia,
ha nem titok. neked mi a keresztneved ???