lms olvasótárunknak saját számai vannak (és ezekkel összefüggő elmélete) az autópálya építések költségeivel kapcsolatban. Minthogy erre eddig nem volt külön topik, így kénytelen volt ezekkel az elméletekkel az összes lehetséges helyen előhozakodni. Szeretném megteremteni a helyet, ahol a számok és kilóméterek, hidak, völgyek és síkok tisztázódhatnak.
A szombati Magyar Hirlapban van egy cikk a horvat autopalyakrol, mely szerint 30%-kal csokkentek az epitesi koltsegek, amikor felszamoltak a versenytargyalas nelkuli megbizasok gyakorlatat es minden epitesre palyazatot irtak ki.
nekem errol inkabb a nemzeti szinhaz esete jut eszembe toth marival. szerintem nem lett jobb, nem lett szebb, nem lett olcsobb. kulso helyszineken is dolgozik. viszont a mienk. marmint orbaneke es nem is erdeklik oket ezek a dolgok. az lett meg amit ok akartak. maga a deel pesti fejlodest nem tudom rossznak megitelni. de talan eleg lett volna oda a mupa.
Szasz, Frédi. A Vegyépszer most már tipikus magyar fôvállakozó (az úttörô ahol tud, szemét). De az Orbán-érában "cégünk reklámja" volt, annak az orbáni teóriának az igazolására hivatva, hogy tender nélkül olcsóbb az állami beruházás. (És ezt a Versenyhivatal nélkül kell bebizonyítani.) No, errôl az jut eszembe, hogy életemben egyszer volt szerencsém bejutni egy Kádár-korabeli megyei kádertovábbképzô központ büféjébe, ahol - a szabvány magyarországi kocsmákkal ellentétben - üvegbetét nélküli bolti áron mérték a fél cseresznyét. Jajdeszép, 0 árrés. Dehát azt senki nem mondhatja, hogy a büfében dolgozók nem kaptak fizetést, nem volt rezsi stb. Szóval valahol, valakik mégiscsak megfizették a különbözetet.
viszont tenyleg jo lenne tudni valamit hogy a horvat autopalya epitesek mennyibe kerulnek? mindenesetre hosszabb szakaszokat epiteni viszonylag kevees 'tortenessel' valoszinuleg olcsobb.
van valamilyen most atadott alagutas szakasz. gondolom az meg jo draga. az orban kormany alatt uj autopalya azt hiszem a haarmas hosszabbitasa. nem egy tul bonyolult szakasz. talaan a reegi harmasbol is tobb reeszt be tudtak hasznalni.
amugy a keet dolog nem zarja ki egymast. marmint hogy nagy elek maganvagyonaban gyarapodjon a vegyepszer meg rafizetessel epitsen autopalyat. mindenesetre ennek a vegyepszer merlegeben is meg kell jelennie.
Az ő állítása a tavaly megépült 4 szakaszról szólt. A tévébeli állítás az épülő szakaszokról, melyek között van olyan is (a Vegyépszer építi a 6-os és a 0-ás között), ahol 3,6 Mrd Ft/km jön ki a kirívóan sok tereptárgy, a vegyi mentesítés, meg a franc tudja még mik miatt (A Vegyépszer lett a kiválasztott az M6-oson). Benne van maga a 0-ás is, ahol szinte száz méterenként van tereptárgy, stb.
(Mindez egyáltalán nem jelenti azt, hogy én nem drágállom az autópélyépítési árakat. Én, speciel, drágállom azt az 1,6 Mrd/km-t is, amely a tavalyi építések átlagára. De mi a francnak megduplázni, ami magában is sok?)
1. Lehetséges, de attól még ugyanúgy hülyeséget mondott az alapozás nélküli útépítésről.
2. Jó lenne, ha kilátszana már az üvegzsebből valami, mert ezekszerint sehol nincs korrekt tényleges adat az árról. Viszont mivel a Tibi egy szóval sem tiltakozott az elhangzott 2,4-es ár ellen, úgy gondolom, hogy lms jár közelebb az igazsághoz.
1. Tudtommal Horvátországra mondta, nem Szlovéniára. 2. lms-t nem igazolta. lms 3,1 Mrd Ft/km-ről beszélt a 2004-es 4 megépült útszakaszra, tehát nem 2,4 Mrd-ról (ha neked a különbség mindegy, akkor ezt az elhanyagolható összeget leszel szíves a számlámra átutalni). Ezzel szemben a rendelkezésre álló adatokból többféleképp is kiszámítható 1,6 Mrd Ft/km.
lms két hibát követett el számításában:
- egy slendrián (MNO) újságcikk nyomán 20 km-rel kevesebb megépült úttal számolt; - kiadásnak számolta az ÁFÁ-t is (125 Mrd-dal számolt 100 Mrd helyett).
Most éppen megtudakolja a GKM-től, hogy a 20 km megépült, vagy nem épült meg.
"egy hegyvidéki fennsíkon..." igen, ezt Szanyi et. Szlovéniára mondta, ami ugye tudvalevő, hogy egy nagy hegyvidéki fennsík..:-)) Ahol ugye nem kell alapozni, hát persze, ez a Tibi egy polihisztor, aki ezt innét meg tudja ítélni... Majdnem elhittem neki. Amúgy nem cáfolta 2,4 mrd/km-t, láppaé, muharral együtt Vagyis lms-t igazolta...
komolyan gondolja valaki, hogy Nagy Elek puszta nemzeti érzettől vezérelve lemondott a hasznáról Orbán alatt, most meg, hogy elvileg versenyeznie kell, csakazértis magasabb árat mond? Azt nem tudom, hogy komolyan gondolta-e, de elemes allitotta, hogy OV alatt a vegyepszer valoszinuleg veszteseggel epitett autopalyat.
A mai Népszabiban van egy cikk az M0-ás továbbépítéséről.
Ha valaki nem olvasta volna: 25 km, 20 felüljáró, 16 aluljáró, 9 csomópont, stb: 47 Milliárd.
Ez tehát cca. 1,9 M/km.
Tudom, hogy az M0 nem autópálya, de a rengeteg egyéb műtárgy azért igencsak felefelé nyomja az árat.
Ezért nem lehet szerintem semmilyen 2 autópályaszakaszt összehasonlítani.
Persze, hogy a közbeszerzés sem garancia semmire, különösen ilyen esetben, ahol a pályázók mind ismerik egymást és simán lejátszák egymás között, hogy melyik szakaszt ki építse.
Gondolom, elég nagy bajban lenne egy cég, ha minden, egy időben zajló projektet ő nyerne.
De a közbeszerzés kihagyását védeni nekem komolytalannak tűnik.
Mert az, ha rábökünk valakire, hogy mostantól ő épít mindent, az aztán semmiképpen sem garantálja az elérhető legalacsonyabb árat.
Vannak szakaszok, amiket most is a Vegyépszer épít. De drágábban. Azt komolyan gondolja valaki, hogy Nagy Elek puszta nemzeti érzettől vezérelve lemondott a hasznáról Orbán alatt, most meg, hogy elvileg versenyeznie kell, csakazértis magasabb árat mond?
Azt még el tudnám hinni, hogy referencia-munkáknak szánta, így ebben a ciklusban is építhet, de akkor hogyan került a milliárdos lista TOP5-jébe, miközben előzőleg kvázi csődben volt a cége?
Ezt mondta Szanyi is az alább beidézett tévéműsorban:
Sz.T.: példul mondjuk egy hegyvidékei fennsíkon, ahol nem kell alapozni sem, csak szinte az aszfaltot kell lerakni, és nincs egyetlen leágazás sem, az nem ugyanaz az ár, mint amit esetleg Magyarországon egy lápos vidéken kell végigvinni.
Hiába, no, peches nép vagyunk. Másutt csak le kell tenni a cuccot, és kész a pálya, emmeg itten csupa láp (dudva, muhar, kacagó szél).
És, azt hiszem nem is azon érdemes vitatkozni, hogy most 400 km, mert ez szerintem csak 370 maximum, de most ez tényleg már csak részletkérdés, legfeljebb annyi, hogy illene azért egy pontos számot mondani természetesen a miniszterelnöknek is, hanem inkább az, hogy tényleg drágább lett, tehát 2.4 milliárd Ft kilométer, itt a kormányelőterjesztésben, van nálam egy papír, ott is ennyi van, ennyi jön ki átlagban, ez azért magasabb, mint korábban, tehát nem sikerült megoldani azt, hogy a közbeszerzéssel, versenyeztetéssel olcsóbb legyen, ennek különböző okai vannak.
Ezt mondta Szanyi vitapartnere, Manninger, Szanyi pedig a szokásos érvekkel vitakozott (mit lehet, mit nem lehet összehasonlítani).
Itt azonban arról beszélünk, mennyibe került a tavalyi négy szakasz. Ehhöz először is tudni kell, hogy az M7 elkészült szakasza, ill. a hozzákapcsolódó gyorsforgalmi út 8 km, vagy 28 km. Várjuk a minisztérium válaszát.