Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Az RD88 egy újabb fejlesztés Zen-Core hangmotorral. Az RD2000 tapadós lomha billentyűivel szemben a dinamikákra is jobban reagált az RD88. A 2000-ben inkább a sok felesleges funkciót és kezelőszervet fizettetik meg, ami már-már átláthatatlanná is teszi a hangszert. A 2000-en sokkal többször játszottam azóta is zenész ismerősömnél, de nekem nem kéne, neki meg van egy Yamaha CP5 is mllette…
Érdekes, amit az RD-88 és az RD-2000 összevetéséről írsz.
Az utóbbinak emlékeim szerint PHA-50 billentése van, amit leginkább a PHA4-Premium / PHA4-Concert utódjának tartanak... és ami emlékeim szerint árban az FP-90X-től (vagy kifutó FP-90-től) felfele elérhető...
Ami milliós modelleket illeti, olykor lehet jó választás, de nagyon nem akárkinek: elsőre azt mondanám, konzik, egyes közintézmények esetében lehet részben érdekes, ha az olcsóbb digi kategóriáknál jobbat [is] szeretnének, (leginkább a kevesebb karbantartás miatt), vagy a már befutott zongoraművészeknek otthoni gyakorló hangszerként, ha akkora a bevétel, hogy a jobb minőség magasabb ára már nem gond... együtt is elég szűk szelete a piacnak.
Nem tudom, hogy cégjogilag hogy van, de a https://budapestzongora.hu/hu/content/14-rak-csaba alapján erőteljes személyi átfedés van. (Elképzelhető, hogy az egyik cég inkább nagyker, a másik inkább kisker profilú pl.)
Nem vagyok olyan profi, hogy hordozgatnom kéne, a mi egyházunkban nem is szokás. Csak házi zenekar van, nem imaházi, fúvósok mennek a zongorához :).
A vásárlás azért merült fel, mert már a gyerekek is tanulnak zongorázni, és a régi a hangolás hiánya miatt elviselhetetlen.
Hasonló szitus, mint én, volt próbálni, több órát izzadtak, mire ki tudták választani, mert mindegyik másban volt jobb, de csak egy leheletnyivel. Én meg amúgy is nehezen döntök. Közben szintén egyházon belül valaki azért választotta a Kawai-t, mert kategóriában a legjobb volt a hangszórója. Ez alapján döntöttem.
Akármilyen, nem fogok két hét múlva sopánkodni, hogy más kellett volna, két okból: 1. nem ismerem a másikat 2. így is nagy szintet lépünk. És nagycsalád mellett nem lesz időm többet foglalkozni vele. Csak leülni játszani, hogy lehiggadjak, mikor felfordulás van :) Öt perc után megváltozik a világ :)
A Piano World nude rovatát én is ismerem, de elég kutyulék az a portál bármit is megtalálni ott + az angol nem nagyon erősségem és utálok fordítózni, de szerintem PHA4 standerdeket nem tudom mennyire vesézgettek ki ott. Nem hiszem, hogy eltérő hosszakkal operálna ott a Roland. Inkább jobban megnézegetek szétbontós Youtube videókat, ha ez a kérdés.
Az RD88-at viszont egy haverom jóvoltából egy másik zenész RD2000 csúcs zongijával néztük össze pár éve és egyöntetűen az RD88 nyert hangban és billentésben fej-fej mellett. Meg azt is írtam már itt régen, hogy eddig nekem az RD700nx zongijuk mechanikája tetszett legjobban. Én a milliós bútor modellekkel érdek híján nem foglalkozom, akkor inkább már egy igazi hangversenyzongora! Jó régen egy zongorahangoló Bösendorfere volt legmeghatározóbb élményem, az lenyűgöző, felújított darab volt (tehát már be volt játszva is). :) Álom! És ahhoz képest 2 milcsiért már ideadta volna…
A suliban itt meg van egy 50 milkós pár éves, új Steinway. (Azt még nem mertem megközelíteni, mert külön engedéllyel lehet csak használni, tanári felügyelet mellett!)
Bocs, vannak egyházban zenélő ismerőseim, s nekem egyértelmű volt, hogy olyan körülményeket írtál, tehát hogy otthon is akarod használni + hordozni is próbákra. Az ismerőseimnél pl. óriási gond volt sokáig ez meg a cipelésük, még nem stage kivitelű hangszereket vettek (pályázat!). Akkor visszavonom az RD88 ajánlatom számodra!
Asszem jól fogsz a kolléga javaslatára a Kawai KDP-vel is, de ha jól értem mégis megúszósra veszed a hangszer próbálgatást. Te tudod! Azért csak, mert vmi olcsó bolt én vigyáznék és inkább megbízható helyen vásárolnék, ha számít a garanciális ügyintézés! A Tutto Hangszer asszem 5 év garanciát ad Kawaiokra, de nem árt rákérdezni, lehet ez is típus és ár függvénye!
Azért ha azzal kapcsolatban van bármi megosztható, hogy PHA4-Standard és PHA4-Standard közt is tud-e lenni különbség billentyűhosszban, az érdekelne :)
Amúgy ha a keretbe beleférne a Roland LX704 vagy LX705, azokat bátran tudnám ajánlani... csak valamit valamiért, nem kicsit lőnek fölé a keretnek.
És persze az anyagi korlátok is abszolút érthetőek, különösen úgy, ha a kérdező nem a hangszerrel keresi a kenyerét...
Reméljük, az érdeklődőnek sikerül megfelelő hangszert találnia. Én már nem ragoznám tovább, de a tipikus 2 hét múlva "mégse ilyet akartam" esetnek tűnik...
Ami az eldöntendő felhasználást és a prémiumokat/árat illeti, teljesen egyet tudok érteni.
A válaszok alapján számomra eldöntöttnek tűnt a dolog a saját hangszórós, szekrényes irányba.
Otthoni stúdió meg prémium más tészta...
Ami a Rolandokat illeti, létezik többféle PHA-4 Standard billentés különböző billentyűhosszakkal? Emlékeim szerint az RD-88-nak is ilyenje van... Eleddig a PHA Premium és Concert kiviteleit tartottam prémiumnak, de ha a billentyűhossz más, az a többi különbség nélkül is elég jelentős....
Kawai esetében a prémium színpadi vonalon az MP család (a korábbi ES-8 elég közel volt a mostani MP7SE-hez), szekrényesből pedig a CA (illetve nemrég CS) széria... illetve ha nagyon akarojuk, a VPC1-et is a kategória aljára lehet sorolni.
A billentyű ill. pivot hosszak kapcsán volt pár érdekes fórumszál különösen a Piano World fórumon... sokszor szétszerelt zongorákkal és mérőszalagos fotókkal...
Az RD88-ban van beépített hangszóró, tehát egy szobában elég megszólalni, de nyilván nem lesz aktív rezonancia eljárást alkalmazó, telt hangzást adó hangszer vele, mint egy milliós Yamaha bútor zongra. Viszont a zenekari felhasználásra meg pont alkalmatlan a legtöbb szekrényes hangszer, főleg amin nincs is hangkimeneti csatlakozó! + nehézkes szállítani, szétszerelni, így szerintem 500 ezerért pont ideális lehet erre az RD88, főként hogy a kívánt plusz hangszínek tekintetében is ez ad megoldást egyben. Fentebbi kategóriában említettem még a Nord pianokat, szóval ha minőségi hangzás és billentés kell, akkor én nem tudnék mást javasolni. Talán az FP60x van még, de az egy sutább megoldás, mert már legtöbb funkcióját csak tablettel lehet elérni. Az hogy nem szekrényes az RD88, az meg olyan érv, hogy gyári fa állványa választható hozzá és nagyjából ott fog tartani esztétikai kivitelben, mint az egyéb cabinet pianok. Külön hangsúlyozandó ismét, hogy az ilyen extra kivitelekért gyakorlatilag a fa munkát fizettetik meg sok százezerért a gyártók, s a hangzásban, hangrendszerben jóval magasabb árkategóriában lehet csak több előnyhöz jutni, mint a szekrényesített alap modellek. Talán a Kawaiok kivételek lehetnek, annyira nem ismerem azokat, de a Yamahák, Rolandok (pl. LX “luxory“ széria, ami mechanikában is már egy 40-45 cm-es akusztikus zongorát utánzó billentyűhosszt rejt!) egész biztos húzós felárat fognak követelni ilyenekért. A Korgot itt már meg se említsük, mert nem játszik abban a ligában. Legalábbis a G1 hangszerük sem hangban, sem mechanikában nem mérhető a prémium kategóriákhoz, más gyártó modelleivel szemben. De még 500 ezer és alatta való szegmensben sem a megkerülhetetlenek közé sorolják.
Szóval a kérdés eldöntendő, de ezt próba nélkül nem fogja tudni az érdeklődő megválaszolni magának. Lehet hogy egy boltban pont épp egy drágább Casioba fog mégis beleszeretni ezek után. Ki tudja! :)
Az RD-88 egy nagyon jó színpadi zongora a saját céljaira... de nem szekrényes... a színpadi előadásokhoz meg elsősorban a vonalkimenetét érdemes rákötni az erősítőre...
szóval nem erre a felhasználásra ajánlanám.
Ha
felkapom és viszem a zongorát zenélni más helyszínekre
de legalábbis egy otthoni mini stúdió építése a cél, mondjuk több csatornás keverővel más hangszereknek meg vokálnak stb.
akkor néznék ebbe a színpadi zongorák irányába (de akkor rögtön hozzátennék pár alternatívát is....)
Ha jól értettem, akkor otthon másokkal együtt zenélésről volt szó, jellemzően erősítés nélkül és saját hangszóróval.
"Az akusztikus zongorán se módosítunk hangszínt, amilyen van neki, úgy használjuk."
Azért ez egy végtelenül laikus megállapítás. Akusztikus zongorák hangján is lehet ill szoktak javítani, akár húrcserével, akár kalapácsfilc kezelésével. Jellemzően az akusztikus hangszerek az évek alatt le tudnak romlani hangzásban. Ehhez képest egy digitális hangszerben pl. csak az EQ használatával is drasztikus változások idézhetők elő a hangban. Nem lehet az előnyüket egy lapon említeni a másikkal, min ahogy egy rendes akusztikus hangszer hangázi és billentési előnyét sem, de ezek jellemzően nem azok az árkategóriák, mint egy fél milliós dig. zongora.
Ha jobban tetszik, a digitális hangszerek az árukért nagyon versenyképes, sokoldalú és könnyű hangszerek. Nem véletlen a piaci térhódításuk.
Én továbbra is azt mondom, ha otthoni + zenekari felhasználás is cél, nem mindegy hogy mibe invesztálsz fél milliót. Egy RD88 nagyon barátságos, hordozható kivitelű hangszer, jó kalapácsmechanikával.
A legteljesebb válaszékhoz pedig a Tajti - Hangszerplázát érdemes még meglátogatni.
A Hangszerkert érdemes lehet felhívni, van-e náluk bemutatva... egyedül náluk látom egyáltalán raktráron Budapesten egy gyors kereséssel, igaz, a G1B Air változatot.
Azért a mai digitális zongorákon választhatsz többféle zongorahangszín között. Jellemzően az alternatívák elég erősen szórnak a lágy-fényes spektrumon, kb. gyártótól függetlenül, szóval ez talán a digi zongorák +1 előnye lehet.
Az akusztikus zongorán se módosítunk hangszínt, amilyen van neki, úgy használjuk. Én egyedül a hangolás kiküszöbölése miatt szeretnék digitálisat. Fúvós hangszereink vannak itthon, a zongora zongoraként van a zenekarban.
Ezen a pesti úton még elgondolkodok, hogyan tudnám összehozni.
Ja! És az LP380 már kifutó modell! Helyette az LP380U lesz (usb portos verzió), viszont a tartalom ua. a C1 és G1 modellekkel is. 30 hangszín...
Sounds:30 (10 x 3 Banks) Acoustic Piano x 5, Electric Grand, Electric Piano x 6, Harpsichord, Clavi x 2, Vibraphone, Marimba, Acoustic Guitar, Jazz Organ x 3, Pipe Organ x 3, Strings x 3, Choir 3
"Otthoni használat, a hangszer saját hangszórójával. Egyházi többszólamú énekek játszása, éneklés kísérete, és házi zenekarban való játszás (fúvós és vonós hangszerekkel). Max. 500 e Ft rá a keret."
Megmondom őszintén én szekrényes zongikban nem nagyon vagyok otthon, de amit tudok, hogy ott azon az áron ami a belépő kategóriát jelenti, már hordozható téren drágább minőségibb modelleket is takarhat. A Korg LP380 mondjuk jó arany közép út, de ennek megitélésében is hallottam már ilyet és olyat is a hangzáshűség tekintetében, kinek kevésbé, kinek jobban tetszett. Szóval egész szubjektív tud a dolog lenni innentől.
Sajnos a szekrényes zongik hangszórórendszere és kiviteli minősége erősen árcédula átíró tulajdonság! Magyarul a milliós határ közelében vannak már elmondások szerint a jobbnak ítélhető megoldások. A Kawai környékén kéne szerintem is inkább leskelődni. SŐT! Szerintem ha nem áldozol rá időt fáradságot és nem utazol fel Pestre kipróbálni minél több modellt, csúnyán csalódhatsz a végén egy vak vásárlásban!!!
Kis adalék: most egy zeneiskolában dolgozom informatikusként és megkérdeztem a zongoratanárokat, otthon milyen hangszerük van. Na ezek egymásnak adva a kilincset, mindhárman Kawai ES110-et vettek évekkel ezelőtt. Ma már a 120-as az aktuális. Nem igazán ismerem csak youtube alapján ezeket, de a hangjuktól én hallottam jobbat is már.
Ami viszont lényeges, hogy neked nem csak zongora, vonós és fúvós is kell, akkor egyetlen hangszert tudok javasolni: Roland RD88. Ebben mindent is megtalálsz, jó a mechanikája, tele van hangszínekkel pluszban és hordozható is + tudsz hozzá saját gyári állványt is választani, tehát fél úton van a szekrényesek felé. A megszólaláshoz fejhallgató vagy hifi rendszer odahaza ugyanúgy lélekemelőbb, mint a beépített hangszóró (szinte mindenre érvényes), de a lényeg, hogy ha pl. egy Korg LP380-nál kötnél ki, ott se normális vonós, fúvós meg semmilyen nem lesz! A Roland ebben utólérhetetlen pl.
Egyszóval az igényekből le kell faragni vagy jóval több pénzt kell ma már profi hangszerre áldozni sajna! Lassan a fél millió lesz ugyanis a belépő osztály, nem vicc!
Esetleg ha használt hangszer is szóbajöhet, akkor ajánlanám a Nord Pianok valamelyikét, az totál kompromisszum mentes profi cucc, de hangfalak ahhoz is kellenek ellenben - szintén a profibb szint jele!
A Rolandok kapcsán azt mondanám, próbáld ki őket, és próbálj melléjül legalább 1-1 másik modellt. (A saját hangszórós hangzás kapcsán legfeljebb olyan videók lennének összehasonlíthatóak, amelyek nem a zongora jelkimenetét használják, hanem mikrofonnal veszik a zongora hangját is... de azok zajosak, és csak akkor összehasonlíthatóak igazán, ha ugyanabban a stúdióban ugyanolyan mikrofonnal veszik... leginkább marad a személyes próba)
Google segítségével találtam őket: http://www.kawai-srbija.com/ a honlapjuk elég régóta nem frissült... a Google Maps pedig pár sarokkal az itt megadott címhez képest odébb rakja őket... szóval érdemes megkérdezni őket, pontosan hol vannak, és van e bemutató darabjuk ay érdekes modellből: a KDP-120 és CN-29 elsősorban, de a kifutott KDP-110 vagy CN-17 modellek is érdekesek lehetnek.
Számíthat még a hangszórók teljesítménye, meg a függőleges bútorlap mérete, ami mind felfelé hat árban persze (pl. Korg G1 Air előnyben az LP-380-nal meg C1 Airrel szemben -- a G1 Air ráadásul plusz 2x20W magassugárzóval rendelkezik).
Ár-érték arány mentén a Kawai KDP-120-at külön kiemelném.
Főbb kihívók szerintem: Yamaha YDP-165, Korg G1 Air/LP-380/C1 Air. (A Roland modelljei épp a hangszóróban nem olyan erősek. azért egy próbát megérhet az RP107 pl.)
Ha egy kicsit tágítható a büdzsé, akkor még a Kawai CN-29 kifutó modellt lehet még érdemes kipróbálni, összehasonlítani
(vagy külföldi webshopból akár még épp be is férhet a keretbe, de ott érdemes előre megtudakolni a garanciális feltételeket is... nem mindenki ad olyan európai szintű garanciát, hogy a hazai márkaszervíz szóbaálljon veled...)
Otthoni használat, a hangszer saját hangszórójával. Egyházi többszólamú énekek játszása, éneklés kísérete, és házi zenekarban való játszás (fúvós és vonós hangszerekkel). Max. 500 e Ft rá a keret. Szekrényes változat érdekel. Szeged, Békéscsaba esetleg Kecskemét, ameddig el tudnék menni próbálni, bár necces a kimozdulásom.
Most van egy akusztikus pianínó, jó a billentyűje, megfelelő a leütés mélysége, hangszíne is jó, csak a hangolás állandó probléma. Ismerősnél próbáltam sokkal újabb akusztikus pianínót, de hát nincs mélysége a leütésnek! Sekély, rövid az útja! Ez nem tetszett.
Minőségi kidolgozás, anyaghasználat fontos, nem szeretném cserélgetni. Mennyire reális, hogy 15-20 évet kibírjon?
Megjelenésben minél letisztultabb legyen, minél diszkrétebb kezelőrésszel.
Milyen célú használatra? Jól sejtem otthoni hobbi?
Gyakran tervezitek a saját hangszóróján keresztül használni (nem fejhallgatóval, számítógéppel vagy külső erősítéssel) ?
Mennyire fontos az hogy szép bútor legyen? Hordozható is jó? Ha igen, állvány nélkül vagy egyszerű álvánnyal is?Ű (meg esetleg: mennyit számít a hosszabb gyári garancia?)
Talán ezek a legfontosabb kérdések, amik meghatározzák, mennyit kell rászánni anyagilag. a hordozható jóval olcsóbb, de messze kevésbé esztétikus és persze a zengő test tömege is sokat számít a saját hangszórós használatnál.
A márkák kapcsán említésre méltó még a Korg -- legalábbis az RH3 billentésmechanikájú zongoráival (pl. D1, LP-380).
Ha pedig a büdzsé kifejezetten szoros, akkor a Casio PX és AP modellek is emlíhetőek alternatívaként (használtnál 2012 utáni modellt, az új kivételt ld. lentebb)
Ami a hangzást illeti, el lehet indulni youtube videókból (legalábbis fejhallgatós, számítógépes, külső erősítős használathoz.)
A Roland hangzásvilága megosztó tud lenni: van aki nagyon szereti, de van akinek kifejezetten kevésbé jön be mint a többi.
Az autentikus játékélmény kapcsán arra érdemes lehet odafigyelni, hogy a hogy egyes hordozható zongorák (pl. Roland FP-10 és az összes nem hibrid Casio ha jól rémlik) a zengető pedálnál kevés fokozattal dolgoznak, néhány másikhoz meg alapból csak ki-be pedált adnak (pl. Roland FP-30X, ehhez ajánlanám a DP-10 pedált beleszámolni az elejétől).
Hacsak nem csak nagyon kezdőknek szól a dolog, vagy nem nagyon szűk a keret, nem mennék hordozhatóból újonnan hordozható zongorából a Korg D1 (figyelem, ehhez külső hangszóró kellhet, nincs sajátja!) illetve bútor változatból a Korg LP-380 alá árban.
Legalábbis ilyen árszinten kerülném a Yamaha GHS billentésmechanikáját (a zongoraművészek, konzis diákok otthoni gyakorló hangszer felhasználásának kivételével, nekik a nehezebb billentés miatt külön érdekes lehet, és kifejezetten nem a P-45 ellen beszélek). Végképp kerülném a Casio PX-S1000/PX-S1100/PX-S3000/PX-S3100 modelljeit (ld. pl. https://www.youtube.com/watch?v=hKhfgX5LWl4 -- a fehér és fekete billentyűk billentésének könnyűsége/nehézsége jelentősen eltér!)
Márka szerint melyik a legjobb? Akusztikus zongora hangzás és játszásélmény, minőségi kidolgozás, más nem kell, nem multimédiázni szeretnék. Mennyit kell rászánni anyagilag, hogy ezek meglegyenek?
Yamaha, Kawai, Roland ezeket nézegettem, de sajnos nem pesti vagyok, vidéki falusi, nem tudom kipróbálni. Vidéken a szalonokban is kisebb a készlet. Melyik márkának mi az előnye, mi a hátránya, ha valaki le tudná írni.