Keresés

Részletes keresés

Felek Ferenc Creative Commons License 2024.03.26 -1 1 66771

MÁV Bax személykocsi

 

- B - másodosztály (1956-ig egyébként MÁV Hungária Cax kocsik voltak)

- a - forgóvázas kocsi

- x - motormellék kocsi - ez a legbizonytalanabb betű. Talán egy öröklött betű, mikor 1942 - 1943 tájt megtervezték a kocsitípust és akkor még valóban motorvonatok mögé lettek volna sorozva. De ez csak gyenge találgatás részemről.

Előzmény: Mumcsel (66770)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.26 -1 0 66770

A Bax kocsinál az "ax" rész mire utal? Azt tudom, hogy a B másodosztályú kocsit jelent, de normál esetben az "a" három tengelyre, az "x" pedig motorvonat mellékkocsira utalna, de ez esetben ez egyértelműen nincs így. 

Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.23 -1 3 66769

Minden kérdésedre szívesen válaszolok, ha van hozzá anyagom. De egyelőre maradjunk a fórum keretein belül - itt azért számos, a kisvasutak iránt elkötelezett és komoly szaktudással rendelkező ember van, aki válaszolni tud kérdéseidre - sokukat személyesen ismerem és tisztelem szaktudásukat.

Előzmény: Mumcsel (66768)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.22 -2 0 66768

De jó. Megoldható lenne, hogy megoszd, mondjuk emailen? Isten ments, hogy csak ezért 43 iratot beszkennelj, de ha csak egy ctrl+c, ctrl+v, akkor nagyon megköszönném, ha megosztanád őket. 

Előzmény: Börzsönylakó (66767)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.22 0 5 66767

Megnéztem most - összesen 43 iratom van Süttőről. Ezek főleg járművekkel kapcsolatosak. Mivel Süttő is hercegprímási uradalom volt, 1920 és 1945 közötti története szorosan kapcsolódik az általam kutatt börzsönyirtási vasútüzemhez. 1922-ben, a Kisirtásról Nagyirtáson át Szobra vezető vasút építéshez Süttőről is érkeztek építési anyagok, járművek, mozdonyok. Az is gyakori eset volt, hogy a börzsönyi üzemnél dolgozó gőzmozdonyokat Süttőre szállították vissza olyan javításokra, amit helyben nem tudtak elvégezni. Közös beszerzés volt 1929-ben az új Mackó és új Villám nevű mozdonyok vásárlása. Az iratokból kiderül, mi lett a régi Mackóval és régi Villámmal, és érdekes történet az új Mackó "katonai szolgálata" 1941-42-ben a Marosvásárhely - Szászlekence vonalon, ahonnan szerencsésen hazatért Süttőre. Röviden ennyi.

Előzmény: Mumcsel (66766)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.22 -1 1 66766

Értem. 

 

Ha esetleg lenne kedved megosztani a Süttővel kapcsolatos iratokat, akkor nagyon megköszönném. Engem az a vasút érdekel a legjobban, hiszen a családom is Süttőről származik. 

Előzmény: Börzsönylakó (66765)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.21 0 2 66765

Személyesen, kutatási időpontot kell kérni. A MÁV levéltár mondjuk kényelmes, mert ott monitor előtt ülve böngészhetsz, de Esztergomban pl. az eredeti iratokat kézbevéve, iratcsomókat kell átnézni.

Előzmény: Mumcsel (66764)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.21 -1 0 66764

Lehet ezeket online is kutatni, vagy inkább csak személyesen?

Előzmény: Börzsönylakó (66760)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.21 0 4 66763

A börzsönyi kisvasútak történetét kutatom (vagy tizenöt éve), elsősorban Szob-Nagybörzsönyt. Főleg a Prímási Levéltárban. Itt az uradalomnak a Börzsöny hegységben lévők mellett más birtokainak iratai is megvannak, így Süttő, valamint az elcsatolt, majd 1938-ban visszatért, 1945-től ismét elszakadt, ma Szlovákiában lévő Anyala-pusztai, Királyrév-Érsekmajor, Kürt- Szent István-puszta uradalom és Tardoskedd-Jánosháza-puszta uradalom kisvasútjainak iratai. Főleg ezeket gyűjtöttem ki.

Előzmény: trebront (66762)
trebront Creative Commons License 2024.03.21 0 1 66762

ha ennyire bejáratos vagy levéltárakba, esetleg egy írásbeli "köszönöm"-ért nem tudsz kikutatni olyan tervet/fényképet, ahol a LÁEV Lillafüredi eredeti nyomvonala van? Még a Palotaszálló építése miatti átépítés előttről? :)

Előzmény: Börzsönylakó (66760)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.21 -1 3 66761

Hát ha ezt tényleg megvalósították, akkor szerintem a főkeretet is átkendácsolták. Az elég durva beavatkozás, nem csoda, hogy a terveket be kellett terjeszteni és új műtanrendőri vizsga kellett utána.

Előzmény: Börzsönylakó (66758)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.20 0 4 66760

Levéltárakban.

Előzmény: Mumcsel (66759)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.20 -1 0 66759

De jó, ezeket hol találod?

Előzmény: Börzsönylakó (66758)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.20 0 4 66758

Az átalakítást a hercegprímási uradalom kérte, a következő tartalmú dokumentum szerint:

 

Magyar királyi kereskedelemügyi Minister

56567/1923. szám

VIII.

A hercegprímási uradalmak főerdőhivatalának

Esztergom

 

A folyó év január 20-án 130 szám alatt hozzám intézett kérvényére megengedem, hogy a Henschel féle casseli gyárban készült 14016. gyári számú négycsatlós mozdonyt az uradalom süttői iparvasútján használhassa.

Egyben a szóbanforgó és átalakítás alatt álló mozdonynak a m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőséghöz felterjesztett tervét jóváhagyom, s annak egy példányát idecsatoltan záradékolva megküldöm.

Végül figyelmeztetem a főerdőhivatalt, hogy a szóbanforgó mozdony csak az előbb nevezett főfelügyelőségtől kérelmezendő kazán és műtanrendőri próbák kedvező eredményei esetén lesz üzembe vehető.

Budapest, 1923.  évi február hó 17-én.

 

A minister rendeletéből

 

Kricsfalusy sk.

ministeri tanácsos

Előzmény: Börzsönylakó (66750)
Pályaőr Creative Commons License 2024.03.20 -1 4 66757

Éjszaka ez jutott eszembe. Arra eleve gondolhattak, hogy a háborúnak egyszer vége lesz (ha nem is úgy, ahogy számították), és akkor a hadimozdonyokra szükség lesz a civil életben, ahol viszont ilyen/olyan/amolyan nyomtávolságok vannak. Nem kizárt, hogy a gyártásnál ez szempont volt.

Előzmény: alkotasu (66755)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.20 -1 4 66756

Erre írtam, hogy a rajzok szerint nemigen volt annyi hely. Sajnos a főkeret belső távolságát nem tudtam a rajzokról leolvasni, az egyértelműen eldöntené.

Előzmény: alkotasu (66755)
alkotasu Creative Commons License 2024.03.19 -1 4 66755

Egy hülye kérdés: nem lehetséges, hogy 760 (800) mm-es nyomtávolságra is alkalmas volt a mozdony főkerete, és ezen belül lehetett 600-as, 760-as nyomtávolsághoz kialakított kerékpárokat is alkalmazni?

Előzmény: akóR (66754)
akóR Creative Commons License 2024.03.19 0 3 66754

" kívülre szerelték a kerekeket "
 - Ha a kereten belül van a kerék, akóR a keréken kívül van a tengelycsapágy csapja....

 - Ha a kereten kívül kívül van a kerék, akóR a keréken belül van a tengelycsapágy csapja...
 - A rudazat kijjebb kerül, a hengereket máshova kell tenni. 
Nem hiszem, hogy ezt a módszert választották.

Előzmény: Mumcsel (66753)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.19 -1 0 66753

Jó kérdés. A jelenleg brádi 85-ös szerkezetszámú MÁVAG mozdony is elméletileg volt 790 mm-es nyomtávra valamikor átalakítva. Azon is a főkereten belül mindenféle egyéb hely nélkül vannak elhelyezve a kerekek. Esetleg a főkereten kívülre szerelték a kerekeket és annak megfelelően kijjebb hozták a csatlórudakat, dugattyúkat? Ez elég munkaigényesnek hangzik, de más nem nagyon jut eszembe. 

Előzmény: Felek Ferenc (66752)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.03.19 -1 4 66752

Voltak 760 mm nyomtávolságú Dandármozdonyok is.

 

A "SAMU" viszont valóban 600-as volt legyártásakor. Oldalanként hogy lehetett 80 mm eltolni?

 

1923.I.12. Gépforgalmi és Kisvasút Rt. eladó

1923.III.4.  Süttő, „SAMU” , üzemengedély

1937.VI.28.  Süttő, selejtezve

Mumcsel Creative Commons License 2024.03.19 -1 0 66751

Én is gondoltam erre, de minden más adat passzol és elképzelhető, hogy valahogy ilyen mozdonynál is meg lehet oldani a nyomtávbővítést. 

 

A KBK oldalán van adat egy másik mozdonyról, ami szinte 100%, hogy Brigadelok, hiszen a DHFB (Deutsche Heeresfeldbahn) van megadva, mint ahol forgalomba állt. Később ezt is átalakították 760 mm-re, szóval valahogy mégis lehetséges kell, hogy legyen. 

 

https://kisvasut.hu/jarmulista/view_jarmu.php?kbk=1472,4492

Előzmény: rezgaras (66748)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.19 0 2 66750

1931-ben javításon az Orenstein és Koppelnél

4 beküldött kerékpár 8 db új abronccsal való ellátása 1780.- P

Klien Lindner kerékpár dobtengelyének javítása 109 P/ db, 218.- P

 

1934-ben ugyanott:

hátsó Klien-Lindner tengelyt a gömbcsappal átszabályozták, gömbcsapcsészéket foszforbronzból megújították, 2 db. dió és 2 db. diókeretet edzett Cr-Ni acélból megújították, mindezért 595.-P-t felszámoltak.

1937 júniusában ócskavas, Kürschner Imre tatatóvárosi ócskavaskereskedő megveszi 0,08 P-ért kg-ját.

Előzmény: Mumcsel (66742)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.19 0 4 66749

"Nagymélóságú 

 

M.Kir. Kereskedelmi Minisztérium!

 

Mély tisztelettel kérjük az 1916 évben a Henschel u. Sohn Cassel gyárban 14016 gyári szám alatt épült 760 mm nyomtávú, négycsatlós gőzmozdonynak a süttői iparvasuton való üzembevételét engedélyezni kegyeskedjék.

A nagytek. m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőségnek már bejelentettük, hogy ezt a mozdonyt a Gépforgalmi és Kisvasúti RT-től megvettük és nevezett vállalat a szükséges mozdonyrajzokat is felterjesztette. 

 

 Mély tisztelettel..."

Előzmény: Mumcsel (66742)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.19 -1 1 66748

"elképzelhető, hogy kiszélesítették a nyomtávot, de nem tudom, hogy ez a Brigadelok-nál lehetséges-e. "

 

A mozdony külső keretes, a rajzok szerint a keret közvetlenül a kerék mellett van. Tehát szerintem nem lehetséges.

 

Előzmény: Mumcsel (66742)
Atis57 Creative Commons License 2024.03.19 0 1 66747

Szia!

 Ezen az utvonalon elindulva?( Persze én gyenge vagyok angolból...)

Mivel ez még ma is működik..

 

https://www.youtube.com/watch?v=HVrZOUY78oU

 

 

https://amertonrailway.co.uk/locomotives/steam/henschel/

Előzmény: Mumcsel (66742)
Pályaőr Creative Commons License 2024.03.19 0 3 66746



A Drachenfelsbahn egyik kocsija.

Előzmény: Mumcsel (66743)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.19 -1 1 66745

Méretre egyébként hasonló lenne, ha Chikán Gábor számításaiból indulunk ki. 

 

Kicsit konzervdoboz, de majd valaki jobb formatervező élénkebbé varázsolja, ha valaha lesz ilyen motorkocsi. ;)

Előzmény: _nyunyuka (66744)
_nyunyuka Creative Commons License 2024.03.19 -1 2 66744

Zanzásított-alacsonypadlósított T5 vagy T6 Vili 🙂.

Előzmény: Mumcsel (66743)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.19 -1 2 66743

Összedobtam egy kis rajzot egy elméleti villamos motorkocsiról a Chikán Gábor szakmérnöki diplomatervében fellelhető ábrák használatával. Csak egy kis móka, de jó elképzelni, ahogy zakatolna az erdőben. ;)

 

 

Mumcsel Creative Commons License 2024.03.19 -1 1 66742

Lenne egy kérdésem, amire nem hiszem, hogy bárki tudna pontos választ adni (de ha ilyen van, akkor mindenképpen!), de azért feldobom, hátha valaki hozzá tud adni valamit. 

 

A KBK oldala szerint volt egy négytengelyes Henschel gőzmozdony Süttőn, amit Samunak hívtak. 1916-ban készült, 1923-ban került Süttőre, majd 1937-ben selejtezték. Egyéb információ van arról, hogy egy tatatóvárosi ócskavaskereskedő vette meg a selejtezett mozdonyt. 

 

A megadott adatok és dátumok alapján arra gondoltam, hogy esetleg egy Brigadelok-ról van szó. Ezeket nagy darabszámban gyártották az első világháború alatt, majd ez után mindenfelé szétszóródtak. Sajnos egyelőre nem bukkantam olyan fényképre, amin esetleg ez a mozdony lenne. 

 

Egy bökkenő viszont, hogy a Brigadelok-okat 600 mm-es nyomtávolsággal épültek és ez is van megadva a KBK oldalán, viszont ez nem lehetett így, hiszen Süttőn csak 760 mm-es nyomtáv volt. Ha tényleg egy eredetileg 600 mm-es nyomtávú mozdonyról van szó, akkor elképzelhető, hogy kiszélesítették a nyomtávot, de nem tudom, hogy ez a Brigadelok-nál lehetséges-e. 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!