Keresés

Részletes keresés

Kisa Creative Commons License 2020.04.11 0 0 14477

Kösz,kösz!

Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2020.04.09 0 0 14476

A linkben IMGre kell atnevezni letolteskor.

https://img.index.hu/imgfrm/5/7/5/4/IMG_0016025754.png

Előzmény: Kisa (14473)
Aws Creative Commons License 2020.04.09 0 0 14475

Sima 3mm-es víztiszta tokozású kék ledeket használtam. Meg CA3130 IC-t. Az IC kimenetét le kell húzni GND-re egy 5-10k-s ellenállással, ha Arduino-ba akarod bekötni különben nem ad stabil kimenetet. Meg 5V táp kell neki és ennyi.

Előzmény: Kisa (14474)
Kisa Creative Commons License 2020.04.08 0 0 14474

Egyszerű, és nagyszerű. Nem emlékszel milyen fotodiódával helyettesítetted az oroszt?

Előzmény: Aws (14470)
Kisa Creative Commons License 2020.04.08 0 0 14473

Nincs bennük tüskesor, sok helyet foglalt volna, de persze nagyobb raksikban elfér egy nyáklapon is.

Nem enged túl nagy képet feltenni, így itt nem látszanak a részletek, feltöltöm majd a drive-ra, onnan eredeti méretben letölthető és nagyítható.

 

 

 

 

Előzmény: Aws (14471)
Platon Creative Commons License 2020.04.07 -1 0 14472

Ez nagyon ötletes :)

Előzmény: Aws (14470)
Aws Creative Commons License 2020.04.07 0 0 14471

Jó lett! A Nano és a többi cucc hogy van összekötve? Nem látom a tüskesorokat.

Előzmény: Kisa (14468)
Aws Creative Commons License 2020.04.07 0 0 14470
Előzmény: Aws (14469)
Aws Creative Commons License 2020.04.07 0 0 14469
Előzmény: Platon (14466)
Kisa Creative Commons License 2020.04.07 0 0 14468

Elkészült a kapcsolási rajz nagyjából végleges változata.Próbáltam ilyen közérthető módon lerajzolni, ha valami nem tiszta, vagy hibás, írjatok, javítom.

 

Kisa Creative Commons License 2020.04.07 0 0 14467

Kipróbáltam egy mezei fotoellenállást a poti bemenetén, egész jól megkülönböztethető értékeket adott kora este.

 

 

Régebben kisérleteztem infra hőmérővel, az is nagyon jól működött, de  az a szenzor még mindig elég drága, kicsit verébre ágyúval kategória.

Platon Creative Commons License 2020.04.07 -1 0 14466

IR szenzort próbáltál már?

 

Az nekem nagyon megbízhatóan működött mindig. Pláne ha kalibrálod is indulás előtt. Nincs az a hómező ami bekavarna.

Előzmény: Aws (14465)
Aws Creative Commons License 2020.04.06 0 0 14465

A fotoszenzornak mindegy milyen az ég, mivel az mindig világosabb lesz, mint a föld.

Egyedül a fehér felület (=havas táj) tudja megbolondítani, de talán ez nem olyan nagy gond Mo-n.

Nekem egyszer napfelkeltekor pont "belenézett" a napba és zuhant még vagy 60m-t lefelé mire nyitott az ernyő. Szerencsére csak az ernyő sérült kicsit, de a rakéta épségben leért. Ezt a hibát pl két db a törzsön átellenesen elhelyezett szenzorpárral lehet kiküszöbölni és nyitni amint az egyik is jelez. Mivel filléres alkatrész, simán lehet belerakni 2db-ot is.

Előzmény: xplod (14461)
Kisa Creative Commons License 2020.04.05 0 0 14464

Elég nyűgös ez, mert zajos a jel a rezonanciák miatt. Szűrni kell, kivenni a tüskéket, atán vizsgálni a változásokat. 

Ahogy AWS is írta, és nekem is végre tisztul a kép, hogy bár az asztalon +-1G-t mér, de repülés közben, holtpont közelében nincs jelentős változás a G erőben, az hogy átfordul és negatívba vált az ott, szabadesésben nem jelentkezik.

A baro szenzor értéke pedig gyakorlatilag méterre pontos, ha van is benne zaj,  az 1-2 méter magasságnak megfelelő nyomásváltozás, azaz a mi elvárásainkhoz képest szinte semmi.

Előzmény: xplod (14461)
Kisa Creative Commons License 2020.04.05 0 0 14463

Most, hogy mondod emlékszem rá, volt erről egy hosszabb eszmecsere.

Mindenesetre úgy gondolom, hogy a G szenzor jelére nem érdemes programozni a vezérlés.

Viszont ez a fényérzékelő szenzor most eszembe sem jutott. Régebben én is próbáltam és egész határozott értékeket adott, poziciótól függően. Úgy sem találok értelmes funkciót az analóg bemenetnek, lehet inkább ezt kellene ráakasztani, mint egy potit, vagy kapcsolót.

Előzmény: Aws (14459)
Platon Creative Commons License 2020.04.05 -1 0 14462

IR szenzornak elvileg mindegy, de én csak repülőn próbáltam eddig. Ott jól működött. 

Előzmény: xplod (14461)
xplod Creative Commons License 2020.04.05 0 0 14461

Akkor a csökkenő gyorsulásra kell programot írni ,amikor eléri a nullát és újra gyorsul akkor küld egy jelet! 

Nem bízok a fotószenzorban , mi van ha felhős az ég?  

Előzmény: Aws (14457)
Platon Creative Commons License 2020.04.05 -1 0 14460

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=154237441&t=9008765 :) 

 

Ma már elég olcsón lehet gyroval is rendelkező unitot venni, abból egyértelmű a holtpont. De teljesen igazad van hogy a bariometrikus módszer a legegyszerűbb és a legjobb.

 

Szerintem amúgy háromtengelyes gyorsulásmérő használata esetén talán az eredő gyorsulásból is meg lehet találni a holtpontot, ha elég érzékeny a szerkezet. Ugyanakkor minek szenvedni vele, ha lehet bariometrikusan is nyitni...

 

Ezt a konkrét indítást még nem emlékszem hogy olvastam volna Nakkánál. Nagyon tanulságos.

Előzmény: Aws (14459)
Aws Creative Commons License 2020.04.05 0 0 14459

Jó nagy vita volt erről a témáról vagy 10 éve itt a fórumban.

Szóval: a gravitáció természetesen hat a rakétára, ha nem hatna akkor elszállna a világűrbe és tovább :)

Viszont a rakéta fedélzetén végig súlytalanság van (vagyis lenne, ha nem lenne légkör és ezért légellenállás). Az elhajított kő esete fizikailag.

Szerencsére nem mi vagyunk az elsők, akik ezt a problémát vizsgálják, itt van Nakkától egy grafikon amin szépen látszik minden:

 

 

A kék grafikonon kb 25g a gyorsulás pozitív irányban a motor működés alatt.

Kb 3s-nál kiég a motor, ekkor átvált negatívba a nagy légellenállás miatt. Ahogy csökken a sebesség, úgy csökken a lassulásból adódó negatív g.

15s-nál eléri a tetőpontot, a gyorsulás nulla.

Ernyőnyitás 19s-nál (a piropatron miatt látszik egy tüske a g-n), innen már csak ereszkedik, a gyorsulásmérő adata attól függ, hogy hogy milyen helyzetben van épp a rakéta a zsinóron.

 

https://www.nakka-rocketry.net/ff3.html

 

Előzmény: Kisa (14458)
Kisa Creative Commons License 2020.04.04 0 0 14458

Igen, pont ez van amit írsz. Viszont átforduláskor IS előjelet vált, hat rá a gravitációs erő.

Annak meg nincs értelme, hogy a baro szenzorral figyelem a magasságot és a holtpontot aztán a G szenzorral nyitom az ernyőt, az úgy nem redundáns, egymástól függetlenül kell működniük, nagyobb raksikban akár két szervóval.

Ezért kellene pár teszt fellövés, hogy lássuk mit mutat a G szenzor.

Előzmény: Aws (14457)
Aws Creative Commons License 2020.04.04 0 0 14457

Srácok, a G-szenzor nem fog előjelet váltani a tetőponton! A rakéta mindig orrnehéz, vagyis orral előre repül. Felfelé folyamatosan lassul a légellenállás miatt, a tetőponton 0g (súlytalanság) van egy pillanatra. Aztán újra elkezd gyorsulni, de ezzel a légellenállás is nőni fog. Annyit lehet majd látni, hogy csökken, nulla, majd újra nő a g értéke. Ráadásul a motor égése alatt más az előjele és a kiégéskor fog előjelet váltani, de ott meg nem egészséges ernyőt nyitni.

A tetőpont érzékelésre a legtutibb módszer a barometrikus szenzorral a nyomásmérés (ha már elkezd újra nőni a légnyomás, akkor biztos megvolt a tetőpont), ezt ki lehet egészíteni fotoszenzorral - most  már azt is fejlesztette a kitalálója és még jobb.

Előzmény: xplod (14456)
xplod Creative Commons License 2020.04.03 0 0 14456

Szia Kisa , elég jól működik a kütyü , persze vállalom a tesztelést de ha a földön működik akkor a levegőben is kell.

A G szenzor ha megfordul és negatívot mutat erre jó lenne ernyőnyitást programozni ,vagyis erre is! 

Gratulálok , fasza szerkezet! 

Előzmény: Kisa (14448)
bzolee601 Creative Commons License 2020.04.03 0 0 14455

Köszönöm a választ!

 

Egyenlőre megpróbálok ezzel a csővastagsággal próbálkozni különböző furatokkal, mert (szinte) szemétként kerül hozzám és nem viszi el azt a nagyon kevés szabadidőmet a kézzel gyártás, ráadásul ilyen hosszú működés alatt sem égett el, illetve elég erős a fala, de ennek ellenére nem túl nehéz.  Amennyiben később esetleg nem sikerül több teszttel sem lényegi különbséget elérni csak akkor fogok váltani de valszeg akkor is már valami előre "gyártott" csőre.

 

Van belőle jó pár itthon, fúvóka illetve furatátmérő változtatásokkal tesztelek egy párat és jelentkezem.

 

Köszi, Z

 

Előzmény: Kisa (14454)
Kisa Creative Commons License 2020.04.01 0 0 14454

5-6mm körüli fúvóka mérettel próbálkozz, ugyan ekkora furatátmérővel kicsit hosszabban. Olyan 30-35mm-el kezdetnek.

A fúvóka száraz bentonit por préselve, próbáld valamennyire alakhelyesre elkészíteni.

Az egyik legfontosabb, hogy jó legyen a motor a papírcső. Házilag nem könnyű jót csinálni, sokat próbálkoztam vele, a kínai, erre gyártott  csövei sokkal jobbak voltak. 

Szerintem kisérletezz kisebb 15-20mm ID-vel, azokat könnyebb stabilan elkészteni, 20mm fölött már jóval nehezebb.

 

Előzmény: bzolee601 (14453)
bzolee601 Creative Commons License 2020.04.01 0 0 14453

Szia!

 

Köszi a választ!

 

A belső átmérő 25mm, az üzemanyag tömb 60mm hosszú és furatos volt, kb. 20mm hosszú és 3,5 mm-es volt a furat.

 

Az nekem is furcsa volt, hogy nagyon hosszú ideig működik a motor, lehetséges, hogy nagyobb átmérőjű furattal próbálkozzak és hosszabb furattal az égéstérbe?

 

Üdv, Z

Előzmény: Kisa (14452)
Kisa Creative Commons License 2020.04.01 0 0 14452

Jó lesz ez, de még nem az igazi. :)

Nem tudom mekkora motor volt, mennyi a papírcső belső átmérője (ID- Inner Diameter), de nem lesz elég ekkora tolóerő a biztonságos startoláshoz.

Nagyon lassan épül fel a nyomás, ebből az lesz, hogy a raksi megemelkedik, meglóg a pálcáról, de nem lesz elég sebessége, így el fog fordulni és kiszámíthatatlan irányba indul.

Ilyen kis motorok nagyon rövid, pár tized másodperces égésidejűek, akkor működnek jól.

Határozottan, és gyorsan kell kialakulnia a tlóerőnek, hogy a motor át tudja adni az impulzusát a rakétának.

Ebben az esetben is nem árt, ha van egy 7-10x-es pillanatnyi tolóerőd a raksi súlyához képest.

 

Gondolom nem furatos volt az égéstér ezért ilyen hosszú az égési idő. Fontos jól kikisérletezni a furat hosszát, és a fúvóka átmérőjét a motor ID-jéhez viszonyítva.

 

Ilyen kis papírmotorokba leginkább nem önteni szoktás a hajtóanyagot, hanem por formában préselni.

A KNSB egész jó hajtóanyag, a KNSU-val nekem nem voltak jó tapasztalataim.

 

Valahogy így kellene működnie egy 15mm ID-s KNSB motornak. egy pillanatra eléri a 15N tolóerőt, ezzel egy 170 grammos (repkész tömeg) raksit nagyon jól felvitt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=hAjcjUv-ThU

 

 

 

Előzmény: bzolee601 (14451)
bzolee601 Creative Commons License 2020.04.01 0 0 14451

Sziasztok!

 

Nagyon, nagyon rég óta vártam, hogy belekezdhessek a modellezésbe, évekig csak olvasgattam, anyagot gyűjtöttem. Szépen lassan beszereztem a hozzávalókat és most a helyzetet kihasználva volt időm az elmúlt hetekben nekilátni.

 

Teljesen amatőr vagyok, ha valamit elírok vagy rosszul mondok, kérlek nézzétek el nekem.

 

Először a hajtóanyagot készítettem el és azzal csináltam egy tesztet:

 

https://www.youtube.com/watch?v=D3Y5UT8Mi_Y

 

Majd egy kezdetleges rakáta testet készítettem szárnyak és orrkúp nélkül, megnézve, hogy nem-e ég át illetve hogyan viselkedik a próba alatt. Sajnos a fúvókát nem sikerült jól illesztenem, mert a nyomás miatt a 4. másodpercben elrepült, de egyáltalán nem bánom, mert így tudom mikre kell figyelni az újabb tesztek alatt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=BBrNO8O7s1s

 

Kérdésem, hogy szerintetek ez a ~400 gramm (ha jól gondolom 4N?) tolóerő elég lesz-e a ~100 grammos raksi fellövéséhez vagy sem?

 

Üdv, Z

Kisa Creative Commons License 2020.04.01 0 0 14450

Köszi!  Asztalon jól működik :)

Előzmény: Platon (14444)
Kisa Creative Commons License 2020.04.01 0 0 14449

Persze szivesen összerakok egyet, nem a pénz kérdés, csak még éles tesztek előtt nem végleges a cucc.

Még mindig nap szinten hozzáírok, módosítok ezt-azt, de ha vállalod, hogy teszteled és csinálsz vele pár fellövést, akkor ingyen küldök egyet.

Nem is kell rábíznod az ernyő nyitását, az mehet úgy, ahogy a te raksidban van, a rögzített adatok amelyek nekem fontosak.

 

Nagy segítség, ha van Arduino IDE programod és fel tudsz a kütyüre tölteni. 

pl. írtam egy kis tesztelő programot, ami beszerelésnél és beállításnál nagy segítség.

Előzmény: xplod (14446)
Kisa Creative Commons License 2020.04.01 0 0 14448

Feltettem két újabb kis videót:

 

https://www.youtube.com/watch?v=wNxEwZEEhu4

 

https://www.youtube.com/watch?v=fEkx8INmLkY

 

Pár dolog kimaradt belőle és szokás szerint kaputelefonnal tudtam csak felvenni, de remélem az infó átmegy.

A stat file-ban lévő adatokat azért nem a LOG-ba menti, hogy ne kelljen a szöveges részt kivagdosni az adathalmazból, így könnyebb beilleszteni és diagramot készíteni.

Maximum 50 mérést tud egyenként elmenteni (LOG50), utána a LOG0-ba menti ömlesztve. Ezért érdemes törölni a fileokat, ha 50 közelében van. Ennek technikai okai vannak, de gondolom elég sok mérés ez ahhoz, hogy ne okozzon problémát.

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!