Keresés

Részletes keresés

.ZsL. Creative Commons License 2015.11.15 0 0 2262

Elküldtem! Remélem, meg is érkezett.

Előzmény: kenedymester (2261)
kenedymester Creative Commons License 2015.11.14 0 0 2261

Köszönöm a részletes választ, így már a Fairplay felé hajlok, és az intenzív képzés felé, de Laci bácsi elküldenéd nekem a tájékoztató anyagodat? Az email címem angolna@freemail.hu. Köszönöm :)

Előzmény: .ZsL. (2259)
rolsky Creative Commons License 2015.11.12 0 0 2260

Sziasztok! Keresek eladó régi, de ép állapotú PZ-81 vagy PZ-89 mentőernyőt. Akinek van a szekrény mélyén, és eladná, az gondoljon rám, e-mail: rolsky25@yahoo.com

Köszönettel, Roland

.ZsL. Creative Commons License 2015.11.10 0 0 2259

Valóban, rájuk inkább a kis létszám jellemző (5-15 fő, mikor hogy), a nagy kezdőcsapat inkább a FlyAway-nél, a Kettő SE-nél és az Airborne-nál van. Persze a körülményektől függően (jelentkezők száma, időjárás, évszak), többféle összeállítást szerveznek, és ők is járnak Fedémesre a 3 napos "ízelítővel", ami után aki komolyan gondolja a dolgot, mehet (vagyis jöhet) a hétnapos képzésre, hogy meglegyen a hivatalos tematika szerinti minimum 10 nap. Rajtuk kívül a Griff, a Mátra Extrém, a Solaris, a Felhőút, a Tomfly, a Szoboszlói Darazsak, az AirMax, az Enairgy és a Sírius is többnyire idehozza vagy küldi a tanulóit. A nyári időszakban inkább küldi, mert az a verseny szezon, és a fiatal oktató kollégák olyankor gyakrabban járnak külföldre, pl. versenyekre, vagy a "B" vizsgásokat továbbképezni magas terepeken, és nem ritka, hogy a csak akkor ráérő tanulóikat rám sózzák... A 3-4 hónapos képzést ígérők csak hétvégén oktatnak, és a hétvégén a Kárpát medencében egy bizonyos fura véletlen miatt gyakran rossz időjárás miatt húzódik el a dolog. Akivel meg tudják beszélni az oktatók, inkább a hétközbeni "intenzív" képzést választják. Nálunk nyáron legálisan (a polgármester engedélyével) lehet sátorozni a gyakorlódombon, és a faluban van egy tucat nagyon olcsó, baráti jellegű szálláshely. Nem véletlenül kezdtek utánam szivárogni az oktatók, miután kiderült, hogy a fővárosi túlzsúfoltság problémái elől ide menekülve, sikerült egy kiváló helyet találni.

Előzmény: kenedymester (2258)
kenedymester Creative Commons License 2015.11.10 0 0 2258

Köszönöm a választ!

 

A Cloudbase-ről és a Fairplay-ről tud valaki többet mondani? Az utóbbinál kiemelik, hogy kis csoportokban oktatnak (maximum 5 fő egyszerre). Ez egyébként nem jellemző a többi klubra?

Másrészt a sima alaptanfolyamokat nézve a legtöbb helyen 3-4 hónapot írnak az "A" vizsgáig, itt viszont 1-1,5 hónapot. Ez a kis csoport miatt lehet? Minden szombat-vasárnapot plusz néhány hétköznapot rááldozva mennyi a reális idő?

Előzmény: pgpadavan (2240)
zimi78 Creative Commons License 2015.11.09 0 0 2257

Szia!

Rosszul nem jársz a fedémesi csapattal, mert most van kialakulóban egy 10-12 fős hátimotoros/trikeos különítmény is. A kisdomb pedig a legjobb tanulódomb az országban (ahova -talán vicces- még a fagylaltoskocsi is feljár a nyári kánikulában és palacsinta is van mindig).
Persze nem ez a lényeg. Viszont az Eged is közel van, és sok repülhető kisdomb, meg egy magasstarthely is van még Fedémes közelében. lassan szerveződik egy csörlős különítmény is Mezőkövesden. Tehát gyakorlatilag lassan minden, ami ernyőzéssel kapcsolatos, megtalálható az egyesületnél.
Csak bele kell vágni. :-)

Előzmény: nadtom72 (2256)
nadtom72 Creative Commons License 2015.11.09 0 0 2256

Lehet nem fejeztem ki világosan magam, de világos. Először A vizsga (elmélet+kis domb+magas start) +meghatározott számú repülési gyakorlat, aztán B vizsga, majd ezután jöhet a motoros átképzés. Ha lehetne akkor sem hagynék ki semmilyen képzést, mert az az életembe kerülhet...a biztonság mindenek előtt. 

Laci bácsitól kaptam egy tájékoztató anyagot amiben nagyon sok infó benne van a siklóernyőzésről, tananyagról, a vizsgázásról, stb.  

 

A kérdéseket azért tettem fel a motoros repülésről - talán kissé korán - mert amit lehet már úgy szeretnék beszerezni, hogy jó legyen később is, azaz ne csak a tanuláshoz (de ezt is csak akkor ha lehet, illetve célszerű).  A beszerzést a kis dombos képzés utánra terveztem a javasoltak szerint.    

 

Előzmény: viricsi (2255)
viricsi Creative Commons License 2015.11.09 0 1 2255

Az a gyanúm, hogy számodra nem teljesen világos, hogy a motoros ernyőzéshez csak a gyalogernyőzésen keresztül van belépés! Nincs kényelmes kerülőút, először siklóernyőzést kell megtanulnod, a motor csak ezután jöhet.

Előzmény: nadtom72 (2253)
nadtom72 Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2254

Szia,

 

Köszi a tanácsokat. Az iskola tekintetében már döntöttem - ezért sem tettem fel ezt a kérdést - mert az általad is említett iskolát/oktatót szeretném választani. Már kaptam is néhány anyagot emailben, a hosszú téli estéken lesz mit olvasni. 

Előzmény: zimi78 (2252)
nadtom72 Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2253

Köszi a válaszokat. Régóta vonz a repülés, mindig is tudtam, hogy egyszer majd repülnöm kell, remélem most jött el az ideje :-). Elhamarkodni nem akarom a vásárlást ezért is szeretnék alaposan tájékozódni. Így 43 évesen már inkább megélni akarom az élményeket nem túlélni, ezért is vagyok biztos abban, hogy egy nyugis, biztonságos ernyő motorral való nekem, amivel végre a madarak szemszögéből is megismerhetem a tájat. 

zimi78 Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2252

Szia!

A kérdéseidre már előttem megkaptad a választ. Csak pontosítanék egy pontban.

A motoros bekötés a felső bekötés, a "sima" meg az alsó bekötés. De valójában ez se teljesen igaz, mert motorra is van alsó bekötés, de ezzel semmiképp sem akarlak összezavarni, mert ez csupán akkor lesz érdekes, ha túl vagy a hátimotoros átképző-tanfolyamon, és már jó sokat repültél motorral, hogy komolyabb, aktív karos alsó bekötésű motorod lehessen. Ehhez viszont még jó sok idő kell, hogy eljuss idáig, szóval ezt akár most el is felejtheted, mert még felesleges ismeret, csak arra jó, hogy összezavarjon. A motoros felső bekötés, és a gyalogos alsó bekötés miatti fékzsinór-hossz különbségre van megoldás, több is. De igazán egyik se megnyugtató. A 10-15 centis különbség miatt megcsinálhatod azt, hogy kb. félúton kötsz kompromisszumot. Viszont így motorra rövid, gyalogra meg hosszú lesz a fékút. Vagyis motoros repülésnél folyton "kezeket fel!" stílusban kell repülnöd, gyalogban meg a túl hosszú fékek miatt esetleg csak akkor tudsz kilebegtetni leszálláskor, ha legalább egyszer ráhurkolod a kezeidre a fékzsinórt. Persze van még több más megoldás is, de saját tapasztalatból írom, egyik se megnyugtató.

 

De most azt is le kell írnom, hogy legalább egy évig ezzel a problémával nem kell foglalkoznod, így el is felejtheted!

Először keress egy megbízható iskolát, és kezdd el gyakorlatban a dolgot. Aki ennyire az alapoknál tart, az ne akarjon középszintű siklóernyős problémákkal foglalkozni, mert még nagyon nem időszerű. Először iskola. Aztán ha már repültél, tanfolyamoztál, és eljött az idő a kisdombos vizsga letételéhez, jöhet az első ernyő, első beülő. Talán az első beülő előbb - még mentőernyő nélkül. Aztán ha közeleg a magasstart, ráérsz előtte venni saját ernyőt, meg mentőernyőt.

Beülőről volt szó, nem tennék hozzá semmit, felesleges.
Ernyő. Először ráérsz a tanfolyamos ernyőkkel kisdombozni. Két okból. Addig se a saját ernyődet gyötröd a sárban, meg a csipkebokrokon. Másrészt a kisdombos tanfolyam vége felé már úgyis lesz annyi tapasztalatod, hogy simán bevállalj egy DHV 1/2-es, vagy EN-B cuccot. És akkor ki is kerülted a DHV 1, vagy EN-A kategóriát. Az EN-B-s ernyők némelyike meg elkísérhet egészen a termikelés tanulásának hosszú, rögös, de időnként igazán gyönyörű útjára, sőt még távrepülni is tudod majd használni, vagy ha motoros átképeződni akarsz, arra is jó lehet (itt most eszembe jut az Axis Comet, ami épp EN-B ernyő, de 9 fölötti a siklása, és a Doki haverom ezzel a típussal tanult hátimotorozni is - szóval épp fedi a fenti kívánalmakat).
Na, hirtelen ennyi.
De most már a fórum helyett inkább keress egy jó oktatót.
Apropó. A legfontosabb kérdést tán még fel se tetted!
Kik azok a siklóernyős oktatók és iskolák, akiket nyugodt szívvel ajánlhatunk?
Szerencséd van. Egyikük nem is olyan rég épp válaszolt a kérdéseidre.

Előzmény: nadtom72 (2246)
viricsi Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2251

Menet közben minden kérdésedre meg fogod találni a válaszokat. Ennyire előreszaladni fotelban ülve nemigen tanácsos. először szagolj bele a levegőbe, ismerkedj meg a közeggel, ahová be szeretnél lépni, azután majd szépen kialakul, hogy tényleg ezt szeretnéd e, tényleg olyan e a dolog, ahogyan ezt elképzelted. 

Előzmény: nadtom72 (2249)
Zöldfülű84 Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2250

Szia

 

Szóval :

 

1., Érdemes nézelődni, de nem szabad venni semmit. Tapasztalj meg több ernyőt az oktatás alatt, beszéld meg az oktatóddal hogy mi fekszik neked a legjobban. A levegőben derül ki úgyis hogy a nyugisabb szerényebb teljesítményű lesz a neked való, vagy az aktívabb bevállalósabb . Az első évben ne vegyél saját ernyőt.

 

2., hasonló igaz mint az elsőre. Először érdemes egy használt olcsóbb vastag protektoros beülőt venni amit nem sajnálsz zúzni és nem baj ha beletörik a fű, ha néha fenékre érkeznél.

 

3., Mentőernyővel azt döntsd el hogy egyet akarsz vagy kettőt. Mert pl a beülőbe integrálható ernyő kényelmes, viszont nem teheted át motorra. Egy front konténerest ami kvázi a hasadra van szíjjazva viszont igen. Előbbinél hátrány hogy mindig cipeled, tehát kisdombozni szarabb azzal a +5-6 kg-al viszont a levegőben kényelmesebb. Utóbbit lecsatolhatod ha nincs rá szükség (kisdomb) vagy át akarsz ülni motorozni átteheted rá, viszont a levegőben útban van. Én speciel utálom, nekem is ilyen van...

 

4., Ami kell: Variométer.

Rádióból elég egy olcsó kis hatótávolságú először. GPS nélkül elvagy sokáig. A telefoné is jó ha kell, de nem fog kelleni egy darabig, úgysem kolbászolsz el a többiektől az elején.

Előzmény: nadtom72 (2246)
nadtom72 Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2249

:-) Nem repültem még. Szeretnék hamarosan elmenni oktatásra, illetve az elméleti oktatás végére szeretném ha összeállna mit, honnan kellene megvenni, hogy a sajtát felszerelésemmel gyakoroljak és vizsgázzak. 

Előzmény: viricsi (2248)
viricsi Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2248

Oppácska, most látom az előzményeket.

Előzmény: viricsi (2247)
viricsi Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2247

Repültél már egyáltalán siklóernyővel? Tudsz bármit is a képzésről, a légijogról?

Előzmény: nadtom72 (2246)
nadtom72 Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2246

Sziasztok,

 

Alapvetően motorral szeretnék majd repülni. 

 

1. Ernyő (EN-A)

Összeszedtem egy pár ernyőt ami kezdéshez megfelelő lehetne. Van olyan is ami motorhoz is jó lehet:

Apco Karma evo
Axis Pluto II
Ozone Mojo5 
Pro design cuga2
Swing axis 5
Icaro Cyber TE

 

Van ezekkel kapcsolatosan tapasztalatotok, véleményetek?

Amit eddig megtudtam a hozzászólásokból, illetve az utánnaolvasásokból a kezdő és motoros ernyőknek nagyobb a merülése ezért stabilabbak, azaz nekem megfelelő lehet a kezdő ernyő is a motoros repüléshez hosszú távon (ha jól gondolom). Az utolsó öt évbe gyártott ernyőt érdemes venni, mert ezek már korszerűek (nyilván ez egy általános megállapítás minden esetben nem biztos, hogy igaz). 

Ha jól gondolom a 90kg-os testsúlyomhoz egy kb. 95-120kg-os teherbírású kezdő ernyő kellene ami elbírna majd egy motort is később. 

Ha jól értettem a fék kötél hossza gond lehet, mert a sima beülő felső, míg a motoros beülő alsó bekötésű, de csak van erre valami megoldás. 

 

2. Beülő 

Itt mi a legfontosabb szempont? A kényelem, vagy a startnál van más szerepe is a kialakításának? Árban nagy eltérések vannak nem igazán tudtam mit lenne érdemes venni. Első lépésben egy "sima" beülő kellene, de a motorhoz ha jól tudom más (aluvázas) beülő kell. Van olyan ami a kezdéshez és a motorohoz is jó? 

 

3. Mentőernyő 

Itt végképpen elvesztettem a fonalat, hogy a kupola alá vagy fölé nyíló mentőernyő-e a jobb? 

 

4. Műszer (GPS)

Úgy gondolom az elején az okostelefonra letöltött alkalmazások elegendőek.

 

Előre is köszönöm a türelmeteket és a válaszotokat. 

AirWolves Paragliding Creative Commons License 2015.11.08 0 0 2245

Köszönjük a javaslatot ZsL!

 

Igazából a név azért lett angol, mivel ezt egy nemzetközi siklóernyős portálnak szántuk és Magyarországon kívül még rengeteg másik ország starthelyei és egyéb adatai megtalálhatóak rajta!

 

Az eredeti főoldal a www.airwolves.net

 

A magyar főoldal is innen érhető el, csak jobbnak láttuk itt a fórumon már eleve a magyar oldalt , a magyarorszag.airwolves.net -et kitenni.

 

Természetesen igyekszünk a legtöbbet a hazai dolgokkal foglalkozni, és próbáljuk az adatokat és a funkciókat is folyamatosan bővíteni és frissíteni.

 

Azonban nagyon szívesen vennénk bármilyen további hasznos ötletet, tanácsot, valamint információkat amiket megoszthatnánk a honlapon, képeket, videókat, vagy bármi egyéb olyan dolgot amivel tovább bővíthetnénk és színesíthetnénk az oldal tartalmát.

 

 

 

 

 

Előzmény: .ZsL. (2244)
.ZsL. Creative Commons License 2015.11.07 0 0 2244

Valóban jó lenne egy általános és teljes siklóernyős honlap, kb. olyan mélységű és részletességű, mint amilyen a megszűnt pg.c2 volt, de jobb lenne, sőt népszerűbb is, ha az idegenes hangzású, anglomániás név helyett mondjuk "Magyar Siklóernyőzés", vagy ilyesmi lenne a címe. Attól még lehetne benne rovat a világ többi tájainak starthelyeiről, klubjairól és siklóernyős életéről, ha elsősorban a hazai repülős életnek ezt a szakágát támogatná alapelveiben.

Előzmény: AirWolves Paragliding (2243)
AirWolves Paragliding Creative Commons License 2015.11.07 0 0 2243

Köszönjük szépen, és örülünk hogy tetszik! :)

 

Sajnos picit még döcögősen megy, kevesen ismerik még és nehéz terjeszteni, megismertetni az emberekkel, de igyekszünk... :)

Előzmény: pgpadavan (2241)
nadtom72 Creative Commons License 2015.11.07 0 0 2242

Köszönöm a részletes hozzászólásod. 

Előzmény: zimi78 (2237)
pgpadavan Creative Commons License 2015.11.07 0 0 2241

Majd' el felejtettem beírni:

 

Remek az oldal, Hosszú, Gondtalan életet kívánok neki. :-)

Előzmény: AirWolves Paragliding (2230)
pgpadavan Creative Commons License 2015.11.07 0 0 2240

Szia.

 

Azt nem tudom, hogy Péter oktat-e még, de Kingát ajánlom.

Bár én Lacibácsinál tanultam Fedémesen (pesti vagyok), de sokszor összefutottam Kingáékkal kisdombon, láttam az oktatásait,

csak ajánlani tudom.

Nagy előny náluk, hogy bármikor csatlakozhatsz, nincs tanfolyami időszakhoz kötve.

 

Rónaszéki Laci is nagyon jól oktat, többször összefutottam velük  Máriahalmon. (Airborne)

 

Ha fiatal vagy akkor a freeair is jó választás, de én idősebb korosztály vagyok, nekem a Győző stílusa nem jön be,

de ő is jó oktató. Velük is sokat találkoztam a dombokon, remek, fiatalos csapat.

 

Azt hogy kikkel nem ajánlatos, azt írják be  a tapasztaltabb pilóták. :-) .

Előzmény: kenedymester (2239)
kenedymester Creative Commons License 2015.11.06 0 0 2239

Sziasztok,

 

végigolvastam a fórumot, és szerencsére ez csak megerősített abban, hogy siklóernyőzni szeretnék :) Pesten lakom, elsősorban itt szeretném elvégezni a tanfolyamot, viszont arról nem igazán olvastam, hogy melyik itteni iskolát javasoljátok. Első körben az Airborne-t és a Flyaway-t néztem ki, de tudtok támpontokat adni, hogy hova érdemes jelentkezni vagy hova egyáltalán nem? Simonics Péter pl. oktat még a Flyaway-nél?

Zöldfülű84 Creative Commons License 2015.11.06 0 0 2238

Én motoros ernyővel gyalogozok :) 

 

Silex Fresh Breeze "L"

 

Nagyon stabil, és gyors ernyő. Könnyen feljön, futva és fordulva is faszán startol. Nekem bejön

zimi78 Creative Commons License 2015.11.06 0 0 2237

Mindig is gyalogernyővel motoroztam. Régebbi típusú ernyőim vannak, ezért ha találsz az alábbi típusok közül fiatalabb kiadású példányokat, azokkal nem lősz nagyon mellé:

- Swing Arcus (DHV 1/2)
- Swing Mistral (DHV 1/2)
- Skywalk Mescal (DHV 1)

Az újabb típusok közül az Axis Comet (EN-B) is jónak tűnik.
Amit nem ajánlok motorozni, az a UP Kantega, és a Makalut, Independece Dragon.

Szokták még szeretni az Ozone Vibe-ot (DHV 1/2), a Vulcant (DHV 2), és Octanet (DHV2).
Aztán a WOC Nemesist (DHV 1/2), és Twistert (DHV 2).
A Dudek Vox is jól motorozható állítólag, de pl. Firebird Spydert kifejezetten motorozni és gyalogozni gyártották. Egyszer volt alkalmam kipróbálni gyalogernyőként, tényleg jó.

Ezen felül a Nova ernyőiről nem hallottam jókat motoros körökben, de viszont gyalogra kifejezetten jó ernyők.

És akkor most pár gondolat a motoros kontra gyalogernyőkről - hátimotoros szemszögből.

Motorral sohasem fogsz tudni akkora energiát beletenni startnál az ernyő felhúzásába, mint mikor gyalogozol. Vagyis jól töltődő ernyőket érdemes nézegetni.

A motoros ernyők stabilak, gyorsak, általában könnyebb startjuk van, és gyorsabbak kiengedett trimmel, mint a kifejezetten gyalogernyők. De több motorerőt is igényelnek, mert nagyon merülnek. Ez akkor problémás, ha nagyobb súlyod van, amihez erősebb motor kell. Az erősebb motor viszont nehezebb is, vagyis nehezíti a startot (cserébe jelentősen megkönnyíti a pénztárcát)...
A gyalogos ernyők lassabbak, mocorgósabbak a levegőben, de cserébe jobb a siklásuk, vagyis kisebb motorerőt igényelnek.

A legideálisabb megoldás persze a képzés elvégzése, és mikor már gyalogernyős pilótaképzésen túl vagy, belevágsz a motoros átképzésbe.

Ja, még valami. A motoros felső bekötés miatt nem szerencsés egyszerre gyalogra, és motorra is ugyanazt az ernyőt használnod, mert a gyalogos alsó, és motoros felső bekötés miatt két különböző fékbeállítást kell alkalmaznod, ami között a fékzsinor hosszkülönbsége 10-15 centi - saját tapasztalat alapján. Erre ugyan többféle megoldás létezik, de igazán megnyugtató megoldást még nem láttam. Itt is részben kompromisszumot kell kötni...

Előzmény: nadtom72 (2232)
nadtom72 Creative Commons License 2015.11.06 0 0 2236

Szia,

Köszönöm a részletes hozzászólásodat. Emailt küldtem neked. 

Előzmény: .ZsL. (2234)
AirWolves Paragliding Creative Commons License 2015.11.06 0 0 2235

Köszönjük Zimi, örülünk, hogy tetszik az oldal! :)

Előzmény: zimi78 (2231)
.ZsL. Creative Commons License 2015.11.06 0 0 2234

Az adatlapodon nem publikus az e-mailed, ami nem baj. Ám ha írsz a címemre, válasz e-mail mellékletként küldök egy "Tájékoztató csomagot", benne az elméleti tananyaggal és vizsgakérdésekkel meg egyéb érdekességekkel.

Előzmény: nadtom72 (2232)
.ZsL. Creative Commons License 2015.11.06 0 0 2233

Üdvözöllek köreinkben. Szia!

Remélem, mások is válaszolnak, hogy jobban ráláthass a témára, ne csak az öreges, régimódi és lehet, hogy több értelemben is elfogult nézeteim alapján...


Legjobb választ a kérdéseidre akkor kaphatsz, ha nyugisan, módszeresen végigjársz egy alapfokú képzést, mert a gyakorló repülések során ezekről is szó esik majd, persze leginkább akkor, ha nemcsak egy 3 napos előképzésen veszel részt, hanem a hivatalos tematika szerinti minimum (!) 10 naposon is. És ez még csak az alap.


A legfontosabb: a biztonságot nem a felszerelés jelenti, hanem Te magad, vagyis a felkészültséged, gyakorlottságod és óvatosságod. Persze az ernyő kategóriája sokat számít, de nemcsak az, hogy milyen DHV vagy EN besorolású, hanem hogy a részleteket tekintve a rokonszenvezett típus (pl. a para2000.org adatbázison nézelődve, az oldalak alján találsz a minősítésekre), melyik tulajdonságára milyen részeredményt kapott a tesztelés során. Magyarán: előbb érts az ernyőkhöz, aztán vásárolj. Vannak oktatók, még az öregebbek között is (tehát nem a fiatalokat próbálom csepülni, hiszen köztük is vannak, akik nagyon komolyan veszik a képzést), akik "betanított munkásokat" gyártanak, vagyis egy bizonyos fogást beléd sulykolnak, aztán ha megy, beírják a vizsgát. Az igazi pedig az, ha nem beidegződések alapján repülsz, hanem mindent tudsz, vagyis sokféle fogást ismersz rutinszerűen (pl. az ernyő start előtti felhúzásának különféle módjait), és a körülményektől függően választod ezt vagy azt a módszert. Ehhez pedig nem elég néhány nap, mert időt és energiát kell fordítani rá, nemcsak fizikait, hanem szellemit is. A siklóernyőzés ugyanis kb. 50 százalékban szellemi sport, ami azt jelenti, hogy nagyon fürge észjárás kell, és sokat gondolkodni repülés közben, a képzés során pedig nem elég a terepen gyakorlás, hanem otthon, szabad idődben sokat kell meditálni (agyilag modellezni), hogy mi is történik, amikor az ernyőt kezeled.


A másik legfontosabb: ne akard mindenáron nagyon olcsón megúszni a felszerelést, pláne ne akarj egyetlen univerzális ernyőt, amelyik mindent jól tud, gyalogstartot is, hátimotort is, tandemet is, mert nincs olyan. A kompromisszum hamar visszaüt. Azonban ha nem egyszerre akarsz mindent, akkor ahogy fejlődsz a témában, úgy évről-évre tudod fejleszteni a felszerelés-készletedet is. Az alapvizsga után csak DHV1-est, vagy EN-A kategóriás ernyőt javasolnék, esetleg olyan, kicsit magasabb besorolásút, amelyikről tudni lehet, hogy nem olyasmire kapta a magasabbat, ami problémákat okozhat. Sokan azt mondják, még az oktatók közül is, hogy első ernyőnek vegyél mindjárt 1/2-est, mert alig problémásabb, mint egy 1-es, és jövőre úgyis olyant akarsz majd. Ez egyáltalán nem biztos! Nem véletlen, hogy aki a kezdők vizsgája után 1/2-est vásárol, rendszerint néhány repülés után lecseréli 1-esre... Bármennyire is paradox, némelyik 2-es besorolású átlagban szelídebb, mint egy problémás 1/2-es, mert lehet, hogy csak egy-két olyan tulajdonságára kapta a 2-est a tesztelés során, ami a gyakorlatban nem jön elő, ha kihagyod pl. a merülőspirált, ám lehet, hogy az 1/2-es frontcsukási hajlama több bosszúságot okoz, már a startnál, ha nem vagy elég fürge a kiforduláskor. Ezzel csak érzékeltetni szerettem volna, hogy ráérsz vásárolni a képzés után, a közben megszerzett szempontok alapján, és lehetőleg olyan oktatót válassz, aki nem akar gyorsan végezni veled, hanem lehetővé teszi, hogy a vizsga tájékán többféle ernyővel megismerkedhess. Mellesleg a legutóbbi néhány évjáratú 1-es, vagy A besorolásúak is siklanak akkorát, mint egy évtizeddel ezelőtti nagyteljesítményű ernyő, vagyis fölösleges a kellő rutin nélküli időszakodban túl komolyat venni.


Természetesen más mentőernyő kell a szóló és a tandem repüléshez, mert a mentőernyőt is a súlytartományra kell választani. De ebben a kérdésben se kapkodd el a döntést, mert némelyik oktató mentőernyő tréninget is szervez, elméleti oktatással, gyakorlati próbákkal, ahol az alapfokú képzésen túl szerezhetsz tapasztalatokat a vészhelyzetek kezelése terén is. Ami pedig az újabb és a régebbi ernyők közötti különbséget illeti, főleg biztonságosság szempontjából, erre a kérdésre nem egyszerű a válasz, mert szerte a Földön kb. 200 siklóernyő gyártó cég működik, és mindegyiknek van jobb és nem annyira sikeredett konstrukciója. A felszerelést is forgalmazó oktatók rendszerint annak a gyártónak a termékeit dicsérik, amelyikét forgalmazzák, és aki eléggé ért az üzleteléshez, igyekszik rád beszélni a drágábbat, de legalább is azt, amelyiknek árát még kinézi belőled... És ezzel sem akarnék mondani senkiről semmi rosszat, végül is a forgalmazással azért kezd foglalkozni valaki, mert keresni szeretne. Annyi bizonyos, hogy nem feltétlenül megbízhatatlanabb az a típus, amelyik néhány évvel régebbi, és első ernyőnek nem feltétlenül kell vadiújat venni, mert mire megtanulsz vele annyira ügyesen repülni, hogy készülhess a középfokú vizsgára, addigra lehet, hogy el is használod. Mentalitás és buxtárca kérdése...


Igyekeztem tárgyilagos lenni, anélkül, hogy elvenném a kedved a repüléstől. Ám senkit sem beszélek rá egyik ernyőre sem, mert nem vagyok érdekelt a forgalmazásban, és inkább azt ecsetelgetem, ha ismerem a tanulóm által kiválasztott típust. hogy miért NE vegye meg. Egyébként már évek óta nem is hirdetem, hogy a hazai legvénebb oktatóként még vállalok tanulókat (évente 4-5-öt), ha szívesen idejönnek Fedémesre, pl. egy bentlakásos kisdombos alapképzésre (ami nálam tandíj helyett becsületkasszás a gyakorló napok végén), és aminek során ha eléggé ügyesek lesznek, mehetnek valamelyik magasstartos oktató kollégához, szerencsés esetben akár a tanuló lakhelye szerint illetékeshez, az ajánlatommal.

Előzmény: nadtom72 (2232)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!