A b�ny�kb�l kitermelt sz�nmennyis�get csill�kbe rakva lovakkal vontatt�k a sz�nnemes�t�h�z, ahol a lignitb�l kivont�k a v�ztartalmat, �s �gy sz�ll�tott�k k�t�lp�ly�n �t az apci vas�t�llom�sra. A sz�nnemes�t�n�l sokan dolgoztak, mivel h�rom harmados m�szak volt, �s a k�rnyez� falukb�l is j�ttek ide dolgozni gyalogosan.
1920-ban Apc-Zagyvaszántó között drótkötélpályát építettek ki, amely a szállítást tette könnyebbé és gazdaságosabbá. A termelés 1924-ben 34900 tonna. Új aknát mélyítettek a II. és III. akna között. A IV. sz. akna a völgy északi, az V. sz. akna a déli oldalon települt. Utóbbival a Kakas-tanya felé haladt.
Some people say a man is made outta mud A poor man's made outta muscle and blood Muscle and blood and skin and bones A mind that's a-weak and a back that's strong
You load sixteen tons, what do you get Another day older and deeper in debt Saint Peter don't you call me 'cause I can't go I owe my soul to the company store
I was born one mornin' when the sun didn't shine I picked up my shovel and I walked to the mine I loaded sixteen tons of number nine coal And the straw boss said "Well, a-bless my soul"
You load sixteen tons, what do you get Another day older and deeper in debt Saint Peter don't you call me 'cause I can't go I owe my soul to the company store
I was born one mornin', it was drizzlin' rain Fightin' and trouble are my middle name I was raised in the canebrake by an ol' mama lion Cain't no-a high-toned woman make me walk the line
You load sixteen tons, what do you get Another day older and deeper in debt Saint Peter don't you call me 'cause I can't go I owe my soul to the company store
If you see me comin', better step aside A lotta men didn't, a lotta men died One fist of iron, the other of steel If the right one don't a-get you Then the left one will
You load sixteen tons, what do you get Another day older and deeper in debt Saint Peter don't you call me 'cause I can't go I owe my soul to the company store
Az egykori csillepálya, fel a hányóra (és vissza). Itt valamikor egy híd volt, hogy az úton lehessen közlekedni, később vagy a bánya, vagy az erdészet betömette a hídnyílást, nem tudni, miért nem tetszett nekik. Vagy harminc éven át nem volt átjáró. Csak gyalog lehetett átmenni, de figyelni kellett, mikor emelkedik fel a drótkötél a sínek közül, jelezve a csillék közeledését, ha szünet volt éppen, akkor pedig az indítást jelző csengőt.
A pálya helye a hídtól a Központi Szögállomásig... a valamikori hídfő még megvan, sőt a betömés maradéka is, mert előtte itt függőleges betonfal volt.
A meddőhányóra felvezető szakasz. Itt már nincs meg a hídfő. A csillék, kettesével kapcsolva felgördültek, körbehaladtak a hányón, ott kibillentették őket, azután visszajöttek. A kilátás gyönyörű volt, de a kezelők nem biztos, hogy mindig élvezték. Nyáron negyven fok, télen mínusz húsz+szél (idefent ezek mind durvábbak), eső, hó, három műszak. Óránként tíz percet állt a vonókötél, aztán mehet tovább. Az ösvény cross-motorok nyoma...
Valamikor a gépház mellett volt egy betonbunker, ahova csak hétrét görnyedve lehetett lemenni.
Innen lehetett volna tűz alatt tartani a lent elhaladó földutat, de se elég magas nem volt, hogy oda le lehessen belőle látni, se olyan tágas, hogy hosszabb csövű fegyvert ki lehetett volna dugni a lőrésen, maximum egy pisztollyal bent kuksolni, amíg a szocializmust építő hazánkat lerohanó amerikai ejtőernyősök ki nem húznak...
A polgári védelem (vagy a munkásőrök) bunkerei a patakparton, a hányó másik végénél. Valamikor ilyen ládák voltak idelent.
Annyi, hogy a Kisvasút.hu-n a Bányamúzeum van, az a Majki XX-as volt, ez meg ebből kifolyólag az "Öreg XX-as"
A majki XX-as 1974-ben épült kötélpályája az öreg XX-as és a meddőhányó mellett ment be a Központi Szögállomásra, ahogy a térképen látni. Az öreg olyan 1994-95-ben szűnt meg, a majki 2000 márciusában, a kötélpályáját akkor bontották le.
Ma, némi rekultiváció után zöldebb lett a meddőhányó, itt van róla egy album. A rengeteg kék virág vadlen, ki tudja miért, szeret bányameddőn nőni. A képek hol világosabbak, hol sötétebbek, mert a vonuló felhők miatt úgy változtak a fényviszonyok, hogy egy impresszionista festő itt töltötte volna a napját reggeltől estig.
Meddőhányó, Oroszlány, XX-as akna. A régi MTI-képen még egyesével érkeznek a Bleichert-csillék a Központi Szögállomásról, később párosával kapcsolt billenőcsillék haladtak körbe a meddőhányó alsókötél-vontatású drótkötélpályáján. Ehhez hasonló, odalentről vezérelt gépháza volt egy dombtetőn, csak annak be lehetett nézni az ablakán, és egy ilyesféle gép dolgozott bent, innen ment fel a drótkötél meghajtása (4. kép: Babér Zoltán, 5.kép: Moór Attila).