Keresés

Részletes keresés

erdőszéli Creative Commons License 2015.03.31 0 0 59467

a bánya és a mészmű közötti keskeny nyomközű vonalon különböző korszakokban összesen négy gép dolgozott. hogy melyik-mikor, azt holnap tudom neked megnézni/elküldeni.

Előzmény: Bárdos Imre (59466)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.03.31 0 0 59466

Van valakinek információja arról, hogy 1929-ben milyen gőzös szolgált Hejőcsabán a mésztelepen? Nem tudom, hogy normál vagy keskeny, de valószínűleg valamilyen ipari gép.

Felek Ferenc Creative Commons License 2015.03.31 0 0 59465

Vass Tibor - Az Ózdi Iparvasút Története, 2001

 

Nagyon jó könyv, megvan.

Előzmény: MIHOK1 (59463)
MIHOK1 Creative Commons License 2015.03.30 0 0 59464

Elnézést, caps lock

Előzmény: MIHOK1 (59463)
MIHOK1 Creative Commons License 2015.03.30 0 0 59463

Valamelyik 20 évnél régebbi vaSÚTHISTÓRIA ÉVKÖNYVBEN VAN TANULMÁNY AZ onv-RŐL ÉS VAN EGY VÉKONY KIS FEHÉR KÖNYV, AMELY TELJES EGÉSZÉBEN EZZEL A VASÚTTAL FOGLALKOZIK.

Előzmény: Ambzso (59461)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.03.30 0 0 59462

Az 1 000 mm-es járművek a KBK honlapján: http://narrowgauge.hu/jarmulista/view_lista.php?vasut=208

Előzmény: Ambzso (59461)
Ambzso Creative Commons License 2015.03.29 0 0 59461

Urak!

 

Hol találok valamilyen listát ahol írva vagy OKÜ és Borsodnádasd vonató és vontatott járműállománya ?

V43-1123 Creative Commons License 2015.03.26 0 0 59460

Tudom, igyekszem minden gőzmozdonyos úton részt venni :) Éppen a tűzoltó tömlő vízhozamát érzem kevésnek, vagyis, ha nem számítunk össze- ill. szétszerelést, akkor is bő negyedóra alatt nem sok víz megy be a mozdonyba. Aki ott volt 2009-ben a Bivaly észak-balatoni útján, emlékezhet: Füreden, forgalmi okok miatt csak kevés vizet tudtunk venni, nem is bírtuk Tapolcáig. Bár a két mozdonyt összehasonlítani sem érdemes...

De még egyszer: nyilván ki van ez számolva, írásom csak felesleges aggodalmaskodás :)

Előzmény: Bárdos Imre (59459)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.03.26 0 0 59459

Párszor vettünk már így vizet. A tűzoltók már összeszerelt tömlőkkel szokták várni a gépet, így azt csak be kell akasztani - ha van hozzá megfelelő toldalék, ha nincs, belógatják a tömlő végét - a tartályba és már nyomják is a vizet. Nem az előmunkálatok viszik el a sok időt, hanem a vízdaru és a tűzoltótömlő közötti kapacitás különbség, illetve a vizszállítók - ha több viz kell - közötti átszerelés.

Előzmény: V43-1123 (59457)
pancserzoli Creative Commons License 2015.03.26 0 1 59458

Tegnaptól Fortepan Amerikában is!

 

Fortepan Iowa: http://fortepan.chas.uni.edu/#

 

 

1861-ből

V43-1123 Creative Commons License 2015.03.26 0 0 59457

Nem vagyok szakértő, csak egy laikus rajongó, de én éppenséggel elég kevésnek látom a vízvételezésre szánt időt. Oda is, vissza is kb. 20-20 percet szánnak rá. Ha a tömlők össze- ill. szétszerelésére csak 4-5 percet számolunk, nagyjából 10-12 percig pisilhet a tartályba a víz. Ez is csak akkor, ha pontosak vagyunk, sem műszaki, sem forgalmi okból nem késünk. Persze nem kell teletölteni a tartályt, csak kiegészíteni a vízkészletet, de ez akkor sem tűnik túl soknak. Igaz, kis mozdony, kis víztartály...

Bízzunk benne, hogy a menetrend tervezésénél megkérdezték azokat, akik valóban értenek hozzá, és elég lesz az erre szánt idő :)

Előzmény: vjano (59453)
alkotasu Creative Commons License 2015.03.25 0 0 59456

És a tüzelőanyag? Elég lesz a tartálya Kassáig? (Azaz a benne levő gázolaj?)

Előzmény: fantal (59454)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2015.03.25 0 0 59455

Ergo: Ludason biztosan /mert ott másfél hete nem láttam vízdarut/ és Miskolcon is tűzoltóautó segítségével lesz a vízkészlete kiegészítve?

Előzmény: fantal (59454)
fantal Creative Commons License 2015.03.25 0 0 59454

Egy üzemi vízdaru messze nagyobb átmérőn képes átbocsátani a vizet - a ma meg egy tűzoltóautó tömlője kisebb áteresztőképességgel bír és sokkal hosszabb ideig tölt.

Előzmény: vjano (59453)
vjano Creative Commons License 2015.03.25 0 0 59453

Nézem a 242.001-es kassai menetrendjét, és mind oda, mind vissza elég hosszú vízvételezési megállások lesznek. A tisztelt szakértő uraktól kérdeznék némi magyarázatot, hogy a "rendes időkben" is így volt ez  kb. ekkora megtett távok után, vagy csak most "öregkorában" szükséges ez így?

 

Köszönöm.

 

Íme a menetrendtervezet:

 

 

Bárdos Imre Creative Commons License 2015.03.25 0 0 59452

Igen, tudom.

Előzmény: Felek Ferenc (59451)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.03.25 0 0 59451

Mitöbb, Bánréve-Ózd is 1 000 mm volt eredetileg, aztán átgombolták normálra. 

Előzmény: Bárdos Imre (59450)
Bárdos Imre Creative Commons License 2015.03.25 0 0 59450

A hajdani 1000 mm-es nyomtávú iparvasút. Ha jól rémlik, az ősidőkben egy cég is volt a Vasmű és a Lemezgyár.

Előzmény: Ambzso (59449)
Ambzso Creative Commons License 2015.03.25 0 0 59449

Urak!

OKÜ Borsodnádasd között mi az összefüggés ?

Felek Ferenc Creative Commons License 2015.03.22 0 0 59448

Szervusz! Sajnos nekem csak az Irattár által elkészített leltári jegyzék van meg, de magukat az iratokat nem láttam és nem is látok rá esélyt, hogy kutathassam. A komplett dokumentumot el tudom küldeni, de ez minden... :-(

Előzmény: M.machinátor (59444)
Ambzso Creative Commons License 2015.03.22 0 0 59447

Urak!

 

424,247 -es vasparipáról, mit lehet tudni ? Főleg 1988-tól érdekelnének róla adatok. Utolsó menetrend szerinti vonatai stb?

 

Előre is köszönöm

Mágus23 Creative Commons License 2015.03.22 0 0 59446

Üdv !

A tűzcsövek , illetve a burokfüstcsövek a hosszkazánban helyezkednek el.

A tűzszekrény csőfal és a füstszekrény csőfal között . Ezeket veszi körül a víz.

Előzmény: M.machinátor (59444)
Mágus23 Creative Commons License 2015.03.22 0 0 59445

Ez alatt egészen pontosan mit ért a szerző?

 

 

Üdvözletem!

A mozdonykazánban azokat a csöveket amelyekben nincsenek túlhevítő elemek tűzcsöveknek nevezik, és kisebb átmérőjűek mint az un. burokfüstcsövek. A nagyobb átmérőjű füstcsöveket nevezik burok füstcsöveknek.Ezekbe vannak behúzva a túlhevítő csőelemek. Az anyag szerzője szerény személyem. Az anyag egy a vasútgépészeti szakközépiskolában írt szakdolgozatom részlete. Kazán részlegvizsgálat esetén igen, kiszerelnek a tűzcsövekből 2 db-ot és a burok füstcsövekből 1 db-ot. Ezt vasutas szakzsarnokban úgy hívják, hogy kihúzzák a kazán csöveit. Természetesen  burokfüstcső  kihúzásakor a hozzátartozó túlhevítő elemcsöveket is ki kell szerelni. A tűz és burokfüstcsövek kihúzásakor a csővégek is szerelési művelet alá kerülnek.

 

Előzmény: M.machinátor (59443)
M.machinátor Creative Commons License 2015.03.21 0 0 59444

Szervusz.

 

Valamilyen mellékletben vagy hivatkozásban közre adhatnád ezeknek a leírását (már ha nem túl megterhelő számodra (bár ahogy a többi topikban is előfordulsz , én nem gondolom)Üdv:M.m.)

Előzmény: Felek Ferenc (59440)
M.machinátor Creative Commons License 2015.03.21 0 0 59443

Szervusz.

 

Azt írod itt hogy a tűzcsöveket kiveszik.

Ez alatt egészen pontosan mit ért a szerző?kiperemezik a vastagabb csöveket?

Mert egy háromutú kazánnál volt az égéstér  aztán voltak a tűzcsövek majd a füstcsövek!

(mert tűzcsőnek azokat a csöveket nevezték amit nyílt láng ért vagy érhetett)

 

Namost egy mobil kazánnál a füstcső és a tűzcső egy és ugyanaz volt (ezért is volt olyan gyatra a hatásfok),persze itt még megemlítendő hogy egy modern kazánnál a tűzcső és a füstcső anyaga nem azonos (tehát a lángcső erősen Ni Cr tartalmú ötvözet(hőálló lemez akár 30% ötvöző tartalommal) ). Bár halottam olyasmit hogy a lángcső csak anyagvastagságban különbözött a többi kazáncsőtől.

 

Akkor most a tűzcsövek a hosszkazán központban elhelyezkedő csövei voltak?

Előzmény: Mágus23 (59442)
Mágus23 Creative Commons License 2015.03.21 0 0 59442

                                 Mozdonykazánok időszakos vizsgálata  

 

 

Gőzmozdonyok üzemében a kazánok tervszerű karbantartási ciklusai szerint időszakos vizsgálatokat kell tartani. A kazánvizsgálatok megtartásának időszakát hatósági utasítások szabályozzák és tartalmazzák. Hatósági előírások szerint a mozdonykazánokon részlegvizsgálatok és fővizsgálatokat kell tartani. A MÁV üzemében a gőzmozdonykazánok vizsgálata több lépcsőben történik. Kazánmosáskor történő vizsgálat: ekkor a kazánon az összes kimosó nyílás szabaddá tételével, illetve a füstszekrényben lévő kimosócsavar eltávolításával a kazán un. nagytisztítást kap. Nagytisztítás alkalmával az összes tűz- és vízoldali felületek mosásra kerülnek, illetve a füstszekrényt is alaposan kitisztítják.

Nagymosások alkalmával: általában a kazánarmatúrákon szükséges javításokat, illetve az olyan javításokat is elvégzik, amelyek gőzben lévő kazánoknál nem végezhetők el.

 

Hathavi tűzszekrény vizsgálat: általában a hathavi gépezet javítással egybekötve történik, ilyenkor a tűzszekrény alapos vizsgálatra kerül. Vizsgálni kell az esetleges tűzmarásokat, leégéseket, valamint a tűzszekrény lemezek esetleges sérüléseit. Különösképpen ellenőrizendő az esetleges tűzoldali elvékonyodások, illetve a tűzszekrény lemezek illesztéseinek állapota.

Hathavi tűzszekrény vizsgálatnál a tűzcsőfalat is alaposan ellenőrizni kell. Brotán állókazánok esetén szigorúan ellenőrizendő a tapasztások épsége, a brotán csövek védhülye, illetve a brotán falazat épsége -különösképpen a sarkoknál-, illetve a füstcsőfal alatt, valamint az ajtófalon.

Részlegvizsgálat a mozdony honos fűtőházának műhelyében történik. Részlegvizsgálat alkalmával az összes kibontható nyílásokat ki kell nyitni. A tűzcsövek közül minimum három darabot a kazánból ki kell húzni. A kihúzott tűzcsövek közül egynek túlhevítő burokcsőnek kell lennie. A tűzcsövek kihúzásának célja a kazán elrakódásának és vízkövesedésének vizsgálata,valamint a tűz- és burokfüstcsövek falvastagságának ellenőrzése. Amennyiben a kazánból kihúzott füst- és burokcsöveknél falvastagság elvékonyodás állapítható meg, akkor a velük egykorú tűz- és burokfüstcsöveket ki kell cserélni.

Részlegvizsgálatkor a megbontott nyílásokon keresztül megvizsgálandó a hosszkazán és állókazán belseje, illetve a kazánburkolat részleges megbontásakor pedig ellenőrízendő a hosszkazán lemezeinek

illesztése.

A tűzszekrényt a leggondosabban meg kell vizsgálni, hogy nincsenek- e felületén bárminemű üzemveszélyes sérülések. Vizsgálni kell az összes mennyezetcsavarok, illetve  támcsavarok, mennyezetrudak, támrudak épségét. Ellelnőrizni kell a tűz- és túlhevítő füstcsövek állapotát, illetve  vizsgálni kell a tűzszekrény falvastagságát.

A részlegvizsgálatot az illetékes területi igazgatóság vontatási osztályának és a fűtőház megbízottjának együttesen kell megtartania.

 

Kazánfővizsgálat

A mozdonykazánok tervszerű fővizsgálatát a főműhelyekben kell elvégezni. A kazánfővizsgálat általában egybekötődik a mozdony főműhelyi főjavításával is. A fővizsgálat alkalmával a kazánt a keretről leemelik. A teljes kazánburkolatot, illetve az összes kazánszerelvényt,valamint az összes tűzcsövet, túlhevítő burokcsövet és az összes túlhevítő elemet a kazánból kiszerelik.

Fővizsgálatkor a kazán minden egyes alkatrészét alaposan megvizsgálják és ellenőrzik, és kazánjavítási határozatot hoznak. A javítási határozatban feltüntetett összes javítást el kell végezni, hogy a kazán a legközelebbi fővizsgálatig jelentősebb javításon ne essék át, illetve minden nehézség nélkül üzemben tartható legyen. A kazánfővizsgálatot három tagú ellenörző bizottság jelenlétében kell elvégezni. A kazánon elvégzett javítások után hatósági víznyomási próbát kell tartani. A víznyomási próbán a próbanyomás nagysága a kazán engedélyezett üzemi nyomásától függ. Amennyiben az engedélyezett üzemnyomás 10 atm-nál kisebb, akkor annak másfélszeresével kell a hatósági víznyomáspróbát megtartani. Amennyiben a mozdonykazán 10 atm-nál nagyobb üzemi nyomásra engedélyezett, akkor a hatósági víznyomáspróba alkalmával az engedélyezett üzemi nyomás 5 atm-val megnövelt értékén kell a víznyomási próbát megtartani.

Hatósági víznyomáspróba alkalmával a próbanyomás hitelesített súlyterhelésű biztonsági szeleppel és ellenörző feszmérővel kell elvégezni, illetve megállapítani a próbanyomást.  Három perc idejű próbanyomás után a víznyomást a kazán engedélyezett üzemi nyomására kell csökkenteni. Ekkor a vizsgáló bizottságnak a kazánt a nyomás alatt meg kell vizsgálnia. Ekkor szigorúan ellenőrizni kell a kazán tömörségét, és azt, hogy a próbanyomás következtében a kazán nem szenvedett- e esetleges alakváltozást. Abban az esetben ha hibák vagy tömítetlenségek keletkeznek, és azokat csak nagyobb mértékű javítással lehet megszüntetni a víznyomási próbát meg kell ismételni. Abban az esetben, ha a kazánon hibák nem lépnek fel, a kazán az engedélyezett üzemi gőznyomáson üzembe helyezhető. Amennyiben a hatósági víznyomáspróba sikeres, akkor a kazántábláta kazánra felszerelik, annak felerősítő csavarját erre a célra szolgáló hitelesítő bélyegző beütésével lezárják.

Amennyiben   a kazánon rugómérleges biztonsági szelep van, akkor a mérlegkar megfelelő helyén ugyanilyen hiteles bélyegző beütését eszközlik. A sikeres víznyomási próba után a próbát végrehajtó bizottság kiállítja a kazán bizonyítványát és ezen a bizonyítványon feltüntetik azt, hogy a kazán meddig tartható üzemben. A kazánfővizsgálati határidő általánosságban a víznyomási próba napjától számított öt év, új mozdonykazánok esetén pedig nyolc év. Amennyiben a fővizsgálati határidő letelt, a kazánt hatósági előírások értelmében üzemben tartani nem lehet. Bizonyos esetekben a kazánhasználati idő elhalasztható, illetve eltolható. Halasztási és eltölási eljárás keretében a kazán használati idő meghosszabbítható. Abban az esetben ha a mozdonykazán jó állapotba van, a kazánfővizsgálat határidejét részlegvizsgálat megtartása alkalmával egy évvel el lehet halasztani. Új gyártású mozdonyok kazánjának fővizsgálatát nem lehet elhalasztani. A fővizsgálati határidő, illetve szabályszerű letétben eltöltött idővel eltolható. Az eltolás mértéke egyszeri alkalommal legfeljebb egy év, az összes eltolási idő pedig legfeljebb kettő év lehet.

Fővizsgálati határidő eltolása szempontjából csak a két hónapnál hosszabb letéti, illetve javítási állásidőket lehet figyelembe venni. A kazánfővizsgálati határidők elhalasztási és eltolási lehetőségeit uj szállítású mozdonyoknál legfeljebb nyolc+kettő, azaz tíz évre lehet hosszabbítani, régi gőzkazán esetén pedig öt+egy+kettő, azaz nyolc évi időtartam elteltével kell ujabb fővizsgálatot tartani.

Idő előtti fővizsgálatot akkor kell tartani, ha a mozdonykazánon nagyobb mértékű javítást kell elvégezni. Amennyiben a kazán összes vízzel és gőzzel érintett felületének (nem értve ide a tűzcsövek, túlhevítő csövek, és a vízcsövek felületetét) 1/20  részét vagy  2 m2-nél nagyobb felületét újítani kell, a kazánon idő előtti fővizsgálatot kell végrehajtani. Abban az esetben ha a tűzszekrény kettő oldalfalát végigmenő foltozással kell javítani, és még ezen kivűl egyéb idomfalat is foltozni kell, akkor az l/20, illetve 2 m2 kazánfelületbe az oldallemezeken alkalmazott foltok felületét is bele kell számolni. Ha a tűzszekrényben csak a két oldalfalat kell végigmenő foltozással javítani, akkor az idő előtti fővizsgálatot nem szükséges megtartani.

Bárdos Imre Creative Commons License 2015.03.21 0 0 59441

Ismerem azt anyagot. Bár a címében kazánrobbanást említ, az ismert robbanásokon (377,391; 411,206; 520,009) a többi csak kazán pörkölés, kilágyítás.

Előzmény: Felek Ferenc (59440)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.03.21 0 0 59440

Gépészeti Szakosztály gyűjteményes iratai

(ideiglenes raktári jegyzék)

(1883-1998)

Terjedelem: 27,1 ifm.

Raktári egység: 361 r.e.

Jelzete: GG

 

GG.10323

540

Kazánrobbanás jegyzőkönyvei: 377-391-es, 411-206-os, 411-004-es, 376-519-es, 275-164-es, 275-164-es, 424-041-es, 376-634-es, 424-09-es, M40-115-ös, 344-es, 327-141-es, HOK 12/12-es, 520-009-es,

1948-1987

Előzmény: Bárdos Imre (59437)
Mágus23 Creative Commons License 2015.03.21 0 0 59439

Üdv !

Köszönöm az információt !

Előzmény: FAV 20 (59435)
Mágus23 Creative Commons License 2015.03.21 0 0 59438

Üdv Imre!

Nagyon szépen köszönöm !

Előzmény: Bárdos Imre (59433)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!