Mozdonykazánok időszakos vizsgálata
Gőzmozdonyok üzemében a kazánok tervszerű karbantartási ciklusai szerint időszakos vizsgálatokat kell tartani. A kazánvizsgálatok megtartásának időszakát hatósági utasítások szabályozzák és tartalmazzák. Hatósági előírások szerint a mozdonykazánokon részlegvizsgálatok és fővizsgálatokat kell tartani. A MÁV üzemében a gőzmozdonykazánok vizsgálata több lépcsőben történik. Kazánmosáskor történő vizsgálat: ekkor a kazánon az összes kimosó nyílás szabaddá tételével, illetve a füstszekrényben lévő kimosócsavar eltávolításával a kazán un. nagytisztítást kap. Nagytisztítás alkalmával az összes tűz- és vízoldali felületek mosásra kerülnek, illetve a füstszekrényt is alaposan kitisztítják.
Nagymosások alkalmával: általában a kazánarmatúrákon szükséges javításokat, illetve az olyan javításokat is elvégzik, amelyek gőzben lévő kazánoknál nem végezhetők el.
Hathavi tűzszekrény vizsgálat: általában a hathavi gépezet javítással egybekötve történik, ilyenkor a tűzszekrény alapos vizsgálatra kerül. Vizsgálni kell az esetleges tűzmarásokat, leégéseket, valamint a tűzszekrény lemezek esetleges sérüléseit. Különösképpen ellenőrizendő az esetleges tűzoldali elvékonyodások, illetve a tűzszekrény lemezek illesztéseinek állapota.
Hathavi tűzszekrény vizsgálatnál a tűzcsőfalat is alaposan ellenőrizni kell. Brotán állókazánok esetén szigorúan ellenőrizendő a tapasztások épsége, a brotán csövek védhülye, illetve a brotán falazat épsége -különösképpen a sarkoknál-, illetve a füstcsőfal alatt, valamint az ajtófalon.
Részlegvizsgálat a mozdony honos fűtőházának műhelyében történik. Részlegvizsgálat alkalmával az összes kibontható nyílásokat ki kell nyitni. A tűzcsövek közül minimum három darabot a kazánból ki kell húzni. A kihúzott tűzcsövek közül egynek túlhevítő burokcsőnek kell lennie. A tűzcsövek kihúzásának célja a kazán elrakódásának és vízkövesedésének vizsgálata,valamint a tűz- és burokfüstcsövek falvastagságának ellenőrzése. Amennyiben a kazánból kihúzott füst- és burokcsöveknél falvastagság elvékonyodás állapítható meg, akkor a velük egykorú tűz- és burokfüstcsöveket ki kell cserélni.
Részlegvizsgálatkor a megbontott nyílásokon keresztül megvizsgálandó a hosszkazán és állókazán belseje, illetve a kazánburkolat részleges megbontásakor pedig ellenőrízendő a hosszkazán lemezeinek
illesztése.
A tűzszekrényt a leggondosabban meg kell vizsgálni, hogy nincsenek- e felületén bárminemű üzemveszélyes sérülések. Vizsgálni kell az összes mennyezetcsavarok, illetve támcsavarok, mennyezetrudak, támrudak épségét. Ellelnőrizni kell a tűz- és túlhevítő füstcsövek állapotát, illetve vizsgálni kell a tűzszekrény falvastagságát.
A részlegvizsgálatot az illetékes területi igazgatóság vontatási osztályának és a fűtőház megbízottjának együttesen kell megtartania.
Kazánfővizsgálat
A mozdonykazánok tervszerű fővizsgálatát a főműhelyekben kell elvégezni. A kazánfővizsgálat általában egybekötődik a mozdony főműhelyi főjavításával is. A fővizsgálat alkalmával a kazánt a keretről leemelik. A teljes kazánburkolatot, illetve az összes kazánszerelvényt,valamint az összes tűzcsövet, túlhevítő burokcsövet és az összes túlhevítő elemet a kazánból kiszerelik.
Fővizsgálatkor a kazán minden egyes alkatrészét alaposan megvizsgálják és ellenőrzik, és kazánjavítási határozatot hoznak. A javítási határozatban feltüntetett összes javítást el kell végezni, hogy a kazán a legközelebbi fővizsgálatig jelentősebb javításon ne essék át, illetve minden nehézség nélkül üzemben tartható legyen. A kazánfővizsgálatot három tagú ellenörző bizottság jelenlétében kell elvégezni. A kazánon elvégzett javítások után hatósági víznyomási próbát kell tartani. A víznyomási próbán a próbanyomás nagysága a kazán engedélyezett üzemi nyomásától függ. Amennyiben az engedélyezett üzemnyomás 10 atm-nál kisebb, akkor annak másfélszeresével kell a hatósági víznyomáspróbát megtartani. Amennyiben a mozdonykazán 10 atm-nál nagyobb üzemi nyomásra engedélyezett, akkor a hatósági víznyomáspróba alkalmával az engedélyezett üzemi nyomás 5 atm-val megnövelt értékén kell a víznyomási próbát megtartani.
Hatósági víznyomáspróba alkalmával a próbanyomás hitelesített súlyterhelésű biztonsági szeleppel és ellenörző feszmérővel kell elvégezni, illetve megállapítani a próbanyomást. Három perc idejű próbanyomás után a víznyomást a kazán engedélyezett üzemi nyomására kell csökkenteni. Ekkor a vizsgáló bizottságnak a kazánt a nyomás alatt meg kell vizsgálnia. Ekkor szigorúan ellenőrizni kell a kazán tömörségét, és azt, hogy a próbanyomás következtében a kazán nem szenvedett- e esetleges alakváltozást. Abban az esetben ha hibák vagy tömítetlenségek keletkeznek, és azokat csak nagyobb mértékű javítással lehet megszüntetni a víznyomási próbát meg kell ismételni. Abban az esetben, ha a kazánon hibák nem lépnek fel, a kazán az engedélyezett üzemi gőznyomáson üzembe helyezhető. Amennyiben a hatósági víznyomáspróba sikeres, akkor a kazántábláta kazánra felszerelik, annak felerősítő csavarját erre a célra szolgáló hitelesítő bélyegző beütésével lezárják.
Amennyiben a kazánon rugómérleges biztonsági szelep van, akkor a mérlegkar megfelelő helyén ugyanilyen hiteles bélyegző beütését eszközlik. A sikeres víznyomási próba után a próbát végrehajtó bizottság kiállítja a kazán bizonyítványát és ezen a bizonyítványon feltüntetik azt, hogy a kazán meddig tartható üzemben. A kazánfővizsgálati határidő általánosságban a víznyomási próba napjától számított öt év, új mozdonykazánok esetén pedig nyolc év. Amennyiben a fővizsgálati határidő letelt, a kazánt hatósági előírások értelmében üzemben tartani nem lehet. Bizonyos esetekben a kazánhasználati idő elhalasztható, illetve eltolható. Halasztási és eltölási eljárás keretében a kazán használati idő meghosszabbítható. Abban az esetben ha a mozdonykazán jó állapotba van, a kazánfővizsgálat határidejét részlegvizsgálat megtartása alkalmával egy évvel el lehet halasztani. Új gyártású mozdonyok kazánjának fővizsgálatát nem lehet elhalasztani. A fővizsgálati határidő, illetve szabályszerű letétben eltöltött idővel eltolható. Az eltolás mértéke egyszeri alkalommal legfeljebb egy év, az összes eltolási idő pedig legfeljebb kettő év lehet.
Fővizsgálati határidő eltolása szempontjából csak a két hónapnál hosszabb letéti, illetve javítási állásidőket lehet figyelembe venni. A kazánfővizsgálati határidők elhalasztási és eltolási lehetőségeit uj szállítású mozdonyoknál legfeljebb nyolc+kettő, azaz tíz évre lehet hosszabbítani, régi gőzkazán esetén pedig öt+egy+kettő, azaz nyolc évi időtartam elteltével kell ujabb fővizsgálatot tartani.
Idő előtti fővizsgálatot akkor kell tartani, ha a mozdonykazánon nagyobb mértékű javítást kell elvégezni. Amennyiben a kazán összes vízzel és gőzzel érintett felületének (nem értve ide a tűzcsövek, túlhevítő csövek, és a vízcsövek felületetét) 1/20 részét vagy 2 m2-nél nagyobb felületét újítani kell, a kazánon idő előtti fővizsgálatot kell végrehajtani. Abban az esetben ha a tűzszekrény kettő oldalfalát végigmenő foltozással kell javítani, és még ezen kivűl egyéb idomfalat is foltozni kell, akkor az l/20, illetve 2 m2 kazánfelületbe az oldallemezeken alkalmazott foltok felületét is bele kell számolni. Ha a tűzszekrényben csak a két oldalfalat kell végigmenő foltozással javítani, akkor az idő előtti fővizsgálatot nem szükséges megtartani.