A Forma 1-es autók motorjai 15000-res vagy még ennél is magasabb fordulatszámot érnek el. Ezekben az autókban egyfokozatú 5 vagy 10-es jelzésű motorolajat használnak(!!!) .
"régi motoroknál a hidegüzemben nagyok lehetnek az illesztési hézagok,ez a fő gond az olajfogyasztás szempontjából"
Egy vezérműtengely emelőbütyök és a himba közötti hézag miatt nem nő az olajfogyasztás. Egy gyárilag megállapított 0.20 mm hézag hidegen már kéri a megfelelő vastagságot is. Ez a hézag a melegedéskor csökken, de nem az olajnyomás felépülésekor, mint egy hidrotőkés konstrukciónál. Persze ez egy más terület!
Nincs adatlap,szigorú szabványok vannak!Az természetes,hogy összeérnek az értékek.Ami a lényeg,hogy 100C°-on van megadva a folyékonyság,itt a folyékonyság a felső értéktől függ.Maga a tribológia állandó változásokon megy keresztül az utóbbi években.A Mazdás leírást kell elolvasni!A régi motoroknál a hidegüzemben nagyok lehetnek az illesztési hézagok,ez a fő gond az olajfogyasztás szempontjából.A motoroknál is vannak különbségek,hasonlóan az ólmozott benzint igénylő szelepekről, az ólommentest biró szelepekig,vannak motorok amik igénylik a magas cinktartalmú motorolajat,vannak amik alacsony cinktartalmú olajokra terveztek,illetve gyártottak.Sok motor alacsony hőterhelésű,ők igénylik a könnyűfutó alacsony viszkozitású olajakat.
Minél alacsonyabb az alsó viszkozitási érték,annél hamarabb olajzódik át a motor.A vastagságot a felső érték adja.Az tény,hogy vannak olyan motorok,amik hidegen csipegethetik az olajat.A hideg terheléshez kellene a PAO tartalom.
"(amint a foszfort és a ként is sikerült nagyrészt helyettesíteni egyéb,"
Csak nagyrészt sajnos. Vannak konstrukciók, amelyeknek ez nem biztos, hogy elegendő. Ez a cinkre is vonatkozhat!
Nagyon téves, miszerint egy mai, modern olaj automatikusan alkalmazható akár egy tíz, tizenöt évvel ezelőtt beépített motorba. Sajnos sok szerkezeti egység kárát is látja ennek.
Ez vonatkozik a túl "vékony" olajok ajánlására is, a konstrukció jellegét nem figyelembe véve. Egy mechanikus emelőtőkés, vagy himbakaros vezérműnél például hideg állapotban ezek nem töltik ki megfelelően a viszonylag "nagy" hézagokat és kialakul a fémes érintkezés. Meg amúgy is, egy valamikor 10W-40 viszkozitású olajra tervezett motornál nem biztos, hogy kellő kenést kap minden egység, főleg hideg állapotban, ha 0W- .. olajjal "kényeztetjük".
Az jó, ha hamarabb eljut a kenőanyag a kenendő területre, de annak az erőssége is fontos. Én szeretem figyelembe venni a tervezéskori ajánlását a gyártónak.
Nem tudok arról hogy a cinktartalom esetleges csökkenése bármilyen negatív hatással lenne akár az emelőtőkékre akár más szerkezeti egységre, hisz ma már meglehtősen rafinált adalékokkal találkozhatunk (amint a foszfort és a ként is sikerült nagyrészt helyettesíteni egyéb, kellően hatékony kopásgátló adalékokkal).
Szerintetek lehetséges az, hogy a Castrol Magnatec Professional MP 5W30 zöld színű? Tudom hogy csak szinezőanyag kérdése, de ennek az olajnak zöldnek kell lennie?
Viszont nagyon jó árban lehet itthon megszerezni a Total Quartz 0W-20-asát, ami perpill még GF-4-es, de a francia honlapon már fent van az SN-es GF-5-ös is, amit egy hazai webshop októben-november körülre igért. Szóval nálam az lesz a befutó. Mert van az ÖMV-nek is 0-20-asa, SN, meg GF-5, csak senki nem forgalmazza, vagy legalábbis nem találtam.
Egyébként néztem a paramétereit a Sustina 5W-30-nak, nagyon nem rossz, de nekem a gépkönyv 0-20-at ajánl.
én az egyszerűség kedvéért nem részletezem, ha valakit érdekel, az úgyis ír privátban..
szóval..az ENEOS 0W20 az valóban API SM, a SUSTINA 5W30 az SN....( nincs a SUSTINA változatban 0w20)drágább ugyan a 0W20 tól, de nem volt türelmem keresni..helyette 0W50-et szerettem volna, de az is macerás...akik hallgattak rám, és ENEOST, vagy SUSTINÁT tettek a motorba, még nem szidtak...
Tanultam az ügyből, és a következő csere előtt már egy hónappal elkezdem a keresést. Most is azért volt sürgős, mert műszakira is kellett vinni, és előtte csere..
mindenesetre tisztelet, amiért így figyelsz..és vágod is!
(láttam valhol a neten SUZUKI feliratú(gyártmányú) 0w20-at...azt mondták a szervízben, olyant nem gyártananak, csak ENEOS feliratút. Az a nemzeti olajuk)
Te ugye Eneost használsz, írtad régebben. Node az Eneos 0W-20 csak SM-es, legalábbis mindenhol ezt írják. Ami SN-es, az a Sustina 0W-20, de azt meg itthon nem nagyon kapni. Szóval akkor most hogy? :)
A részecskeszűrős motorokhoz C-s olajokat szoktak előírni, igaz? Mert a gyári gépkönyv szerint A5/B5 kell neki, 0W-30, és lehetőleg Castrol.
Van egy olyan félelmem, hogy a gépkönyv még a régebbi, r.szűrő nélküli változathoz készült. A márkaszerviz szerint a gépkönyv a szentírás, ha abba A5/B5 van írva, akkor az kell és kész.
Mi lehet az igazság? Létezhet olyan r.szűrő, amihez nem előírás a Low SAPS olaj?
Olajszakikat kérdezném (pl SLX-et), hogy emelőtőkés vezérléssel rendelkező gépjárművekhez használhatóak-e a mai kvázi "legkorszerűbb" motorolajok? Sok helyen olvasni neten, hogy a modern olajok csökkentett cink tartalma miatt ezek nem ajánlottak emelőtőkés motorokhoz. Jó lenne tudni, hogy ez egy urban legend, vagy van valami alapja.
Pl nézzünk egy suzukit, aminek api sl az előírás. Ehhez vajon aggódás nélkül használhatok egy api sn-es olajat? Van arról valami dokumentáció, vagy előírás, hogy milyen mértékben csökken a cink tartalom pl az api skálán felfelé mozogva(sl,sm,sn)?