OFF A magyar választók kb. 95%-ának megfelelne az a tömörített változat is, hogy "szocializmust ígérünk, nyugati életszínvonallal". Kár, hogy olyan nincs. ON
"2./ A közszolgáltatási helyközi, távolsági járatnál Te mint Volán vezérigazgató kötsz egy szerződést a miniszterrel, miszerint a szerződő feled számára mégy évente 100 egységnyi kilométert és ezért kapsz 100 fabatkát.
Ok.
Megállapodtok.
Ezek után Te mégy 100 egységnyi kilométert és megkapod érte a 85-90 fabatkát".
Kicsit pontosítanék.
Helyközi közszolgáltatásnál a miniszter megrendeli x menetrend teljesítését és a bevétellel nem fedezett, indokolt költségeidet megtéríti. Ami lehet 20 fabatka, vagy akár 120 is. A bevételek alakulásától és a költségek elismerésének rendszerétől függően.
Ahogy a cégekkel kötött közszolg. szerződések tartalmazzák.
Itt úgy gondolom, azt a költőri kérdést kéne feltenni, hogy, ha nem lennének szerződéses járatok, akkor jobb lenne-e a helyzet a helyközi közsszolgáltatásban?
Ha a szerződésesekhez többlet eszköz is kell, de azok ára a bevételekkel fedezve van, akkor, ha nem lennének, lehet pont annyival lenne kevesebb eszköz is a rendszerben, annyival több kocsit selejteztek volna stb... és ugyanott tartanánk, ahol a part szakad. Úgy vélem egy-egy csúcsidei kapacitásbővítés, vagy pénteki másodrész ugyanúgy szempontból ugyanúgy dilemmát jelentene.
Az persze teljesen jogos, hogy nem túl etikus dolog a szerződésesekre a lehető legjobb kocsikat odatenni, ha az ténylegesen nem indokolt és máshol pedig az lenne.
Ez teljesen érthető és hülye lenne a Volán ha nem használna ki egy ilyen fix bevételi lehetőséget, amiből valószínű hogy nem kevés pénz jön be. A bajom nekem nem a miért hanem a hogyan. Az, hogy mellette az összes többi ágazat mostohagyerek lesz, a lehető legkevesebb kocsival akarnak megoldani mindent, ami egy darabig nevezhető ésszerű gazdaságosságnak, de amikor állandó jelleggel van tömegnyomor (mint ahogy azt a csornai példa is mutatja) az már az utasok kárára és a színvonal rovására megy. Vagy éppen amikor a két napra meghirdetett gyorsjáratot az első napon lespórolják és ezért két busznyi ember zsúfolódik össze egyre (ahogy ez nemegyszer előfordult Pécsen). Ezen kívül eddig kétszer fordult elő hogy menetrend szerinti buszra szerveztek egy 32 és egy 44 fős különjárati csoportot, a miattuk lemaradók legnagyobb örömére.
1./ A szerződéses járatnál Te mint Volán vezérigazgató kötsz egy szerződést a másik cég vezetőkével, miszerint a szerződő feled számára mégy évente 100 egységnyi kilométert és ezért kapsz 100 fabatkát.
Ok.
Megállapodtok.
Ezek után Te mégy 100 egységnyi kilométert és megkapod érte a 100 fabatkát.
----------------
2./ A közszolgáltatási helyközi, távolsági járatnál Te mint Volán vezérigazgató kötsz egy szerződést a miniszterrel, miszerint a szerződő feled számára mégy évente 100 egységnyi kilométert és ezért kapsz 100 fabatkát.
Ok.
Megállapodtok.
Ezek után Te mégy 100 egységnyi kilométert és megkapod érte a 85-90 fabatkát.
--------------------
3./ A közszolgáltatási helyi járatnál Te mint Volán vezérigazgató kötsz egy szerződést a várossal, miszerint a szerződő feled számára mégy évente 100 egységnyi kilométert és ezért kapsz 100 fabatkát.
Ok.
Megállapodtok.
Ezek után Te mégy 100 egységnyi kilométert és megkapod érte a 65-70 fabatkát.
Egyetértek. Sajnos azonban hiába közzolgáltató cég, ha a fenntartó nem adja meg a működéshez elégséges pénzt, cserébe minél nagyobb bevételt vár. Amíg ez van, addig nem változik semmi.
Ezzel együtt nem hiszem, hogy az Audi több pénzt fizet azért, amiért E98-ast küldenek egy viszonylag rövid szerződésesre. Tehát biztos van a cégben is hiba.
A korábban távolsági jellegű buszvonalak megszűnése után nem minden esetben indult annak helyén helyközi járat.
Somogyban is szívnak az apróbb falvak, ahol megálltak a korábbi távolsági járatok - most pedig padlógázzal keresztülmennek csak.
Amúgy csúcsidőben majd minden vonalon zsúfoltság van Győrből.
Az lenne a gáz talán, ha nem lenne...
Újabb buszok beállítása csak a csúcsidőre, és vissza a nem főirányban közlekedve üresen lehet nem éri meg.
Kaposnál a csúcsban elég sok rásegítő kocsi közlekedik a zsúfoltabb járatokon. Van, ami meg van hirdetve menetrendben (pl. a Siófok-B.szabadi-Ádánd-Tab vonalon az ádándi járatok mellé a balatonszabadi járatok, amik rezsiben térnek vissza), és van, ami nincs (pl. a bélavári betérős 14.45-ös Csurgó-Nagyatád járat rásegítője, ami fél órát ver a falujáróra)...
Remek ötlet volt a délután is az iskolában tartani a tanulókat, különösen, hogy délután tovább növelik a zsúfoltságot.
Kíváncsi volnék rá, hogy hányan maradnak bent 16.00-ig a korábbi korán hazamenősök közül. Nyilván hazamegy minden gyerek korábban
- ahol az iskolabusz eleve 16.00 előtt indul, ahogy eddig is - konkrét példát is tudnék mondani
A Volánnál jelenleg a szerződéses járatok kötik le a kapacitás nagy részét. Az fix és jól fizető fuvar pl.: Audi
Kövezzetek meg, de én a begyöpösödött, szemellenzős, beszűkült tudatommal úgy gondolom hogy egy állami tulajdonú, monopolhelyzetben levő cég feladata elsősorban a közforgalmú, menetrend szerinti járatok ellátása, minden egyéb tevékenyéget a fennmaradó kapacitásból végezhet. Ezzel szemben jelen pillanatban az látszik hogy a KV-nál a szerződéses járatok mindenek fölött, oda jut egykor nemzetközi különjáratokban futó, wifivel, wc-vel, bazi nagy csomagtérrel bíró távolsági kocsi meg vadonatúj busz is, a menetrend szerinti helyközi és távolsági járatokat meg kritikán aluli színvonalon látják el az "emelt szintű" járatokról nem is beszélve. Nem hiszem hogy az árkiegészítés mellett az olyan távolsági járatok mint a pécsi vagy a szegedi veszteséget termelnének. Nade hát ha egyszer pénz beszél és az pedig biztos hogy vastagon dől az Auditól... A helyközi/távolságit meg ki nem szrja le, Pistának jó lesz. Pár éve mekkora felháborodás volt amikor felröppent a hír hogy az Orange Ways megyeszékhelyekre és Bp-re indítana járatokat, mondván hogy ezzel kimazsolázzák a legjobb vonalakat és a KV-nek nem marad semmi, ahhoz képest egy lépést nem tesznek azért hogy megtartsák az utasaikat, olyannyira hogy egy lassan egy hónapja bevezetett módosítás a mai napig nem került be az online keresőbe ami szerint így az adott járat nem is létezik.
Pedig Győrben ott a vonat tőlük 70 méterre mehetnének azzal is.
Azon van sok szabad hely.
Ugyanoda.
Majd egyszer talán állambácsi eldönti, hogy NEKI mi a gazdaságosabb mindent figyelembe véve. Az senkit nem érdekel mi az utasok akarata, eddig se érdekelt eztán se fog. És ezért tragikus hogy ennek ellenére megy a bénázás és vacilálás a két ágazat közt.
A probléma nem lesz megoldva, csak papíron, hogy kikapálják a buszokat.
1 es vonalon olyan kihasználtság van, ami önmagáért beszél.
A szolgáltatás minősége jobb lett, 140 km/h végsebesség mellett a menetidő is kedvezőbb. Pl Győrből
Nagyszentjánosra Mosonmagyaróvárra, Hegyeshalomba a vonat a kedvezőbb.
A Gysev vonalon leszoktak a hivatásforgalmi vonatozásról még a 80 as években. Akkor a személyvonatok helyett azok helyett feláras gyorsvonatok közlekedtek, alig volt így személyvonat, főleg a 3 műszakos hivatásforgalmi vonatokon felül volt 2-3 vonatpár.
A buszközlekedés már akkor a 80 as években fejlett volt Győr Sopron között, igaz a helyközi járatokon lehet főként ik 266 ossal, de viszonylag sok járat közlekedett.
Jó magam is utaztam akkoriban arrafelé, volt pár járat ami a " Fertő partnak" ment, a távolsági buszokon még határőr is felszállt pl.: Dunaújváros-Sopron.
Gysev részéről 2011 ben volt egy próbálkozás, indult pár új vonat (évközi módosítás 2011 szeptembertől 1 Sopron Gyóőr ill Győr Sopron vonatpár valamint Győr-Csorna közti betétjáratok), de ezt törölték a 2012/2013 as menetrendben.
A Volánnál jelenleg a szerződéses járatok kötik le a kapacitás nagy részét. Az fix és jól fizető fuvar pl.: Audi
A szerződéses járatok valószínűleg nyerességesek, abból fedezik a többi veszteségét.
A korábban távolsági jellegű buszvonalak megszűnése után nem minden esetben indult annak helyén helyközi járat.
Amúgy csúcsidőben majd minden vonalon zsúfoltság van Győrből.
Sokan utaznak állva, van úgy hogy épphogy felférnek.
Újabb buszok beállítása csak a csúcsidőre, és vissza a nem főirányban közlekedve üresen lehet nem éri meg.
A másik probléma a helyijáratok elég nagy vesztesége. Ez is azt hozza, hogy a helyközi járatokat nem lehet megfelelően fejleszteni.
Nincs miből elvenni, mert annyi a kötelező feladat.
A buszok kb fele igen öreg példány, ha új buszt sikerül forgalomba álíltani az is a szerződéses Audis nak megy, ezek után a esetleg a kiesett 20-25 éves kocsit pótolja a cég, nem lesz így újabb fordás busz.
Gondolom az iskolások is növelték az utazók számát..
Remek ötlet volt a délután is az iskolában tartani a tanulókat, különösen, hogy délután tovább növelik a zsúfoltságot.
Nem tudom, hogy áll a dolog, egyáltalán be lesz-e adva az EU-nak, de ha nyer, a korábbi tapasztalatok alapján valószínűleg a támogatás feltétele lesz a párhuzamos közszolgáltatás racionalizálása.
Egyértelműen látható, hogy 15.16 kor induló személyvonat is megszűnt, megszűnt a cikkben említett 15.20 kor induló Győr Csorna Zalaegerszeg járat is.
Az nem feltételezhető, hogy IC pótjegyet vesznek a kedves utasok a bérletükön felül, így ők személyvonattal mennének, vagy busszal ha lenne mivel.
Mivel utazzon az utas ha megszüntetik az adott időpontban közlekedő vonatot?
Nagyon sok esetben jön a felső utasítás, hogy csökkenteni kell a teljesítményt a vonatkilométert, meg kell szünteni a buszjáratot, csak épp a kedves utas nem tud mivel utazni, vagy várjon a következő járatra fél órát, egy órát stb.
Lehetne adni olyan engedményt, hogy az IC ken a bérletes utasok pótjegy nélkül utazhatnak, de ehhez módosítani kell az üzletszabályzatot.
A vasút fölénye addig semmit nem ér, míg A-ból B-be egy-két átszállással tud eljutni a kedves utas. Ha a kisfaluból egy kisvárosba csak busszal tud eljutni, a kisvárosból a nagyvárosba nyilván nem vonattal megy tovább, mert olcsóbb egy nagyobb távolságra szóló bérletet vennie, mint két rövidebb távra szólót.
Pl. nekem BPD-falváról bejárni melózni egyszerűbb egy 25 km-es, mint két 15 km-es bérletet megvenni (2× 11-12 km-ért).
"Utasok maradtak le a Kisalföld Volán Győr-Sopron járatáról kedden délután fél 4-kor. A buszra nem tudott felszállni a kisalfold.hu munkatársa sem (a busz meg sem állt a Jedlik iskola előtt), akinek a győri forgalmista azt mondta, reklamáljon Kapuváron, mert kapuvári a sofőr, neki nincs meg a telefonszáma. Kapuváron meg azt mondták neki: "Mert fullon volt a busz."
"Szomorú, hogy tisztában vannak például azzal, hogy a 15.20-as zalaegerszegi járat (Zala Volán) megszűnt, amely Csornát is érintette, csornai utasokat szállított. Tudják, hogy így viszont több utas jut a 15.20-as kapuvári (Kónyon át), és a 15.30-as soproni kocsikra. Mégsem született az a megoldás, hogy indítunk egy harmadik járatot, hogy ne maradjon le senki."
"Mindebből kiderül, mi fontos a Volánnak? Hát nem az egyszerű parasztgyerekek, mint én, aki 35.600 forintért megveszi a havi buszbérletét, és az sem hogy időben hazajusson."