Keresés

Részletes keresés

erdőszéli Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6273

"imre" - a kazánkönyve szerint - dolgozott gánton. balinkán "győző" volt kiállítva, majd később bakonycsernyére került.

Előzmény: Pályaőr (6269)
Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6272

U.I. Korrepetálás földrajzból: az ott, szemben, a Velencei-hegység.

Előzmény: Pályaőr (6271)
Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6271

Ó, hát... a legfontosabbat meg elfelejtettem. Így lehet a légibázist lepedőnyire nagyítani...

https://img2.brain3.photobox.com/09931292bc5870a5e9329c9216b6b9520700207a4080d5620f19dae911a76e2b68360ced.jpg

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 1 6270

Hopp... az ott fönn mi az Isten a dombtetőn?


Másszunk csak föl. Mondom én, hogy vannak itt különleges növények, ez itt például végestelen-végig ágas homokliliom, Anthericum ramosum.

 

Stramm kis bunker van odafönn. Volt ajtaja is, csak ellopták, meg egy betonfal előtte, hogy addig se érje golyó az embert, amíg magára csukja. Hát, ha ide beszorult, sok kényelemben nem volt része. Piszok rossz kilövés nyílit innen, ráadásul bokamagasságban, pedig arra tervezhették, hogy a bányába lehessen lőni belőle, meg a Gántot a bányateleppel összekötő útra, ami aztán megyen tovább Zámoly felé.

Nem tudom, eredetileg vasalták ennyire körbe a lőréseket, hogy ne lehessen bedobni kézigránátot, vagy később, hogy egyáltalán ne lehessen használni, ha sor kerülne olyan... tudják, sajnálatos eseményekre... 

 

                                                                                           

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6269

                                      

 

      Még egy teherpályaudvar-féle, még az akkori villanyoszlopok is megvannak, a mai vezeték sokkal nagyobb...


      Aztán már itt a múzeum. "Imre" tudtommal sosem dolgozott Gánton, kisgyónbányai illetőségű volt négy másik társával             együtt. Egy darabig az ottani bányaigazgatóság udvarán volt kiállítva, ahol -állítólag- élő fotóst nem engedtek a közelébe,             aztán Székesfehérváron, a Könnyűfémmű előtt, amíg - ismét csak állítólag - tönkre nem ment a belső szerkezete, azóta

      állomásozik itten.

 

                      

                     


          Mindegy amúgy, mert a csille meg a sárszentmihályi mésziszapbányából való, habár előtte járhatott Gánton is.
          Nem tudom, gyártmányáról, egyebekről tudunk részleteket?

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6268

                  

 

Az egykori fűtőház. A hegyoldal fölötte kopasz, és látni, hogy egy darabot lecsaptak belőle, hogy a fűtőház elférjen, ámbár itt a völgy nem különösebben keskeny... valahol itt lehetett, mert romokat látni bőven... :


                 

                

 

Amondó volnék, hogy, ami megmaradt, az a kocsijavító lehetett:


                                         

                   

                 



 

 

 

 

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6267

Jó reggelit neki, a vízszintes képsor átment függőlegesbe. Azért így is olvasható, de a rakocsányi rák-rossebet csak megemlíteném...

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6266

                          


A terület térképe. A Vaskapu-hegyen a narancssárga nyíl jelzi a felső katonai objektumot, a két piros az alsót. Az út bal oldalán a laktanya-rész, pokoli mennyiségű rommal vagy szeméttel, a ma is látható óvóhelyekkel, meg szép mennyiségű kiásott üzemanyagtartállyal, eszerint valaki mégiscsak nekiállt a maradékot családja javára hasznosítani.

 

Vártam, hogy egyszer csak elindul egy terepjáró fölfelé, mert igen messziről idelátni, de nem történt semmi, az ebéd meg a világbajnokság külön-külön is leköti a magyart.

A kék négyszöggel az egykori állomást jelöltem odalent, a térkép még négy épületet mutat, de csak kettőt találtam, a leggondosabb kutatás ellenére. Az utolsó képen a Zámolyi-víztároló, furcsa módon ilyen melegben sem láttam senkit fürödni távcsővel se. A térkép, mintha bekerítettnek jelezné, sőt, őrházakat mutat, nincs kizárva, hogy aki beugrik, kihúzzák.


                                                                 

 

 

A térképen nem mindent értek. A zöld vonal vízvezetéket jelezne, a piros villanyt? Továbbá, a bodajki irányt látom a vasútállomás keleti végén, de a másik, délebbi vonal hová megy?

 

A lefelé kanyarodó végét megjelöltem egy zöld nyíllal, az kb. a mai Dolomit Kft. felé megy, van is előtte egy régi bauxitgödör. Hanem a felfelé kanyarodó vége, ahova sárga nyilat tettem, az, mintha pontosan a repteret célozná meg...

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6265

                                                                                   

                                                               


A másik épület, ugyanabba a területbe bekerítve. Van néhol folt a fotókon, az ne zavarjon senkit, valami kosz került a lencsére, nagyításkor kijön, és már untam kimontírozni.

 

Látszik, hogy idebent valami elektromos nagyfogyasztó lehetett, reflektorokkal, talán radarral, az nem biztos, mert az egyik kopár, szomszédos hegytetőn állt egy vontatható-szétnyitható berendezés, az csak az oroszokkal együtt ment ki, '91-ben. Mindenesetre ott van bent a villanyoszlop, millió egykori leágazással. Nincs kizárva, hogy rádióadójuk is volt itt; ha volt antennája, akkor azt elvitték.

A komplexumon kívül, a kapu mellett, van egy betonplacc: az lett volna a helikopter-leszállóhely?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OFF: Akit érdekel a botanika, amint engem is, rengeteg különleges növényt találhat erre, amik szeretik a dolomitlejtők meglehetősen mediterrán éghajlatát.

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.28 0 0 6264

Köszönet az infókért. Jótett helyébe jót várjatok, itt a gyalogsági felderítési képek. Csak azért is kimentem megint.
Ez a bekerített rész egyik fele (jó egy darab van bekerítve különben, azt meg kell adni). Legnagyobb meglepetésemre vadonatúj kerítés fogadott, felirat a terület magánjellegéről, miegymás.

 

A kapun az úgynevezett "leüthetetlen" lakat. Valaki kinézte magának, de, hogy mit akar ide, családi lakot, alpesi jellegű szállodát, avagy vadászházat, ami egyébként leginkább valószínű, azt nem tudni. Na, ez az egyik épület.

 

 

Ridley4Lev Creative Commons License 2016.06.25 0 0 6263

Megnéztem én is a fentrol.hu oldalt...nem is emlékeztem, hogy ilyen szépen látszik két dátumú fotón is. Jól látszik, hogy 1965 és 1971 között voltak fejlődések, a leszállópályát szépen kijelölték, jól látható a gurulóút, illetve bővült a laktanya is...az 1971-es felvételen az első épület balra a laktanyának a kapujától az volt a tiszti lakás. Az egyik 1971-es fotón már látszik az-az épület ami fent van a domb tető...oda egy helikopter leszállót is építettek később. Állítólag pihenő épület volt. 

Előzmény: erdőszéli (6262)
erdőszéli Creative Commons License 2016.06.25 0 0 6262

köszönet az infóért. sokat motorozok erre, sosem tűnt fel a reptér. a fentrol.hu -n van pár légifotó a helyszínről, legközelebb jobban körülnézek itt :-)

Előzmény: Ridley4Lev (6261)
Ridley4Lev Creative Commons License 2016.06.24 0 2 6261

Üdv!

 

A csákvári katonai objektumról tudok pár dolgot, voltam is ott több alkalommal. 

 

A második világháborúban a németek használták, de előtte titkos repülőtér volt a magyar Királyi Légierőnek, mert ugye létszám stop volt nekünk anno.

A háború után Szovjet tartalék reptér lett, sima földes repülőtér volt mint Berettyóújfalu, Kenyeri, Kiliti vagy Tapolca, valószínűleg a 70-es évek elején betonozták le. Nálam okosabbak mondták, hogy azért mert a MiG-23 amit rendszeresítettek az időtájt nem lehetett füves reptérről üzemelni. Minden nálunk állomásozó Szovjet és magyar alakulatnak volt egy kijelölt tartalék füves reptere, voltak is támadást imitáló kitelepülések. 

A reptér mellett Csákvár felé bal oldalt volt a laktanya. Beszéltem ottaniakkal akik mondták kis létszámban voltak ott a Szovjetek kb. 30-40 fő volt csak, feladatuk állagmegóvás volt és őrzés. A volt lőszerraktár ma is szépen látható, a legtávolabbi rész az úttól. Volt egy hátsó kapu azon a vörös csillag még rajta van. 

 

Légvonalban kb 100 méterre a domb felé a fák között van egy óvóhely, besüllyesztve a talajba ami az ottaniaknak épült. Kevés fotó maradt fen az akkori időkből de 1984-ben volt egy nagy Szovjet-Magyar hadgyakorlat országosan több helyen is, itt helikopterek repkedtek, pár fotó erről van nekem. 

Előzmény: erdőszéli (6258)
erdőszéli Creative Commons License 2016.06.24 0 1 6260

nyírádon (ajkától nem messze, kicsit délre) már 1937-ben beindult a bauxit bányászat.

 

 

Előzmény: m40 117 (6259)
m40 117 Creative Commons License 2016.06.24 0 0 6259

A második világ háborúban készült el az ajkai timföldgyár is. 

Gondolom akkor még gánti bauxitot dolgozott fel.

Mert a Bakonyban később találtak bauxitot.  

Előzmény: erdőszéli (6258)
erdőszéli Creative Commons License 2016.06.24 0 0 6258

a katonai objektumról - azon kívül, hogy volt - semmit sem tudok.

a bányáról szerintem van pár térképem, hatalmas területen folyt a művelés, 4-5 km hosszú belső hálózat üzemelt gőz és motoros vontatással. amúgy a második vh. alatt a bánya és a vasút hadiüzemként működött, a bauxit 85%-a németekhez ment. a vasútüzem ekkor volt csúcson, 15 gőz- és 5 motormozdony dolgozott.

 

 

a telep környéke így nézett ki:

Előzmény: Pályaőr (6256)
Pályaőr Creative Commons License 2016.06.22 0 0 6257

A Dolomit Kft. a bauxitbányából...

 

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.22 0 0 6256

Legfőbb célul a Vaskapu-hegy megmászását tűztem ki, de olyan bozót volt mindenütt körbe, hogy még. A legvégén megtaláltam, hogy az állomás felőli oldalon föl lehet mászni, csak már kifutottam az időből, szintúgy a reptámaszpont meglátogatásával.

Nem tudod, mi volt abban a hegyi létesítményben, őrség állomásozott volna benne? Ja, és véletlenségből nincsen térképed a bányáról, netán olyan, ami időrendben ábrázolná, mikor, merre haladt a művelés?

 

 

Itt voltam, ahol a nyíl jelzi, ez volt a rendezőpályaudvar, ha igaz, meg itt voltak a műhelyek. Az északkeleti szárnyvonalat kiszúrtam a bányában, az ellenkező irányút még nem derítettem fel.

 

A bauxit bányát 1962 december 31-én bezárták. ma múzeumként működik. (http://www.gant.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=32&Itemid=46)

Ez ilyen régen leállt volna...? '87-ben olyan volt, mintha egy-két éve zárták volna be.

Előzmény: erdőszéli (6255)
erdőszéli Creative Commons License 2016.06.21 0 0 6255

bocsánat, béna vagyok, a sok kép miatt a szöveget nem láttam.

Előzmény: erdőszéli (6254)
erdőszéli Creative Commons License 2016.06.21 0 0 6254

gánti kisvasút. egy időben hazánk legnagyobb kisvasúti üzeme volt. látom, a kocsijavító színt megtaláltad. de a nagy fűtőház vasbeton ajtókeretei, aknái (sínekkel) elbújtak előled? :-)

Előzmény: Pályaőr (6252)
Pályaőr Creative Commons License 2016.06.21 0 0 6253



Hanem, hogy ez mi lehetett, fönn a Vaskapu-hegyen, azt nem tudom elképzelni. Több épület van, valamikor be is  lehettek kerítve. Itt a térkép róluk:

 

Pályaőr Creative Commons License 2016.06.21 0 0 6252

 

                                                

Gánt, bauxitbánya. Az egykori vasútvonal kiindulása, még látni a töltés maradványait. Mikor először jártam itt, még volt egy öreg őr kutyával, egy vízdaru helye, és a fűtőház, aminek itt látni a romjait, még épségben állt aránylag.

Ahol az a túrás van, ott végződhettek valamikor a fűtőházi vágányok, de az ellenkező irányba, a Meleges felé is látszanak még töltésnyomok az úttal párhuzamosan.

A két első képre nem jöttem rá, mik azok az őrtoronyvázak, aztán eszembe jutott, hogy volt itt egy repülőtér, amit még a németek építettek, azután sokáig használtak az oroszok, később megpróbálták a területet eladni, úgy emlékszem, az önkormányzat. Most valamilyen kőfejtő-féle látszik a támaszpont helyén, de még nem jutottam el odáig.

m40 117 Creative Commons License 2016.06.19 0 0 6251
Biborka23 Creative Commons License 2016.06.16 0 0 6250

jOL MEG KELL ÖRIZNED A KÉPET A BÁCSIROL MAJD . MIVEL ILYEN MÁR NEM LESZ MIG ÉLÜNK  SOHA  .LYUKOBÁNYA  MÁR  A MULTÉ.

Előzmény: C50 (6245)
bodrostomi Creative Commons License 2016.06.16 0 0 6249

Ennyi volt?

Előzmény: peti956 (6246)
peti956 Creative Commons License 2016.06.16 0 0 6248

Bocsánat, a kép nem az enyém. Sajnos azóta megtudtam, hogy már nem lehet lemenni a bányába.

 

Forrás: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1084594678273244&set=a.519498734782844.1073741831.100001681663158&type=3&theater 

m40 117 Creative Commons License 2016.06.16 0 0 6247
peti956 Creative Commons License 2016.06.16 0 0 6246

C50 Creative Commons License 2016.06.15 0 0 6245

Köszönöm!

Előzmény: Biborka23 (6237)
krikori Creative Commons License 2016.06.09 0 0 6244

Köszönöm szépen a segítséget!

Előzmény: Pályaőr (6243)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!