A MÁV 91 sorozatú 91 001 pályaszámú tűznélküli
gőzmozdonya
Gyártotta: MÁV Gépgyár Budapest 1915.
A mozdony fő műszaki adatai:
nyomtávolság: 1435 mm
kapcsolt tengelyek mennyisége: 2 db
forgó víztartály engedélyezett gőznyomása: 12 atm.
gőzhengerek mennyisége: 2 db
hengerek fekvése: ferde
hengerek elhelyezése: külső
hengerek átmérője: 450 mm
dugattyúk lökethossza: 400 mm
kapcsolt kerekek átmérője: 800mm
fék: emeltyűs kézifék
mozdony összsúlya
teljesen felszerelt állapotban, 85m3 forróvizzel 25,5 tonna
engedélyezett legnagyobb sebesség: 25 km/óra
A mozdony működése:
A mozdony kazánját 3/4 részig hideg vízzel fel kell tölteni. A szükséges vízállás elérése után a mozdony tartályát kazántelepből gőzzel feltöltjük. A gőzzel történő töltés folyamán a gőz lecsapódik és leadja melegét a víznek, addig amig a forróvíztartályban a hőfok és a nyomás közel megegyezővé válik a töltőkazán nyomásával. Ekkor a gőzzel való feltöltést meg kell szüntetni, és a mozdony üzemét megkezdheti. Abban az esetben ha a gőzszabályzót kinyitjuk akkor a gőz a hengerekbe áramlik és a forróvíztartály nyomása csökken, és a forrpontján felül melegített vízből további gőz fejlődik az így keletkezett nyomáskülönbség kiegyenlítéseként.
Mivel az ilyen forróvíztartályban tüzelés nincs, ezért a gőzfejlődés csakis a vízben felhalmozott meleg hatására történik. Üzem közben a gőzelvétel hatására a hőfok és a nyomás fokozatosan csökken, azaz a mozdony csökkenő nyomással működik.
A mozdony szerkezete és felépítése:
A mozdony belső keretes kivitelű. A henger kazánként kiképzett forróvíztartály a kereten helyezkedik el. A forróvíztartály folytatását képezi a mozdonyvédház. A forróvíztartályon felül van elhelyezve 1 db gőzdom, ebben található a szelepes gőzszabályzó és egy lemezes vízelválasztó. A gőzdóm tetején 2 db rugómérleges biztonsági szelep található.
A kazán egyéb szerelvényei a következők:
1 db manométer a forróvíztartály nyomásának ellenörzésére
1 db vízállásmutató készülék a tartály vízállásának ellenörzésére
2 db kémcsap a vízállás ellenörzésére
1 db töltőcsésze a tartály vízzel történő feltöltéséhez
1 db gőzsíp
1 db töltőszelep a tartály gőzzel történő feltöltéséhez
1 db visszacsapószelep a töltőszelepnél
1 db elzárószelep szintén a töltőszelepnél
A hengerekhez vezető gőzbeömlőcső belül a kazánban van elhelyezve
A gőzszabályzót mozgató rudazat jobb oldalon kívül van vezetve, és a szabályzó vonórúdja zárt állapotban rögzíthető. A forróvíztartály a hőveszteségek elkerülése céljából erős hőszigeteléssel van ellátva.
A mozdony gépezete:
Kéthengeres, iker működésű, Heusinger vezérművel.
Tolattyúk: Trick rendszerű síktolattyúk.
A menetirány és a töltés állítása kormány emeltyűvel történik.
A keresztfejek egyvezetékes kivitelűek.
A gőzkiömlőcső a mozdonyvédház hátulsó részén, a tető fölé van kivezetve.
A hengerek és tolattyúk kenése Friedmann rendszerű, négy nyílású kenőszivattyúval történik.
Keret és futómű:
A mozdony kerete belső elrendezésű lemezkeret.
A hordrugók 90/10 mm méretűek, 15 lapból álló 840 mm támasz központi hosszúsággal.
A mozdonyon elől és hátúl szabványos vonó- és ütköző készülék található.
Mindkét kerékpár kézzel működtetett homokoló berendezéssel homokolható.
A mozdony kezelése:
Az üres mozdony forróvíztartályát hideg vizzel a töltőcsészén át meg kell tölteni mindaddig amíg a vízállásmutató üvegben a víz a 7 m3 jelzésig emelkedik. Ezután a töltőcsésze alaposan és tökéletesen elzárandó, majd következik a mozdony gőzzel történő feltöltése. A mozdonyt a kazánteleppel össze kell kötni, elindulás ellen pedig a feltöltés folyamán kellően biztosítani kell. A mozdony gőzzel történő feltöltésekor az egyik biztonsági szelepet nyitva kell tartani, hogy a gőzzel történő feltöltés esetén a levegő a forróvíztartályból eltávozhasson. A feltöltés közben amikor a víz már annyira felmelekszik, hogy belőle már gőz fejlődik, a biztonsági szelepet le kell zárni. Ezután a mozdony mindaddig gőzzel töltendő ameddig azt a feltöltő kazántelep nyomása megengedi. A gőzfeltöltést a feltöltő szelep hathatós zárásával fejezzük be. A mozdonyt szolgálat közben a telített gőzű ikermozdonyoknak megfelelő módon kell kezelni.