Keresés

Részletes keresés

Mágus23 Creative Commons License 2015.06.02 0 1 59691

Üdvözletem!

Természetes, hogy egy normálisan működő 424 sorozatú mozdonyhoz nem szükséges adott esetben sem előfogat, sem tolómozdony. A kérdés nem is ebből a szempontból lett feltéve. A kérdésem lényege arra irányult, hogy esetlegesen a korábbi évek gyakorlatának alkalmazása szerint sokszor előfordult, hogy a gőzmozdonyos meneteken toló vagy előfogat mozdony is működött, annak ellenére, hogy a gőzösnek teljesen természetes lenne az, hogy egy vonatot megfelelően továbbítson. A 424 sorozatú mozdonyok dolgaival teljesen tisztában vagyok, hiszen dolgoztam velük, igaz pakurás mozdonnyal nem, mert amikor a Hámánban dolgoztam akkor már ott pakurás mozdony nem volt. Csupán a kiváncsiság ébresztette fel bennem a kérdést, hogy továbbra is marad- e az általános gyakorlat, hogy toló vagy előfogat mozdony is van a szerelvényben, vagy pedig csak maga a gőzös vontat.

1960-ban amikor a NOHAB és a 424 sorozatú mozdony egymással összehasonlító próbát végzett -ha jól tudom a 424 328 pályaszámú mozdony volt. Tudomásom szerint a gép akkor a szolnoki fűtőházhoz volt állomásítva. Véleményem szerint nem volt egy szerencsés megoldás a NOHAB ot a 424-essel versenyeztetni. Csak úgy halkan kívánom megjegyezni, hogy a két mozdonynak teljesen mások a vontatási képességei, még ha esetlegesen azonos névleges teljesítményt tételezünk fel a két mozdony között. Már eleve problémás volt az, hogy két mozdony eltérő adottságokkal rendelkezett.

Előzmény: kihúzóvágány (59684)
gumidani Creative Commons License 2015.06.02 -1 0 59690

De, láttam. Ám a roncsokon való fényképezkedés akkor is idegen volt az én kényes úri ízlésemtől. Egyetlen mentségnek tudtam/tudom be, hogy akkoriban a fényképkészítés még kuriózum volt. Így a dolgozó nép egyszerű gyermekei minden alkalmat megragadtak a felvételen való szereplésre.  

Előzmény: RhB (59689)
RhB Creative Commons License 2015.06.02 0 0 59689

Te nem láttál még fotót a századforduló (értsd 1900) környékéről vagy korábbról? Jellemző volt, hogy mindenki a kamera felé fordul, egy állomási képen több tucat ember áll a vonat előtt, a kocsik peronján, a mozdonyon, néz ki az állomás ablakán stb.

 

Balesetes képen ugyanígy, akár a roncsok tetején állva is, pl. a felborult mozdonyon olyan pózban, mint a vadász az elejtett zsákmánnyal.

Előzmény: gumidani (59686)
rezgaras Creative Commons License 2015.06.02 0 1 59688

Lehet, hogy gusztustalan, de ne kövesd el azt a hibát, hogy a mai politikailag korrekt magatartást várod el több mint 100 évvel ezelőtt. :-))

 

(Gondolom a személyzet nem élte túl, ha a közelben volt, ez nagy durranás lehetett. Ha meg nem volt a közelben, a kép készítése idején már nem is lehetett - úgy rugták őket ki...)

 

Másik érdekesség a világ ottani tájáról: a 20. szd. elején a régi 2'B gőzmozdonyok nagy tömegben kerültek leselejtezésre. Akkor élelmes vállalkozók a következő látványosságot szervezték meg. Belépődíj szedése után a látogatók felálltak egy egyenes pályaszakasz két oldalán, kellő távolságban. A pályaszakasz két végén állt egy-egy régi mozdony egymással szemben felfűtve. Egy adott jelre a mozdonyokat elindították, a tettesek gyorsan leugrottak. A két mozdony középen nagy csattanással egymásnak ment, felágaskodtak, oldalra dőltek, a kazánok felrobbantak. Ezután a roncsokat csörlővel lehúzták, majd jöhetett a két újabb mozdony. Olyan sikeresen pusztították el a sok ezer régi gőzmozdonyt, hogy hírmondó is alig maradt. Amikor 1926-ban a "Generálist" forgatták, alig találtak hozzá szereplőt.

Előzmény: gumidani (59686)
gumidani Creative Commons License 2015.06.02 0 0 59687

Ha a 242-es kibírta a Bp-Kassa-Bp utat, akkor talán egy 424-esnek sem lesz végzetes baja egy ekkora úttól. 

Előzmény: manhattani (59685)
gumidani Creative Commons License 2015.06.02 0 0 59686

A képen pózolók között van a mozdony vezetője és fűtője is? Vagy ők a kórházban, rosszabb esetben a hullaházban vannak? Nekem kicsit gusztustalannak tűnik egy baleset következményei körül fényképezkedni.

Előzmény: FAV 20 (59674)
manhattani Creative Commons License 2015.06.02 0 1 59685

Annak, hogy ha a gőzös a hosszabb úton dolgozik, nagyobb az igénybevétele, nagyobb a kopás, anyagfáradás. Most pedig nem úgy van, mint még ötven éve is volt, hogy "akkor hozunk a raktárból két új dugattyút", vagy "na, kazáncsere!"

 

A világon mindenhol kimélik az öreg szerkezeteket, hogy minél tovább tartsanak.

Előzmény: kihúzóvágány (59684)
kihúzóvágány Creative Commons License 2015.06.02 0 0 59684

Minek? A szóban forgó mozdony nem egy gyenge mellékvonali, százéves mozdony, hanem egy életerős gép, amely 1960-ban még a későbbi 623-as számot viselő NoHAB mozdonnyal vetélkedett.

Vagy nincs igazam?

Előzmény: Mágus23 (59683)
Mágus23 Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59683

Tisztelt Urak!

Szeretném kérdezni, hogy a pozsonyi menet alkalmával -amelyet előreláthatólag a 424 247-es fog lebonyolítani- várható- e villany vagy diesel előfogat, illetve tológép? A válaszokat előre is köszönöm.

Mágus23 Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59682

Üdvözletem !

 

Nem semmi " egy kis kazánrobbanás"

 

Ez csak egy kis mozdony ,de ha egy nagyobb kazánnál történik még rá gondolni is szörnyű aFonyódon robbant 520 as igen csúnya eset volt sajnos halálos áldozattal.

 

Előzmény: FAV 20 (59674)
Mágus23 Creative Commons License 2015.06.01 0 1 59681

Üdvözletem!

A képen minden bizonnyal az ejektor gőzszelepe az egyik bekarikázott alkatrész, a másik pedig a locsolócső csatlakozófej. Az ejektor készülék a gőzmozdonyoknál az un. központi locsolóberendezés.

Ez nem más mintegy  gőzsugár szivattyú.

Az ejektor berendezéshez tartozik egy hármas irányváltó szelep, amivel a locsolás iránya kiválasztható.

Általában az irányváltó szelep működtetésétől függően a füstszekrénybe vagy a hamuládába, vagy pedig egy csatlakozó fejhez lehet vizet juttatni. Ez utóbbiról történik a szén locsolása. Általában egy tömlőt szoktak hozzácsatlakoztatni. A képen az egyik bekarikázott alkatrész, ez a tömlő csatlakozó. A központi locsoló készülék(ejektor) nem minden mozdonyra volt felszerelve. Létezett olyan megoldás is amikor valamelyik lövettyű vezetékéből lehetett a locsolási feladatokat elvégezni.

Előzmény: V43-1123 (59677)
Mágus23 Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59680

Üdvözletem!

Igazán nincs mit köszönni, nagyon szívesen írtam. Örülök ha szerény tudásomat hasznosan megoszthatom az érdeklődőkkel.

Előzmény: gumidani (59678)
M.machinátor Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59679

Szervusztok.

 

Ez meg miféle szerkentyű volt eredetileg?

Előzmény: FAV 20 (59674)
gumidani Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59678

Köszönet ezért az összefoglalásért. Nagyon tetszett a tudnivalók közérthető ismertetése. Egy érdeklődő - tehát nem szaki - számára kielégítő mennyiségű az információ. Nagyra becsülöm azokat az embereket, akik képesek a saját szakmai ismereteiket laikus számára is érthető módon tálalni.

Előzmény: Mágus23 (59663)
V43-1123 Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59677

Jó estét mindenkinek!

Az alábbi kérdéssel fordulok a szakértő urakhoz: a bekarikázott alkatrészek micsodák? A Szentendrén kiállított 377-es konyháján készült a kép. A válaszokat előre is köszönöm :)

Felek Ferenc Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59676

Hazánkban ipari szolgálatot (cukorgyár, bánya, vasmű, stb.) ellátó gőzmozdony lista érdekel 1435 mm-rel?

Előzmény: Ambzso (59675)
Ambzso Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59675

 Urak !

 

Lenne még egy gőzösös kérdésem. Hol lehet olyan listát találni, hogy melyik gyárban melyik gőzös volt tulajdonba ?

FAV 20 Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59674

Facebookról.

Ambzso Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59673

No akkor , daruk innen - onnan 80 -as évekből

 

Fotó: Nagy Imre

Előzmény: gumidani (59672)
gumidani Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59672

Ambzsó!

Jelentkezem egyik másnak, akit érdekelnek a darus képek.

Manhattani!

A rajzon látni vélem a tartály alján végigvezetett töltőcsövet.

Bárdos Imre Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59671

Igen, akkor már az volt a Hámános. A 3 db ezres daruból mindig a legújabb került a Hámánba. Amikor megjött a következő, az lett oda állomásítva, az addigi pedig lekerült Szolnokra, illetve Székesfehérvárra. A Nyugatiba pedig a kocsik akku cseréje miatt jártak be, minden vasárnap.

 

Teermészetesen a darus képek érdekelnek!

Előzmény: Ambzso (59668)
manhattani Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59670

Először meglepődve olvastam, hogy a tűznélküli mozdonyt hideg vízzel töltik föl. Most látom az egyik képen a töltőcsészét a "kazán" tetején, úgyhogy semmiképpen sem nyomás alatt lévő vízzel kellett föltölteni.

 

Vajon volt a kazánban lyukacsos cső a vízszint alatt, és az abba vezetett gőzzel forrósították föl a vizet?

Előzmény: Mágus23 (59663)
zsiráftotya Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59669

Üdv Mindenkinek . Ambzsó Polgártársnak : Ödönkén az a púp ua célt szolgálja mint a többin , hogy ne kapja fel rányitáskor a vizet a kazánból (gőzdóm)

 

Ambzso Creative Commons License 2015.06.01 0 1 59668

Szia!

 

Tehát akkor 1993-as Bp.Nyugati pu-n készült darus fotód az MD-1253-ast örökítette meg ? :)

 

Van egy csomó darus negatív - dia  amit Nagy Imrétől kaptam anno szívesen megosztom ha mást is érdekel

Előzmény: Bárdos Imre (59649)
Ambzso Creative Commons License 2015.06.01 0 0 59667

Mindig elfelejtem, hogy egyszerűbb felrakni a fotót :( Nos amit kérdezek az a pirossal be karikázott rész !

 

Megjegyzem, nem vagyok nagy gőzösös, nem is értek hozzá inkább nagy tömegbe fogékony vagyok a témára, de sok gőzösös szaki van a közelembe, így akarva akaratlanul ragad rám ez az.

 

Manhattani topiktárs Titanicos- megjegyzése éjszakás műszak után mosolyt csalt az arcomra  :D

 

 

 

manhattani Creative Commons License 2015.06.01 0 1 59666

Tűznélküli mozdonyon a kémény olyan, mint a Titanic 4. kéménye: az is csak dísznek volt.

Mágus23 Creative Commons License 2015.05.31 0 1 59665

Tűznélküliek

 

1 Chinoin Ödönke

 

2 MÁV 91 001

 

1

 

2

 

Mágus23 Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59664

Javítás !!!!! Helyesen 8,5 köbméter

Előzmény: Mágus23 (59663)
Mágus23 Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59663

                            A MÁV 91 sorozatú 91 001 pályaszámú tűznélküli

                                                        gőzmozdonya

Gyártotta: MÁV Gépgyár Budapest 1915.

A mozdony fő műszaki adatai:

nyomtávolság:        1435 mm

kapcsolt tengelyek mennyisége:  2 db

forgó víztartály engedélyezett gőznyomása:  12 atm.

gőzhengerek mennyisége:   2 db

hengerek fekvése:              ferde

hengerek elhelyezése:         külső

hengerek átmérője:            450 mm

dugattyúk lökethossza:        400 mm

kapcsolt kerekek átmérője:  800mm

fék:         emeltyűs kézifék

mozdony összsúlya

teljesen felszerelt állapotban, 85m3 forróvizzel 25,5 tonna

engedélyezett legnagyobb sebesség:  25 km/óra

 

A mozdony működése:

A mozdony kazánját 3/4 részig hideg vízzel fel kell tölteni. A szükséges vízállás elérése után a mozdony tartályát kazántelepből gőzzel feltöltjük. A gőzzel történő töltés folyamán a gőz lecsapódik és leadja melegét a víznek, addig amig a forróvíztartályban a hőfok és a nyomás közel megegyezővé válik a töltőkazán nyomásával. Ekkor a gőzzel való feltöltést meg kell szüntetni, és a mozdony üzemét megkezdheti. Abban az esetben ha a gőzszabályzót kinyitjuk akkor a gőz a hengerekbe áramlik és a forróvíztartály nyomása csökken, és a forrpontján felül melegített vízből további gőz fejlődik az így keletkezett nyomáskülönbség kiegyenlítéseként.

Mivel az ilyen forróvíztartályban tüzelés nincs, ezért a gőzfejlődés csakis a vízben felhalmozott meleg hatására történik. Üzem közben a gőzelvétel hatására a hőfok és a nyomás fokozatosan csökken, azaz a mozdony csökkenő nyomással működik.

A mozdony szerkezete és felépítése:

A mozdony belső keretes kivitelű. A henger kazánként kiképzett forróvíztartály a kereten helyezkedik el. A forróvíztartály folytatását képezi a mozdonyvédház. A forróvíztartályon felül van elhelyezve 1 db gőzdom, ebben található a szelepes gőzszabályzó és egy lemezes vízelválasztó. A gőzdóm tetején 2 db rugómérleges biztonsági szelep található.

A kazán egyéb szerelvényei a következők:

1 db manométer a forróvíztartály nyomásának ellenörzésére

1 db vízállásmutató készülék a tartály vízállásának ellenörzésére

2 db kémcsap a vízállás ellenörzésére

1 db töltőcsésze a tartály vízzel történő feltöltéséhez

1 db gőzsíp

1 db töltőszelep a tartály gőzzel történő feltöltéséhez

1 db visszacsapószelep a töltőszelepnél

1 db elzárószelep szintén a töltőszelepnél

A hengerekhez vezető gőzbeömlőcső belül a kazánban van elhelyezve

A gőzszabályzót mozgató rudazat jobb oldalon kívül van vezetve, és a szabályzó vonórúdja zárt állapotban rögzíthető. A forróvíztartály a hőveszteségek elkerülése céljából erős hőszigeteléssel van ellátva.

A mozdony gépezete:

Kéthengeres, iker működésű, Heusinger vezérművel.

Tolattyúk: Trick rendszerű síktolattyúk.

A menetirány és a töltés állítása kormány emeltyűvel történik.

A keresztfejek egyvezetékes kivitelűek.

A gőzkiömlőcső a mozdonyvédház hátulsó részén, a tető fölé van kivezetve.

A hengerek és tolattyúk kenése Friedmann rendszerű, négy nyílású kenőszivattyúval történik.

Keret és futómű:

A mozdony kerete belső elrendezésű lemezkeret.

A hordrugók 90/10 mm méretűek, 15 lapból álló 840 mm támasz központi hosszúsággal.

A mozdonyon elől és hátúl szabványos vonó- és ütköző készülék található.

Mindkét kerékpár kézzel működtetett homokoló berendezéssel homokolható.

A mozdony kezelése:

Az üres mozdony forróvíztartályát hideg vizzel a töltőcsészén át meg kell tölteni mindaddig amíg a vízállásmutató üvegben a víz a 7 m3 jelzésig emelkedik. Ezután a töltőcsésze  alaposan és  tökéletesen elzárandó, majd következik a mozdony gőzzel történő feltöltése. A mozdonyt a kazánteleppel össze kell kötni, elindulás ellen pedig a feltöltés folyamán kellően biztosítani kell. A mozdony gőzzel történő feltöltésekor az egyik biztonsági szelepet nyitva kell tartani, hogy a gőzzel történő feltöltés esetén a levegő a forróvíztartályból eltávozhasson. A feltöltés közben amikor a víz már annyira felmelekszik, hogy belőle már gőz fejlődik, a biztonsági szelepet le kell zárni. Ezután a mozdony mindaddig gőzzel töltendő ameddig azt a feltöltő kazántelep nyomása megengedi. A gőzfeltöltést a feltöltő szelep hathatós zárásával fejezzük be. A mozdonyt szolgálat közben a telített gőzű ikermozdonyoknak megfelelő módon kell kezelni.

Felek Ferenc Creative Commons License 2015.05.31 0 0 59662

MÁV 326,377 – 1930.I.-1931.III. között a Dombóvári Fatelítő Üzemben

 

Lehet, hogy ekkor?

Előzmény: Ambzso (59658)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!