"..és ha a nevelőszülei meghalnak, ő nem örökölhet a család vagyonából. Ez így igaz?"
Ez attól függ, hogyan rendelkezett az illető. Ha végrendeletében megemlíti, hogy az árva is kapjon ennyit, akkor annyit kap az árva. Ha nincs végrendelet, akkor a hagyaték több felé elmegy (gyerekek, ha nincs, akkor rokonok..stb), de az árvának mindenképpen kell kapnia.
62:9 Yaa 'ayyuhaa 'allaziina 'aamanu 'izaa nudiya li as. S.alaah min yawm al-jumuah fa is aw 'ilaa zikr 'allaah wa zaru al bay zaalikum khayr lakum 'in kuntum ta lamuun
(ez vmi furi angol átírás, de a lényeg benne van)
English (Yusuf Ali):
62:9 O ye who believe! When the call is proclaimed to prayer on Friday (the Day of Assembly), hasten earnestly to the Remembrance of Allah, and leave off business (and traffic): That is best for you if ye but knew!
Turkish:
62:9 Ey iman edenler, cuma günü namaz için çagri yapildigi zaman, hemen Allah'i zikretmeye kosun ve alis-verisi birakin. Eger bilirseniz, bu sizin için daha hayirlidir.
French:
62:9 O vous qui avez cru! Quand on appelle à la Salat du jour du Vendredi, accourez à l'invocation d'Allah et laissez tout négoce. Cela est bien meilleur pour vous, si vous saviez!
German:
62:9 O die ihr glaubt, wenn der Ruf zum Gebet am Freitag erschallt, dann eilet zum Gedenken Allahs und lasset den Handel ruhn. Das ist besser für euch, wenn ihr es nur wüßtet.
Spanish:
62:9 ¡Creyentes! Cuando se llame el viernes a la azalá, ¡corred a recordar a Alá y dejad el comercio! Es mejor para vosotros. Si supierais...
Szóval arról van szó, hogy a Koránban a "gyülekezés napja" van megemlítve, az, hogy ez a mai naptárak szerinti melyik napra is esett eredetileg, és mikor rögzült péntekre (tehát a keresztények vasárnapja előtti második, a zsidók sabbat-ja előtti napra), nos erről nem esik szó. A szó eredetileg "gyülekezés"-t jelentett, nyilván később kapta a "péntek" jelentést.
(Van még ilyen bőven, pld. a "qiblah", ami ma a "Kaba felé mutató irány" értelemmel bír, de ha szótárban utánakeresel, van "déli irány" jelentése is.) Magyarul, semmi eretnekség nincs a dologban :)
Egyébként, bár igazad van, a Korán minden szava Istentől ered, és ennek következtében igaz, de a Koránból rengeteg mindent nem tudsz kikövetkeztetni. Ott vannak viszont a Szent hagyományok, a Próféta (béke legyen vele) által kinyilatkoztatott mondatok, a hádiszok, és a Próféta (béke legyen vele) tetteit elbeszélő szunnák.
kérjük a topicba csak szigorúan a muszlim vallással kapcsolatos hozzászólásokat tegyetek!
(Offtopicnak minősül többek között az aktuálpolitika, a személyeskedés, az érdemi mondanivaló nélküli csevely, az ezekra adott reakciók stb.)
[Ezt a kivételes módon szigorú szabályozást sajnos néhány megszállott provokátor miatt voltunk kénytelenek bevezetni ebben a topicban - ne hitelesítsétek őket azzal, hogy reagáltok rájuk!]
A barátom arab és muszlim, ő mondta, hogy nincs örökbefogadás. De elképzelhető, hogy félrefordítottam magamban valamit, vagy nem úgy értettem, ahogy ő gondolta (angolul társalgunk). Mindenképpen megkérdezem tőle még egyszer.
Az is lehet, hogy én fogalmaztam rosszul, elnézést kérek.
Az új család nevét nem veheti fel a gyerek, és ha a nevelőszülei meghalnak, ő nem örökölhet a család vagyonából. Ez így igaz?
"Úgy tudom, az iszlámban tilos az örökbefogadás. Miért? Miért jó az a társadalomnak, a gyereknek, az esetleg gyermektelen párnak, hogy nem "találhatnak egymásra"? A barátom szerint ez védi a családot, a vagyont stb. Az árva gyerekek társadalmon kívülinek számítanak. De ha egyszer nem tehet arról, hogy árva? Meghaltak a szülei például? Jó, elvileg a rokonai felnevelhetnék, de tegyük fel, ezek sincsenek. Elvileg egész életére "számkivetettnek" számít? Vagy az egészet rosszul tudom és engedett az örökbefogadás?"
Szia!
Egyáltalán nem úgy van, mint ahogy barátoddal tudjátok. A muszlimoknak kötelező az árvák folyamatos és körültekintő segítsége, támogatása mindaddig, míg az árva önálló nem tud lenni.
Az árva örökbefogadása esetén a Korán azt írja, hogy ne változtassák meg az árva nevét (persze ha tudják). Ez akkor lehet fontos, ha az árva megbetegszik, és van családjáról információ betegségeikről, és kezeléseikről. No meg a név megtartása megőrzi az árva családfáját.
A Koránban nagyon sok helyen említi a szegények, az árvák és az özvegyek segítségének fontosságát.
Pl. a Nők Szúrájában:
4:8
Ha az (örökség) szétosztásánál rokonok, árvák és szegények vannak jelen, akkor juttassatok nekik (valamennyit) abból és beszéljetek velük illendő módon!
A Tehén Szúrája:
2:215
Kérdeznek téged: mit adakozzanak? Mondd: "Ha valami jót adakoztok, az legyen a szülőké, a rokonoké, az árváké, a szegényeké és azé, aki úton van! Amit jót cselekesztek, arról Allahnak tudomása van."
A Segítségadás Szúrája:
107:1
Mit gondolsz arról, aki hazugságnak tartja az Ítéletet?
107:2
Ő az, aki durván elzavarja az árvát,
107:3
és nem ösztönöz a szegény táplálására.
Remélem valamelyest sikerült téged felvilágosítani.
Jaj, hogy én milyen kelekótya vagyok! Hussain, ezt még neked: igaz, hogy Ásúra alatt (minden ellenkező kedves propagandával kapcsolatban) a vérontás tilos, de azért nem mindig...tegnap, sőt, a megelőző 10 napban nagyon sok véradó akciót szerveztek az Öbölben és Iránban, ahol a gyászoló síiták vért adtak a palesztinoknak:) (nemcsak nekik, de a vérkészlet nagyrésze oda fog menni insha Allah)...Ez az egyetlen teológiailag megalapaozott része a "vérontásnak".
(remélem, nem felejtettem el semmit ezúttal...)
A véres dolog a zandzsír-e-záni,legalábbis így hívják...Ennek nincs sok köze a síához, sőt, az ayatollahok fetwái tiltják, Iránban pedig (nem bizonygatom, mennyire síita Irán) törvény tiltja a vér ontását...Ugyanez igaz az Öböl síita népességére. Az ilyesmi csak Indiában meg Pakisztánban van, ahol a szunnita irányzat is kitermeli a maga szélsőségét. Én a hibát a nem megfelelő vallási oktatásban látom..Subhan Allah, ezen a térségen a szunniknak meg a síáknak is van mit javítani!
Örrökbefogadás...tudtommal nem tilos, örökölni nem lehet. Azthiszem, a szunnában erre példa a Próféta (Allah áldása rajta és a családján) és Zayd b. Harith kapcsolata, aki a nevelt fia volt...Hozzá kapcsolódnak azok a Korán-versek, amik szabályozzák ezt a viszonyt, de nem tudok róla, hogy tilos lenne.
Hát...maradnék még, de igazándiból csak a sía apologéta szerepében ugrottam be, most folytatom a szemináriumi dolimat:) ( az is az Iszlámról szól mellesleg:))
Wassalam!
A barátommal sokat beszélgetünk az iszlámról, és van néhány dolog, amit nem értek. Az egyik a következő.
Úgy tudom, az iszlámban tilos az örökbefogadás. Miért? Miért jó az a társadalomnak, a gyereknek, az esetleg gyermektelen párnak, hogy nem "találhatnak egymásra"? A barátom szerint ez védi a családot, a vagyont stb. Az árva gyerekek társadalmon kívülinek számítanak. De ha egyszer nem tehet arról, hogy árva? Meghaltak a szülei például? Jó, elvileg a rokonai felnevelhetnék, de tegyük fel, ezek sincsenek. Elvileg egész életére "számkivetettnek" számít? Vagy az egészet rosszul tudom és engedett az örökbefogadás?
Fú, azt nem tom hogy pontosan hol hallottam hogy a síák böjtölnek akkor. Bár most utólag belegondolok, hogy néha az asúra elég véresre szokott sikeredni a sía muszlimoknál és a vérzés megtöri a böjtöt asszem.:) Az asúrai böjt már a Quraisnál is szokás volt (talán még Ábrahámtól és Iszmailtól ered /béke legyen velük/?), és a muszlimoknak a Ramadán havi böjtre utasítás leérkeztéig kötelező volt. Utána csak szunna lett. Bukharinál meg Muszlimnál is több hadísz van az Asúráról, ott is több szól arról, hogy a Qurais régebben is tartotta ezt a napot. Ezen nem kell csodálkozni, az Istent is tisztelték, csak épp társítottak hozzá.:)) Az ilyen böjtidős vitákban meg az a gáz, hogy honnan tudja a cikkíró, hogy pont a medinai zsidók akkor mit hogy számítottak. SZVSZ eléggé elszigetelt meg elarabosodott közösség lehettek, ők is pont úgy éltek mint a többi arab törzs. Na mind1, Allahu alim.:)
Te ideztel be a koranbol ket reszletet, amiben arrol van szo, hogy a penteket meg kell tartani. A koran isten igeje. Ha igy van, akkor nem Muhammad vagy barki miatt van penteken a dolog, hanem isten miatt. Ha azt allitod, hogy csak "ugy" elcsuszott, meg naptartertelemezes, akkor gyakorlatilag azt allitod, hogy a koranban leirtakat nem isten, hanem emberek szereztek.
Nem, Hussain, a síitáknak sincs kötelező böjt a Ramadánon kívül, hiszen az bida' lenne:) Hol olvastad, hogy kötelező? (tényleg érdekel).
Nem, Asúta napján nálunk éppen makrúh a böjt..A minap olvastam egy cikket, elég hosszú volt, na az bebizonyította, hogy mikor a Próféta (béke vele és a családjával) a zsidókkal találkozott Medinában, nem mondhatták neki, hogy böjtölnek, nem tudom pontosan miért, de volt valami difi a naptárukban, amiért -valami rabbinikus hagyományra meg ilyesmire alapulva-kiszámították, hogy akkor a zsidóknak nem is volt böjtidejük..a dzsúzban majd ismertetetm egyszer insha Allah:) (de nem biztos...)..Ezért musztahab volt böjtölni Muharram elsején és most múlt hét pénteken.
Bocsi, csak javítottam:)
Hol írja a Korán, hogy a péntek szent nap? Mégcsak munkaszüneti napnak sem volt kijelölve. Mohamed a zsidóknak tett engedmények visszavonása után tehette péntekre a heti nagyima napját, ahogy akkor változtatta meg a qiblát Jeruzsálemről Mekkára, heti egy nap böjt helyett rendelte el a Ramadánt, stb.
Ma van muharram hónap 10.-e, Asúra napja. Ezen a napon két dologról is megemlékezünk, arról hogy Allah megszabadította Mózes prófétát (ABLV) és a zsidókat Egyiptomból, és a Próféta (ABLV) unokájának, Imám Huszeinnek mártírhaláláról a kerbalai csatában. A szunnik ezen a napon önkétesen böjtölhetnek (de nem kötelező), a sía muszlimoknál pedig úgy tudom hogy a látványos gyászolás mellett közös imával és kötelező böjttel emlékeznek meg Imam Huszeinről. Pár szufi rend szintén külön, saját módján tartja meg az Asúrát.
Ezzel a naptárértelmezéses dologgal az eretnekség kategóriába csúszol, mivel a koránt - isten teremtetlen igéjét - vonod kétségbe. Ugye nem kell elmagyaráznom, miért? :)
Nem számít olyasféle "szent nap"-nak, mint a sabbat a zsidóknál, vagy a vasárnap a keresztényeknél, oly értelemben, hogy nem övezik a pénteket mindenféle tilalmak, munkavégzés, utazás stb., illetve a templomban való kötelező megjelenés. Persze az arab országokban a péntek a munkaszüneti nap, több helyen már megadják előtte a csütörtököt is, az Emirátusokban legalábbis.
Hogy miért pont a péntek? Hirtelen nem tudnám megmondani, talán valami naptárértelmezés során csúszott el a szombatról, mint ahogy a keresztények vasárnapjával is történt.
Ha tudok, utánanézek.
62.9.
Ti hívők! Ha elhangzik a hívás a pénteki istentiszteletre, akkor siessetek Allah megemlékezésére és hagyjátok a kalmárkodást! Ez jobb nektek - ha tudásotok van.
62.10
Ám ha az istentisztelet végetért, akkor széledjetek el a földön és törekedjetek Allah kegye után! És emlékezzetek meg gyakorta Allahról! Talán boldogultok.
Én speciel nem tartom muszlimnak a terroristákat, de az ítélet Isten dolga lesz a Végső Napon.
Az iszlám más, mint a kereszténység, nem csupán vallás, hanem életforma, létforma is. Ott nem létezik olyan, (vagy legalábbis igen ritka lehet) hogy vallásos családban felnőtt ateista legyen, bár erről közvetlen tapasztalatom nemigen van. Muszlim lehetsz akkor is, ha sose jársz templomba, (a mecset ugyanis nem templom a szó keresztényi értelmében, nem Isten Háza, hanem közös imádságra szolgáló hely) mindössze magadévá kell tenni a legfontosabb hittételt; "Nincs más isten az Egy Istenen kívül, és Mohamed az Ő küldötte".
Gyanítom, hogy ez a forró/langyos/hideg csoportosítás a keresztények tekintetében sem helytálló egészen. Egy bigott, a templomot naponta többször járó katolikus számára az az ember, aki csak Húsvétkor és Karácsonykor megy el, hogy magához vegye az Úr testét, képmutatónak számít. Talán őket lehetne a Te kifejezéseddel "forró"-nak nevezni, szemben a terroristákkal, akik Isten ellen való bűnöket követnek el, legyenek akár keresztények, akár muszlimok. A "hidegek" pedig a Krisztushívők és a muszlimok számára egyaránt vallástalanok, ateisták, istentagadók, káfirok, stb.
Az iszlám nemigen ismer megalkuvást a hittel kapcsolatban, feltétel nélkül kell hinned az Egy teremtő és fenntartó Istenben, viszont a hit "technikai" kivitelezésében már rengeteg engedmény van, annak ellenére, hogy az iszlám meglehetősen aprólékosan szabályozza az istentisztelet rendjét. Néhány példa; ha nem talász vizet (a sivatagban például) akkor folyamodhatsz tiszta homokhoz, ha ez sincs, akor elég, ha végigsimítod a ruhádat; ha nincs időd a szabályos napi öt ima valamelyikére (rajtad kívülálló ok miatt persze) akkor elegendő, ha néhány percre magadban felidézed Istened iránti hitedet, ha Ramadánkor nem tudsz böjtölni, böjtölhetsz máskor, Isten könyörületes, és megbocsátó. A keresztény egyházakban ez másképp van: ott neked a közösség tagjává kell válnod, fel kell olvadnod a nyájban, el kell fogadnod, amit a pap prédikál. Persze a közösségi élet a muszlimoknál is fontos és ajánlatos, legfőképp a pénteki ima idején ajánlatos közösségben imádkozni.
csak 1 kerdes a koztunk levo muzulmanokhoz
(meg a hozza tartozo felvezetes :) )
Egy ujszovetsgi keppel elve a keresztenyk hidegek forrok vagy langyosak lehetnek. Tapasztalataim szerint a forrok szama elenyeszo, a hidegek (pl vallasos csaladbn felnott de ateista) sokan vannak, de legtobben az un langyosak. (Akik kb minden masnap jarnak templomba. (husvet es karacsony masnap:))
Naszoval. Gyanitom, hogy ez a muszlimmal is igy van. Ha forronak tartom mondjuk akik belevittek a repcsiket a WTC-be akkor jo helyen jarok?
Nalatok milyen szintek vannak? Melyiknek mik a jellemzoi?
Nem a követ imádják azok, akik hétszer körbejárják.
Amúgy az egész iszlámban talán ez az egyetlen olyan tárgy, amit vallásos tisztelettel vesznek körül.
Olvastam a Koránt, ezért tudom, hogy Mohamed mennyire kiállt a bálványimádás ellen. Nem hiszem, hogy a muszlimok mind bálványimádóak lennének. (Hogy a bálványimádók köztük többség-e vagy kisebbség, más kérdés). Sőt van egy tippem: Mohamed azért hagyta meg a ledöntött bálványok között a Kábát, hogy csapda legyen azoknak, akikről Allah rendelte el, hogy bálványimádók legyenek. A Bibliában is vannak ilyen csapdák, például:
Teremtés könyve, 6. fejezet.
6. megbánta az Úr, hogy embert teremtett a földön és bánkódott szívében.
Isten (Allah) minden tettének, így az ember teremtésének is előrelátja a következményeit, és minden tette tökéletes, ezért nem is bánhat meg semmit, amit tett. Aki viszont szó szerint (el)hiszi a Ter 6,6-ot, az nem Istentől való, azaz bálványimádó.
Még egyszer nyomatékosan kérjük a tisztelt hozzászólókat, hogy offtopic megjegyzéseiket ne a topicon belül intézzék (hanem mailben, vagy egyéb topicokban)!