Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Kedves Uraim4 Aki teheti tekintse meg az MN1480 honlap fórum/MN1480 fórum oldalát. Árpapa az elmúlt órában egy nagyon fontos bejegyzést tett. Üdvözlettel
Kedves Uraim! Aki teheti látogasson el az MN1480 honlapján a fórum/MN1480 fórum oldalára. Árpapa egy nagyon fontos bejegyzést tett föl az elmúlt órában. Üdvözlet
Kedves Tüzér! Köszönöm az elismerő szavakat, de lehetséges, hogy nem mindig érdemeltem ezeket ki.
Kedves Hpasp! Én is csatlakozok Tüzér megjegyzéséhez, (Jó pap holtig tanul) Az általad felsorolt rakétarendszer nevek közül nekem csak a Luna ismerős (hallomásból). Szégyen gyalázat de azt sem tudnám kiválasztani, amihez a beméréseket végeztük (tanultuk) kettő évig. Tényleg melyik volt az (Csotri)? Még néhány keresetlen megjegyzés a tegnap írtakhoz. Én a múlt rendszerben úgy gondoltam, hogy a Varsói Szerződéshez tartozásunk idejében TV-ben, rádióban, moziban csak úgy jelenhetett meg bármilyen fénykép, film, szöveges megjegyzés, ha előtte szigorú és hozzáértő cenzorok megvizsgálták és a hozzá tartozó szöveget megírták. „A leírt szöveg felolvasandó”, ezt már a Pici is megénekelte. Úgy gondoltam és most is gondolom, hogy az április 4-i díszszemléken elmondott rádió és tv kommentáló szövegek is ebbe a körbe tartoztak, tehát józan ember igaznak is vette az ott elhangzottakat. (Igaz ott nem volt szó „Lunáról”, de már 1965-ben volt szó légvédelmi rakétáról. Egy másik gondolat: érdekes módon az egyszerű, azaz mezei polgárok körében is csak a Luna név volt elterjedve, olyannyira, hogy volt kettő kollégám, akik, nálam közelebbi kapcsolatban voltak a honi légvédelemmel. (Egyik Lillafüreden valami légvédelmi irányító központba szolgált, a másik pedig Pápán a repülők irányításánál. Mind a ketten sorkatonaként.) Ők is csak Lunások-nak emlegették a légvédelmi rakétákat, amikor véletlenül szó került róluk. Csak egy kis adalékként: mind a ketten normális viselkedésű emberek voltak bevonulás előtt. Leszerelés után mindegyiknek volt egy kevés hibája. A Lillafüredi srác az olyan gyorsan tanult meg beszélni, hogy első hallásra nem is igen lehetett megérteni. (Ez még most se tűnt el teljesen) A Pápán szolgáló srácnál viszont közel egy évig tartott, amíg megtanulta újra arab számok normális írását. Elég zavaró volt a szakmánkban, (ahol általában csak számokat írtunk abban az időben) hogy tükörírással írt számokat láttunk. Szerencsére ez hamar rendeződött. Megjegyzem, hogy nekem mind a bevonulás, mind a leszerelés után több hónapig tartott, hogy teljes biztonsággal át tudjak állni az eltérő irányultságú (sodrású) koordináta rendszerben végzett számításokra. Még egy adalék: a 70-es évek elején Tapolcán működött harci repülőtér, gondolom ezt abból, hogy nagyon sokszor lehetett hallani, amikor felbőgtek a hajtóművek és nagyon sokszor láttuk a fejünk felett repkedni azokat a gépeket. A repülőteret körbe is futottuk egy néhányszor. Lehetséges, hogy ezekkel a vasmadarakkal összefüggésben láthattam ott ezeket a szállító járműveket (valószínű) gyakorló rakétával fölpakolva. Üdvözlet
Szeretném először is tisztázni, hogy én egy percig sem óhajtok vitatkozni, különösen olyan urakkal nem, akik nálam sokkal fölkészültebbek az adott témában, csupán próbálom megma-gyarázni a hiányos ismereteim okát, hogy miért sikerült nekem szándékosan félre vezetni sok embert a Lőcsei Gabriellának írt levélben. (Szándékosan, mert én úgy tudtam, ahogy leírtam)
Távol álljon még a vita gondolata is, kedves bemérő49! Csak beszélgetünk. Nyilván van egy csomó dolog, ahol Te vagy otthon. Bár én is bemértem egy pár évig, de biztos vagyok benne, hogy geodéziából nyugodtan elküldhetsz gyufáért (korod, ha meg nem sértelek) tudásod és tapasztalataid alapján.
Egyszerűen mi ebben éltünk. Talán közös szerencsénk, hogy mi még láttunk egy - úgy-ahogy, de - működőképes honvédséget.
Ha igaz, amit Murphy írt törvénykönyvében - a Földön az intelligencia szintje állandó, csak a népesség szaporodik - , akkor hozzád képeast igen sokan csak az osztószámot növelik.
"A Lunás név az valószínű, hogy a légvédelemből eredeztethető (illetve az első rakéták nevé-ből) és később ez öröklődött tovább a köznyelvben, lehet, hogy olyan alakulatra is, amelynek köze se volt a légvédelemhez."
Ez tévedés. A Föld-Föld harcászati rakéta rendszerenek volt a neve a LUNA, és ez nem öröklődött. Harcászati rakétarendszer nevek: Korsun, Filin, Marsz, Vihr, Luna, Szaturn, Tocska
Kedves Ricky Hawk! Elnézést, de előbb ostobaságot írtam. Nem D566, hanem D344-ek voltak a cégnél. Viszont ezekre igaz minden amit írtam. A cégnél már 1968-tól voltak ilyen járművek. Én kezdő földmérőként, akkor ismerkedtem meg velük. Üdvözlet
Kedves Ricky Hawk! Bocs, hogy előbb ostobaságot írtam. Nálunk nem D566, hanem csak D344 volt használatban, de azok már 1968-tól biztosan ott voltak. (Én akkor találkoztam velük mint kezdő földmérő) A többi amit írtam róluk az viszont erre is igaz. Üdvözlet
Bocs Ricky Hawk! Ostobaságot írtam, nem D566, hanem csak a D344-ből volt több is a cégünknél, de azok már 1968-tól ott voltak. Amúgy minden igaz ezekre is abból, amit előbb írtam. Üdvözlet
Kedves Tüzér, Maz, Hpasp és Hotib! Szeretném először is tisztázni, hogy én egy percig sem óhajtok vitatkozni, különösen olyan urakkal nem, akik nálam sokkal fölkészültebbek az adott témában, csupán próbálom megma-gyarázni a hiányos ismereteim okát, hogy miért sikerült nekem szándékosan félre vezetni sok embert a Lőcsei Gabriellának írt levélben. (Szándékosan, mert én úgy tudtam, ahogy leírtam) Idézek egy az Interneten „Díszszemle 1965. április 4” néven megtalálható írásból: „ Az április 4-i díszszemlén most első ízben vesznek részt a szárazföldi csapatok kis és nagy hatótávolságú rakétái. Önhordó rakéták ezek, lánctalpas járművekre szerelték kilövőállvány-zatukat, kezelőszemélyzetük a jármű belsejében foglal helyet. Kilövőállásukat ily módon könnyen változtathatják, együtt harcolhatnak a többi csapatrészekkel. Ezek a fegyverek a ha-ditechnika legújabb vívmányai közé tartoznak, alkalmasak olyan célpontok leküzdésére, ame-lyeket sem a légierő, sem a hagyományos tüzérség nem képes megsemmisíteni. A most felvonuló ezüstös szivartesteket már ismerősként üdvözölhetjük itt a katonai felvo-nuláson. A légvédelem rakétaegységei gördülnek el előttünk, terepjáró gépkocsik állványon vontatják a rakétatesteket. Az ellenséges repülők elleni harcnak a legmegbízhatóbb eszközei. A repülőgépek sebességét lényegesen felülmúlják, ezért a leggyorsabb repülőgépet is utolérik, sőt a sztratoszférában is képesek egyetlen lövéssel a cél megsemmisítésére. A rakéták beren-dezése bonyolult elektronika, irányítórendszerük korszerű, megbízható. Nagy mennyiségű robbanóanyag szállítására alkalmasak, és azért a cél mellett robbanva is megsemmisítik az ellenséges gépeket.” Az 1970-es évek TV és Film Híradóiban több esetben is lehetet látni a légvédelmi rakétás egységek gyakorlatait. Azokban mindig csak fixszen rögzített kilövő állásokon voltak láthatók az általam betett fényképen látható rakéták. Tehát számomra világos volt, hogy a Zil-ek csak szállító járművek, amelyek az utánpótlás szállítására szolgálnak. Én ezeket a járműveket akkor láttam a szomszédban, amikor a Szoc. verseny, futó számát tartották a volt repülőtéren és oda, vissza menet láthatók voltak a tároló helyükön. Nekem meg sem fordult a fejemben az, hogy szándékos lett volna az az információ amit a hivatásosoktól kaptunk, mivel bármennyire is egy lakótelepen éltek (gondolom) a szomszéd hivatásos állománnyal, mindenki aláírta a titoktartási papírt, tehát nem is kérdezősködtek, nem akarták saját és más társukat sem kényes helyzetbe hozni. (Annyit követelj meg mások-tól, amit saját magaddal szemben megkövetelsz) Én egy elmúlt rendszerből megmaradt emlékeimet tudom és szoktam itt megírni. Én 1972-ben leszereltem és után még véletlenül sem igyekeztem nyomon követni a Tapolcai laktanyákban bekövetkező változásokat. Emlékeim szerint csak arra figyeltem föl, amikor a TV és rádió is mondta, hogy megszűnt a hazai harcászati rakéta dandár. Tehát én a technika változásáról és az egyéb történésekről is csak idén májusban ennek a honlapnak a megtalálása után értesül-tem. A Lunás név az valószínű, hogy a légvédelemből eredeztethető (illetve az első rakéták nevé-ből) és később ez öröklődött tovább a köznyelvben, lehet, hogy olyan alakulatra is, amelynek köze se volt a légvédelemhez. Üdvözlet (én nem akartam más irányba elvezetni ezt a fórumot, de hát néha ilyen is közbejön, végül is azért hozzá tartozik Tapolcához) Kedves Ricky Hawk! A mi cégünknél (ami akkor közép-Európa legnagyobb Geodéziai komp-lexuma volt) is voltak (vadiga új) Csepel D566-ok. Jó pár darab, ténylegesen nagy tudású járművek voltak, nem igazán volt Magyarországon olyan terep, ahol ne tudott volna elmenni. Az, hogy mi kaphattunk ilyen járműveket azt bizonyítja, hogy a 70-es években is még katonai felügyelet alatt működött a cég. Többször volt olyan, hogy jött a parancs és reggelre nem volt gépkocsi a telephelyen. Üdv.
"... a 60-as évek második felében újabb honvédségi megbízásra jött létre egyik legjobb műszaki alkotásunk, a Csepel 566 típusú háromtengelyes, 5 tonna teherbírású, összkerékhajtású terepjáró tehergépkocsi.
A legkorszerűbb katonai követelményeket kielégítő jármű -amelyben az alkalmazott műszaki megoldások még napjainkban sem számítanak elavultnak- fő műszaki adatai az alábbiak: Kerékképlet: 6x6 Gördülősúly max.: 14700 kg Mászóképesség : 30o Motor teljesítménye: 200 LE A járművet a Csepel Autógyár a 70-es években sorozatban gyártotta s mintegy 2000 db (!) készült belőle."
A hetvenes évek közepéne- végének állapota szerint a Dobó István laktanyában voltak a rakéták, s egy másik laktanyában, amit egy úttest és egy vasúti sín választott el, harckocsizó alakulat volt található. Az álcázást szolgálta, hogy a harckocsizók telephelye a Dobó laktanya végében volt egy kerítéssel elválaszva.
Akkor, valahol félúton a város és a laktanyák között volt egy építő- műszaki alakulat is. Ezen alakulatok szerte az országban civil építőipari vállalatoknak dolgoztak, a katonák még fizetést is kaptak. Természetszerűleg ezek inkább félkatonai alakulatoknak voltak tekinthetők.
Az előttem szólóknak igazuk van. Tapolcán a műút Balaton felé eső oldalán egy R-70-es harcászati rakétaosztály leledzett. Légvédelmi rakéta Tapolcához legközelebb Keszthelyen a hadsreg közvetlen Krug dandár lakott, az itt látott légvédelmi rakéta pedig a honi légvédelem kötelékébe.
Elsőként nem hinném, hogy a tisztjeid szántszándékkal hazudtak volna neked. A Néphadseregben általánosan elterjedt volt, hogy a saját technikát teljes mértékben akár kapcsolási rajz szintjéig ismerték, de a mellettük levő technikáról azt se tudták, eszik-e, vagy isszák. Volt olyan hivatásos katona, akit én világosítottam fel, hogy a teherautó, amit évekig vezetett az nem Rába-MAN volt, hanem Csepel D 566. Hallomásból terjedtek a hírek, hiszen a nagy kiváncsiskodást nem szerették.
A képen egyébként valóban légvédelmi rakéta látható (Szerintem Dvina, de remélem HPASP kijavít, ha tévedek és Volhov. És ha jól tudom elvi lehetősége ennél is megvolt az atomtöltetnek.). De ilyen nem volt Tapolcán. Nemrég néztem egy régi moszkvai dísszemlét és - ha jól emlékszem - Hardy Mihály ott föld-föld rakétának titulálta és úgy adta elő, mintha a rakétát erről az utánfutóról indítanák. Nos ez nem igaz. Ez egy TZM, egy szállító-töltő kocsi, ezen elfordítják a rakétát és rácsúsztatják az indítóállványra. Amit láthattál, az ugyanilyen vontató és hasonló félpótkocsi, amin a Luna, és a SCUD rakétáit is szállíthatták. Volt egy tengelyes, ami egy rakétát vitt, és két tengelyes, aminek a kerekeit a királycsapon keresztül meg lehetett hajtani.
Luna rakéta az egytengelyes szállítókocsin:
Luna leemelése a szállítókocsiról MAZ-200 alvázra épített K-51 daruval és rátöltés az indítóállványra már modernebb K-52 daruval (Még Luna, tehát lánctalpas):
Luna indítóállvány egy régi Ország-Világ magazinból:
Amit a képen beraktál, az a 11D V750V közepes hatótávolságú légvédelmi rakéta TZM szállító-töltő járműve (2.kép). Tapolcán ilyen nem állomásozott. A legközelebbi ezzel a technikával felszerelt osztály Börgöndön volt. (Ez a föld-levegő rakéta hagyományos fejjel volt szerelve)
"Ezekről mondták azt, hogy légvédelmi (föld-levegő) rakéták és hogy Lunásoknak hívják Őket. Ezek biztos, hogy nem atomtöltetűek vagy atomtöltettel szerelhetők voltak."
Kedves Hpasp! Én a képen látható eszközöket láttam 1970-1972 között Tapolcán, az út túloldalán. Ezekről mondták azt, hogy légvédelmi (föld-levegő) rakéták és hogy Lunásoknak hívják Őket. Ezek biztos, hogy nem atomtöltetűek vagy atomtöltettel szerelhetők voltak. A Google-ban találtam egy leírást az 1965. április 4-i díszszemléről. Címe: Díszszemle 1965. április 4. Ez a Kossuth rádió helyszíni közvetítésének a leirata, abban is beszélnek ezekről a rakétákról. Üdvözlet