Az ilyen fajta nyelvi terrornak akkor van ertelme ha a slampos névhasználat felreertest okoz. Egy munkadarabon lévő furatot luknak nevezni nem okoz félreértést. Ha az információt fogadó fél kifogasolja a szóhasználatot az azt jelenti, hogy mindketten ugyanarrol beszélnek csak presztízsből megy a kioktatás. Tehát az informaciobol a szöveg atment csak a dallama nem tetszik.
"Meg mindenféle skála neve még a K und K világból."
Nem, a nóniusz az egy fajta skála.
Méghozzá egy speciális fajta - az ami a tolómérőn van: két, egymástól kicsit eltérő osztásközzel ellátott skála egymás mellett, amivel (mindkét) skála osztásánál lényegesen pontosabban olvasható le az elmozdulás. Egészen pontosan akkora pontossággal, mint a két skála osztásközének a különbsége.
Ami a vonalzón, a kakukkos órán, meg keresztszánon van, az simán csak skála, nem nóniusz.
Ebből is látszik hogy a közvetítő kerék tetszőleges fogszámú lehet csak az a lényeg hogy elférjen. Lehet ilyen nagy furatú mint ami az eredeti rajzon szerepel, de lehetne akár egy ceruza vastag fogazott rúd is.
Nekem az jött le az előző kérdésedből, hogy a határfogszám(17) alatti fogszámok elkészítéséhez mekkora profileltolásra van szükség ahhoz hogy elkerüljük az 'alámetszést'.
Illetve hogy menyire befolyásolja a szerszámeltolás(x) a df ill. a do értékét.
A lentebbi linkekben ott a válasz.. -még az x(max)-ra is-
Ezeket a képleteket ismertem, de ez csak a minimális eltolást adja meg, nem azt, hogy modulmarók mekkora eltolásra vannak tervezve. Mondhatnánk, hogy a minimálisra, de egy modulmaró nem csak egy fogszámra való, hanem többre.
Ez akkor se bolygómű. Ahhoz kell a bolygókerekek, a napkerék, meg a koszorú.
Annak az a lényege, hogy az egy differenciálhajtás. Itt nincs semmi differencia. Ez egy sima 127:125 áttétel, csak az egyik fogaskeréken belül vannak a fogak. Lehetnének kívül is, csak akkor nem lenne ilyen kompakt. Viszont akkor mindenki látná, hogy ez nem bolygóműves hajtás.
Az elrendezése bolygóműves, csak nem használjuk mind a három hajtási pontját, csupán kettőt: egyet be, egyet ki. A harmadikat nulla fordulatszámmal kezeljük (nejlonkerék tengelye).
Azért kell bolygóművesként kezelni, mert különben nem jönnek ki az áttételszámítások.
Mondom: egy sima 127/125 áttétellel, ami nem ilyen elrendezésű, nem működik a cucc.
A kék nyil mutatja a reteszt --> a forgatógomb az orsót tekeri közvetlenül, rajta rögzített a colos skála.
A piros nyilakból az alsó mutat arra a pontra, ahol a forgatógomb megforgatja a közlőkereket (nejlon), a felső pedig azt a pontot, ahol már bőven nem éri el (excentrikusság)
A zöld nyil mutatja az egész cuccnak azt a részét, ami áll. Állnia kell,mert erre van felszerelve a nyilacska is, ami a skálákra mutat.
A metrikus skála ezen az álló részen, mint csapon forog el csúszva.
A fogaskerekek osztókör-átmérője nem mindig modul*fogszám, lehet ennél kisebb is és nagyobb is. Nem tudom a magyar terminológiát, angolul "profile shift"-nek hívják ezt ("profil eltolás")
Elég gyakran használják ezt a trükköt, leginkább kis fogszámú fogaskerekeknél(*), hogy elkerüljék az alámetszést a fogak tövénél (positive shift).
De arra is lehet használni, hogy a tengelyek közötti távolságot kis mértékben megváltoztassuk a standard osztókörökből adódó modul*(fogszám1+fogszám2)/2-höz képest.
Itt pedig a 127-es keréknek van egy pici pozitív eltolása, az orsón levő nejlon keréknek pedig egy kicsit nagyobb negatív eltolása.
(*) Ezt már rég kérdezni akartam, sehol se találtam rá választ, hátha valaki itt tudja:
Az (eltolás nélküli) standard 20°-os evolvens fogaskereknél 17 fog alatt megjelenik az alámetszés, vagyis a fog töve keskenyebb lesz, mint a hasa. Ilyen fogprofilt modulmaróval nem lehet csinálni, csak valamilyen lefejtő technikával. Viszont a modulmaró készletekben vannak 17 fog alatti marók is, lefele egészen 12 fogig. Ez csak úgy lehet, ha a fenti eltolt profilt alkalmazunk. Emiatt viszont nem modul*(fogszám+2) átmérőjű előgyártmányból kell indulunk, hanem nagyobból (és persze ilyenkor az osztókör is nagyobb, mint modul*fogszám).
Az a kérdés, hogy mekkora az alkalmazandó eltolás? Erre semmi adatot nem találtam.
Szerintem nem. Szvsz a tekerő fixen kapcsolódik az orsóhoz. Az orsóval egy tengelyű a két skála, és ehhez képest eltolt de álló tengelyen gördül a közvetítő kerék.
Szerintem a tekerő a tengelyre van rögzítve, ehhez lehet egy recés csavarral rögzíteni a colos skálát a colos skála belső fogazása egy tengelyen szabadon forgó fogaskerékhez kapcsolódik ( aminek a pontos fogszáma közömbös ) majd ez a kerék csatlakozik a kettő foggal nagyobb fogszámú mm skála belső fogaskerekéhez. Így a mm skála minden fordulaton sietni fog két foggal. Azaz egy fordulat egy col a colos skálán míg 25.4 a mm skálán. Fellazítva a colos skálát mindkét skála tekerhető de a fogazás miatt a mm skála kicsit gyorsabban forog.
És persze van még egy (szerintem elég felesleges) trükk:
a tekerő is koncentrikus a skálákkal, vagyis eltolt az orsóhoz képest. Emiatt a tekerő nem fixen kapcsolódik az orsóhoz, hanem nagyobb furat van rajta, mint az orsó végének az átmérője, és egy retesz viszi át a forgatást.
Pár millimétert kell csak kihézagolni, ezért működik ez a megoldás. Én biztos nem szórakoztam volna ezzel.
"Egy darabig nem is értettem, hogyan lesz koncentrikus a két kerék."
Sehogy..
A két kerék tengelyvonala nem azonos..! Pont azért hogy az eltérő fogszámú kerekek közös osztókörön(gördülőkörön) kapcsolódjanak
"(Az a trükk, hogy nem ugyanakkora a fogméret, az egyik keréken 1.016-szor (127/125) nagyobb fogak vannak.)" ???
A fogméretnek(osztásnak m, dp, cp) egyeznie kell ahhoz hogy megfelelően kapcsolódjanak egymáshoz.., -a FOGSZÁMOK KÜLÖNBÖZNEK!-..
Az a trükk hogy az egyik kerék plasztikus anyagból készült. ;)
"...a képen szereplő megvalósításban csak a colos skála nullázható."
Mindkét skála nullázható., ui. a nóniuszgyűrűk többnyire elforgathatók.
Én csak egy kicsit tudok angolul, azért a Google- fordítót használtam.
=========
"HOW IT WORKS
A nylon spur gear, carried on fixed excentric boss, meshes the two internal gears together so that when the English dial turrn the screw it also drives the metric dial via the nylon gear.
It will be seen that as the English dial rotates, the teeth of the nylon gear serve to identify every tooth space in it with corresponding tooth spaces in the metric one === HOGYAN MŰKÖDIK
A rögzített excentrikus bordán levő nejlon sarkantyú a két belső fogaskereket összeköti, így amikor az angol tárcsa elfordítja a csavart, a metrikus tárcsát is a nejlon fogaskeréken keresztül hajtja meg.
Látható, hogy az angol tárcsa forgásakor a nejlon fogaskerék fogai arra szolgálnak, hogy azonosítsák a benne lévő fogakat és a metrikus fogak megfelelő tereit."
Kis angol tudással értelmezhető a Google- fordító hiányosságai..