Tényleg, azok is olasz hadifoglyok voltak, ezt el is felejtettem. Közben megnéztem, a mohai baleset két nappal később, 10.06-án történt. Úgy tűnik, rosszul okoskodtunk a másik topikon, elég sűrűn szaladgáltak (és baleseteztek) akkoriban az olasz hadifogoly vonatok nálunk.
Nekem valami olyasmi dereng korábbi olvasmányaimból, hogy a Balkánon lévő megszálló olasz csapatokat fegyverezték le a németek és vitték őket hadifogolytáborokba Mussolini megbuktatása után.
Bocsánat, hogy belevau. 43-ban volt az olaszországi partraszállás (júliusban), ez után az olaszok elzavarták Mussolinit. Ez után már a németek irányították a dolgokat, nyilván lefogták azokat az olaszokat, akik Mussolini megbuktatásában részt vettek. Októberben már simán lehettek olasz hadifoglyok.
Kedves fantal, ha már erre jársz, egy kérdés. A múltkoriban a tehervonatok fékezéséről tárgyaltunk a teherkocsis topikban, ennek kapcsán hoztam szóba ezt a balesetet:
A dátum emlékeim szerint 1943.10.04. (fejből ez rémlik, pontosan meg nem tudom most megnézni), azt viszont nem értettük, hogy és honnan kerültek hozzánk olasz hadifoglyok akkor. Emlegettünk is, hátha betévedsz oda, de ezek szerint azt a topikot nem szoktad olvasni.
Tudnál egy kicsit bővebb tájékoztatést adni akár itt, akár a teherkocsis topikban az akkori hadi és politikai helyzetről?
Tehát mi tudjuk, hogy hol, mikor, az egy másik kérdés, hogy mi jelenik meg, (és hogyan egy WEB lapon)
***
Én tudom, hogy te, meg Villányi, meg Kirchner, meg Tóth tudja, (mert a Parkban pl. a 520,034 is Krenauban készült és nem Chranów-ban a műleírás szerint :) ), de azon a weblapon a fals lengyel név van megadva.
Anno a topikcímű gép működéséhez 2 fajta anyag kellett. Ezek minősége meghatározta a gép működését. A szén az mindig jó volt, mert azt mondták hogy az jó! (Más vélemény nem lehetett, mert aki azt mondta elvitték.) Naná, hogy a víz nem volt jó! Persze, mert csak 100 fokon volt hajlandó felforrni. Ezt a kifogást megörököltük és hangoztattuk még a 70-es években is.
Igen, itt is látszik, hogy a különböző közlekedés módok között mekkora a különbség.
Ahol emberek cipekednek, ott rábeszéléssel, fenyegetéssel, stb. lehet egy ideig pótolni az elfogyott hajtóanyagot. Egy lónak már elég nehéz az öntudatára hatni az etetés, itatás helyett. A hülye gépek pedig zofort leállnak üzemanyag hiányában. A földön közlekedőknél ez kisebb baj, a vizen közlekedőknél már nagyobb, a levegőben pedig katasztrófa.
De egy komolyabb munkahelyen nem hagyják következmények nélkül a dolgozói hanyagságból adódó károkozást. Egy elvetemült rendpárti vezetőtől hallottam, hogy ő nem kíván különösebb gondosságot a gépkocsivezetőitől, csak annyit, amennyit a saját eszközeikkel is megtesznek. De természetesen az ilyen mentalitásnak nincs létjogosultsága a modern liberális világban.
A gőzfűtés a korai példányoknál (kb. ,203-ig) nem lehetett gyári tartozék, mert a MÁV-nál 1893-ban lett beszerezve/bevezetve a gőzfűtés. Ehez egy adalék:
Az első MÁV fűtőkazán kocsik 1893-ban állnak forgalomba. Az ezt követő folyamatos növekedést összefoglalva:
1894-1898 között 34 darab
1899-1900 között 42 darab
1901-ben 48 darab
1902-1904 között 54 darab
1905-1907 között 59 darab
1908-1910 között 79 darab
1911-ben 82 darab
1912-1918 között 97 darab a állomány.
Trianon miatt a MÁV az összes gőzfűtési kazánkocsiját elvesztette…
"Anyakönyvezni" a születési időpont szerinti adatok alapján kell. Embert is, mozdonyt is.
A nyilvántartási problémát úgy kell feloldani, hogy bevezetnek egy rövidítést. Lásd a MÁVAG, MÁV Gépgyár, M. kir. Áll. Vas- és Acélgyárak helyett a Bp. rövidítést használják.
De 1943-ra lengyel nevet megadni, az már történelemhamisítás.
Értelek. De Te meg próbáld megérteni őket. Egy adatkezelőben hogyan tartod nyilván az ezerféle névváltozatot? Abból is oltári kupleráj lenne.
Zsélyi Aladár esete teljesen más, ott valószínűleg szándékos történelemhamisítás volt.
De a szándékos történelemhamisítás más országok esetében is előfordult, sokkal súlyosabb eseteket produkálva.
(Kb. 35 éve történt a román magyar határon kiakadt a szőröstalpú határőr azon, hogy a nagyapán húga - aki 1918-ban Krizbán született, de ekkor már venéz állampolgár volt - útlevelébe bele volt írva, hogy születési hely: Krizba - Magyarország. A következmény mindenféle vegzálás lett, amibe édesanyám is beleesett, mivel együtt jöttek.)
De ez akkor is a háború utáni történelemhamisítások legalizálása, főleg azok felé, akik tájékozatlanok ebben az utólagos kelet-európai múltátalakítások tárgykörében (lásd: a szlovák repülés atyja Zsélyi Aladar, csak azért, mert az elcsatolt területen született. Igaz, még Trianon előtt meghalt. Így lett szlovák...)