Anyukám rájött, hogy nem tud mopedautó nélkül élni, így vett újra - segedelmemmel- egy Microcar MGO 440 DCI-t.
A variátor primer tárcsák fel lettek szabályozva, új szíjat, csapágyat, perselyeket kapott. Szépen és jól megy. Jelentkezett egy kis probléma, mégpedig a motor leállításakor olyan hangot ad, mint amikor járó motorra önindítóznak
és felnyitva a motorteret látszik, valami megfogja , vagy visszalöki a motort.
Még a mopedautó rendszámozás kezdetén rákerestem a SAAB-01 rendszámra, a nyilvántartás szerint az akkor még egy Saab-hoz tartozott. Kíváncsi lennék, kapott-e a tulaj kártérítést a rendszám elvétele miatt, vagy bebukta a drága egyedi rendszámot...
Annyit fűznék még hozzá , hogy van a cikkben egy elírás :
Ennél sokkal mélyebben kell a zsebébe nyúlnia annak, aki az öt betű és két szám vagy az öt betű és egy szám kombinációt kérne (hat betű nulla számos verzió nem kérhető).
Ismereteim szerint mindig 6 karakternek kell kijönnie . Úgyhogy helyesen aki a négy betű és két szám vagy az öt betű és egy szám lesz .
Az sem világos szerintem , hogy miért kell tulajdonosváltáskor is horror összeget fizetni . Pontosabban leírhatta volna a szerző : ha valaki megvesz egy járművet amin ilyen tábla van , és meg akarja venni a rendszámot is ( vagy a rendszámot jármű nélkül !) annak kell ismét kifizetnie a horror összeget , mert az ilyen tábla személyre szól .
Az érdekes lenne , hogy mi van öröklés-haláleset , vagy cégmegszűnés esetében . Bár gondolom Szeretett Állam Bácsink ilyenkor lenyeli a rendszámot és aki mégis -- újra -- meg akarja kaparintani az köhögje ki ismét az árát .
Az se világos , hogy kérhető-e a már kiadott , normál sorozatú rendszám ? Ha én úgy döntök akkor megkaphatom-e az APA-001-est vagy a KEK-999-et ? Külön érdekesség , hogy egyáltalán élő rendszám-e ? Mert az APA nagyon régen kerülhetett kiadásra , valószínű a járgányt már azóta elbontották . És mi van ha még valakié ? Ha valaki kitalálja , hogy kell neki pont az amelyik az én egyik járgányomon van ?
És s segédmotorrendszámot is előre lehet kérni ? Ha kitalálom, hogy nekem kell a ROBI-99 vagy a SSSS-01 akkor megkapom ezért havi átlagfizetésért ?
Meg ugye azt is írja :
Az is előfordulhatott, hogy valaki nem helyezte forgalomba a rendszámot, csak felszerelte otthon a falára, bár ez kissé drága mulatság.
Ha csak a falra kell a tábla akkor jobb egy dekorossal beszélni és századrészéért legyártja -- a többi 99,5 % a tudat lesz , hogy ilyen rendszámmal magyar jármű nem gurulhat .
Gondoltam arra is , hogy valaki esetleg felvásárolta az ismertebb nevek alacsony sorszámait , de utánaszámolva az jött : aligha éri meg az ilyesmi .
Légy nyugodt , nem vagy egyedül ezzel . A két hozzászólása között nekem úgy tűnik az a lényeges különbség , hogy az elsőt maga írhatta , míg a másodikat másolta valahonnan . Abból gondolom , hogy az elsőben nincs egyetlen köztipontozás* sem , míg a másodikban van .
A második hozzászólás gyanúm szerint a soron kívüli rendszámokra utalhat . Ismereteim szerint lényegében kétféle egyedi rendszám van . Az egyik a hobbirendszám , ami lehet 4 betű+ 2 szám vagy 5 betű+1 szám . Tehát megvehető a JANI-12 ; a LOVE-33 ; a ANYU-01 vagy a JANOS-1 ; a POSTA-9 stb. egyedi rendszám . Utolsó emlékeim szerint olyan félmillió forint körül van az illetéke , jelezni kell az igényt az okmányirodában, és ha nem közízlést sértő a szöveg akkor ki kell csengetni a lóvét . legyártják a rendszámot , pár hét múlva átvehető és kiadják hozzá a forgalmit is .
A másik a soron kívüli rendszám , vagyis a még ki nem adott rendszám kérhető előre , pl. PAP-001 , TOT-333 stb. Ez olcsóbb játék , még a 100 ezret se éri el az illetéke . Asszem ilyen rendszámai vannak a televízónak (MTV-xxx ) is . Mindkét rendszámra jellemző , hogy az illető ( illetékmentesen ) átviheti a következő járművére . Tehát Gőz Gézának van egy Ford Mustangja , amit megvesz , kér rá hobbirendszámot félmillióért , és vígan pirít a GEZA-01-es kocsival . Egy év múlva eladja a Mustangot és vesz egy Opel Tigra-t . Aki megveszi a Mustangot az rendszám nélkül kapja meg , vagyis vennie kell rá egy párat -- a forgalmit így is , úgy is újat kapna átíráskor , vagyis csak a rendszámmal kerül számára többe a dolog a normál kocsi vételéhez képest . Egyébként ha taxistól (sárga rendszám ) vagy rendőrségtől veszünk veszünk kocsit ugyanez a helyzet . És persze a fent említett Gőz Géza nevére íratja a Tigra-t , ráteszi a GEZA-01-es táblát és a forgalmit ( ami az ő esetében is új lenne mindenképpen ) arra állítják ki potom hatezerért .
Ha valakinek soron kívüli rendszáma van ( PAP-001) azzal ugyanez a helyzet . Ha valaki a jelenlegi kocsiján rajtalevő rendszámot szeretné megtartani arra is van lehetősége , csak ki kell fizetni a soronkivüliség illetékékét -- azt potom 100 ezret . És attól kezdve soronkívüli lesz a rendszáma és viheti magával akár a sírig .
Minket érintő érdekessége a dolognak , hogy mopedautó rendszámok miatt nem lehet már S-sel vagy R-rel kezdődő 4 betű+ 2 számos hobbirendszámot kérni . Vagyis aki a ROBI-11-re vagy a SACI-01-re vágyott az befürdött , dobhatja a Dunába félmillióját . Ha valakinek már ilyen van és azzal mi lesz azt nem tudom .
Én ennyit tudok erről , de lehet egy s más már ebben is változott -- nem igazán érint ez engemet jelenleg .
* bár nem témája a fórumnak , de köztipontozással tesszük tagolttá , és ezáltal érthetőbbé a leírt szövegünket . Vagyis ilyet használunk :
-- mondat végén pontot teszünk : .
-- tagmondat végén vesszőt teszünk : ,
-- használhatunk egyéb elemeket is , pl. gondolatjel : -- , vagy kettőspont : : -- netán pontosvessző : ; -- esetleg zárójel : () ; []
Fel nem tudom fogni mért spórolna vele egyesek . Talán az okosnak mondott telefonok klaviatúrájáról hiányzik ( vagy körülményes ott az alkalmazásuk ) , nem tudom , de a hirdetések ilyen szempontból siralmasak . Tényleg találgatni kell , hogy mit akar egyáltalán az illető . Nem olvassák ezek vissza ? Vagy ha vissza olvassa , nem gondol arra : ami számára világos ( mert ott van előtte a termék , ismeri minden apró részletét ) az a hirdetést olvasó , onnan 100 km-re élő ember számára rejtély ?
Rejtély ...
Ismereteim szerint Brohumil Hrabalnak egyik novellája ( Táncórák idősebbeknek és haladóknak ) egyetlen mondat , de tagolás abban is van .
Az egyedi rendszámok átvitele másik autóra már nem igényel extra költségeket azon túl, amelyet egy "hagyományos" rendszámcseréért fizetni kell. A különbség annyi, hogy egyrészt át kell "rendszámoztatni" a régi autót és az újat is, ami kétszer 6 ezer forint. Ha pedig az előző autót kivonatná valaki a forgalomból, akkor további 2300 forintot kell fizetnie.
Nem segédmotor kerékpár ként szeretném használni a mopedautót azt rendszámot ki lehet vonni ideglenesen forgalomból és újra nagy rendszámot kapni rá az okmányirodában a két pár rendszám 6 ezer forint rá és a forgalmi ingyen lehet kérni hozzá a mopedautóhoz N-rendszámosan is lehetne használni rendesen és nem kis motor rendszámosan a mopedautót is.
A személygépkocsik feszültségszabályzója nem jó neked, mert azok a generátor gerjesztő áramát szabályozzák, az Ambrában viszont lendkerékmágneses generátor van, annál a szabályzó elfűti a felesleges áramot.
Esetleg kompletten be lehet építeni egy autó generátort, ha van elég hely. De az elég nagy meló, viszont hosszú távon lehet jobb megoldás.
A lendkerékmágneses generátorral szerelt Lombardini motorokhoz lehet kapni utángyártott szabályzót, érdemesebb olyat venni, mert az javítható, és olcsóbb is mint egy új gyári fesszabályzó.
Az egyenirányító önmagában nem elég, mert a fordulatszámmal arányos a generátor feszültsége, és túltölti az akkut.
Ligier Ambra mopeadautómban úgy tűnik meghalt a fesszabályozó... A fórum korábbi bejegyzéseit már átböngésztem. Olvastam, hogy például a Maruti, a Polski 126p fesszabályozójával is pótolható a gyári. Az lenne a kérdésem, hogy ezeknél milyen átalakításokra van szükség, hogy az Ambrához is jók legyenek?
Bakancs írta, hogy az egyik Ligierjében ezt a problémát egyenirányítóval oldotta meg. Ezt mivel és hogyan lenne érdemes kialakítani?
A tapasztalataim szerint, ha egyszer rendesen megcsinálunk valamit egy mopedautón, akkor sokáig nem lesz vele gond.
Nálunk az 500.4-es Aixam már több mint 120e km-t futott az elmúlt 9 évben, nem nagyon van olyan része, amit ne kellett volna javítani, de mivel saját magam szereltem, nem költöttem rá vagyonokat. Szerintem max. 4 Ft/km körül lehet a szervizköltsége.
Van egy Stilonk, ami hasonló értékű, mint az 500.4-es Aixam, és kb. azonos az éves futásteljesítményük is, de a Stilo szervizköltsége kb. 8-10 Ft/km-re jött ki az elmúlt 5 évben. Pedig ezt a típust az egyik legjobban sikerült Fiatnak tartják. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Aixamot saját magam szerelem, a Stilot viszont egy autószerelő ismerősöm tartja karban.
Az Aixammal az üzemanyag költségen spórolok kb. 10 Ft-ot km-enként, havonta 1000 km-el számolva ez 120e Ft megtakarítás évente. Az adókon, biztosításon, vizsgadíjon megspórolok további kb. 45e Ft-ot évente. Tehát mindent egybevetve, nekem évente kb. 200e Ft-al kerül kevesebbe az Aixam üzemeltetése, mint a Stiloé. Cserébe csak évente néhány alkalommal bütykölni kell valamit a járgányon, de az annyira nem vészes...
Szerintem a sebességhatár túllépésnél csak az aktuális szakaszon betartandó sebességet illetve annak túllépését mérik függetlenül attól hogy az adott gépjárműre mi érvényes, no persze ha pl. 40-s szakaszon 45 helyett 55 felett mérnek akkor fenn áll az esély hogy az ezért járó birság mellé még a forgalmiban engedélyezett seb. túllépésért is elszámoltathatnak. De ezt még senki sem tudja (vagy csak még én nem) :) de már kiváncsi vagyok én is. Vagy 60 ill. 70 táblánál nem is mehetnék 60-l? Pedig mentem már igy még rendőr mögött is.
.Ettől tartottam,hogy amit a fenntartási költségen megspórolhatok,rámehet az alkatrészekre..
Bár a járműfenntartást csak az üzemanyag-fogyasztásra redukálni súlyos hiba , de mindenestre maghatározó eleme az autókázásnak . Nemrégiben összesítettem a tavalyi évet . A fogyasztást meg a járművel kapcsolatos dolgokat füzetbe írom , de az nincs ott a kocsiban .
A módszer a következő : amikor tankolok -- állandóan teljesen teletöltöm -- mindig elkérem a nyugtát , amikor visszaülök a járgányba akkor gyorsan ráírom a km óra állást és berakom a forgalmiba . Amikor van időm akkor összesítem .
A tavalyi gyorsmérleg az Aixam EVO 400-zal : 9600 km , 106.000 Ft üzemanyagra és 3,8 liter/100km-es éves átlagfogyasztás . Kicsit füstöl a járgány , hamarost porlasztócsúcsokat cserélek , remélem az leveszi a túlfogyasztást . A mért legalacsonyabb fogyasztásom 2,6 volt , Szekszárd-Szeged-Szekszárd útvonalon , eszményi körülmények között -- kifejezetten az alacsony fogyasztásra mentem .
Szóval kérdés:egy öregecske autót rakassak rendbe /amit egyébként ismerek,napi szinten használatban van,de néha ez-az elkopik ,elromlik, szélvédőcsere,gumi csere,fékdobok,nyáron műszaki biztosan kell,aztán a további járulékos költségek/vagy bele merjek vágni egy mopedautóba?
Én mopedautóval járok ( van belőle több is ) ;
pár éve az egyik barátom is azzal jár ( most neki is van több) ;
a másik barátom is vett ilyesféle pótautót , bár most éppen eladta mert szerinte jó árat kapott érte , de másikra vadászik helyette ;
aztán egy ideje a bátyám is beugrott a dologba : megkértem hozzon el egy kocsit üzleti célból - elhozta , de megtartotta , azóta ő is vett még egyet ...
Időközben megtudtam , hogy mindkét öcsémben felmerült , hogy esetleg , valami ilyesmit kellene ...
Szóval én erősen elfogult vagyok mopedautó ügyben . De olyan háztartásba amelyik női jellegeket visel -- vagyis nincs benne egy erősen barkácsoló hajlamú ( és lehetőségű) férfi* , abba nem javaslom a mopedautót . Pláne olyat , amit egy öregecske gépkocsi áráért meg lehet venni .
A mopedautózás rákfenéje a szervizelés . Ha azt valaki nem tudja megoldani ( vagy a családban vagy a szűkebb ismerősi körben ) akkor nagyon rá lehet fázni az ilyen járgányokkal .
Tolnán egy nyugdíjas házaspárnak van egy kislámpás Aixamja -- lényegében probléma nélkül és minimális szervizeléssel használják 8 éve -- igaz viszonylag alacsony futásteljesítménnyel . De sajnos ez a ritka .
Ugyanakkor bizonyos használati feltételek mellett a mopedautó verhetetlen . Ha ritkán kell a kocsi rövidebb távokra , vagy ritkán egyszerre több járgány akkor nagyon jó választás . Garázst bérelek , a garázsszomszédom 82 éves , egy FIAT Punto áll a fal túlsó oldalán . A 14 éves autóban harmincegynéhányezer km van , a bácsi az első tulajdonos . Idén már legalább 5-ször idebiciklizett , hogy beindítsa a motort ( az előző akksija beledöglött az unalomba ) , és már vagy 3-szor ki is állt a kocsival , jobbára borért megy fel a felsővárosba . Tavaly több mint 500 km belerakott az autóba , vagyis 2x el kellett mennie tankolni . Az ötajtós kocsinban a hátsó ülésen elvétve utazott ember . Ilyen használat mellett egy mopedautó is megtenné neki .
Abban a zöld Bellierben csak a Yanmar motor vonzó számomra . Nem tudom egyébként milyen állapotban van , de ha a megvásárlás+hazahozatal+rendberakás+rendszámozás költségét nézem akkor annyiból kijöhet egy ismertebb típus , amivel hosszabb távon kevesebb gond lehet . Én azt a kocsit -- annyiért -- semmiképp nem venném meg .
Nekem több darabom volt ,van a 1.5 évestől a 19 évesig bezárólag. Jó áron csak felújításra szorulót lehet venni, vagy szemetet alkatrésznek. Én nem spórolok az új alkatrészen mert hosszú távon sokkal előnyösebb főleg ha naponta használja az ember és nem akarja állandóan szerelgetni!
Többször volt már ez a téma itt a fórumon és a vélemények megoszlanak. Nekem ha lenne személykocsira jogosítványom, akkor inkább azzal járnák. Itt a meggyőződéses mopedautósok egyértelműen az üzemeletetési alacsony költségek miatt a mopedautó mellett voksolnak. De az akinek sokat kell javítgatni és ezért a költségek is jelentősek, azok ellene vannak. Az alkatrészeket arany árban mérik és ha valaki nem tudja saját kezűleg javítani, akkor szerelőt se egyszerű hozzá találni. Nekem egy 3 kerekű van. Gondoltam, hogy lecserélem 4 kerekűre, de mikor elmentem és megnéztem egyet, mindjárt el is ment tőle a kedvem. Majdnem félmilliót kért az eladó, egy olyanért ami az ócskavastelepről szökött meg. Akkor végleg le is mondtam a négykerekűekről. Persze vannak itt olyanok is akiknek sikerült kifogni, elfogadható áron jobb állapotban lévőt is. Azok dicsérik.
A véleményem az ,hogy ezeknél a mopedautóknál nagyon jellemző tud lenni hogy olcsó húsnak híg a leve. Ebben is elkopik ez az amit közben cserélni kell és nem is olcsó! Nagyon meg kell nézni hol és kitől veszed a mopedautót! Nagyon sok az olyan ember aki sajnálja az eredeti alkatrészre a pénzt és bele barkácsol minden féle szart. Egy folyamatosan karbantartott kiskocsi sokáig jó! Olyan járgány nincs amire nem kell költeni ha használják. Én az Aixamra esküszöm.
Tanácsot kérnék.Gyereket suliba vinni,bevásárolni,ide-oda rohangálni városon belül kellene fedett szállító eszköz.Már annyiszor sz...á áztam,hogy elegem lett a belőle. Szóval kérdés:egy öregecske autót rakassak rendbe /amit egyébként ismerek,napi szinten használatban van,de néha ez-az elkopik ,elromlik, szélvédőcsere,gumi csere,fékdobok,nyáron műszaki biztosan kell,aztán a további járulékos költségek/vagy bele merjek vágni egy mopedautóba?Lehet e annyit spórolni a műszakin,üzemanyagköltségen,súlyadón,egyebeken éves szinten,hogy megérje a mopedautót választani?
Valamelyik rádió műsorban a megkérdezett rendőr azt mondta, hogy a kapuk a pótkocsis tehergépkocsikat tudják megkülönböztetni a személygépkocsiktól. Egyébként ilyesmi tengelyszám számoló van a mobil kitelepülő autópálya matrica ellenőrző autóknál is.
Szóval szerintem a mopedautók egyszerűen kívül esnek az ellenőrzött járművek körén...
Előjöttünk a "barlangból" ,csak tavasz lesz kis szerencsével...."Hót nyugiba" járunk kelünk,nem hiszem hogy ez a trafipax ügy a mopedautósoknak okozna komoly fejfájást,jó relatív gyorshajtás lehetséges....Igaz, itt helyben ill a közelben
azt a 4-5 járművet és gazdáját ismerem,de egyik sem az a kimondott "száguldozós" fajta.
Kellemes Húsvéti Ünnepeket minden kedves fórumtársnak!
Ha esetleg okos telefonod van, okkor töltsd le a traffi hunter nevű alkalmazást és az jelezni fogja időben a trafipaxot. Ha pedig ismerős környéken jársz akkor pedig tudod, hogy hol van a fix trafi.
Ezen már én is gondolkodtam . A fix kamerák kevésbé érintenek , a környékünkön csak egy van arra amerre járni szoktam -- és az se veszélyes , mert ettől körforgalomtól 150-200 m-re van északra , de lakott területen kívül .
Aki kifelé jön a városból ( tehát délre tart) az elvileg 70-nel jöhet , nagyjából a kapu alatt van az 50-re korlátozója , aztán már benne is van a körforgalomban . Aki a körforgalom felől jön és megy a város (észak) felé annak nincs ugyan semmilyen helyi sebességkorlátozása , de a körforgalomból olyan vadul nem szoktak kirobbanni , így itt nem tartom fel az amúgy sem túl erős forgalmat .
Viszont az jó kérdés , hogy meg tudja-e különböztetni a rendszer az L6e-t az M1-től -- mert körvonal-letapogatással aligha ; ott az Aixam 500.4 és a Smart vagy Tico egy méretbe esnek . A rendszám alapján valóban lehetséges a dolog , de itt kacifántnak bejön az elülső rendszámunk hiánya , és a rendszer ugyan végig követi a járművet amíg jön-átbújik-távolodik a kapunál , de hogy erre alkalmas programjuk legyen azt valószínűtlennek tartom . Bár a szóló motorkerékpárok miatt írhattak ilyet .
A gyorshajtási ügyekben a kapukkal csak közigazgatási bírságot tudnak kiszabni , az pedig lehetővé tesz valamennyi túllépést -- bár a 40-ről 60-ra ugrás már nem fér bele .
Vélelmezem hasonló sebesség-ellenőrző programjuk lehet , mint a mobil technikáknak . Beállíthatnák őket 40-re a kisméretű egynyomon haladó járművekre , mert kerékpár-segédmotoros kerékpár ott lényegében be kéne fejezze a gyorsulást -- de pont olyan járművekről van szó amiken nincs rendszám ...
Azért kellően tájékozott ismerősnél utána fogok kérdezni ennek , de szerintem ezeket a drága kapukat nem a mopedautók 40-es előírt sebességére hegyezik majd ki ...