Nem. Olvasd el, hogyan rendelkezik a KRESZ. A kapualj, az kapualj. Ha nem lenne fehér merőleges csík, akkor sem lehet ott megállni. Semmilyen esetben sem.
Ill. egy esetben igen, ha a kapualjnak nincs kiképezve felhajtó a járdaszigetből. Ezt figyelve meg tudod állapítani, melyik az a kapualj, ami előtt teljes nyugalommal megállhatsz.
Nem, nem minősül annak. Egyébként is a KRESZ értelmében csak a vele szemben közlekedőkre lenne érvényes. Inkább csak emlékeztető, hogy - mint Te is - akik elfeljtik a KRESZ-t, azok ne kapjanak jogos bírságot, mint ahogy Te is most.
A jogszabály nem határoz meg Trabant-szélességet, Hummer-szélességet vagy teherautó-szélességet.
Nem feladatod/jogod vizsgálni, milyen széles a kapualj.
Elképzelhető, hogy motoros triciklivel vagy mopedautóval akarnak kijönni onnan, bemenni oda.
Jogukban áll? Igen!
Ennyi.
A KRESZ így rendelkezik:
"41. §
.... (2) Tilos várakozni [a 40. § (5) bekezdésében említetteken túlmenően]: ... c) ahol a jármű az útmenti ingatlanra való behajtást akadályozhatja;"
egy (talán egyszerű, ám számomra nem egyértelmű) "parkolásos" kérdésben szeretném kérni a véleményeteket.
Adott a képen látható kapubejáró, ahol -- szerencsétlenségemre -- a most üres, két merőleges csíkkel jelzett részre parkoltam, a járdára merőlegesen; illetve ennek folyományaképp egy csinos kis büntetőcédulát találtam a szélvédőn.
A környék egyébként fizető-parkolós, és természetesen volt is érvényes jegyem a kérdéses időszakra.
A büntetőcédula tanúsága szerint a "kihajtás akadályozása miatt" kaptam a büntetést.
Kérdéseim:
A kérdéses kapualj előtt nincs várakozni tilos tábla -- a várakozási tilalmat nem kell fehér kereszttel az útburkolaton jelölni?
A kapun sokáig semmi nem volt, utóbb (ezt akkor nem vettem észre) egy kézzel felfestett megállni tilos tábla van -- szabályos/érvényes KRESZ táblának számít ez?
A kapun fizikailag sem fér ki/be egy autó (ezt a harmadik fotó próbálná jelezni), tehát értelmetlen a (szerintem) csak kézzel felpingált "tábla".
Azt nem tudom, hogy hülye-e valaki, de azt igen, hogy mit írtam és mire írtam.
1. Nem véletlen fogalmaztam úgy, hogy az esetek 99%-ban.
2. A téma a ráfutásos baleset volt és nem a frontális.
Egyszerüen arról van szó, hogy a kölönböző körülményekhez igazodva, élni kell a lehetőségekkel, amit az előtted haladó előtt lévő dolgokra utalnak. Nem szabad megelégedni az előtted haladó féklámpájából származó információval. A helyes követési távolság megvállasztásához rengeteg körülmény együttes mérlegelése szükséges. Sok függ az előtted haladó járműtől, attól a helytől, ahol mentek, az időjárástól, az út jellegétől, stb. Felsorolni is lehetetlen, hogy mennyi dolog kell eldöntse a helyes távolságot.
Mindez nem az jelenti, hogy ha az előtted haladó Smart-ba egy százzal robogó kamion frontálisan, fékezés nélkül belemegy, akkor az abból adódó az ütközésed is el kell tudnod kerülni helyes követési távolsággal.
De aki nem lát egy átlagos személyautóból, egy átlagos személy autó elé, az valamit nagyon rosszúl csinál. Ugyan csak hibázik az, aki csak is az előtte lévő féklámápájara hagyatkozva, úgy vállasztja meg a követési távolságot, hogy az előtte lévő részéről, csak is fékezésre számít.
Igen, lehetnek olyan körülmények, mikor a helyes követési távolság akár több száz méter, bár nem jellemző az ilyen helyzet. És igen, lehetnek olyan helyzetek, mikor a helyes követési távolság, kevesebb, mint 1-2méter, bár ez sem jellemző élethelyzet. Azt is fentartom, hogy az esetek túlnyomó részében (szerintem 99%-ban) aki az előtte lévőnek nekimegy, az hibázott a követési távolság megvállasztásakor. Abban persze igazat adok neked, hogy nem minden esetben! De iylet nem is állítottam.
A téma, amivel kapcsolatban felvetődött kérdés -és én erre reagáltam- A autó megáll, majd B meglöki hátulról. C pedig -mivel nem kalkulált a B ilyen jellegű megállásával- neki megy B-nek. Szerintem is C hibázott, de persze B is.
Az oké, de számol azzal, hogy a szembe jövő rettentően gyorsan hajt és visszatolja ütközéskor az előtte lévőt. Nehogy azon az 5-10 méteren bukjon el a dolog ! :))
Lehet én vagyok a hülye, de megnézném akkor, hogy mész mondjuk az Üllőin, ha arra számítasz, hogy az előtted lévővel frontálisan ütközik a szembe jövő... :)
Ja, pontosan, mindenki tudja, hol a helye. 1.6-es szivodizellel szépen battyogjon. 2.8-as turbo V6 benzinnel meg előzgessen, mert biztonságos, és befér oda, ahova előző nem.
Kinek mi van. (mondjuk 1000 km-en lehet a dizeles ér hamarabb, mert tutti kevesebbszer áll meg tankolni:)
Ha ennyiből te már tudod, hogy mekkora hoszt kell előznöd...
Az ilyen alapos mérlegelés után szokott jönni a meglepetés, hogy a kamion előtt még megy valami. Ilyenkor kell rosszabb esetben jönni helyszinelni, de szerencsésebb esetben a többiek leleményessége megoldja, hogy be tud fejezni a könnyelműen megkezdett előzést. Persze ők a mazsolák, hiszen lemaradtak... :-)
Ez bizony nagyon így van. Viszont aki nem így vezet, annak mágikus, minsztikus az egész. Rengeteg körülmény van egyidejüleg jelen. Ezen körülmények összességéből lehet levonni nagyon is jó következtetéseket, ha az ember eleget gyakorolja.
Ám vannak, akik ezt nem is akarják megtanulni. Sok oka lehet ennek is. Lehet, hogy számára túl összetett, vagy nem is érdekli, inkább amint lehet lehagy mindenkit és nem kell utána minden féle misztikus dolgokra figyelnie. Nincs is ezzel semmi baj, nem vagyunk egyformák.
De ez az oka annak, hogy nem lehet a követési távolságot egy exzakt értékben meghatározni. Sem méterben, sem időben egy-egy sebességtartományhoz viszonyítva. Túl sok a körülmény, ami nagyban befolyásolja a helyes számokat.
De úgy gondolom, hogy az az esetek 99%-ban igaz, hogy aki bele megy az előtte lévőbe, az nem a megfelelő követési távolságot használta. Akkor sem, ha az előtte lévő is ütközve állt meg.
Annak ellenére gondolom ezt, hogy a KRESZ megfogalmazása szerint, valóban nem megkövetelt az ilyen jellegű következetesség. De a józan ész és a túlélési ösztön úgy gondolom elvárja az ilyen alaposságot.
Többen leragadtak az átlát-nem lát át kérdésnél, de hát ez mellékes. Vannak más tájékozódási pontok. Ezek pillanatról pillanatra változnak, sokmindentől függ. Amikor még csak kezdtem vezetni, többször leragadtam lámpánál, amikor egy busz vagy teherató mögött álltam, s nem láttam magam elé. Ez már persze a múlt. Ha pl. oldalról süt a nap, észreveszem, ha megmozdul az árnyék, akár 3-4 járművel előtte. Többsávos városi úton mindig esélyes, hogy valaki lekanyarodik, s a gyalogosnak elsőbbséget kell adnia. Ebben a sávban ezért pulzál a sebesség. Ha figyel az ember, előbb „megérzi”, hogy az elől menő lassíítani, megállni fog. Nem valamiféle telepatikus tulajdonság ez, hanem az összes körülményből a tudatalatti összerendezi az információkat.
Persze adódhat olyan, amikor senki nem tehet semmiről, a mennykő mégis lecsap. Az oktató nekem anno azt mondta, adjak időt magamnak, ha valamiben bizonytalan vagyok. Meg azt is, hogy ha történik valami, akkor az lassan történjen.
Mert ami messzebb van, az kevesebbet takar ki a látómezőből. Ez ugyebár jogászoknak túlzottan tudományos, asszem, szóval inkább egy gondolatkísérlet, szélsőértékekkel. :
Megy előtted egy kamion, 5 méterre. Gyakorlatilag semmit nem látsz, csak a kamion seggét.
Ha meg 500 méterre megy előtted, akkor a kamion egy kis pont a tájban, gyakorlatilag semmit nem takar ki.
Te se próbáltad még sose, hogy kicsit lemaradsz, ha látni akarsz? :)
Tudom miről beszélsz, régen volt értelme, mert nem a lesötétített hátsó ablakok titokzatosságától vélték keményebbnek az erekciójukat a fiatalurak.
Manapság, amióta bejött ez az ostoba divat, tényleg nem láthatsz át az előtted haladó autón. Az ő előtte közlekedő lámpáit, mozgását, sebességmeválasztását csak akkor látnád, ha mindketten az elvárható követési távolság feletti helyet hagynátok egymás között. Akkor meg tulajdonképpen érdektelen is, mit csinál a kettővel előtted haladó.
De - mint írtam - ilyen amúgy is csak elméletben létezhet, hiszen ha 5autónyi helyet hagysz magad előtt, valaki úgyis bejön az 1 km/h-val gyorsabban haladó sávodba eléd, mert siet...
Nem látok bele a fejébe, hogy ő mit gondolt, de nem biztos, hogy az átlátásra. Nekem úgy tanították a vezetést, hogy már akkor legalább 2-3 előttem menő mozgását, szándékát is figyeljem, később majd 6-7 járműre is kiterjed ez a képesség. (Illetve ez lenne a kívánatos.) Persze egy busz vagy teherautó mögött nem látok semmit az előtte lévő dolgokból. És ugyanekkor a mögöttem jövőket is lehet s kell ugyanilyen mértékben figyelni.
'93-ban így szakértette meg a rendőrség a hasonló problémás esetünket. Hogy azóta hová fejlődött a tudomány nem is sejtem, de ebben lehet némi logika. :)
Aki legelöl volt, az őszinte lesz. Neki mindenképp perkál valaki. Egyszerűen megkérdezik tőle, hogy hány csattanást érzett. Ha egyet, akkor a mögötte lévőt beletolták, ha kettőt, akkor először nekimentek, majd abba is beleszálltak.
Betű szerint már nem emlékszem az elhangzott szavakra, de egyszer picit füllentettem egy gyorshajtónak.
Budapest egyik peremkerületi főútvonala. GPS szerinti sebességem 53-54 km. (Km-óra 60 környékén.) Egy autóstársam jó tempósan előzött, majd tök értelmetlenül bevágott elém. Mi ketten voltunk az úton, simán maradhatott volna a túloldalon még. Fékeznem kellett, hogy ne érjünk őssze. Egy leheletnyi duddával tudattam, hogy veszélyes volt. Megáll, kiszáll, oda ballag hozzám, hogy mi a gond? Nem néztem húszévesnek se. Mondom neki, hogy a gyorshajtás nem érdekel, de miért vágott be elém. A válasza: sok dolgom van, nem érek rá. Mellettem volt egy (nagyon profi) fényképezőgép (ez eléggé látszott is rajta). Mondom neki: most jövek egy helyszinelésről. Egy hasonló koru srácott háromba szakadva találtunk. Ő is sietett. Mutassak képeket? Valami szinváltozást láttam az arcán, s aztán már nem sietett annyira.