Keresés

Részletes keresés

sosiforda Creative Commons License 2014.01.18 0 0 59694

2014.  január 1-től megszűnt a Nagyvárad (Oradea) - Biharkeresztes,vá. nemzetközi (kishatárforgalmi) autóbuszvonal.

 

A megnyitása 2011. szeptember elején még - megérdemelten - nagy csinnadrattával történt:

 

http://www.vagy.hu/tartalom/cikk/533_buszjarat_nagyvaradrol_biharkeresztesre

 

http://www.haon.hu/lakohelyem/autobuszjarat-biharkeresztes-nagyvarad-kozott/1782886

 

http://erdely.ma/mozaik.php?id=99363&cim=beindult_a_buszjarat_varad_es_biharkeresztes_kozott_video

 

Aztán felröppent a hír, hogy a napi 3 járatpárt még sűrítik is:

 

http://www.erdely.tv/hirek/bovitik-az-orszagkozi-jaratot

 

Ebből azonban nem lett semmi, sőt 2013. június 1-től az esti járatpár megszűnt:

 

http://www.otlra.ro/hirek/304

 

És a biharkeresztesi önkormányzattal is tárgyaltak a járat jövőjéről:

 

http://www.reggeliujsag.ro/a-biharkeresztesi-onkormanyzat-nem-jarult-hozza-a-buszvonal-fenntartasahoz/

 

Én 2 alkalommal szombati napokon 7-15 közötti utasszámot tapasztaltam a járatokon, de úgy látszik, ez nem volt elég, a bérletpénztárak évvégi nyitvatartása közé elrejtve felkerült az OTL honlapjára a szűkszavú közlemény a viszonylat megszűnéséről:

 

http://www.otlra.ro/hirek/388

 

 

 

paca664 Creative Commons License 2014.01.17 0 0 59693

Márciusban üzembehelyezik a biztbert a 2-es vonalon, akkor talán lehet faragni néhány percet.

Előzmény: Snake-Mojzi (59689)
timetable Creative Commons License 2014.01.17 0 0 59692

Majd kíváncsi leszek, szokásjog alapon fog-e működni. Láttam én már Vértes felségterületen mínusz 10 perces csatlakozási idővel, működő átszállást. :)

Előzmény: Snake-Mojzi (59689)
siófoki35 Creative Commons License 2014.01.15 0 0 59691

igen, ezt nem kicsit elszúrták...

Előzmény: Snake-Mojzi (59689)
kbn Creative Commons License 2014.01.15 0 0 59690

Veszprémi helyijárati jegy a vasúti menetjegy mellé

 

http://www.elvira.hu/hirek/hir.php?mid=152d532690b3d8

Snake-Mojzi Creative Commons License 2014.01.15 0 0 59689

Az az egy perces vasúti csatlakozás (mindkét irányban) még mindig b*ssza a csőröm...

Előzmény: siófoki35 (59688)
siófoki35 Creative Commons License 2014.01.15 0 0 59688
RIKA424 Creative Commons License 2014.01.08 0 0 59687

üzemanyag beszerzés :

 

Egyetlen ajánlat érkezett a Volán tenderére - meg is nyerte

 

2014. január 08., szerda, 10:58


Szerző: MTI

 

 

Az üzemanyagtendert megnyerő Mol Kelet-Magyarországon a gázolajból és a 95-ös benzinből is 5,30 forint engedményt ad a nettó nagykereskedelmi árból. Nyugat-Magyarországon 5,90 forint az engedmény.

 

Egyetlen ajánlattevőként a Mol nyerte a Volánbusz Zrt. nettó 5,8 milliárd forintos nyílt üzemanyag közbeszerzését - az eredmény a szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.

 

 A tender négy részből áll: először két részre, Kelet- és Nyugat-Magyarországra oszlik, majd ezeken belül tartálykocsis, illetve közforgalmi üzemanyag kútnál történő kiszolgálás szerepel az ajánlatban.

 

Kelet-Magyarországon a gázolajból és a 95-ös benzinből is 5,30 forint engedményt ad a nettó nagykereskedelmi árból a Mol, a  tartálykocsis kiszolgálásnál. Nyugat-Magyarországon viszont 5,90 forint az engedmény.

 

Amikor benzinkútnál tankol a jármű, akkor a nettó nagykereskedelmi árhoz a normál gázolajnál 11,32 forintot, a téli gázolajnál 35,55, míg a benzinnél 11,13 forintot tesznek hozzá literenként.

Gyötör Creative Commons License 2014.01.02 0 0 59686

Érdekes cikk, a nagyközönséget szépen lehet vele vakítani.

 

Nagyjából semmit nem mond az, hogy tíz éven belül le kell cserélni a buszpark 90%-át. Átlag 8-12 évre tervezik egy autóbusz alap élettartalmát - manapság ennyi ideig használják - persze "Nyugat"-on.

 

Sosem volt a VOLÁN-oknak 9000 autóbusza, jelnleg vagy 6100 lehet.

És ez az összes: a helyi, heklyözi, különjárati együtt.

Előzmény: RIKA424 (59683)
Racilaci Creative Commons License 2014.01.01 0 0 59685

De ha az összeérés úgy történik, hogy évekig túlkapacitás van a vonalon, akkor nem botrányszagú a történet. És lássuk be, általában ez szokott lenni. Más kérdés, hogy a mindenáron vasútpárti kormányunk idején ez megváltozott, s most nagyobb esély mutatkozik arra verzióra, amit felvázoltál.

Előzmény: setra415HD (59682)
Racilaci Creative Commons License 2014.01.01 0 0 59684

Ha 5 éves lenne a buszpark átlag életkora, akkor is így lenne.

Előzmény: RIKA424 (59683)
RIKA424 Creative Commons License 2014.01.01 0 0 59683
setra415HD Creative Commons License 2014.01.01 0 0 59682

"Elfogadottságban viszont nyilván nagyon nem mindegy, hogy a hálózat felülről vezérelve egyetlen lépésben, vagy a spontán folyamatok által húzva jut el a jövőbeli egyensúlyba."

 

Nyilván nem. Ezért írtam, hogy az egyetlen lépésben történő módosítás - az utasforgalom alágazatok közötti természetes úton történő átrendeződését jócskán megelőzve - az ismert feltételek mellett, ebben az esetben nem is biztos, hogy kivitelezhető a gyakorlatban, csupán elméleti lehetőség. 

Vagyis meg lehet csinálni, de ha minden reggel pl. 100-200 utast hagynak a Volánok Székesfehérváron miközben másik 200-at elhoznak úgy, hogy egészen addig közelharcot kell folytatni reggelente a férőhelyekért amíg az alágazatok közötti átrendeződés egy mesterségesen erőltetett ütemben le nem zajlik, az erősen botrányszagú történet lehet.

Előzmény: kbn (59681)
kbn Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59681

"Az első verzió kivitelezhető egyáltalán a gyakorlatban? Erősen botrányszagúnak tűnik..."

 

Tegyük fel, hogy 2016-ban ugyanennyi ember fog tömegközlekedéssel utazni a Budapest-Székesfehérvár vonalon, és a vasúti menetrend is pontosan meg fog egyezni a jelenlegivel.

 

Ekkor szinte biztos, hogy felső ráhatás nélkül is kevesebb busz fog közlekedni a vonalon, mint jelenleg.

 

Ha pl. 2016. novemberében x-y db busz indítása lesz a természetes optimum, akkor ha 2014. januárjában x db busz indul pontosan ugyanannyi tömegközlekedési utas és ugyanolyan vasúti menetrend mellett, az mérnöki szemmel pazarlás...

 

Elfogadottságban viszont nyilván nagyon nem mindegy, hogy a hálózat felülről vezérelve egyetlen lépésben, vagy a spontán folyamatok által húzva jut el a jövőbeli egyensúlyba.

Előzmény: setra415HD (59680)
setra415HD Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59680

"A kettő együtt azt jelentené, hogy Budapet-Székesfehérvár között a vasút és a busz követési ideje egyaránt 30-30 perc lesz egész nap... ami már simán hozhat egy olyan leépülési spirált, mint ami pl. Győrnél 2006-2012 között zajlott."

 

A győri buszokkal nem említeném egy lapon Székesfehérvárt. Az egyik egy klasszikus távolsági viszonylat, míg a másik gyakorlatilag egy elővárosi, rengetek napi ingázóval.

Csúcsidőszakban a 30 perces gyorsvonati eljutás pedig már ma is biztosított, így a hivatásforgalmi utasoknak nem fog többet adni az, ha délelőtt 60 helyett 30 percenként lesz nonstop vonat Fehérvárig, a szintén 30 percenként közlekedő személyek mellett.

 

"Technikailag pedig pazarlás(nak tűnhet) nem előremenkülni egy olyan buszmenetrenddel, ami természetes úton 2-3 év múlva fog csak kialakulni, de menedzsment szempontból sokkal előnyösebb a spontán átmenet."

 

Az első verzió kivitelezhető egyáltalán a gyakorlatban? Erősen botrányszagúnak tűnik...

Előzmény: kbn (59679)
kbn Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59679

Nem tartok életszerűtlennek egy olyan forgatókönyvet, hogy a vasút besűrítése miatt eltűnik a buszokról annyi utas, hogy a délutáni csúcs egy (nagy) részében - akár a szolgáltatók kérésére - visszaáll a követés 30 percre.

 

Szintén nem kizárt, hogy 2015-ben bevezetik a kétórás deltás rendszert Zalaegerszegre.

 

A kettő együtt azt jelentené, hogy Budapet-Székesfehérvár között a vasút és a busz követési ideje egyaránt 30-30 perc lesz egész nap... ami már simán hozhat egy olyan leépülési spirált, mint ami pl. Győrnél 2006-2012 között zajlott.

 

Technikailag pedig pazarlás(nak tűnhet) nem előremenkülni egy olyan buszmenetrenddel, ami természetes úton 2-3 év múlva fog csak kialakulni, de menedzsment szempontból sokkal előnyösebb a spontán átmenet.

Előzmény: setra415HD (59678)
setra415HD Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59678

Milyen radikális beavatkozásra gondolsz?

Előzmény: kbn (59674)
htibor Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59677

Nyilván, már akinek át kell szálni. Már aki át tud szállni az úticéljának megfelelően. Aki nem... :-)

Előzmény: kbn (59676)
kbn Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59676

Meglátjuk.

 

Egy kétszeres csúcsidei járatsűrűség mellett lehet, hogy sokan fogják úgy gondolni, hogy jobb átszállni a vasútállomáson, mint a buszpályaudvaron.

Előzmény: htibor (59675)
htibor Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59675

Eldönti az utas, hogy vasútállomástól vasútállomásig akar-e utazni - amit eddig is bármikor megtehetett-, vagy induló és célállomás között a számára megfelelő módon, körülmények között és idő alatt.

Előzmény: kbn (59672)
kbn Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59674

Hozzátéve, hogy szerintem hiba lett volna bármilyen radikális beavatkozást bevezetni decemberben... így az utasok szabadon "felfedezhetik" maguknak a vonatot, amitől ettől kedvezőbb lesz a fogadtatása, mintha úgy érezték volna, hogy kényszerítve vannak a váltásra.

Előzmény: kbn (59672)
kbn Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59673

"A Sümeg--Veszprém nagyon nagy jóindulattal óránként járható változó átszállási időkkel. Sok járat távolsági. Én ezt nem nevezném egy túl erős forgalmú szakasznak."

 

Bár a helyismeretem csak felületes, az alábbi szakaszokon legalább csúcsban lenne helye a mainál jóval több olyan expresszjáratnak, amik a két város között nem állnak meg sehol (ezáltal menetidőben az egyéni közlekedéssel is versenyképesek lennének):

 

Ajka-Devecser

Veszprém-Ajka

Székesfehérvár-Veszprém

Budapest-Veszprém (ez a vasútfejlesztés miatt kérdéses)

 

Ezeket - egy egész tengelyt érintő ütemes rendszer részeként - nyilván célszerű lenne egymással is összekötni, ahol lehetséges.

 

A Devecser-Sümeg szakasz már problémásabb, egyrészt a kisebb forgalma miatt, másrészt mert a sok távolsági miatt nem nagyon ütemesíthető, de törekedni kellene rá, hogy ami lehet, menjen tovább idáig (vagy Zalaszentgrótig), immár minden településen megállva.

Előzmény: Törölt nick (59669)
kbn Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59672

"A jelenlegi buszos kínálatot érzed túlzónak a vasúti fejlesztés mellett függetlenül a buszos utasforgalomtól, vagy a jelenlegi buszos utasforgalomhoz viszonyítva a buszos kapacitást?"

 

A jelenlegi vasúti menetrend mellett 2014 elejétől várható buszos utasforgalomhoz képest.

Előzmény: setra415HD (59671)
setra415HD Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59671

"A buszok utasszáma "szemre" már december előtt is alacsonyabb volt a vasútfejlesztés előttihez képest, de itt még valóban inkább csak "hozzácsökkent" a 15-30 perces meghirdetett ütemhez, és eltűnt néhány rejtett másodrész."

 

Erre írtam, hogy én nem így tapasztaltam. Sőt, hivatásforgalmi időszakban éppen ellenkező hatás volt megfigyelhető.

 

"A jelenlegi, a december előttivel gyakorlatilag megegyező buszmenetrendet viszont már túzottnak érzem - de hogy valóban így van-e, az a következő hónapokban fog kiderülni."

 

Ezt most nem igazán értem.

A jelenlegi buszos kínálatot érzed túlzónak a vasúti fejlesztés mellett függetlenül a buszos utasforgalomtól, vagy a jelenlegi buszos utasforgalomhoz viszonyítva a buszos kapacitást?

Előzmény: kbn (59670)
kbn Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59670

A buszok utasszáma "szemre" már december előtt is alacsonyabb volt a vasútfejlesztés előttihez képest, de itt még valóban inkább csak "hozzácsökkent" a 15-30 perces meghirdetett ütemhez, és eltűnt néhány rejtett másodrész.

 

A jelenlegi, a december előttivel gyakorlatilag megegyező buszmenetrendet viszont már túzottnak érzem - de hogy valóban így van-e, az a következő hónapokban fog kiderülni.

Előzmény: setra415HD (59668)
Törölt nick Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59669

Az első két gondolatra reagálva:

 

 

Rendszerszinten:

 

Egyetértek, hogy a kevesebb megállás tüzelőanyagmegtakaritást eredményez. A kevesebbet utazó távolsági utasok (externális) időköltsége csökken.

 

Ha inditunk egy új helyközi járatot a falukból felszálló utasoknak (ami ésszerűen csatlakozna egy távolsági járathoz is a végállomáson) fedezi-e a fenti költségcsökkenés az új járat költségnövekedését?

 

(Feltételezzük, hogy a munkaerő és az eszköz a többletigényre előkerithető. Hogyan módosul a számitás, ha nem?)

 

 

 

Személyes vélemény:

 

Én a 3:30 vs. 3:40 menetidőben nem látok sok rációt azzal, hogy nem áll meg a busz n db faluban.

 

A Sümeg--Veszprém nagyon nagy jóindulattal óránként járható változó átszállási időkkel. Sok járat távolsági. Én ezt nem nevezném egy túl erős forgalmú szakasznak. Inkább közepes.

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: kbn (59664)
setra415HD Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59668

Amit ebben a hozzászólásodban feszegetsz, az egy másik kérdés. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen volumenű vasúti fejlesztésnek lesz kihatása az autóbuszok utasforgalmára is.

 

Én a jelenlegi, vagy ha úgy tetszik a 2013. december 15. előtti állapotról írtam, arra reagáltam.

Előzmény: kbn (59667)
kbn Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59667

"A jelenlegi buszos utasforglomhoz viszonyítva én nem így látom."

 

Szerintem várjunk ezzel egy-két hónapot.

 

A vasút az ünnepek előtt 1 héttel sűrűsödött (+ a folyamatos vágányzárak miatt korábban a menetidőcsökkenés sem volt teljes értékű), mikor valószínűleg sok volt az alkalmi utas... másrészt decemberre még azok a napi bejárók is buszra vették meg a bérletet, akik a következő hónapoktól majd vonatra váltanak.

 

Előzmény: setra415HD (59665)
juxx Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59666

Miután beindul az értelmes menetrend Bp-Szfvár között vasúton, szerintem idő kérdése és Bp-Győr-szintre juttatják a Volánt. Mondjuk ott egy apró furfang van a dologban, hogy a buszok nem a vasút mellől indulnak, azaz egy Szfváron átmenős BP-i buszról csak úgy lehetne vonatokra utast szülni Szfvártól, ha a buszokat Szfvár vasútállomástól vágják vissza, melyet a buszállomás után érint. Vagy megcsinálják amúgy, az utas meg oldja meg. Végülis nem lehetetlen.

Előzmény: setra415HD (59665)
setra415HD Creative Commons License 2013.12.31 0 0 59665

"Ez nem kevés, vasúton máshol egy 10 perces menetidőcsökkenésért tízmilliárdokat költenek el..."

 

Kicsit más szempontból, de erre jó példa a Budapest-Szeged viszonylat is.

Nulla infraberuházással, a jelenlegi vasúti menetidőnél kb. 25 perccel gyorsabb eljutást lehetne biztosítani expresszbuszokkal piaci alapon, piaci tarifával a jelenlegi teljesárú vasúti tarifa kb. 60%-áért.

 

"a Budapest-Székesfehérvár buszos kínálat egyértelműen túlkapacitásosnak tűnik"

 

A jelenlegi buszos utasforglomhoz viszonyítva én nem így látom.

Előzmény: kbn (59664)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!