Keresés

Részletes keresés

Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5064
Miért?
Pontosan annyi bizonyíték van a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny teremtette korona meséje, mint az avar-szabír korona meséje mellett, így ha előbbit kénytelen vagyok a nulla valószínűségi rubrikába beiktatni, sajnos mellé kell rendelnem utóbbit is. :)
Előzmény: hatodikk (5062)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5063

Csak emlékeztetőül:

"amig valami ismert tény nem cáfolja a mesét, vagy a felvetést, addig azt bizonyos valószinűséggel számon kell tartani. "

Előzmény: Zacskós Tej (5060)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5062
Hát akkor tartsd számon a nulla valószinűségű rublikában.
Előzmény: Zacskós Tej (5060)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5061

"A dél-itáliai mester, és a Dél-Itáliában készült az az adott korban valószínűleg nem jelentett gyökeresen mást, hiszen nyilván dél-itáliai mesterből nem sok volt Új-Mexikóban, vagy Kamcsatkában."

 

De a szentföldre talán egy, azaz egyetlen egy elvergődhetett. Nem?

 

"arról sincs tudomásunk, hogy II. András koronát hozott volna haza."

 

A mesémben II András nem koronát, hanem ereklyét hozott haza. Márpedig a szentföldről ereklye nélkül visszatérni inkább valószinütlen, mint ereklyével. Vagyis, ha hozott ereklyét, azt természetesnek lehetett tekinteni. És egy király természetesen nem szent Zaccheus hatodik ujjának a középső izületével állit haza. Igaz?

Előzmény: Zacskós Tej (5057)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5060
Én pedig erre írtam, hogy míg nem tudjuk cáfolni azt, hogy a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny teremtette a koronát, addig bizonyos valószínűséggel számon kell tartani. Mint lehetséges megoldást.
Előzmény: hatodikk (5059)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5059

"Ezzel a példával csak illusztrálni akartam azt, hogy attól, hogy valami nincs megcáfolva,..., az nem azt jelenti, hogy az adott állítás igazolva van."

 

Nos, én nem állítottam, hogy az én mesém igaz, vagy azt, hogy a szabirok csinálták a koronát. De azt mondom, hogy amig nem tudjuk az igazságot, vagy amig valami ismert tény nem cáfolja a mesét, vagy a felvetést, addig azt bizonyos valószinűséggel számon kell tartani. Mint lehetséges megoldást.

Előzmény: Zacskós Tej (5056)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5058

"Szentnek tekintik és nevezik már a XIII. század közepétõl (*IV. Béla többek között 1256-ban) a koronát, amely a király személyét is megszenteli."

 

Itt csak IV Bélától szent a korona. Pont mint a mesémben.....

 

" A Szent Korona - a magyar nemzet jelképe és õrzõje - 2. rész Írások - A Magyar Szent Korona Írta: Marosics Tamás   

 

Innen való az idézet.

Előzmény: hatodikk (5055)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5057

A dél-itáliai mester, és a Dél-Itáliában készült az az adott korban valószínűleg nem jelentett gyökeresen mást, hiszen nyilván dél-itáliai mesterből nem sok volt Új-Mexikóban, vagy Kamcsatkában.

Nincs tudomásunk arról,h goy magyar királyné zárt koronát hozott volna, de arról sincs tudomásunk, hogy II. András koronát hozott volna haza. (Sőt, róla inkább azt írták, hogy eladta őket). Szóval valaminek a hiánya nem igazolja a szentföldi eredetet.
Előzmény: hatodikk (5055)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5056

Miért kellenének ezek a peremfeltételek a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny létezésének bizonyításához? :)


Amúgy a viccet végre félretéve:
Ezzel a példával csak illusztrálni akartam azt, hogy attól, hogy valami nincs megcáfolva, (mint például az, hogy a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny teremtette a koronát), az nem azt jelenti, hogy az adott állítás igazolva van.
Egy állítást nem igazol az, hogy az adott pillanatban nem cáfolja semmi.
Előzmény: hatodikk (5054)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5055

"ha a feliratok alapján Dél-Itáliában készült a korona felső része,"

 

A feliratok betütipusa legfeljebb azt bizonyíthatja, hogy dél-itáliai mester készítette. Azt, hogy dél.Itáliában készült, semmiképp sem bizonyítja.

A szentföldi mesémben viszont éppen egy dél itáliai ötvös készítette a felső részt.

Hoppá!

 

"valószínűbb, hogy az a nem is ritka házassági kapcsolatok valamelyikével érkezett Magyarországra."

 

Van-e tudomásunk arról, hogy akármelyik királynénk bárhonnan zárt koronát hozott volna "hozományba"?

Ha csak ez az egy lenne, akkor meg ki kéne találni, hogy mi célból hozott egy nyilvánvalóan uralkodói jelképet?

Szóval a királyné hozta verzió valószinűsége erősen konvergál a nullához.

 

"A másik gondot itt már említették: a XIII. századra már kialakult a Szent Korona köré épült 'szentség' kultusza, "

 

Ez komolyabb érv volt, csak épp nem kellően alátámasztott. Majd mindjárt hozok idézetet is.

Előzmény: Zacskós Tej (5052)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5054
Hol van az NLS leírása ó- és újszövetségben, hol a négy evangélium a fia sorsának leírásával, és hol a létezését hirdető legalább 2000 éves szervezet? Ha nincs ilyen, akkor reménytelen eset vagy:-)
Előzmény: Zacskós Tej (5051)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5053

Nnnnna, nagy nehezen kinyomoztam:

 

"*Vajay Szabolcs, neves svájci magyar heraldikus és történész, Oberschall Magdához hasonlóan vitatja ezt a késõi eredetet, lehetségesnek tartja a *Szent István koriságot, valószínûnek tekinti a korona XII. század eleji keletkezését. Állítja és valószínûsíti a latin korona Aquitania-i vagy Szentföld-i eredetét."

 

Tessék. Nem én találtam ki.

Előzmény: hatodikk (5050)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5052

Azért, mert ha a feliratok alapján Dél-Itáliában készült a korona felső része, akkor az valószínűbb, hogy az a nem is ritka házassági kapcsolatok valamelyikével érkezett Magyarországra.
Ha igaz az, hogy a feliratok legkésőbb a XI. században készültek, akkor az azt jelenti, hogy Dél-Itáliából valamikor a XII. században (legkorábban az első kereszteshadjárattal) kerültek a latin zománcképek a Szentföldre, majd valamikor a XIII. században Magyarországra, (a példádban II. András vásárolja meg).

A másik gondot itt már említették: a XIII. századra már kialakult a Szent Korona köré épült 'szentség' kultusza, így valószínű, hogy nem helyettesítették azt egy szentföldi vásárlású másikkal.
Előzmény: hatodikk (5050)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5051

Bizonyítsd be, hogy nem létezik. :)
És a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny nem csak az én agyamban létezik, hanem mindenhol jelen van, és mindent betölt, és amíg ezt nem cáfoltad, addig ez így van. :)

És mivel létezik, tud létező koronát teremteni. :)
Előzmény: hatodikk (5049)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5050

"A szentföldi eredeztetés ennek alapján kizárható."

 

Miért is?

 

(Egyébként meg nem akarom elhinni, hogy ez a szentföldi eredeztetés eddig senkiben sem merült fel. Azt hittem, hogy ennek a kérdéskörnek már saját irodalma van.

Annyira azért nem ostobaság, hogy senki se foglalkozzon vele.)

Előzmény: Zacskós Tej (5047)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5049

"Szerintem tényleg semmi nem zárja ki, hogy a koronát a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny teremtette, "

 

Jó, akkor leírom neked, hogy a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny csak a te gyerekes agyadban létezik, egyéb bizonyíték meg nincs az objektív (tudatunktól független) létezése mellett. És mint nem létező, nem tud koronát sem teremteni.

Csak ennyi a hiba a mesédben:-)

Előzmény: Zacskós Tej (5046)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5048
Ez rendben is lenne, csakhogy ha teszem azt kizárjuk a dél-itáliai eredeztetést, az egyetlen lépéssel sem visz közelebb az avar-szabír eredethez. Tudniillik az avar ötvösművességet szerencsére ismerjük a hazai régészeti leletekből, és az nem köthető össze a Magyar Szent Korona motívumkincsével. (Gondolj pl. a nagyszentmiklósi kincsre, a korona, és a kincs között jószerével csak az a közös, hogy mindkettő aranyból készült, és mindkettőn vannak görög feliratok).

Az, hogy a szabíroktól tanulták volna a bizánciak az ötvösművészetüket, kizárható: a bizánci ötvöstermékek egyenes vonalban követik a hasonló későrómai készítményeket, azok motívumkincsét, és technológiáját. Nincs okunk feltételezni, hogy mindaz, ami meg volt a későcsászárkori művészetben, azt a bizánciak a szabíroktól kellett volna megtanulják.

A tézis megdőlése esetén is szükséges lenne az, hogy szabír nemesfémtárgyak tucatjait hozzuk föl párhuzamként a koronához. Csomor erre rájött, csakhogy ő is látta, hogy nincsenek ilyen szabír ötvöstárgyak, vagy legalábbis számuk édeskevés a bizonyításhoz, így gyakorlatilag minden kora középkori tárgyra rámondta, hogy szabír, vagy hun.
Az általa felhozott Khakuli Triptichon pl. valóban lehetne a koronának a párhuzama, csakhogy ő elhallgatta azt, hogy az egy olyan szárnyasoltár, amit tudtommal pont Dukász Mihály adott a grúzoknak. (Az ő, és a felesége képe megtalálható rajta).
Előzmény: enkies (5045)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5047
Előadtál egy pár mesét itten, melyikre gondolsz? :)
A szentföldi eredeztetés ennek alapján kizárható.
Előzmény: hatodikk (5044)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5046
Szerintem tényleg semmi nem zárja ki, hogy a koronát a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny teremtette, így ezt a lehetőséget fenn kell tartanunk.
Előzmény: hatodikk (5043)
enkies Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5045
Keményen nyomozok azon régebbi könyvem / vagy uj példánya után, amiben ezt a Tóth Endre féle bizonyítást cáfolja a szerző. Egy barátom segítséget ígért, de most elutazott.
Remélem, a jövő héten meglesz.
Merthogy egy "bizonyíték" az apostolképek keletkezési idejére, helyére ez a paleográfiai következtetés.
...és mi van, ha mégsem áll a tétel??
A "stílus" kérdéséről ugyebár nemrég felvetettem egy kérdést.
Nos, eddig az "elfogadott" koronatézist e kettő támasztotta alá. ... pedig számos más momentum is létezik, amik meg ellene szóltak/szólnak. Tehát, ha e kettő megdől/meggyengűl, akkor mi is van?
...úgyhogy türelmet kérek!
Előzmény: Zacskós Tej (5042)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5044

Olvastad a vonatkozó mesémet?

Most akkor Tóth Emdre munkássága annak nem mond ellent ugye?

Ha tucc olyat, ami azt lövi ki, elő vele.

Előzmény: Zacskós Tej (5042)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5043
Szted tényleg semmi sem zárja ki?
Előzmény: Zacskós Tej (5041)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5042
Tóth Endre pl. a latin nyelvű feliratokat vizsgálta a koronán, és arra jutott, hogy bizonyos betűformáinak a használata a X-XI. századi Dél-Itáliára jellemző. A vizsgálatának a tárgyát amúgy a különböző éremfeliratok képezték.

Hasonló latin nyelvű feliratok nem kerültek elő sem a Kaukázus térségéből, sem más szabírokhoz, vagy avarokhoz kötődő térségből, így ezen logika mentén elindulva biztosan kijelenthetjük, hogy a korona latin zománcképeit nem készíthette sem avar, sem szabír, sem más kaukázusi mester.
Előzmény: hatodikk (5040)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5041
Szerintem semmi nem zárja ki, hogy a koronát a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny teremtette, így ezt a lehetőséget fenn kell tartanunk.
Előzmény: hatodikk (5038)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5040

"tehát attól, hogy a koronán "bizánci " stílusjeleket látunk, e mellet viszont stabilan semmi más nem szól bizánci készítés mellet, akkor bizony szépen lehet, hogy nem is konstantinápolyban készítették."

 

Ebben teljes mértékben egyetértünk. Sőt, sztem nem is készült (készülhetett Konstantinápolyban. Csakis valamilyen alközpontban. Ezért is írtam a mesémben a szentföldi eredetről.

Előzmény: enkies (5039)
enkies Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5039
Ezen én is elgondolkodtam. Igen, "bizánci" jegyeket hordoz....
Ám! Vizsgálta-e valaki, hogy honnan, miből táplálkozott a bizánci ötvösművesség, zománckészítés?? ... merthogy messze nem ők készítettek először ilyen munkákat. Azaza átvettek, tanúltak valakitől/valakiktől.
Tehát, lehet egy közös tő, de akár lehet az is, hogy ez a szabírok stílusa eredetileg, Bizánc csak átvette és/vagy továbbfejlesztette, formálta a maga izlése szerint.
tehát attól, hogy a koronán "bizánci " stílusjeleket látunk, e mellet viszont stabilan semmi más nem szól bizánci készítés mellet, akkor bizony szépen lehet, hogy nem is konstantinápolyban készítették.
(Persze, tudom, a szaktörténészeknek ez nem "szakszerű", nem módszeres... csak éppen lehető, logikus!)
Előzmény: hatodikk (5036)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5038
Szerinted semmi sem zárja ki?
Előzmény: Zacskós Tej (5037)
Zacskós Tej Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5037
Mi zárja ki, hogy a koronát a Nagy Láthatatlan Spagettiszörny teremtette?
Ha semmi, akkor ezt a lehetőséget is fenn kell tartani.
Előzmény: hatodikk (5036)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5036

"nem ártana bizonyítani azt a fejlett szabir és avar ötvösséget, "

 

A korona bizánci stilusú. Valahol abban a kulturkörben kellene keresni az eredetét. Az viszont lehet, hogy a szabirok és/vagy avarok is birtokolták.

Vagy mi zárja ezt ki?

Ha semmi, akkor ezt a lehetőséget is fenn kell tartani.

Előzmény: Törölt nick (5032)
hatodikk Creative Commons License 2009.07.12 0 0 5035

" A finnugorizmus területén már eldőlt. Tudod. Már a finnek is "röhögnek rajta". "

 

Most akkor, ha nem vagyunk a finneknek rokonai, akkor ki a csudának vagyunk rokonai?

Bár ez itt off, ezért tekintsétek költőinek a kérdést.

Előzmény: enkies (5031)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!