A kendo katak hozzajarulnak a szabad vivas fejelsztesehez. Ezek paros formak, tehat alkalmazkodni kell a parhoz ritmusban, idozitesben, tavolsagban, sebessegben. Lehet nyomast is gyakorolni.
Elnezest felreertheto voltam: tehat a kendo edzesen a katahoz kepest a szabadabb parosgyakorlatok nagyobb hangsulyt kapnak; olyan gyakorlatok, mint amiket te europai vivassal kapcsolatban emlegetsz (legalabbis, ahogy en ertem, mert vivoedzesen en meg nem voltam).
Majd a kendosok lehet, hogy kijavitanak, de szerintem te tulbecsulod a kendon belul a katak jelentoseget az edzesen: nem valami olyan dologrol van szo, ami jelentos reszet tenne ki az edzesidonek. A kendo edzeseken sokkal nagyobb hansulyt kapnak olyan parosgyakorlatok, mint amiket te itt europai vivassal kapcsolatban emlegetsz.
Egy apro felreertest kijavitanek: iaidoban nincs ill alig van vivas. Nem csak szabadvivas, hanem gyakorlatilag semilyen.
A iaido nem vivasrol szol. A iaido arrol szol, hogy kihuzod a kardod es gyorsabban levagod az ellenfeled, mint mielott az reagalni tudna = megelozes. Most igy kapasbol nem is tudnek egy olyan mozdulatot sem mondani, ami egy ellenfel altal meginditott vagas kivedeset celozna, bar igaz, hogy mar erosen rozsdasak az emlekeim az alapkatakrol.
Volt-e már olyan szabadvívás-szerű mozgásod olyan iaidóssal, aki csak iaidózik és ezen kívül nem gyakorol valami mást (kendó, kenjitsu vagy bármi egyéb)? Mit tapasztaltál?
Lehet, hogy a formagyakorlatok során beidegzett dolgok egy jelentős részét egyszerűen nem lehet megcsinálni rendes szabadküzdelem során. Hatékonyság szempontjából azokat támadásokat, védéseket, cseleket stb. érdemes gyakorolni, amiket nagy valószínűséggel alkalmazhatsz szabadvívás során. Nem tudom, hogy kendós katák mennyire járulnak hozzá a szabadvívás hatékonyságának csiszolásához, de az európai vívásban - a legjobb tudomásom szerint - ezek teljesen ismeretlenek, persze régen itt is nagyon nagy hangsúlyt kapott a technikai kivitelezés pontossága, de nem voltak kötött formák, csak folyamatosan változó konvenciónális gyakorlatok, amiben modellezték a szabadvívás egyes technikai és taktikai részeit.
Lehet, hogy Sch.... majd pontosít, mert engem inkább XIX. század elejétől kezdődő időszak érdekel, és ezen belül is a szablya.
Na jo, iaido-kendo kicsit mas. Az iaido olyasmi, mint a karate bunkai. Nyugalmi helyzetben tamadnak valamerrol valakik valahogy. Ezt kell "lereagalni". A kendo viszont parbaj. Nem varatlan, nem akarhonnan, nem akarhanyan. Viszont akarhogyan, a korlatozott talalati feluleteket figyelembe veve. :-) Kendoban a magas szintu mesterek (7-8. dan) kozul tudnak paran ugy vivni, hogy siman elhiszed, a shinai helyett karddal is ezt tenne. Persze a nagy tudaskulonbseges elmeletem itt is all. Egymas ellen altalaban mar nem annyira formaszeru a dolog.
Erdekes temat feszegetsz. Nezz meg egy karate katat es nezd meg a szabad kuzdelmet (ne azt, ami lett belole a versenyeken, hanem egy dojo kumitet). Nezz meg egy kungfu format es nezz meg egy szabad kuzdelmet (valami tradicionalist, mint hosszu okol, vagy akar valami deli stilust). Oriasi a kulonbseg. Persze ide vehetjuk az iaido-kendo parhuzamot is.
Ugy gondolom, csak nagyon-nagyon magas szinten lehet ugy szabad kuzdeni, hogy az hasonlitson a formara, illetve nagyon-nagy tudas/fizikai/meretbeli kulonbseg kell a ket fel kozott.
Már mindenki láthatta a videókat (BTW kemény ~350 megtekintés ~2 év alatt), véleményt lehetett alkotni az eddigi teljesítményről, a hozzászólások stílusáról, tartalmi mélységéről. Akkor mi értelme egy következő körnek, főleg úgy, hogy válaszok egy jelentős részeben lesz bőven személyeskedés, alpári szöveg etc. etc.
Please, DNFTT!
Inkább Sch....-el társalogjatok a kendóról, az legalább érdekes!
Hát igen, ezzel a tetszik-nem-tetszik dologgal nem sok mindent lehet kezdeni, de számomra az egészben nem az esztétikum a legfontosabb, inkább a szabadvívási hatékonyság, amit ideális esetben érdemes lenne elegánsan kivitelezni.
Azt, hogy az esztétikum nem mindig = a hatékonysággal már a régiek is jól tudták: nem véletlen, hogy a modern kori versenyzés megjelenése előtt - az 1860-90-es években - vívóakadémiákat rendeztek, itt a mozdulatok szépségén, eleganciáján volt a hangsúly, aztán az egészet lesöpörte a pályáról a sportvívás.
Mellesleg mi nem tetszik az ökölvívásban? Lehet, hogy túl sok Klicskó meccset néztél? ;-P
Ehhez csak annyit tudnék hozzátenni, hogy az ideális hárítási helyzetek begyakorlásának, az iskolázás során történő ismétlésének talán az az értelme, hogy szabadvívás során (stresszhelyzetben) nagyobb valószínűséggel fognak kipattanni a jól begyakorolt dolgok, pl. a helyes, megfelelő véghelyzetű, határolt hárítások.
Gondolom pont ezért hangsúlyozzák a kardvívóknak "Csak finoman, csak odatenni a vágást!", aztán stresszállapotban sokan bizony jól adavágnak, esetleg még ösztönösen vissza is emelnek a vágás előtt vagy hátra húzzák a kezüket és onnan szúrnak. Szóval oktatják a "finomkodást", mert tapasztalatból tudják, hogy ezzel érhető el a stresszhelyezeti, még elfogadható - nem túl erős - vágás.
Talán nem annyira keserves, mint inkább szép. És van benne egy nagyon izgalmas momentum: valami különlegessel foglalkozhat az ember, sokkal kreatívabb lehet, mint mondjuk egy 100-150 éve alaposan kodifikált rendszerben.
Hasonló dolgokat művelnek a vívómesterek is: pl. korrigálják a hárításaidat kardvívásban. Ez egy teljesen normális folyamat, de azért látni kellene, hogy ezek a véghelyzetek inkább X-től Y-ig tartományok, és nem milliméter pontossággal rögzíthető helyzetek (lásd Szabó László adatait a vívóállásról: lábak, vállak helyzete, stb.). Pl. teljesen jó, ha a vállaid (emlékezetből) 20-30 fokos szögben helyezkednek el a vívóvonalhoz képest.
Igen, vegulis kosarlabdaban is mindegy, csak bemenjen. Csakhogy amikor kikaptok 120:10-re, lehet csodalkozni, hogy 11-bol 10 bement.
A harcmuveszet arrol szol, hogy a leheto legjobban hasznald ki a helyzetet, az ellenfelet, a testi adottsagaidat es lehetosegeidet, es ezek fejlesztese. Ha ezen az igen alacsony kezdo szinten vagy, hogy "Teljesen mindegy, hogy ki hogyan rúg, a lényeg, hogy célba talál-e vagy serm", akkor mit keresel itt? Masreszt mire fel tanitasz?