Persze , jó lett volna , de nem is így kéne nekifogni . Többször ráugrottak már -- példaképp szoktam emlegetni , hogy én először az smkp rendszámról akkor hallottam , amikor úgy hetedik táján (1980) valami járási KRESz vetélkedőre edzettünk -- de mindig visszakoztak .
A lefújás oka mindig ugyanaz : drága . relatíve drága a járművek értékéhez képest .
Ha erről van szó akkor kissé rugalmasabban kell kezelni a kérdést , és keresni olcsóbb megoldást .
Ugyanis mi végre kell ugyanazzal az apparátussal , ugyanazzal az eljárásjoggal és ebből adódóan hasonló költségekkel kezelni a kimustrált Babettát mint a 100 millió forintos 30 tonnás luxusbuszt ?
Annál a kosznyadt kétkerekűnél miért nem elég , ha a tulaj előírt módon lefényképezi ( 4 oldalról + adattábla + alvázszám + motorszám ) és kitölt egy nyilatkozat formanyomtatványt , amit Ügyfélkapun keresztül beküld vagy személyesen bevisz az okmányirodába ? Erre kiadhatnák a rendszámot azzal a megjegyzéssel , hogy tulajdonosi nyilatkozat alapján tartalmaz adatokat . Aki nem tudja maga lefotózni és kitölteni az elmehet motorszerelőhöz , vagy éppen az NKH vizsgabázisra is . Aki tudja hogy sáros a masinája elvileg ideig-óráig ezzel talán tudja legalizálni , de a megtisztulási folyamat elkezdődne . Ha lopott a verda ( és tudja róla ) akkor aligha fogja a saját neve alatt beregisztrálni az eredeti számokkal . Ha idegen számokat ír akkor nem fog egyezni az okmány . Hasonló a helyzet a túlköbcentis masinákkal is . A modernebb motoroknál megvannak a hatóságnál a gyári adatbázisok amikből kiderülhet , hogy az adott alvázszám-kombináció nem 50-es smkp , hanem nagyobb . Ha mást ír gond van , ha az eredetit akkor számíthat arra : kidobja a gép az azonosítók alapján és berendelik felülvizsgálatra . Nyilván a szerelője sem fog párezer forintért hamis számokat leolvasni . A képek és az adatok alapján a gyanús járművek szűrését meg lehetne kezdeni , a Komar vagy Yamaha Mint ráér .
Ez persze csak egy kósza ötlet , arra hoztam példaképp : egyáltalán gondolkodni kéne , és keresni olcsóbb alternatívát . Csak sajnos nálunk ez a két dolog ( gondolkodás és olcsóbb lehetőség) nem szerepel a jogalkotó palettáján .
A cikk több eleme is sántít . Egyrészt a műszaki vizsga érdekes , mert jelenleg a rendszámos segédmotoroknál ( érts : négykerekűek , gyakorlatilag mopedautók ) sincs időszakos vizsgálat , a forgalomban részt vevő jármű műszaki állapota az üzemben tartó felelőssége . Itt most a ház előtt 5 rendszámos mopedautó van . Az egyik 2009 májusában volt műszakin (utoljára , vagy egyszer -- kinek hogy) a másikak 2009 június , 2011 augusztus , 2011 december és 2013 november . Vagyis van olyan masina amit 7 éve láttak hivatalosan utoljára . Kérdés persze ez változna-e , vagyis lenne-e időszakos műszaki vizsgálat ezeken a kis lélekvesztőkön . Az általános tapasztalat ugyanis az , hogy műszakilag szorosan ellenőrizni a gyors és nehéz járműveket kell . Azokat pedig pláne szigorúan amelyek egyszerre gyorsak is és nehezek is -- lásd autóbusz és kamion . A lassú és nehéz járművek műszaki dolgaihoz annyit : nemrégiben emelték a mezőgazdasági vontatók (vagyis a fekete rendszámos traktorok) jórészének az időszakos műszakiját 2 évről 5 évre . Vagyis nem látnak túl nagy veszedelmet abban , ha kissé ritkábban nézi ezeket a járműveket az értő szem .
Azonfelül a műszaki állapot és baleset között az összefüggés nagyon laza , statisztikától függően néhány ezreléktől 3 %-ig terjed .
A cikkek a regadónál sem stimmelnek , mert a 20 ezer Ft regadó csak az új smkp-nál jelentkezik , a használt járműveknél avultatnak , vagyis 15 év alatt az 1/10-ére csökken, vagyis az állam a legtöbb kis robogón (a mai szabályok szerint) csak néhány ezer Ft-ot kaszálna .
Csúsztatást tartalmaz az írás a nagyobb motorok használhatóságával kapcsolatban is , mert úgy tekinti : a tulajdonosok szabadon választhatnák a nagymotorkénti üzemet is . A valóság ezzel szemben az , hogy a legtöbb túlméretes robogónak nincsenek meg azok az iratai amivel valaha is esély lenne normálisan berendszámozni . Persze nyilván a tulaj szándéka is hiányzik mostanság hozzá .
Szóval lehetne is keresgélni , csak érteni kéne hozzá , meg némi rugalmasság . De hát ezek ?
Tulajdonképpen, első látásra tűnt problémásnak, mikor a látszólag nem ugyan az az autó és a rendszám pedig ugyan az. Csak akkor jöttem rá, hogy nem két autó, csak a képeken a színek tűnnek másnak. A ránagyítás után derült csak ki számomra a sérülés alapján, hogy nincs turpisság a dologba.
Van két Ligier hirdetés a listában egymás után vannak. Ugyan arról a településről, 2 nap eltéréssel. Eltérő színű autók, de a rendszám ugyan az. A hirdető neve egyiknél autó, a másiknál motor. A telefonszám is megegyezik.
Nem tudom, hogy más fényviszonyok voltak a képek készítésénél, vagy más típusú géppel lettek fényképezve? Rá nagyítottam a hátuljára és a jobb hátsó lámpa fölött van egy sérülés. Ami tulajdonképen azt igazolja, hogy még is csak ugyan az az autó.
Még 2009-ben, poénból rajzoltam egy 3 kerekű Aixamot, szerintem nem lenne csúnya a kockalámpás sem, hasonlóan átalakítva. De szépségtapasznak amúgy is ott lenne az ingyenes parkolás is..:)
Van két járgányom, ami csak a helyet foglalja az udvaron. Az egyik egy régi kockalámpás Aixam, aminek nincs papírja, a másik meg egy összetört fagyiskocsi, amiben van 2 db jó agymotor. Arra gondoltam, hogy bele kellene építeni az agymotorokat az Aixambe, így kb. 38-40 km/h-val tudna menni sík terepen. Mivel papírja nincs, az agymotorokat hátul középre építeném be egymás mellé, ikerkerékként, így a hatályos jogszabályok szerint L2e kategóriába tartozna, és nem kellene rá rendszám.
Esetleg valakit érdekelne ez az Aixam, 3 kerekű változatban, elektromos hajtással? Ha beleteszünk 4 db 100 Ah-s aksit, 50 km-t biztosan elmenne egy töltéssel. Dombos vidékre, homokos útra nem való, de egy felüljárón gond nélkül felmenne.
Üdv. Azzal tisztában vagyok hogy szétkel szedni a váltót csak arra gondoltam ha szímering akkor megtudnám előre venni a karika méretét nem tudod? Köszi!