Megnézném, kinek mikor 20fokos a visszatérője.. minden radiátor alja ugye szobahőmérsékletű akkor... Sok rendszert nem láttam, de azok nem ilyenek voltak.. Felületfűtéseknél pedig eleve nem lehetséges ez, ugye...
A kérdés akkor: mi a jobb, a sűrűbben kapcsolgató kazán, vagy az esetlegesen magasabb (de még mindig kellően alacsony) visszatérő.. Nehéz összevetni a hatásfokot az élettartammal..
Mellesleg nem kell nekem még a max 45-ös előremenő sem, lehet mondjuk 30-40°C.. Ha a kazán is és a fűtéskör is megy (amire jó esély van, mert a fűtéskör többet megy..), akkor a kazán visszatérője a fűtéskör visszatérője is egyben... (Azonos tömegáramokat feltételezve.)
Ja igen: tulajdonképpen az lenne a jó, ha a kazán tudna olyat, hogy csak akkor fűti a HMV-t ha nincs szükség a fűtőkörök melegítésére. És akkor sem kellene max teljesítménnyel.
Van ilyen elektronika valamelyik kondenzációs kazánban?
Igen, én is erre gondolok. De nem a kW-tal van baj hanem. Egy FÉG boyler 1,8-es kW mellett egy 150-es tárolót több mint 2 óra alatt fűt fel - deltaT>=30 - az általam kinézett kondenzációs kazán pedig 23 perc alatt, miközben a névleges teljesítménye felett dolgozik - 16 kW, a 13-as névleges helyett. Tehát ez utóbbi - saját magához képest - annyira nem jó hatásfokkal dolgozik, hogy megérje őt ilyen munkára fogni. Sőt: egy FÉG gázboyler lényegesen olcsóbb, mint egy rendszerbe integrált...
Valóban, de nem feltétlenül muszály. Szerintem a fűtés igényhez kell méretezni a kazánt és nem a HMVhez (mint ahogy a mérnökök teszik, össze-vissza számolgatva, vastag pénzért).
Egy 12kW-os készülék is bőven sok (a jólméretezett) tároló fűtéséhez. :)) Nem kell azt 10 perc alatt felfűteni.
Hány kilowattosak is a gázbojlerek? :)) Hány kilowattosak is a villanybojlerek? :))
Mennyiben hasonlít? Mert szerintem nem.. Az indirekt bojlernél, ha azt csak 50°C-ra akarom fűteni, akkor is kell legalább 50°-os visszatérő, de inkább több... Legyen 60... Az tényleg nem igazán kondenzációs üzem.
Bár tényleg nem írtam, eddig, de alacsony hőmérsékletű rendszer van, max 45°-os visszatérőről beszélek..
hidraulikus váltó is rontja a kondenzációs készülék hatásfokát. :))
Tulajdonképpen ugyan azt csonálod ilyenkor, mintha egy (indirekt) bojlert fűtenél vele. Azt meg mindegyik készülék leírásában megemlítik, hogy ez nem a leggazdaságosabb üzeme a kondenzációs készülékeknek.
Mondom: "Egy alacsony hőmérsékletű puffer..." Tahát a visszatérő alacsony hőmérsékletű... ;)
Vagy ha így kötöm be, akkor akár a körökből visszatérő víz kerül a kazánba...
A körök, a puffer és a kazán között sehol sincs hőcserélő, mind ugyanaz a víz... Durva elképzelés? Jaaaaa, most látom a képen, ez tulajdonképpen egy nagy méretű hidraulikus váltó...
"Kond. kazán mellé miért ne? Egy alacsony hőmérsékletű puffer..."
Mondjuk azért, mert nem illik hozzá. :))
Kondenzációs kazánnak, az a jó, ha minél hidegebb a visszatérő hőmérséklete. Puffert alkalmazva valószinü, hogy a pufferból visszajövő hőmérséklet nem fog sokban különbözni az előremenő hőmérsékletétől. Viszont, ha puffer nélkül fűtöd a radiátort, akkor nagyobb a valószinüsége, hogy a radiátor képes lehűteni a visszatérőt. Minél nagyobb a radiátor felülete, annál nagyobb az előremenő/visszatérő közötti különbség.
Hát igen, ez meg ráadásul nem solar tároló, úgyhogy sztem nincs neki 10cm, csak mondjuk 5 (pur?). Nem tudom, hogy a veszteséget hogyan lehetne ezek alapján átszámolni, de ha jól sejtem, fele annyi hőszigeteléssel, kevesebb, mint a kétszerese lenne a veszteség. Az max 2kWh/nap, vagyis 80W. A helység fűtött térben van, így nem veszteség ez sem. Háát, sztem megéri...
És egyelőre nem tudok olyan erős érvet, amiért egy kidobott 150l-es villanybojler ne lenne használható pufferként. Talán itt mindjárt hallok...
Egy apro problema van vele. vekony a hoszigetelese. egy 150 literes solar tartalynak 10 cm-es hoszigetelobe burkolva naponta 1kwh teljesitmenyvesztesege van. Ami ugye nem veszteseg ha ott adja le ahol egyebkent is kellene futeni...
Na ezt mondom én is..:) Én most számolgatom, hogy mekkora kazánteljesítménnyel, mekkora hőigénnyel és mekkora tárolóval milyen kazán ciklusok várhatók.
Pl: - kazán minimum teljesítmény 6kW (ez van beállítva állandóra, hogy jobb hatásfokkal üzemeljen) - Ház hőigény 2kW - Puffer mérete 150l (itt senki ne kövezzen a méret miatt! Először gondolja át, miért szeretne nagyobbat, és ne olyan indokkal jöjjön, hogy mekkorát szokás vagy ilyesmi...) - puffer dT 10K
Ekkor a kazán 26perc alatt felfűti a tárolót, ami 53percig bírja a ház hőigényét kielégíteni... Aztán 26+53 perc múlva a ciklus újra kezdődik. Hát, például... És egyelőre nem tudok olyan erős érvet, amiért egy kidobott 150l-es villanybojler ne lenne használható pufferként. Talán itt mindjárt hallok...
Nalam a kazanhazban semmi nem fer el. Igy en tuti kiesek, de nem adom fel, hatha valamit kitalalok.
De egyebkent szvsz lassan tenyleg egy 2-300 literes 2 hocserelos tarolot kellene defaultban betervezni minden uj epitesu hazba. ugye osz ota U=0.4 alatti falazattal lehet hazat epiteni, a gaz ara nem lesz kevesebb, ellenben a napkollektoroke egyre elfogadhatobb lesz HMV rasegitesre...
Hát igen lassan olcsóbb lesz fűtésre venni egy kis kondenzációs kazánt és külön egy tárolós gázboylert. Ez utóbbi lényegesen olcsóbb és a hatásfoka sem sokkal rosszabb, mint egy kondenzációs kazánnak ha max teljesítményen dolgozik.
Es ez a kozepes meretu, a szepseg az a 160x160-as 490literrel, es ugye ha valaki vesz egy x fuvokas masszaskadat, akkor legalabb a fuvokakig fel kell tolteni vizzel... vagy sokan kell furdeni eccerre :)
Ha azt vesszük alapul, hogy a termosztátot a legnagyobb, leghidegebb helyiségbe szokták felszerelni, akkor gyakran előfordul, hogy a radiátorokban elöbb megfordul a viz, mint ahogy a termosztát lekapcsolná a fűtést. Minél kisebb a radiátorok mérete, kevesebb víz van bennük, annál gyorsabban megfordul, de a szoba nem melegszik fel annyira, hogy a termosztát kapcsoljon. Ilyenkor kezd el kapcsolgatni a túlméretezett kazán.
"Ha nincs hőtárolás, az kb. olyan, mintha a radiátorra tennéd rá a termosztátot.. "
Ez annyiból igaz is, hogy a kazán belső termosztátja kezd el kapcsolgatni és nem a szobatermosztát!
"150*150-es sarokkad a maga 420 literes urtartalmaval" aaaazta! Pont most olvastam (valszeg egy nagyon régi irományban), hogy fürdés kb. 60l... Mondjuk a zuhanyzást meg 80l-nek írta ugyanez a doksi..
Ja, egyre jobban nyilik a futesi es a hmv szukseglet kozotti teljesitmenykulonbseg. nalunk is egyik oldalrol U=0.2 falazat, masik oldalrol 150*150-es sarokkad a maga 420literes urtartalmaval