Na ezt mondom én is..:) Én most számolgatom, hogy mekkora kazánteljesítménnyel, mekkora hőigénnyel és mekkora tárolóval milyen kazán ciklusok várhatók.
Pl: - kazán minimum teljesítmény 6kW (ez van beállítva állandóra, hogy jobb hatásfokkal üzemeljen) - Ház hőigény 2kW - Puffer mérete 150l (itt senki ne kövezzen a méret miatt! Először gondolja át, miért szeretne nagyobbat, és ne olyan indokkal jöjjön, hogy mekkorát szokás vagy ilyesmi...) - puffer dT 10K
Ekkor a kazán 26perc alatt felfűti a tárolót, ami 53percig bírja a ház hőigényét kielégíteni... Aztán 26+53 perc múlva a ciklus újra kezdődik. Hát, például... És egyelőre nem tudok olyan erős érvet, amiért egy kidobott 150l-es villanybojler ne lenne használható pufferként. Talán itt mindjárt hallok...
Nalam a kazanhazban semmi nem fer el. Igy en tuti kiesek, de nem adom fel, hatha valamit kitalalok.
De egyebkent szvsz lassan tenyleg egy 2-300 literes 2 hocserelos tarolot kellene defaultban betervezni minden uj epitesu hazba. ugye osz ota U=0.4 alatti falazattal lehet hazat epiteni, a gaz ara nem lesz kevesebb, ellenben a napkollektoroke egyre elfogadhatobb lesz HMV rasegitesre...
Hát igen lassan olcsóbb lesz fűtésre venni egy kis kondenzációs kazánt és külön egy tárolós gázboylert. Ez utóbbi lényegesen olcsóbb és a hatásfoka sem sokkal rosszabb, mint egy kondenzációs kazánnak ha max teljesítményen dolgozik.
Es ez a kozepes meretu, a szepseg az a 160x160-as 490literrel, es ugye ha valaki vesz egy x fuvokas masszaskadat, akkor legalabb a fuvokakig fel kell tolteni vizzel... vagy sokan kell furdeni eccerre :)
Ha azt vesszük alapul, hogy a termosztátot a legnagyobb, leghidegebb helyiségbe szokták felszerelni, akkor gyakran előfordul, hogy a radiátorokban elöbb megfordul a viz, mint ahogy a termosztát lekapcsolná a fűtést. Minél kisebb a radiátorok mérete, kevesebb víz van bennük, annál gyorsabban megfordul, de a szoba nem melegszik fel annyira, hogy a termosztát kapcsoljon. Ilyenkor kezd el kapcsolgatni a túlméretezett kazán.
"Ha nincs hőtárolás, az kb. olyan, mintha a radiátorra tennéd rá a termosztátot.. "
Ez annyiból igaz is, hogy a kazán belső termosztátja kezd el kapcsolgatni és nem a szobatermosztát!
"150*150-es sarokkad a maga 420 literes urtartalmaval" aaaazta! Pont most olvastam (valszeg egy nagyon régi irományban), hogy fürdés kb. 60l... Mondjuk a zuhanyzást meg 80l-nek írta ugyanez a doksi..
Ja, egyre jobban nyilik a futesi es a hmv szukseglet kozotti teljesitmenykulonbseg. nalunk is egyik oldalrol U=0.2 falazat, masik oldalrol 150*150-es sarokkad a maga 420literes urtartalmaval
Miért ne lenne köze a hőtároláshoz? Ha nincs hőtárolás, az kb. olyan, mintha a radiátorra tennéd rá a termosztátot.. Még azelőtt lekapcsol a termosztát, mielőtt a kazán túlmelegítené a vizet..
Más szóval a ház belső hőmérséklete erősen függ a bevitt hőenergia mellett a hőtárolásától is. És a termosztát nem bevitt energiát figyel, hanem hőmérsékletet.. Szal nem értem, hgy mondhatod, hogy nincs sok köze... Félreértjük egymást?
(Amúgy még nem írtad meg, szerinted miért nem modulál le a haverod ugyanolyan kazánja, mint a tied..)
Hogyhogy minek... Valamibol enni is kell. Igy a tisztelt megrendelo kap egy szep tervet, ahol le van irva, hogy a haziko adatait figyelembe veve az energetikai szamitasok alapjan az epulet besorolasa: "A" energiatakarekos, ajanlott kazan 6.2 kw, a bekoltozok furdesi szokasait figyelmbe veve az ajanlott kazan 24 kwvagy ne furodjenek otthon... :)
Már csak azt nem értem, hogy minek annyit számolgatni, tervezgetni, ha úgy is mindenkinek minimum 19-24kWos kazánt terveztek be? 0-100m"-ig 24kW-os kazán 100-200m"-ig 28-36kW a jellemző.
Ennek igazából nem sok köze van az az épület hőtárolásához. A 24kW-os kazán igen gyorsan átmelegíti a radiátorokban lévő vizet, Amikor a visszatérő hőmérséklete kezdi közeliteni az előremenő hőfokát, a kazán elkezd modulálni, de nemsokára a radiátorok már nem képesek annyi hőt leadni, mint a kazán teljesitményének 40%-a (~10kW). Ilyenkor a kazán a szobatermosztáttól függetlenül elkezd kapcsolgatni a radiátorok méretétől függően akár percenként is, addig amíg a termosztát le nem állitja.
Egy kondenzációs kazán mellé? Szerintem csak jobban kell eltalálni a szükséges hőigényt, mert a mostani kazán túl nagy lett a hőveszteséghez képest. legalábbis ez az érzésem. De aztán még kiderülhet, hogy az egész vezérlést nem tudtuk precízen beállítani és csak túllihegem a témát. És igen persze, van eol rosszul írtam a kWh-t :)
És itt jön be az épület hőtárolása. Mert ha nincs neki, akkor kis energiabevitelre megnő a hőmérséklet, a termosztát nagyon hamar ki fog kapcsolni, és nem 20perc/40perc lesz a ciklus, hanem mondjuk 2p/4p... És ez már azért nem annyira kívánatos... Szerintem.
Minden kazan kepes 0-ig modulalni , csak van egy resz, ahol mar nem linearisan.Az hogy az also 1/3-ad teljesitmenyt csupan kitoltesi tenyezovel "modulalja" az szvsz nem oszt, nem szoroz, hisz ha olyan jo ido van hogy harmadgaz alatt megy a kazan akkor az epulet belso homersekleten tuti nem eszreveheto a 20 perc futes 40 perc nem futes...
Bocsánat, nem a hőveszteséget kérdeztem - azt elfogadom, hogy jól számolta a gépészem - hanem az optimális kazán kiválasztással van gondom. (A terület 160 földszint + 45 m2 emeletet jelent alul, homlokzaton 15 cm, tetőfödémben 30 cm szigeteléssel). A kazán melegvizet is csinálna - 150-es tároló - amihez van egy "booster" funkciója, ami tud 16 kWh-t. Ugye a hőszveszteséget -15-re számítjuk. Ha a nálunk szokásos teleket veszem figyelembe, akkor inkább az 4-6 kWh-s hőveszteség a valószínű.
Sajnos úgy veszem észre, hogy szinte mindenki úgy val a kazánok teljesítményével, hogy "jobb a több, abból baj nem lehet!". Dehát egy kondenzációsnak is van alsó határa ami alá már nem tudnak modulálni. Ez az általam kinézett 13 kWh-s - Vitodens 300 - esetében 4,2 kWh. De pl. a Buderus - ami a mostani házunkban van - már 24 kWh-s alatt nem is kínál kondenzációsat. .. Szóval: jobb a több?
Üdvözlöm a Szakikat! kondenzációs kazánra történő átállásról lamentálok már egy ideje és gyüjtom a pro-kontra érveket. Különösen azért mivel az én rendszerem radiátoros igy azert annyira nem alacsony az előremenő mint az ideális lenne (bár idén 62 foknál nem volt magasabb igy ezt még visszatérőbe 50 fok ala lehet hűteni). De ami a lémyeg. Van valakinek tapasztalata a Ferroli econcept kazánokkal kapcsolatban, mival arrol talaltam a kovetkezot: " Lefelé ég, így az esetleges szennyeződés nem okoz problémát. A saját fejlesztésű alumínium hőcserélőnek köszönhetően 80/60 °C üzemben sem lépi át a füstgáz-hőmérséklet az 58 °C-ot. " tehát ez még a radiátoros rendszerben is tud szépen kondenzálni. Meg persze modulál is hiszen ha mar közelit az eloremeno a beállított értékhez, akkor már nem tud annyi hőt átadni a hőcserélőn és akkor menne a füsteb a meleg.
sas
p.s. esetleg nem tudtok egy kemenyest ajanlani aki egy 80 mm es flexi csövet behuzna a kemenyebe elviselheto aron.
Mint már mondtam, ezt így hasból megmondani elég nehéz. Ki kellene számolni, és akkor tudnék mondani valamit. Mit jelent az a nagy terület?
Én egy elég nagy házban lakom, ahol 28-as kazán van, és untig elég. Sőt.
Szóval elméletileg elég lehet. Németországban csinálnak olyan passzív házat, ami 200m2 és 2kW a teljes hővesztesége. Szinte hihetetlen, de létezik.
Mindenesetre a porotherm 38+15 cm EPS elég jól hangzik, elméletileg lehetséges, főleg ha nem akarsz a kazánnal melegvizet csinálni. Ha igen, akkor biztos, hogy kevés.
De nehogy így vegyél kazánt! Mindenképpen kérd ki egy gépész segítségét, és ha ő kiszámolta, megtervezte, akkor lehet venni kazánt.
Mint gépészt megkérdezhetlek, hogy egy 8 kWh-s - 0,5-ös filtrációval - hőveszteségre Magyarországon egy 4,2-13 kWh-s kazán valóban elég lehet? Mondjuk nagy alapterületem van, de viszonylag jó szigetelést kap (PTH38+15 cm EPS) és kevés az ablakfelület.