Ez lenne a nagy Todibusz Setrái? :D Nekem inkább hasonlít egy Bovára... https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10177985_601905543238375_2340275698808284630_n.jpg
Ne feledd azt az örökérvényű, kormányfüggetlen szlogent, mi szerint "a jövő embere a nyugdíjas".
"Ha fennmarad a jelenlegi kedvezményrendszer, akkor mindenképpen a csúcsidőszakon kívülre kellene korlátozni. "
Jujj, de ingoványos (de jogos) talajra tévedtünk.
Talán 2010-et, vagy 11-et írtunk, amikor a BKV fenntarthatósága a Demszky idejében zabolátlanul felvett hitelek lejártával válságossá vált és minden fillérre szükség volt, a VEKE egy harmincpontos ötletcsomaggal előállt, hogy miként lehetne hatékonyabbá tenni a cég működését.
Mint minden, széleslátókörű tanulmány, ez is foglalkozott 1-2 pontjában a tarifarendszerrel, ebből az egyik pont alpontja az idősek 100%-os kedvezményezettségének korlátozásáról szólt. Tartalmazta azt az ötletet, hogy munkanapokon reggel 9 előtt ne éljen ez a díjmentesség, aki pedig valóban rá van szorulva, annak az EÜ térítse meg, vagy válthassanak kedvezményes jegyet.
A hecckampányokra mindig vevő sajtó ingerküszöbét természetesen nem a 30 pont, hanem az egyik pont ezen alpontja ragadta meg és fújta fel. Az antiszociális kismalacoktól kezdve a gyilkosokig mindennek lefestettek akkor minket...
Előrebocsátom, hogy nem értem a közgazdasági terminus technicust (annyit tudok, hogy a közgaz zsargonban a "javak" egyes száma a "jószág"), de egyetértek.
Megjegyzem ugyanakkor, hogy az állam bácsi anyagilag nem biztos, hogy jobban járna ezzel; ha továbbra is alanyi jogon járna a jelenlegi juttatásnak megfelelő kápé. (Az állampolgár igen, de a vicc az, hogy ő hőbörögne először. Főleg Magyarországon.)
Egy példával illusztrálva: Az államnak jobban megéri (anyagilag) 5.000 ft-os állami múzeumbelépőjegyet osztani, mint 5.000 ft értékű babkonzervet vagy készpénzt. Ennek ugye az az oka, hogy ha én a kapott 5.000 ft-ot másra költöm, attól még a múzeumok fenntartási költsége kb. egy forinttal sem csökken, viszont én megjelentem, mint kiadási tétel. Tehát az egyfajta saját zsebbe visszacsatornázási hatás elveszik. (Viszont "hatékonyabban" fogyasztok.) Persze azért a tömegközlekedés nem "múzeum" (lásd pl. hévízi járatok), de sok esetben igen.
Erről jut eszembe. Ha fennmarad a jelenlegi kedvezményrendszer, akkor mindenképpen a csúcsidőszakon kívülre kellene korlátozni. Legalább ezzel egy kis hasznot hajtanánk a kampányokok miatt fenntartott rendszerből, mert így a fenntartási költségek szempontjából jobb helyre terelne egy mérhető utasmennyiséget. [*]
[*] És RIKA reakciójára előre válaszolva: Nem a mélyedést találtam fel itt a kanálban, hanem csak kiálltam egy ismert ötlet mellett.
(Esetleg a cikkíró is olvashatná, hátha válaszra lel.)
-------------------
Réges-régen (még az átkos végén) leszoktam arról, hogy újságíró cikkeiben bármilyen szakmaiságot, felkészültséget vagy pontosságot keressek, fedezzek fel.
Szerintem aki ilyen lenne közöttük, azt mint oda nem valót, kimarnák maguk közül.
Kieg: vannak kiemelt pontok, ahová minden esetben és bármi áron a gumikerék felé lejt a biliárdasztal: Zalaegerszeg és Eger. Aki nem hiszi, kukkantsa majd meg a 2-es pótlékot...
Bizony ez az eredménye annak, ha üres az állambácsi zsebe (vagy csak erre nem akar többet költeni).
Mivel csak egy eljutási módot hajlandó finanszírozni, előbb utóbb el fogják dönteni (vagy már meg is tették), hogy melyik viszonylaton melyik közlekedési alágazatot finanszírozzák/közlekedtetik (az országos/autóbuszos autóbuszjáratok zömét már leállították). Természetesen ez csak arra vonatkozik, ahol mindkét eljutási mód adott.
És a vasutasok/buszosok meg szépen egymásnak esnek.
Túl sok az eszkimó, és kevés a fóka.
Hol van már a kínálati piac (döntsön az utas), meg a közlekedési módok versenyeztetése?
... és mit csináljon a honpógár, ha pl. Hazánk egyik legfelkapottabb bükki kiránduló-településére vezető vasútvonalon az RKI által meghatározott szolgáltatás a 90-es évekbeli CFR-kínálatra emlékeztet?
Munkanapokon 3 (pénteken és tavasztól őszig +1 /ebből két pár a kirándulók számára teljesen használhatatlan/) vonatpár, hétvégi napokon összesen 1 vonatpár, amely tavasztól őszig kiegészül egy használhatatlan időben közlekedő párral.
Eközben a buszközlekedés iskolai munkanapokon 35/33, hétvégén 11/12 járatot kínál? Mellékszál, de a munkanapiak közül az egyik csak fantomjárat. Meg van hirdetve, de még sosem közlekedett...
Nekem úgy tűnik, hogy objektíven írták. Ez lehet a magyarázata annak, hogy mind a vasutas, mind a buszos körökben hajszálpont ugyanolyan heves méltatlankodást vált ki :)
"mivel lényegében az összes utazási kedvezményre jogosult polgár kap valamilyen címen pénzbeli ellátást is, a menetdíjtámogatásra szánt keretet át lehetne csoportosítani ezek emelésére - ezzel mindenki eldöntheti, hogy a szokásain nem változtatva a megemelkedett jegyre költi el a többletjuttatást, vagy úgy dönt, hogy kevesebbet utazik, és inkább valami hasznosabb dolgot vesz belőle."
Szép gondolat, de évek óta nem sikerül ebbe az irányba lépni.
(Esetleg a cikkíró is olvashatná, hátha válaszra lel.)
1/ Mert a 3154 településből kb. 950-et lehet elérni vasúton. És kb. 3145-öt autóbusszal.
2/ Mert a vasúti utazások átlagos hossza 51 km. Az autóbuszosoké meg kb. 20 km.
3/ Az a fránya vasútállomás ott van a település szélén, vagy két falu között, a menetrend szerinti busz meg ott tesz le a községházánál/belvárosban/piacnál/iskolánál.
Mit csináljon az a pógár, ha nem jár arra az a drága vasút?
Meg aztán, ha nem akar olyan nagyon messzire utazni, csak megyén/kistérségen/jároson belül, mert ott van intézni valója?
Hínnye, no, meg oszt az a fránya pógár kényelmes! MIt tegyen, ha nem szeret a vasútállomástól gyalogolni, vagy másik közlekedési eszközre szállni, hogy végre oda jusson el ahová indult/dolga van?
Ügyes konstrukció, elsőre simán különjáratinak tűnik, mivel hogy nincs (?) előre meghirdetett menetrendjük.
De ha alaposabban megnézzük, ez csak megtévesztés: a lényeget tekintve, valójában menetrend szerint közlekednek (péntek-vasárnap) - csak a facebookon és hírlevelekben teszik azt közzé - előre meghirdetett útvonalon és megállókkal.
Vajon NKH-s autóbusz piacfelügyeletis olvassa ezt a topicot?