Azért kell új kéményben gondolkodnia, mert a nyílt égésterű készüléket csak akkor helyezhet el a házban, ha csak kívülről megközelíthető kazánházban van. Ha összeszellőztetésben van a kazán felállítási helye a lakótérrel (ha 10 ajtó van közötte, az is annak számít), akkor csak zárt égésterű, azaz turbós gázkazánt tehet be. A turbós kazánok égéstermék-elvezetésére nem lehet a régi kéményeket átalakítás nélkül felhasználni, hiszen az MSZ EN 1443 szabványban előírt P1-es nyomást (200 Pa) bírnia kell.
Három eset lehetséges az égéstermék-elvezetéssel kapcsolatban: vagy a meglévő kéménybe húzzák a koax, vagy osztott rendszer turbó csövét, vagy csak a készülék tetejétől indítják a saját (vagy nem saját) szettjét tetőátvezetéssel, vagy homlokzati kivezetés, ha nincs 10 méteren belül másik házikó és az új GMBSZ-nek is megfelel a kivezetés.
Nyilván nincs lefaragva az elhúzás, hiszen a látható oldala is lépcsőzetes. A kazán kisipari gyártmány, a füstcsöve is az. 140mm a füstcső és a kémény rövidebbik oldalába van bekötve, pontosabban a két oldal sarkába, kb 140 cm magasan. Sajnos nagyon speciális helyen van a kazán, be van vágva a falba, ezért van a kis magasságú bekötés. Egy darab 2x45 fokos könyököt készítettem marha vastag falú csőből, ez a bekötése a kéménybe. A kazán kb 25-30 kW-os.
Az 55 fokos visszatérőt nem teljesen értem, hiszen ha ilyen meleg vizet használok meg nem lehetne maradni a lakásban. Egy dologról nem ejtettem még szót, mégpedig a tüzelés módjáról. Nálunk állandóan megy a kazán, egy szezonban egyszer szoktam begyújtani, kivéve persze a takarítást. Így viszonylag állandó hőmérsékletet tudok tartani a lakásban. Reggel sem hűl le a lakás jelentősen, kb 21 fok szokott reggel lenni. Napközben általában 25-26 fok szokott lenni. Nem tudom, hogy ezt hogyan tudnám elérni 60-70 fokos elmenővel...
Igaza van, nagyon általánosságban fogalmaztam, mert csak most kezdtük el tervezni a dolgot. Kb. február elején kezdjük majd el intézni az ezzel kapcsolatos dolgokat (tervező, szerelő engedélyezés). Egyébként családi házról van szó, a készülék junkers és 24 KW teljesítményű (nem kondenzációs). Sajnos a jelenlegi kémény nem használható, újba kell gondolkozni. Írta hogy kb mennyibe fog kerülni. Nagy vonalakba miből áll össze? Ami tehát megvan az a cirkó, radiátorok meg kellenek két szobába (15-15 nm), +fürdő+konyha+előszoba ami összesen 48 nm a belmagasság 2.65. A fal 38-as kisméretű, az ablakok már 1.1-esek. A külső hőszigetelés is terveben van. Segítségét előre is köszönöm!
Először is a kőművesnek egy ejnye-bejnye, vagy kéztörés, mert 14x27-es kéményt nem szabad rakni. Az egyik oldal max 1,5 szerese lehet a másiknak, tehát a 14-es oldalhoz max 21 centi tartozhat. Ezeknél a túlságosan elnyújtott téglalap keresztmetszetű kéményeknél a két végében már szinte nincs is áramlás, azokat a végeket a füst nem tudja felmelegíteni, melegen tartani, ezért kátrányosodnak (meg persze a vizes fától, meg a vegyes kazán ilyen kis előremenő vízhőmérséklet használatától). Gondolom a rákötés is a hosszabbik oldalán van a kéménynek, téglalap keresztmetszetű kéménynél javasolt a rövidebbik oldalon rákötni, úgy egy kicsit kényszerítve van a füst a helyesebb áramlásra.
Az elhúzásnál gondolom a téglák nincsenek lefaragva (a belső felületén), hanem lépcsőzetesen van falazva. Ott is olyan turbolenciák keletkeznek, amik rontják a kéményhuzatot, a füst áramlási sebességét.
Mekkora teljesítményű a kazán, mekkora füstcsöve van?
Érdemes lenne a bélelésen elgondolkodni, mert a tetőn kívüli rész is elég magas, azt szinte lehetetlen szigetelni! Ebbe a kéménybe belemegy egy 180-as ovál béléscső, de az elhúzásnál végig kell vésni, hogy be lehessen rakni!
Bármivel kened be a kéményt a kátrány át fog szivárogni rajta! Kiégetni ilyen nedves kátrányt szinte lehetetlen, bár ha nem tüzelsz akkor megszárad és már égettetheted is. De mint már sokszor leírtam nem csak a jelenséget kell megszüntetni, hanem a kiváltó okot, ergo= száraz fa!!!!, a visszatérő vízhőmérséklet ne essen 55 fok alá, kémény hőszigetelés!
Az el húzott kéményeket nem szeretem egy okkal több a bajok forrására, legjobb elkerülni, a túlságosan kilógó kéményt lehet rögzíteni a tetőszerkezethez, bár nem szép látvány. Nehéz tisztítani őket. Először is alapos mechanikai tisztítás kell, azután kéménytisztítós fahasáb elégetés. Mióta újra épült kémény hányszor lett tisztítva? Mert az elhúzás miatt évente2-3-szor is érdemes lenne lekotorni. Magasabb hőmérsékleten kellene égetni a kazánt(70-80C). Égés közben mennyire van nyitva az alsó huzatszabályozó ajtó, csak parázsló fánál szabad lezárni. Alacsony a füstgázod hőmérséklete eléri a savharmatpontot kicsapódik kátrány keletkezik és átdiffundál a tégla pórusain. Ez a baj. A bélelés segítene a dolgon ha nem lenne benne az elhúzás.
Jövőre tervezzük, hogy lecseréljük a gázkonvektorokat radiátorokra. A gázkészülék egy 24 KW-os cirkó lesz. A kérdésem az lenne, hogy milyen kéménnyel kell majd számolnom?
A vegyes kazán fórumról irányítottak ide. Van egy kis kémény gondom...
Talán az elejéről kezdem. 10 éve vettünk egy vályog parasztházat. Központi fűtés van benne vegyes tüzelésű kazánnal, amit kizárólag keményfával, jórészt akáccal fűtök. 5-6 éve a kéményt újrarakattam, mert a régi már ránézésre is elég csehül nézett ki. A régi kémény bontásakor majdnem agyérgörcsöt kaptam, hiszen csak bele volt vágva a vályogfalba egy függőleges vágat, elfalazva és ez volt a kémény. Ráadásul a tető alsó fogópárja (folyófa) bele is lógott a kéménybe... A sárfödémen felül, a padláson téglából volt rakva. Na ezt az egészet lebontottam. Hívtam egy kőművest, hogy rakja újra. Elmondása szerint alacsony is volt a régi, mert a gerincen nem nyúlt túl. (nem tudom, hogy egyáltalán ez így jobb/jó). Mivel az új kémény magasabb lett, és így nagyon sok lett volna a kémény tetőn kívüli része, ezért a kőműves azt javasolta, hogy csinál bele egy elhúzást a padlástérben, közvetlenül a födém tetejénél. Ez így is lett. A kémény 5 téglás, belül vakolt felülettel. A félreértések elkerülése végett nem új kémény lett építve, csak a régi lett újrarakva, tehát szakhatósági terv, engedély nem volt. Éveken keresztül nem is volt semmi különös probléma. Egyszer csak gondoltam egy merészet és az egyik szobának lebontottam a födém részét és csináltam egy galériát. A kémény pont beleesett a galéria részbe. galéria . elhúzásgaléria kémény 1 Egy ideje fekete BÜDÖS lé csordogál a kémény fugáin keresztül, ami azért is kellemetlen, hiszen a lakáson belül van. folyás 1folyás 2folyás 3 Ahogy már említettem, a kéménybe egy vegyeskazán van bekötve. Általában akácfával szoktam fűteni, amit ősszel szoktam megvenni, tehát még nem csont száraz. A kazán általában 50-60 fokon megy a kinti hőmérséklet függvényében, este 40-re szoktam levenni a huzatszabályzót. Ja igen van a kazánon huzatszabályzó és csőtermosztát is, valamint egy Grundfos UPS 32-60-as keringető szivattyú is, ami az esetek többségében 1. fokozatban üzemel.
Hogyan tudnám megszüntetni a kondenzvíz(?) szivárgását? Ami talán lényeges, a kicsapódás kizárólag az elhúzás utáni részen jelenik meg és csak a kémény két oldalán. Arra gondoltam, hogy esetleg bizonyos időnként kiégetem a kéményből a kormot/nedvességet. Vagy csemperagasztóval/vízüveggel levakolom a kémény galérián lévő felületét. Esetleg szóba került a kazán fórumon, hogy létezik valami kéménytisztító cucc is...
A teljesen új fehér műkő kerítés fedlapot leimpregnáltam, 2 helyett 4 rétegben, a madárpiszok ráesett, és úgy beleivódott, hogy nem lehet letakarítani, maradt egy folt. Úgyhogy ennyit ér az impregnálás, pedig 15000 volt egy literrel
Hidd el, a kémény felső sorai a vízorr nélküli fedlap miatt mentek szét. Ha igazad lenne, akkor a kémény teljes felülete olyan lenne mint a teteje. Nem a régi téglából kell kiindulni, mert ennyi erőből emlegethetnénk a betonköpeny előregyártottakat is, de nem erről szól a történet. Minden kémény élettartalma nagymértékben függ a fedlaptól.
Ha kibélelem ezt a kéményt 150-es csővel, és 7m magas, akkor mekkora huzatra számíthatok? Gerinc fölé ér egy kevéssel a csúcsa, a gerinctől 1-1,5m távolságra. Fa, vagy egyéb zavaró körülmény nincs a környéken.
A fedlap rossz, jól látom lyukacsos a tégla? Házilag is lehet jó, vízorros fedlapot készíteni, jobbat, mint a kereskedelemben kaphatő vágott vízorrosak.
Tanácsot kérnék kéményeink "fogyásával/fagyásával" kapcsolatban
Az első és második képen lévő ugyan az, 14x20-as belső méretű kémény, mely két évvel ezelőttig bélelve volt, gázkazán volt rajta, majd a bélelést kiszedtem és vegyes kazán lett rákötve .
Már a gázkazános időszak alatt is estek le kisebb darabok, de tegnap hólapátoláskor lepődtem meg, hogy ennyi hiányzik belőle.(nem vagyok benne biztos, de ősszel ekkora darabok nem hiányoztak belőle)
Lehet a mostani nagy fagyok tettek be neki?
Logikus lenne az , hogy a vegyes miatt "málik" darabokra, DE:
A 3. képen lévő másik kéményre /14X14 cm méretű/ még az életbe nem volt kötve semmi és az is hasonló állapotban van.
Lehet, hogy a "házi "készítésű fedlap a ludas ?( szerintem nincs rajta vízorr és az olvadt lé ráfolyik a kéményre és eláztatja azt)
Vélemény?
Kibírja ez tavaszig? Kicsit fosok,hogy ráesik a tetőre.
Általában a cső magassága nem szokott egyezni a béléscsővel, de nem kizárt. Szerintem a túlkent cementhabarcs a ludas főleg az ékes csőillesztésnél, vagy egy fordított és rosszul kent cső
Vagy akkor is kivezetheti, ha a samottcső megrepedt, a kiszivárgó kátrány átáztatta a kőzetgyapot szigetelést, és az átszivárgott a könnyűbeton elemek illesztésénél. Először a betonelemek illesztésénél később a betonon is áteszi magát, ha van utánpótlás.
Én mindenképpen javasolnám a szűkítést, egy ekkora kéményt nem fog tudni rendesen felmelegíteni, melegen tartani a kályha, kátrányosodás várható.
Béleld ki 150-es saválló béléscsővel, a padlástéri részt pedig burkold kőzetgyapot paplannal + dróttal. A béléscső és a falazat közötti rést semmiképpen ne öntsétek ki malterral, töltsd ki perlitszemcsékkel, vagy csak hagyd meg a légrést (a kémény kitorkolásánál a falazat és a béléscső közötti rést tömíteni kell, hogy a légréteg ne tudjon áramlani, hanem szigetelő rétegként működjön)!
Köszönöm, hogy időt szakítottál rám és válaszoltál! Esetleg megúszható lenne a kéménymagasítás, illetve ellensúlyozható lenne a nagyobb nyomás, ha huzatfokozót építtetnénk be a meglévő kémény tetejébe? El tudom képzelni, hogy a magasítást az a "mérnök" aki csinálta garanciába nem vállalja be, hanem elkezd kötözködni.