"Ami kicsit is ereszti a levegőt már biztos, hogy cserés." Gondolom a fékhengerre gondolsz. A fékezőszelep nyomástartó állásában, háromnyomásos kormányszelep mellett kis eresztés belefér, nem? Nyilván nem egészséges, de nem tűnik - laikusként - annyira balesetveszélyesnek.
"Ha a kormányszelep tönkremegy, előállhat olyan eset, hogy az egyik forgóváz fékez, másik nem?" Persze, de ez a vezetőbácsik által eszközölt fékpróba során 1/3 eséllyel derül ki, hogy egyáltalán van ilyen.. pl: 3 kocsi 12tg közül előfordulhat hogy a pót egyáltalán nem fékez, +még1 motor belső forgóváza.. meredek mi ?
MX/A motoron jobb elől van az egyik. A másik? Az oldózsinórja, kiiktatóváltója hol van a másiknak? Vagy együtt működnek (kiiktatóváltóknak pl. közös tengely stb.)?
A kormányszelep a(z egyik) lelke az egész pneumatikus fékrendszernek, ugye? Kocsinként egy van, igaz?
Egyik feladata, hogy a fővezeték nyomáscsökkenését (fékezési parancsot) érzékelve a segédlégtartályból levegőt engedjen a fékhengerbe. Ha a kormányszelep tönkremegy, előállhat olyan eset, hogy az egyik forgóváz fékez, másik nem? Ha csak egyik fékez, akkor nem a kormányszelep után van a hiba?
A műszer az első forgóvázra van kötve, csak annak a nyomásváltozásait látja a vezető. Az nem látja ha a többi esetleg nem működik rendesen. Ergo simán bejöhet úgy vonat, hogy látszólag minden oké, de amikor megrángatod a fékpofákat, lazák, mert a kormányszelep eltávozott a túlvilágra. Persze ez nagyon ritka és nagyon-nagyon hamar kiderül, mert nagyon gyakran vannak vizsgálaton. A féknek a jóságára nagyon ügyelve van. Ez a dög akkor is megáll bőven az előírt távon belül, ha a gyorsfék pillanatában tegyük fel halott egy forgóvázon a légfék. A menetvezérlés engedéséről vs. féken maradt egy forgóváz dologról most nem írtam, abban kevésbé vagyok biztos azért sem mondom. DE javítsatok ki ha nem így van csak tanulok belőle.
19:12-kor csömöri Ó-sünnél kerékpárról leszállva vártam, hogy Örs fele elmenjen egy vonat és átmehessek a pályán. A vezetője nagyon mutogatott valamit, azt hittem, öklét rázza. Nem értettem, miért, de amint elhaladt, rájöttem: nem ökölrázás volt az, hanem figyelmeztető mutogatás, hogy jön a másik irányból is vonat. :-)
Ha úgymond rossz helyen van a bibi a menetet engedi. Ahogy nem kell jajgatni ha nem mutat a fékhenger nyomásmérő 9. fokozatban sem. "Jaj nem áll meg a vonat". Megáll, csak amire kötve van kormányszelep bekrepált. Valaki javítson ki ha nem igaz!!