Nem azt mondom, hogy rossz a zene (ellenkezőleg: nagyon-nagyon jók!). Csak azt, hogy mint együttes nem tudtak hosszabb ideig működni, profi karriert felépíteni. (Ami nem is baj, így legalább mindegyik ma ismert egylemezes banda telitalálat maradhat.)
Hát, ez egy elfogadható okfejtés, sok igazság van a hozzászólásodban. Biztos volt köztük gyenge formáció, de az általam ismert egylemezesek mind nagyon jók.
Nem biztos, hogy ezek az egylemezesek olyan kiváló együttesek voltak. Sztem sok esetben hiányzott belőlük a profizmus: gyerekkori barátok, hobbizenészek a sikeres példákat követve felrántottak egy-egy albumot, de nem gondolták igazán komolyan, vagy nem akarták elég erősen azt, hogy zenészi karriert fussanak be. Ez a pezsgés akkoriban valószínűleg a "levegőben volt". A Yes, Genesis, Jethro Tull, ELP, King Crimson hatására sokan zenekart alapítottak szerte Európában, az akkor létrejövő kis kiadók (Cramps, Ohr, Pilz, Brain, Vertigo, Island stb.) meg kiadtak mindent, sokszor 0 profit reményében, haverságból. Jó lenne, ha ma is így működne a zeneipar. Az olaszoknál meg azért volt annyi egylemezes zenekar, mert a zenészek össze-vissza játszottak egymással. Ha két banda zenészei összejöttek egy jammelésre, máris új nevet választottak a formációnak, és kiadták a produktumot az új név alatt.
Igen, ez egy igen érdekes kérdés. Azért az is benne van a pakliban, hogy az olyan egylemezes bandákat, akiknek rossz volt az albuma (az az egy) meg sem jegyzi senki. Másik dolog az, hogy egyszer sokkal könnyebb 'zseniálisat' alkotni, az utánérzést nehéz eltüntetni. Ahhoz tényleg sokkal nagyobb 'volumenű' zenészeknek kell lenni, vagy felvenni a 'vastagabb' bőrt és leadni a színvonalból, emészthetőbb zenét csinálni. Azért szerintem az sem véletlen, hogy pl. a Genesis akkor lett igazából 'sikeres', mikor poposabb (Phil Collins-osabb) lett a zenéje.
Ha már az egylemezes bandák is szóba kerültek, talán nem ártana rólúk is dumcsizni. Szóval én azt nem értem, hogy rengeteg ilyen kiváló együttes miért csak egyetlen lemezt tud készíteni, ezen már sokat gondolkodtam. Érthetetlen ez számomra, mert egylemezes progi bandáknál eddig még nem hallottam gyenge munkát, csak nagyon jókat, precíz zenéket. Ezek a csapatok elkészítenek egy jó lemezt, és kész, vége, nincs folytatás. Ha vacak albumot csináltak volna, még megérteném a feloszlás okát. Itt van pl. a "Spring", baromi nagy lemezt csináltak, feloszlottak. Vagy említhetném nagy kedvencemet, az "Arcadium"-ot, hát azok is kész, feloszlottak, a tagok soha többé nem bukkantak fel sehol... A szintén klassz "Still Life"-nál meg már az a helyzet, hogy a tagok neveit sem lehet könnyen kinyomozni...
Szóval, miért lehet az, hogy ezek a kis bandák nagyon hamar elhaltak?
Talán csak egy kisebb hallgatóságot tudtak megérinteni zenéjükkel?
Túl komplex, nehéz zene volt ez a publikum nagy részének?
Talán valamiért nem tudtak megfelelni a zeneipar, a zenei piac elvárásainak?
Netán elfogyott a lendület, az ihlet?
Tipikus olasz banda, dallamos, de jó rockos progresszív zenével, aszimmetrikus ritmusokkal, sok fuvolával, de a fuvola nem kifejezetten szólisztikus szerepet kap. Kicsit talán a PFM-hez tudnám hasonlítani. Ez az egy lemezük van.
Van itt egy 1975-ből való egylemezes banda "Maxophone" néven Milánóból, azok nagyot alakítottak egyetlen lemezükön, még vadászkürt is van benne. Angol nyelven is kiadták a korongot, én olaszban ismerem őket. Ismét egy másik egytlen lemezes Itáliából: "Uno". Megint csak nagyon jók, ez a csapat az "Osanna" utódja.
Valamit tudtak az olaszok, náluk kevés a silány munka...
Museo Rosenbach: Zarathustra
Il Balletto di Bronzo: Ys
Le Orme: Felona e Sorona
Le Orme: Contrapuntti
Arti + Mestieri: Tilt
Arti + Mestieri: Giro di Valzer Per Domani
Locanda Delle Fate: Forse le Lucciole Non Si Amano Piu
Ezeket az albumokat ismerem, agyonhallgatom, és ajánlom, de nagyon.
Hi! Van itt valaki, aki az olasz progban otthon van? Nagyon-nagyon sok jót hallottam, de nem tudom melyik zenekar milyen. Van ugye először a PFM. Szerintem teljesen jó. Utána az Il Rovescio della Medaglia, meg a Le Orme, meg sok-sok más. A Medaglia is nagyon jó, javasoltok-e mást, vagy tőle(ük) mást?
Igen, a fuvola játék nagyon hasonlított Ian Anderson játékához. Ebben az tetszett, hogy tele volt témaváltásokkal, lassú - gyors részekkel, jó folkos progi volt. A gitár, basszgitár, dobjáték is igencsak finom volt. Asszem érdemes lenne beszerezni.
Én csak a Le Orme-t ismerem onnan. Az Uomo di Pezza és a Collage tetszik, de amiket mostanában szereztem (Biancaneve, Legenda di... ennek az utóbbinak a címe nem ugrik be) nem igazán jók. Kicsit Pop-os.
Ez a zenekar, melyet említettél, amolyan Jethro Tull-os?
Tegnap este fél kilenc körül valami elképesztő jó olasz progit nyomtak asszem a Fix rádión. A banda neve DE DE LIND volt, és hát igencsak meg volt tömve fuvolával (egy '70-es évek elejéről való lemezüket nyomták le a rádión), szóval hatalmas volt. Nemrég a cimborám mutatott egy könyvet az olasz progiról, terjedelme bő 250 oldal volt kb., és hihetetlen mennyiségű bandáról volt ott leírás! Hiába, no! Annak idején arrafelé igencsak megvolt lódúlva a prog. rock szekere....
Ehhez nyilván több helyet kell regisztrálnod, mert egy-egy tárhely 5MB, ez sokszor (ha jó minőségű MP3 van) egy számra sem elég. Az igazi megoldás az lenne, ha valaki tudna FTP helyet felkínálni.
Legtisztább, ha a Freemail.hu-n (pl) regisztrálsz egy, vagy több e-mail címet. Ez ugye annyiból áll, hogy bizonyos mezőket ki kell tölteni. Nyilván ez a freemail cím másra is jó lesz, például bizonyo helyekre ha regisztrálnod kell magad, csak ilyenekre tedd, mert a Spam-ek is ezekre jönnek. Ezután (e-mail regisztráció) belépsz a (mondjuk) freeweb.hu-ra. Itt is válaszd a regisztrációt, ami szintén bizonyos mezők kitöltésével jár. Itt az e-mail címre az előbbiekben regisztrált címet add meg. Ha kész, újra be kell menned a freemailra(ha ezt választottad), mert kapsz oda egy levelet, amelyben levő linkre kattintva már élni is fog a tárhelyed. Ez ugyan nem túl nagy, de kis rate-val példákat fel tudsz tölteni. Remélem érthető volt!
Mindentől függetlenül nyilván lehet ez jó album. Bevallom én soha nem hallottam, igaz, ez semmit nem jelent. Ha valahova legalább példadarabokat felraknál, nyilván, ha tudsz!
Viszonylag elvont lemez, és a haverok szerint a srác úgy énekel sok helyen, mintha egy pap prédikálna a szószékből (ebben van valami). Nem egy virtuóz lemez, de pl. az "Old Danube" című szám tök jó, viszonylag pörgős, progresszív. Szóval nekem nagyon tetszik, érdekesnek találom. A lemezben tök klassz a Hammond szerintem. Az albumot '72 márciusában - 2 nap alatt - rögzítették Bécsben. Az interneten dark krautrock - ként jellemzik őket.
Ezt az egylemezes osztrák krautrock bandát progi gyűjtő ismerőseim nagyon nem szeretik. Szerintem inkább érdekes, mint rossz. Egyik kedvencem. Aki szereti az elvont rockzenét, annak csak ajánlani tudom!