Kazán csak azABb,ill a Bb motorokon volt,(Ganz darugyári), amozdonyokon csak klf gőzfejlesztők voltak,de azoknál közömbös volt a gyári szám,és azokhoz nem kellett fűtővizsga.
Azért arra kíváncsi lennék, hogy ha elküldtek egy gőzöst egy fűtőházból nagyjavításra mondjuk a Landlerbe, ott egy hét után áttették a pályaszámát egy már, mondjuk, egy hónapja munkában lévő mozdonyra és visszaküldték a fűtőházba, ott mit szóltak, amikor más kazánszámú mozdonyt kaptak az eredeti pályaszámmal? Vagy működött a MÁV-on belüli szolidaritás, és inkább átírták a kazánszámot?
Nem én állítottam szembe a kutatómunkát a közmondásokkal.
Akkor el kell dönteni, hogy ez a fórum miről szól? Van -e helye a hitelességnek, szakmaiságnak, tudásalapnak? Szabad -e helyreigazítani, érvelni, szakmai vitát folytatni? Vagy maradnak a mínuszolók, meg néha a frissen betévedők?
Épp az előbb írják, hogy az M46,2-es mozdonyokban volt/lehetett kazáncsere (vagy az M40, M61, sorozat). A gőzmozdonynál az erőforrás, a dízelmozdonynál a személykocsi/tartálykocsi fűtésére szolgáló kazán teljesen más kategória.
„Közmondásos a MÁV lazasága, ha nyilvántartásról van szó.
Hallottam Csörgőről, amelyiket háromszor selejteztek :-)
Gőzösöknél ehhez hozzájön, hogy "teljesíteni kell a felújítási tervet", ami gyakran átszámozásokkal járt.”
Ez három külön mondat, külön gondolat. Az állítólag háromszor selejtezett Csörgőről senki sem állította azt, hogy a kazánja lett volna cserélve. Nem kellene kötekedésből olyasmit belemagyarázni Manhattani bácsi írásába, ami nincs benne!
Viszont M41,-es dízelmozdony kazáncseréről még én sem tudok... :-)
A gőzmozdony átszámozások is vezetve voltak - másképp hogy tudnák a vasúttörténészek visszavezetni napra pontosan? - és talán öt-hat sorozat félszáz mozdonyát érintette egy kb. 5-7 éves időszakban. Ez a több ezer gőzmozdony 1868-1985 közötti történetéhez képest nem egy nagy momentum a MÁV életében.
És hogy ne csak fecsegjek, megjelent a MÁV és GySEV 520, sorozatú gőzmozdonyainak történetét feldolgozó szakkönyv!
A MÁVAG kezdettől fogva a legyártott kazánokat számozta. Mellesleg a főkeretnek (ha készült) ugyanazt a számot adta. (Így nagyobb termelékenységet tudott fölmutatni. 😕)
Jó-jó... :-P De azért sacc/kb. 100 mozdony esetében 85 -nél (szerintem) a főkeret az volt az építésekor, mint a szétvágásakor. Ha elő is ferdült néha, hogy "sunnyogtak vele" (akár "szabályosan", akár nem) nem ez volt a jellemző.
A főkeret általában eredeti marad! Tulajdonképpen AZ "a mozdony"
**
Hááát, a Heller Gyuri bácsiék (Heller, Mohay. Lányi)azt követték,hogy a kazán viszi a pályaszámot.
Eklatáns példa a 324,540, ahol a mozdonyba beépített acél síktűzszekrényes kazán az átépítése előtt a kazán dokumentáció szerint eredetileg egy 324,540-es pszú gépben volt..
Az volt az illegális(ra elfajzott) formája. De csinálták ezt rendesen, a korabeli szabályokat betartva is a dolgot, volt hogy mozdonyt is selejteztek emiatt és a főkeretét alkatrészként vissznyereményezték és megjavítás után tárolták.
Ez sem feltétlenül igaz, simán cserélték a főkeretet is - és nem csak az illegális gyorsjavítások keretén belül, hanem szabályosan, raktárról kivett cserefődarabként.