Szigeteletlen ház esetén az ökölszabály nem is (olyan) rossz. Csak itt van (lesz) ugye a +10cm eps.
A másik meg hogy csak padlófűtésnél be kell tekerni azt a csőmennyiséget, ami képes elég hőt leadni, ezt is kéne méretezni. Meg figyelembe venni, hogy a padlófűtéssel nem lehet ugrálni úgy mint a radiátorssal, hogy rádurrantok azt máris melegebb van 2-3 fokkal.
Hm, hát hogy a kazánhoz mi kell,azt meg azért a szerelőnek kéne tudni, nélküle nem fog menni...
Nem leszel leszúrva, inkább csak beleestél a szokásos magyar csapdába. A szerelő valami - neki jól bevált - ökölszabály alapján számol. Pl. légköbméter x 50-70 W. Mondjuk ha 3 méter a belmagasságod, akkor ez simán lehet 17 kW. Ez csak egy tipp, de ismerem a szerelőket - tisztelet a kivételnek! De az enyém is ezt akarta.
Egy hőveszteség számítást nem nehéz összehozni, de meg kell hozzá tanulni valamilyen szoftver kezelését. Sokan a Winwatt free verzióját használtuk, de nem két napos a buli.
Ebben az árkategóriában az Inka szokott a favorit lenni. SD-t ritkábban javasolnak, már csak azért is mert van néhány kiegészítő eleme, ami nincs az alapárban, míg az Inkánál beletartozik. Én nyár elején kértem SD is ajánlatot, az nem volt ennyire szerény (mármint amit kaptam):
Azt hiszem ezek brutto árak voltak. Nem tudom, hogy ha ezeket a kiegészítőket is figyelembeveszed, akkor mit mutat a két kazán - Thema vs Inka - végleges költsége?
Maradnék a 300e körüli árnál, több nem nagyon fér bele.
Van még alternatíva?
Székesfehérvár környékén van az épület.
Most lett esedékes a kazán választás, régebben már beszéltünk róla (fogalmam sincs, milyeneket mondott akkor). Most ezt a SD készüléket javasolta, mást nem. Az Inkát csak én találtam most hirtelen egy kis guglizással.
A számítás nincs nálam, a szerelőmnél van, ő említette, hogy megfelel a kazán. Majd rákérdezek.
(Érzem, most le leszek szúrva, hogy így megbízni valakiben... :-))
Ha mégis hasra mondta volna a 20 éves tapasztalata alapján - amit azért nem hiszek - nehéz egy ilyet összehozni alaprajz, tájolás, építőanyagok, szigetelés, ...stb ismeretében? Vagy csak ő tudja megcsinálni?
A falaknak van hőtároló képessége, egy ideig... Aztán hülni kezdenek, és 'hőt vonnak el'. Szal 1-2 nap -13-at ki fogsz bírni, főleg ha csak 21-22 fok az igény.
Amúgy minden polémia felesleges ha ki van számolva és a tervezőn le lehet verni, amikor vázni fogsz ! :) De hallottam én is olyan lakásról, ahol a lakó állítása szerint elég volt a padlófűtés.
Ha nincs pénzed a Viessmann-ra, akkor a "követők" közül több jó választás is van. Soxor döntő, hogy milyen a helyi szervíz ? Melyiket ismeri, preferálja a fűtésszerelő. Apropó, a szakiknak mi volt a véleménye a készülék választásról ?
Ezt a "radiátor is kell" című elméletet nem támasztja alá a lakás, ahol immár 6 éve lakom: -38-as külső falak szigetelés nélkül, -födémszigetelés nincs -áthidalók kisméretűből (sajnos, láttam mikor készült) -ablakok 4-16-4 szerkezetűek gáz és bevonat nélkül (6 évvel ezelőtti szint alja). Pár éve, amikor volt -13 fok hideg is, akkor is olyan meleg volt a lakásban, mint amennyit beállítottam (21-22-t szoktam meg). Az tény, hogy mindkét szomszédos lakás fűtve van. Egyedül a fürdőszoba hűvösebb a kelleténél (mert csak 3,6 m2), de erre több megoldás is van : be lehet kapcsolni a ventillátoros hősugárzót, ami 3 perc alatt felfűti. Ha csak a kedvesem didereg, akkor vagy én megyek előbb zuhanyozni (a gőz remekül fűt) vagy együtt (utóbbinak számos ismert előnye van :-) Van ugyan egy törölközőszárítós radiátor rásegítésnek, de miután a nyári rendszermosásnál láttam mi jön ki belőle (fekete iszap), nem nyitom ki a szelepét soha többet. Az épülő házunkban is csak padlófűtés lesz, ebben biztos vagyok.
Ha nem csak a márka érdekel, akkor vedd meg az Inkát. Szükség esetén nagyobb teljesítménye van - áruld már el a hőigényed!! - magyar (olasz pénzzel) termék, alkatrész biztos van, de nincs gond a megbíhatóságával sem és mint említettem ebből többet is szerelnek, mint az SD-ből. Ha nem Viessmannt raknék be, akkor én ezt választanám. Illetve ezt választottam, de az egész rendszer tekintetében a Vissmann nyert.
Padlófűtésünket szeretném beizzítani a hideg időre való tekintettel, de a visszatérő körön található nyomásmérő szerint 1.1 bar nyomás van benne, pedig tavaly tél előtt a szaki 1.5 körül állította be, és tavasszal is 1.3 körül állítottam le. Ez levegősödés miatt lehet? Ha igen, akkor hogyan légteleníthetem? A rendszer úgy van kialakítva, hogy ha egy csapot megnyitok akkor a hálózatról vizet lehet engedni a körbe, a rendszer legmagasabb pontján pedig van egy csap amit ha kinyitok akkor a víz kifolyik, a szaki annak idején oda rakott egy csövet és a WC-be engedte a vizet mikor légtelenített. Megcsinálnám én magam, ha elmondjátok hogy mire figyeljek, mekkora nyomást kell beállítani, stb.
Így is van , na nehogy má... 150 helyett? nem ma kezdte a srác. Egyébként miért ott vetted? mazochizmus vagy ő volt a legközelebb , vagy nem ismertél mást?
Az Inka is egy jó választás. Szerintem sűrűbben szerelik ezt, mint az SD-t. De, hogy a kettő közül melyik a jobb azt így nehéz lenne eldönteni. Mert ugye: mi alapján?
Az SD "nevesebb" és a vezérlése nem annyira "összetákolt", mint az Inkáé. Az is igaz, hogy Téged üzemelés szempontjából ez egyáltalán nem fog érinteni. Ha a méretezett hőigényednek megfelel az SD, válaszd azt!
A kazánod meg fog bírkózni a csővel - ez csak szivattyú kérdése - sőt elég teljesítméye is van a fűtéshez, de az azrt necces, hogy CSAK padlófűtés. Szigetelés nélkül akár m2-ként 100W teljesítményre is lesz igény, ahhoz viszont majdnem forró padló kell. Van aki már a 27 fokos padló felületi hőfokot sem bírja!
Persze nem biztos, hogy hideg tél lesz. Viszont - mint tanult kollégám is kérdezte - mi a helyzet a hőigénnyel? Méretezte valaki az épületet. Mert elég sok függ a homlokzati hőszigeteléstől, de nem minden. És még kiderüllet, hogy 900 m ide vagy oda, nem lesz elég a hőleadó felületed a hőveszteséghez képest!
Igen, a számítások megtörténtek, a teljesítmény elég lenne. A szigetelés csak jövőre kerül fel pénz hiányában, most télen max. ketten húzzuk meg magunkat a házban, így egy része csak temperálva lesz.
Kérdés, hogy hasonló áron van-e jobb kazán, érdemes-e ezt választani ennyiért...
A csőtermosztát általában egyből egy váltó kapcsoló is aminél egyszerübben nem is lehet megoldani a kazán lekapcsolását, de ha valami újabb gázkazánod van, akkor az nem fog neki örülni, ha kapcsolgatod a tápfeszét, a szivattyúját meg főleg nem kapcsolgatnám külön.
Az előre menő ágra felszerelésre került egy cső termosztát, egy 6 literes tágulási tartály golyós biztonsági szeleppel, a visszamenőre pedig egy szivattyú.
Nem tudsz véletlenül egy elektromos kapcsolási sémát, ami a szivattyú bekapcsolásával a gázkazán szivattyúját leállítaná?
Még nem mondtam, de a gázos rész rendben volt, membrán csere megoldotta a problémákat. A Rözöge Zsoltnál vettem a Nefelejcs utcában 5×-ös áron. Oda se menjetek.
Furcsa, hogy a szervízkönyv ennyire más diagnózisra vezet a tünetek alapján.