Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

mica-r Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31166

Gyári mérőponton, VDO cuccokkal. Valakivel összekeverhetsz...

Előzmény: Törölt nick (31164)
krisz_c Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31165

Sziasztok

Ha gépkönyvem (20 éves autó) egyfokozatú hajtóműolajat ír elő (MIL-L-2105), akkor mit rakjak bele? Gondolom ki lehet váltani valami modernebb több fokozatúval. Másmilyen kell a diff.műbe és más az osztóműbe?

Törölt nick Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31164

Nem stresszelek,remélem nem gyári,illetve  kinai órákkal mérsz?

Előzmény: mica-r (31163)
mica-r Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31163

Szoktam mérni olajhőfokot, emiatt ne légy stresszes. Nem stimmel az állításod továbbra sem.

Hogy kell mérnem, hogy igazad legyen?

Előzmény: Törölt nick (31162)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31162

A félreértésed a magánügyed,letojom!A Mercedes motorok 10 percet bírnak ki az általad említett hőfokon,utána menthetetlenül tönkremennek!A mennyiben méred az olajhőfokot,az pontosan megyegyezik a vízhőfok hőmérsékletével.(Maga a motorolaj lassabban melegszik fel,mint a hűtőfolyadék!)

Előzmény: mica-r (31159)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31161

T mantec! Roppant gyenge,szánalmas a kötözködésed.Hol mérünk hőmérsékletet a motorokban?Mitől melegszenek fel a folyadékok?Mi volt az alaptéma??

Előzmény: mantec (31160)
mantec Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31160

T GG590227!

 

 

"... A motorolaj hőmérséklete megegyezik a hűtőfolyadék hőmérsékletével ..."

"... a 250 C°-ot is eléri az olaj hőmérséklete a dugattyúknál ..."

 

A hűtővíz 250 C°-os? Biztos?

Előzmény: Törölt nick (31158)
mica-r Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31159

Akkor mit értettünk félre a 31153 hsz utolsó mondatában???

Előzmény: Törölt nick (31158)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31158

T.mica-r!Majd tartós 150 C°-nál írogass,mert nem a főtengely forgásától melegszik fel az olaj,meg a hűtőfolyadék sem.Mérni sem tudsz,mivel a 250 C°-ot is eléri az olaj hőmérséklete a dugattyúknál,nem véletlenül vannak olajfuvókák a (turbós) motorokon,amik a dugattyúk hűtését segítik.

Előzmény: mica-r (31156)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31157

Ne legyél már full dillós!

Előzmény: mantec (31155)
mica-r Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31156

Akkor engem is becsaptak :)

Párszor már volt 120 környékén az olajam...

Előzmény: mantec (31155)
mantec Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31155

T GG590227!

 

"... A motorolaj hőmérséklete megegyezik a hűtőfolyadék hőmérsékletével ..."

A hengerfalon? Biztos?

Előzmény: Törölt nick (31153)
Motoroil Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31154

Szép napot

 

Valaki megtudná nekem mondani a Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30 HTHS szintjét?

Egy csomót bogarásztam már az elmúlt napokban, de nem találtam.

 

Koszonet

Törölt nick Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31153

T oLayos,T Soma.01!Az írásotok húsvéti locsolóversnek is gyenge.Messze nem igaz a leírásotok,megtévesztő a felhasználók számára!!Ami sz@r,az az is marad 150 C°-on ,ami jó,az jó lesz extrém magas hőmérsékletnél is.A motorolaj hőmérséklete megegyezik a hűtőfolyadék hőmérsékletével,az üzemi hőfok elérése után.

Előzmény: oLayos (31151)
Soma.01 Creative Commons License 2014.04.21 0 0 31152

Hát igen. Ennek a HTHS viszkozitásnak azért már van jelentősége! Én sem rakok 3,5-től alacsonyabbat az autómba, aminek a motorját már 2000 óta gyártják.

Előzmény: oLayos (31151)
oLayos Creative Commons License 2014.04.20 0 0 31151

T M6Freak!

 

Rendesen körüljárod ezt a témát ...:)

 

Ha a gépkönyv engedi, akkor rád van bízva a választás. 

 

Én prémium márkák A3 5W-40-es olaját használnám, de ha már A5-ös lenne a kedvenc, akkor igyekeznék azok közül választani, amelyeknek a HTHS viszkozitási értéke a 3,5 mPas közelébe lenne. Már a lelki béke miatt is!

 

Lényeg: a motor konstrukciójának, üzemelési jellemzőinek összhangban kell lenni a kenőanyag viszkozitásával. Erre utalnak is:

 

 " ... A5/B5 motorola­jok - az A1 /Bl-esekhez hasonlóan - nem alkalmazhatók olyan motorokhoz, amelyek nem kifejezetten kis viszkozitású kenőanyag használatára vannak tervezve ... "

 

Előzmény: Törölt nick (31149)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.20 0 0 31150

Nálam most A5-öst kap.

Előzmény: Törölt nick (31149)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.20 0 0 31149

Üdv!

 

 

"ACEA A3/B3Jelenleg mondhatni a leggyakoribb ACEA motorolajteljesítményszint, amely a személygépkocsi és könnyű haszongépjár­mű benzin- és dízelmotorok széles köréhez megfelelő. Általában régebbi fejlesztésű mo­torokra vonatkozó előírás, mivel a legkorsze­rűbb motortechnikával járó követelmények már meghaladják az A3/B3 műszaki szín­vonalát. A SAE 10W-40-es változatok alap­olaja jellemzően az
API Group I és Group III csoportból kerül ki, a SAE 15W-40-esek többnyire API Group l-es alapolajúak, de a 2008-as szigorításokat követően e viszkozi­tásosztályban is felmerült a műszaki igény az API Group lll-as alapolajok használatára is. A 2008-as változás hatására az A3/B3-as motorolajok iszapképződés és kopás elleni védelme is jelentősen javult, és kisebb mér­tékben a dugattyútisztasági tulajdonságok is javultak."

 

"ACEA A5/B5A felső kategóriájú, üzemanyag-taka­rékos motorolajok minősítése, hosszú olajcse­re-periódusra, nagy teljesítményű benzin- és dízelmotorokhoz. Az ilyen minősítésű motor­olajokat alacsony belső súrlódás jellemzi, a HTHS viszkozitás a 2,9 - 3,5 mPas érték- tartományban fekszik. Az A5/B5 motorola­jok - az A1 /Bl-esekhez hasonlóan - nem alkalmazhatók olyan motorokhoz, amelyek nem kifejezetten kis viszkozitású kenőanyag használatára vannak tervezve. Ilyen esetben a gépkönyvi előírásokat be kell tartani. Tipikus viszkozitásosztályuk SAE 5W-30, alapolajuk API Group III kategóriájú. Az autómárkák kö­zül a Honda, Land Rover, Mazda, Mitsubishi, Renault, Subaru, Suzuki, Volvo, Dacia, Iveco bizonyos típusainak motorolaj-előírása."

 

Ezen leírás alapján érdekes, hogy a gépkönyvem szerint a 8 éves benzines Mazdához, 5W30-as viszkozitáshoz, A3 és A5 teljesítményszintet egyaránt előírják. Most akkor melyik vajon, mert nem annyira új fejlesztésű modern motor, de már Euro 4-es.

oLayos Creative Commons License 2014.04.20 0 0 31148

T stevie- 13!

 

" .. Ezek szerint a Cx olaj mégis jó az Ay/Bw olaj helyett? ... "

 

Most mantec megfogalmazását citálnám: ez nem fekete-fehér, igen-nem ...

 

Úgy érzem szivatsz!:D

 

... mert valójában ha azt vesszük, előfordulhat olyan gyártómű előírás, ahol pl. Ax-04- re épül a motor konstrukciójából fakadóan a kenőolaj elvárás, de a környezetvédelmi elvárások teljesítése érdekében már felszerelték mondjuk a komplex hajtóegységet háromutas katalizátorral, vagy dízelek esetében részecskeszűrővel. Így viszont azok védelme érdekében már előírhatják a Cx-04 olaj használatát.

Erre próbáltam az előbbiekben a Fiatos példával utalni.

Hogy azután most mit áldoznak fel a "rövidebb élettartam" oltárán, az már más kérdés.

 

Ami jó a motornak, nem egészséges a kipufogógáz kezelő rendszernek. Fordítva pedig, ami jó a háromutas katalizátornak, részecskeszűrőnek az már nem biztos, hogy maximálisan kielégíti a motor kopás szempontjából legkihegyezettebb egységeinek.

 

Remélem nem akarsz annyira mélyre ásni, hogy végkonklúzióként feltaláljuk a spanyolviaszt.:-)

 

Minden újabb elvárás= kihívás a konstruktőröknek, olajfejlesztőknek. 

Azért valahol mindig lesz akadék a rendszerbe!

 

" ...  a SAPS az egy káros melléktermék, és ha abból kevesebb keletkezik, az nem árt az Ax/Bw specifikációra tervezett motoroknak sem ;-) ... "

 

Egy Ax/Bx specifikációra tervezett motornál nem biztos, hogy megfelelő egy LOW SAPS motorolaj használata. A Szulfat Ash-Kén-Foszfor (SAPS) jelenléte sok hagyományos dízelnél, jellemző izom-konstrukcióknál az Ax/Bx - nek megfelelő érték, vagy annál magasabb szulfáthamu és fémtartalmú ( pl. cink) adalékolást követelnek meg a megfelelő üzemelés érdekében. Ergo egy Cx olaj már nem látná el ezt a feladatot maradéktalanul.

 

Fórumok meg arra jók, hogy bonyolítsák az életet.:)

Előzmény: stevie-13 (31147)
stevie-13 Creative Commons License 2014.04.20 0 0 31147

No ezek együttesét nevezik szulfáthamunak.

 

 

Cool :-)

 

Ezek szerint a Cx olaj mégis jó az Ay/Bw olaj helyett? Mert ugye azon alapul, csak low-SAPS. Viszont a SAPS az egy káros melléktermék, és ha abból kevesebb keletkezik, az nem árt az Ax/Bw specifikációra tervezett motoroknak sem ;-)

 

Egyébként külföldi fórumokon is ilyeneken agyalnak az emberek...

 

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1537943

 

(Itt van egy utalás, hogy a C1, C2, C3 osztályok az A3/B3 osztályon alapulnak.)

Előzmény: oLayos (31146)
oLayos Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31146

T stevie- 13!

 

Konkrét a kérdés, így válaszolni is úgy próbálok.

 

A szulfáthamut nem teszik mint adalékanyag az olajhoz, hanem az a különböző fémtartalmú adalékanyagok szilárd égéstermékei és a motor működése közben keletkeznek. Meg még ehhez adódnak az egyéb nem éghető szintén szilárd szennyezőanyagok. No ezek együttesét nevezik szulfáthamunak.

 

Ennek mennyiségének megállapításának meg van irodalma, no meg Soma is utalt már rá. A lényegét megírta.

Remélem ennek a technológiai folyamatára nem vagy annyira kíváncsi, mert ahhoz már pontosítani kéne a vélt ismereteimet. Alapjában emlékszem a tanultakra/olvasottakra, de félreérthető infót nem szívesen írnék le.

No meg ahogy én ismerlek, Te ezt ismered, olvastad!;-)

Előzmény: stevie-13 (31142)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31145

Én nem írtam ilyet!A kéntől lesz savas az olaj,de kén már nincs a szabványos üzemanyagban,viszont lehet a bioban is.A motorolaj csak pár liter,a csereidő alatt viszont több ezer liter üzemanyag ég el.Ez a hamutatalom igen kis eltérésű,inkább jelentéktelen eltérésnek nevezném,ami jelentős pénzforrás valakiknek.

Előzmény: Soma.01 (31143)
Soma.01 Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31144

Pár hsz-el visszább leírtam, hogy szerintem mi az. Legalábbis mit találtam róla. Kb. kénsav+valami anyag nagy hőmérséklet (lánggal való égés nélkül) és az ebből visszamaradt hamu.

Előzmény: stevie-13 (31142)
Soma.01 Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31143

Szóval akkor az üzemanyag a gond inkább, vagyis annak a kéntartalma ami bekerülhet az olajba. Értem. De azt még nem, hogy ebből a fix mennyiségnek tekinthető kénből hogy oldja meg az olaj, hogy nem savasodik úgy el. Mert ugye kénsav miatt lesz a szulfáthamu. Azt meg pláne nem értem, hogy ez miért baj ha nem lesz "elég" szulfáthamu azaz alacsony lesz a szintje.

Előzmény: Törölt nick (31133)
stevie-13 Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31142

... vagy ha más, amit állítottam ütötte ki a biztit, akkor az mi?:-)

 

 

Szerencsére semmi nem ütötte ki semmilyen biztit :-)

 

Csak még mindig nem tudom, hogy a szulfáthamu (sulphated ash) az mi? Beleteszik az olajba gyárilag (effektíve adalékanyag), vagy keletkezik az olajban a motor működése közben (effektíve káros anyag)?

 

 

Előzmény: oLayos (31141)
oLayos Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31141

T stevie- 13!

 

Ha az utolsó mondatod a szulfáthamu kifejezésre utal, csak annyit: nagyon sok tribológiával foglalkozó írásban ezt használják, átvettem, jobbat nem tudok.

 

... vagy ha más, amit állítottam ütötte ki a biztit, akkor az mi?:-)

Előzmény: stevie-13 (31134)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31140
Előzmény: stevie-13 (31135)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31139
Előzmény: stevie-13 (31135)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31138
Előzmény: stevie-13 (31135)
Törölt nick Creative Commons License 2014.04.19 0 0 31137
Előzmény: stevie-13 (31135)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!