Az a helyzet, hogy itt a forumon, és magyar net bugyraiban rendkívül szélsőséges vélemények alakultak ki a Keszthelyről.
Sokan - veled együtt - pénzkidobásként gondolnak rá, és rendkívül lesújtónak vélik, ezt mindenkinek a szíve joga eldönteni, leírni, egyébként meg is tudom érteni őket, igazatok lehet, ha
úg gondoljátok, hogy ez a kiállítás egy lapon említhető a Miniatur Wunderlanddal, vagy akár a LOXX-al.
De azért 5 év alatt azért történt ez-az, erről itt olvashatsz, képeket nézhetsz:
És csak van 500 négyzetméternyi terepasztal és közel 70 vonat, ami folyamatosan üzemel, és azért olyan ritkán fordul elő, hogy 10 percnél többet állna valamelyik asztal.
Ez viszont egy nonpforfit, állami múzeum, ahol sikere ellenére is mostohagyerek a vasútmodell-kiállítás.
Így nincs tízezer led, meg félmillió Preiser figura az asztalon, ami elvonja a figyelmet az éppen álló asztalokról, vonatokról, mint Hamburgban.
Mert bizony ott is álltak fél órát is egyes részek, amire sikerült működésre bírni a szemem láttára a műszaki részt, addig viszont DJ Bobo adta a koncertet, így senkit nem érdekelt a dolog :-)
De nem akarlak győzködni, hiszen a két héttel ezelőtti gyakori megállások és egy 2 éve történt nyikorgó mozdony látványa tudtán én is pénzkidobásként szarnám le a maradék 69 nem nyikorgó mozdonyt és
100 négyzetméternyi új látnivalót. Pestről egy szép vasárnap, jó időben vonattal 5000 Ft a jegy oda-vissza, 1100 Ft a belépő, egy jó ebéd meg 1500-ből kijön fejenként. Séta a kastélyban, a Balatonparton, este haza...
Tiszta pazarlás...
Főleg, hogy pont ugyanennyiért papírvonatokat is lehet látni pizzásdobozban valamelyik színvonalasabb kiállításon...
De ott van Hamburg, abban egyetértünk, hogy az nem pénzkidobás, pazarlás, egy nap simán megjárható bárkinek 120-130 ezerért repülővel, belépővel, kajával..
Nos, próbálok objektíven válaszolni, nem úgy tűnve, mint aki foggal-körömmel védi a mundér becsületét...
A mozdonyok átlagosan 5-600 valós kilométert mentek már, kb 1/3-ban már motorcsere vagy dekóder csere volt, ezek adták fel legelőször. Más alkatrész hibája egy-két eset kivételével nem túl gyakori, az általatok említett kopóalkatrészek egész jól bírják.
A 2008-as megnyitásra (nem általam) beszerzett, eleve selejtes konstrukciók (köztük az említett TRIX Taurus is) már selejtezve lettek, helyettük többnyire Roco és Piko mozdonyok lettek vásárolva.
Legtöbb hiba az elkoszolódásból és az áramszedő lemezek kopásából adódik, illetve a ritkán, legtöbbször már a totális leállás-leégés után, és nem a megelőzésből elvégzett karbantartás miatt.
A hibák oka nagyrészt a humánerőforrás és az ebből fakadó hozzáértés hiánya.
Két éve még 5 ember dolgozott a kiállításon, nem mintha ez nagy szám lenne, de volt
2 teremőr, 2 üzemeltető és egy, aki csinosítgatta, fejlesztette a látványrészeket.
Ebből tavaly hármat kirúgtak, létszámleépítés végett, egy pedig kilépett idén februárban.
Maradt 1 félállásban dolgozó üzemeltető. Ő a nyitás óta itt van, megbízható, korrekt, de ha az abmíciója és ezzel együtt a hozzáértése a jelenlegi háromszorosa lenne, akkor is kevés lenne ahhoz, hogy mindent rendben tartson. Ő nem javít és nem végez karbantartást, csak a tudásához mérten igyekszik az apróbb hibákat elhárítva a három asztal között, alatt pattogva biztosítani a folyamatos üzemet.
Ő egyedül a jegyszedő, teremőr, kezelő, tárlatvezető, hibaelhárító egyben.
Én kéthetente hétvégén 2 napot tudok ott lenni, akkor az előző két hétben elromlott, a kolléga által az asztalra pakolt dolgokat igyekszem javítani, ha nem kell hozzá alaktrész.
Ha kell, akkor rendelek és 2-3 hétig mellőzni kell vagy helyettesíteni, ha éppen van mivel.
Persze a kolléga szabadnapon van ilyenkor, így sokszor üzem közben, a látogatók szeme láttára megy a szervízelés.
Ha hétközben az asztalon romlik el valami, akkor általában 200 km-ről telefonon próbálom elmagyarázni, hogy mit hol próbáljon állítani, cserélni, stb...
Két hete végre feladtak egy álláshirdetést, jön a nyári szezon, heti 7 nap nyitva a múzeum, napi 9-12 órán keresztül.
Csak azt felejtették el az állásinterjú során, hogy legalább egy kicsit konyítson a vasútmodellezéshez az új kolléga. Rosszat rá sem tudok mondani, rendkívül ambíciózus, lelkes, tényleg látszik rajta, hogy meg akarja tanulni a dolgokat, csak sajnos életében eddig ötször ült egyáltalán vonaton..
Most ott tartunk, hogy tanulja, mi a Gigant, a Szili és a Csörgő, meg Traxx és Taurus, szóval legalább fél év, amire haladó szintre ér. Viszont sokszor egyedül kell vinnie az egész kiállítást. Informatikus a végzettsége, talán a szoftveres rész már könyebben fog menni neki, de még rengeteg idő kell ehhez.
...a MiWuLa mintájára...
A honlapjuk szerint 180-200 PROFI alkalmazottjuk van, és többmilliós éves költségvetésük euróban
Keszthelyen rajtam kívül egy alkalmi építő (aki saját költségén jár le néha ingyen dolgozni), egy haladó és egy kezdő adja az állományt, évente az egymilliót nem éri a költségvetés forintban.
Ha döcögősen is, de működnek az asztalok, lassan, de fejlődik a látvány is...
A Miwulások szerintem tátanák a szájukat :-)
Szóval továbbra is ez van, olyan magyarosan vagyunk.
De van évente azért 65-70 ezer látogató, többségük elégedetten távozik, nem győzik a betelt vendégkönyveket cserélni újra (volt, hogy az sem volt pár hétig, mert nem volt rá állítólag pénz...),
...illetve egyáltalán végeznek-e valami féle beavatkozást a gyári mozdonyokon bevetés előtt – a MiWuLa mintájára. Persze tudom, a pénz nagy úr, de jó kédés, megtérülne-e valamiféle megegyezés egy kisvállalkozóval, aki pl. esztergál egy marék (teflon)csapágyat, kardáncsuklót, satöbbit (gondolom a keszthelyieknek nagyobb tapasztalatuk van a kopóalkatrészek terén, mint nekem), amit indulás előtt be lehetne szórni a mozdonyok kritikus helyére; berendelni egy rakat jobb minődégű motort, ilyenek.
Amikor ott jártam, egy Piko Taurus próbált meg vánszorogni a pályán, de a motor csapágyazása annyira kész volt, hogy a mozdony többet "sírt", mint haladt, műszaki érzésekkel minimálisan megáldott embernek a hideg futkározott a hátán (arról nem is beszélve, hogy ilyen állapotban a csapágyak rohamosan meghalnak, tehát ilyenkor már nincs értelme erőltetni a dolgot). Az ott üldögélők meg vigyorogtak rajta nagyokat...
Mi voltunk párommal 2 hete. Azelőtt 2 évvel voltam. Nagy változásokat, építéseket vártam. Egy-két dolog talán épült, szépült a magyar szakaszon Keszthely környékén, de sajnos nem sok minden. Gondolom nincs pénz.
Ami igazán zavaró, hogy a vonatok nagyon gyakran leálltak, egész szakaszok akadtak meg, mindegyik területen. Gondolom nincs pénz a karbantartásra vagy a mozdonyok már a belüket is kijárták már. Tényleg, ha Martisz olvassa, meg lehet tudni, hogy mennyit mentek már a gépek?
Nem lehetne további fejlesztésre pályázni? Vagy programokat szervezni és annak keretében kisebb fejlesztéseket eszközölni?
Segítséget szeretnék kérni. Megtaláltam a nagyon rég Märklin villanyvasutamat. Önök szerint mennyit érhet most a piacon?
Mellékelten küldöm az egyik mozdonyról a képet, de van még egy másik gőzmozdony is. Állomásépület, pullman kocsik, tartálykocsik, szenes kocsik, pontosan nem is tudom milyen és menyi, váltók, sínek (egyenes és hajlított),és az eredeti trafó is. Ha esetleg érdekli önöket akkor tudok pontos leltárt adni róla. Ez utóbbi (ha jól emlékszem) át lett tekercselve, vagy 40 évvel ezelőtt, mert eredetileg még egyenárammal üzemelt. Ez egy 3 sínes típus, nagyon-nagyon régi.
Mondjuk, ha csak ez a mozdony lenne, ezért mennyit ajánlanának fel? Kérem legyenek korrektek, mert nem vagyok a téma szakértője!
2 év után idén ősszel ismét ellátogattam a kiállításra. Idén végre egyedül (család és minden kísérő nélkül) jutottam el, így mivel senki sem sürgetett több mint 2 órát tudtam nézelődni többször is visszatérve egy-egy helyre. Nagyon sok újdonságot láttam mióta nem jártam ott, ezúton gratulálok Martisznak és mindenkinek aki foglalatoskodik vele.
Már egy pár hete szemezek az épülő kertivasúti pályával, részleteket lehet róla tudni? Látom már utasokat is vitt az elmúlt pár napban, csak még nem volt időm bemenni. Majdnem minden nap látom :D
Én nem vártam nyárig,ma végre megnéztem.Gábort sikerült látnom építés közben ,így némi kulissza titkot is sikerült meglesni.Mind méretekben mid elismerésben hatalmas!
Nos amit itt olvasok az döbbenetes. Én jártam 2010-ben ezen a vasútmodell kiállításon. Elképesztő színvonalas. Európai színtű kiállítás, ha nem világszívonalú! A töredéke is hatalmas érték. Emlékszem mennyire meglepett a kiállítás. Sokkal rosszabra számítottam. Egy-két terepsztal ilyesmi... Ehelyett óriási! Nagyon nehéz elhinnem, hogy nem éri meg üzemeltetni, fejleszteni. Ha én Keszthelyre megyek akkor szinte csak is ezért a kiállításért megyek. Mindenkinek látni kell. A vadászmúzeum csak aprólék szerintem. Az épület fő látváőnyossága a terepasztalok szövevényes szimulált világa.