Keresés

Részletes keresés

Garofano Creative Commons License 2018.04.18 0 0 65889
Előzmény: Törölt nick (65888)
Törölt nick Creative Commons License 2018.04.18 -13 0 65888

Kösz rönofan02i! :-)

 

Garofano, erre most én sem számítottam, nyugodtan mondhatom hogy még csak a pakliban sem volt. 

A Tátra panorámája a Magyarországon maradt hegyeinkről a hidegebb idők tüneménye, tapasztalatom szerint. 

Erre most 25 fokban, délben(!) indulva, párásnak látszó időben olyan élesen láttuk egész délután a Bélkőről hogy nem is nagyon tértem napirendre felette.

A család már nyerítve röhögött mikor egy-egy szerencsétlen turista utolért minket (vagy egy egész csapat), mert már szinte köszönés helyett is szóltam mindenkinek hogy nézzétek már, ott a Tátra!

:-))

 

Aztán vagy csak az én szemem van már nagyon ráállva, vagy nem tudom, de a legtöbben tényleg akkor vették észre mikor szóltam nekik, addig nem. És utána ők is lelkendeztek...

 

Ami még érdekes volt az az hogy a Tátra kis túlzással élesebben látszott mint a Mátra, de ebben a jó erősen szembe sütő nap is szerepet játszott azért.

 

 

Egyébként írtam már róla a TM-ban, de nem linkelem ide, mert még megszólnak. :-))

 

Előzmény: rönofan02 (65886)
Garofano Creative Commons License 2018.04.18 0 0 65887

Kicsit kezdek a nagy segíteni vágyásommal meghülyülni, mert én a Talentum vendégház meg rossz jelzések miatt az OKT-re asszociáltam. Szóval bocs a megtévesztő infókért, ez most a ha hallgattam volna bölcsebb maradtam volna este volt. :)

Előzmény: jzp2107 (65885)
rönofan02 Creative Commons License 2018.04.18 0 0 65886

Én nem nyomom a gombot, inkább kiírom:

Lájk!!!

Előzmény: Törölt nick (65871)
jzp2107 Creative Commons License 2018.04.18 0 13 65885

hol van a ttt fórumban csereháti pirosról beszámoló?

Előzmény: Garofano (65882)
olahtamas Creative Commons License 2018.04.18 -1 0 65884

1 kép a hétvégéről Tolnai Feri gépéből:)

pavarotti Creative Commons License 2018.04.18 0 13 65883

DDP és DDK járók, kisvasutazni szeretők figyelmébe, a Kisvasutak topikból:

Szombatonként új buszjáratok az almamelléki kisvasúthoz:

 

http://www.ddkk.hu/?q=content/menetrendi-%C3%A9rtes%C3%ADt%C3%A9s-42

Garofano Creative Commons License 2018.04.18 0 14 65882

Én sem érzékeltem támadó szándékot hadidoki felől, mert bár úgy tűnik neked szólt, elsősorban az utóbbi idők rossz tapasztalatai váltották ki ezt a reakciót (ahogyan már többen leírták előttem volt mostanában "egy majd én megmutatom" széria, aminek jó része kudarccal végződött). Számomra a tanulság az, hogy mi is kérdezhetünk a figyelmeztetés előtt, mert nem a te teljesítményed az általánosan megszokott (viszont kérlek te se becsüld le másét, hiszen nem tudhatjuk, ki mikor jut saját határainak közelébe vagy lépi át azt, egyáltalán akarja-e még feszegetni.)

 

Érdemben sajnos sokat nem tudok segíteni, mert már 5 éve, hogy utoljára arra jártam. A kisebbséggel semmi gondunk nem volt, még Baktakéken sem, ahol dugig volt a kocsma. Ott többen megszólítottak, de inkább kíváncsiak voltak mintsem ellenségesek. Az útvonal papíralapú térképpel az Irota előtti szakasz kivételével követhető volt, nekünk segítettek a  ttt.tr.hu fórumban okt50tomi részletes leírásai is. Azóta volt jelzésfelújítás és biztosan egy csomó változás is, de utóbbiakat nem követtük mivel nem érint.

 

Előzmény: Czimbály (65856)
hadidoki Creative Commons License 2018.04.18 -13 2 65881

Mindenki szeresse úgy a természetet, ahogyan az neki jólesik. Nem azzal van a baj, hogy valaki szeret és tud napi 50+ kilométert gyalogolni, de ez nincs senki nick-nevére kitűzve. Ha valaki tanácsot kér, nem feltételezhető, hogy ilyen képességekkel rendelkezik. 

Kicsit furcsa stílus, hogy az ajtót berúgva lép be a "kocsmánkba", és rossz néven veszi, ha a "törzsvendégek" nem esnek azonnal hasra, a nem is látszó nagysága előtt. 

 

De majd lássuk a beszámolót! 

Előzmény: Garofano (65879)
Garofano Creative Commons License 2018.04.18 0 0 65880

Te akárhova mész, akármilyen időben látod a Tátrát. :)

 

Kivéve a DDK-t. Viccet félretérve sajnálom, hogy nem szeretted meg, reméltem, hogy egyszer szembe találkozunk rajta. 

Előzmény: Törölt nick (65818)
Garofano Creative Commons License 2018.04.18 0 15 65879

Az elmúlt napokban megint milyen szépen kirajzolódott, hogy ezt a hobbit mennyire másként éljük meg.

Én is azt gondoltam, hogy az 50+ kilométer túl sok, mert egyrészt az utóbbi időben sokan buktak bele, másrészt magamból indultam ki. Azaz abból hogy néha szeretek csak úgy elülni akár egy órát is a túra során, nem a fáradtság miatt, hanem csak azért mert jól esik nézni a felhőket, vagy csendesen szemlélődni. Arról nem is beszélve hányszor állunk meg, hogy egy-egy növényt, állatot megcsodáljunk és tény, hogy ha sátrat viszünk az is lassít. Nagyon örülnék, ha születne beszámoló olyanok bejárásából, akik nagy távokat járnak be, látni a túrákat az ő szemszögükből is. 

 

Mostanában egyébként több videót néztünk hosszú távú utak egyvégtébeni bejárásáról (akár Európában akár az USA-ban) és úgy gondolom, hogy ha valaki elég eltökélt akkor képes rá. Nem a korábbi jó kondi, vagy a profi bakancs és egyéb felszerelés, hanem leginkább az elszántság kellett a sikerhez. Őszintén bánom, hogy ezt nem próbáltam ki, amíg lehetőségem volt rá. 

Güsziológus Creative Commons License 2018.04.18 -13 0 65878

Turistautak Magyarországon

 

Azt hiszem, most már korrekt a táblázat, pár hete állt össze, ennek "segítségével" követem a folyamatokat.

 

A TUHU útvonalainak összesítéséről már írtam, a legfrissebb adat: 2 539.

A szám folyamatosan csökken, ha egy útvonalról bebizonyosodik, hogy már nem jelzett útvonal, akkor eggyel csökken.

Akkor is csökken, ha egy szakadást sikerül felszámolni.

 

Mostanában nem nő, a 2017-es MTSZ-es felújításokat már tartalmazza.

 

Örvendetes, hogy a nyilvántartott útvonalak száma már 2 087.

Ez nagyon sok.

A fürtök száma 300 körüli.

 

A megoldandó problémák száma folyamatosan csökken, jelenleg 52.

Ezek egy része szakadás, de vannak rendezetlen sorsú útvonalak is, nem sok, számuk 10 alatti.

 

Az azonosított útvonal három adat összesítésének eredménye.

A nyilvántartott útvonal (1) egyértelmű.

A mellékletben (2) olyan útvonalak lesznek, melyek csak úgy elvezetnek egy attrakcióhoz, nem főútvonalból ágaznak ki.

Végül  nyilvántartott probléma (3), mely meglehetősen összetett, ezek egy része nem megoldható, más része sokadlagosnak lett minősítve:-)

 

A legfontosabb mutató az utolsó sorban van, ez 107.

Ennyi TUHU-s útvonalról nem tudom, hogy miért van az adatbázisban.

 

garass Creative Commons License 2018.04.18 0 17 65877

Elnézést, de a kép nem jött át, ezért megismétlem.

 

Czárán Gyula 'a bihari természetjárás atyja' egyik kiadványának címoldalán egy vélemény, még 1901-ből:

 

És még egy versrészlete ugyanebből a művéből:

 

"Kilométer, óra és percz:

Csak ez a fő, uraim!

Mit táplálni szivet-lelket.

A természet bájain? ! —.

—Valóságos láb-müvészek:

Mindent a láb-tesz nekik;.

Még a természet örömét

is csak lábbal élvezik."

 

Minden sértés nélkül, ezek is bizonyítják,         a téma örök...

Előzmény: garass (65876)
garass Creative Commons License 2018.04.18 0 0 65876

Czárán Gyula 'a természetjárás atyja' egyik kiadványának címoldalán egy vélemény, még 1901-ből:

 

 

 

Ez is bizonyítja, a téma örök.

nagypapi Creative Commons License 2018.04.17 -13 0 65875

És általában nem az ezt a topikot látogatók műfaja, ez okozhatta a félreértést.

Van a futóbolondos topik, van a teljesítménytúrázós, az viszont igaz, hogy a csereháti mozgalomról valószínűleg itt írtak mostanában a legtöbbet.

 

Előzmény: V43 1279 (65874)
V43 1279 Creative Commons License 2018.04.17 0 13 65874

Nekem pont a Cserehátban lett meg az eddigi rekordom 41 km-rel, kis cuccal. Ezt nem is kívánom megdönteni, legalábbis belátható időn belül nem. A megdöntésre is mondjuk az AK-n látnék esélyt, de azt meg nem gyalog tervezem.

 

Sétálós kolléga például ennek a kétszeresét/háromszorosát is letolja egyben, tehát fizikailag bőven lehetséges (lásd rengeteg belföldi/külföldi tt), de ez nem az én műfajom.

Előzmény: hadidoki (65853)
hadidoki Creative Commons License 2018.04.17 -13 2 65873

Azért érdemes lenne figyelni másokra is:

"Ez nem úgy van, hogy aki siet az nem természetjáró?" ...persze mert az természet siető. Szerintem a rohanásban nem marad időd élvezni a természetet.

ui. Ez az én véleményem... Ha tanácsot kérsz, ne csodálkozz ha adnak, még ha az nem is tetszik.

Előzmény: Czimbály (65856)
nagypapi Creative Commons License 2018.04.17 -13 2 65872

Így igaz minden, ahogy írtad.

Előzmény: Törölt nick (65871)
Törölt nick Creative Commons License 2018.04.17 -13 3 65871

"aztán az ilyenek szinte kivétel nélkül elvéreztek"

Ez pontosan így van. Még az is aki egyébként terepfutó múlttal rendelkezett. 

 

Sokszor már én érzem kellemetlenül magam mikor beesik egy-egy emberke és majd ő megcsinálja egyben a kéket, stb.

Megy a júkendúit, meg a kincstári pozitivizmus, adják alá a lovat szerencsétlennek, senki nem szól, hogy hékás, azért 1160 km, meg 30 000 méter szint azért nem olyan kis játék ám 50-60 nap alatt...

Aztán ha valaki a nagy hallelujában megmondja neki hogy nem fog az olyan egyszerűen menni, és nincs is sok értelme akkor ő lesz a negatív. Volt már erre példa nem egyszer.

Aztán mikor igazad lesz akkor meg jönnek a magyarázatok, hogy ezért meg azért, a bakancs, meg az idő, meg a hátizsák, meg a kormány...

Persze, erről beszéltem. 

 

És azok akik csupán csak szerényen érdeklődtek a dolgok felől itt (Vuk és Eszti jut eszembe) ők szívósan, sok nehézséget leküzdve, de megcsinálták. Nem feltétlenül élvezték minden percét, de átlendültek a nehézségeken. (De másokra nem is emlékszem.)

Vuk első kérdése: 

viewArticle

 

Ettől függetlenül ha valami nem tetszik akkor azt meg kell mondani -mint most Cimbály tette-, és átbeszélni, mert a nézeteltéréseket csak így lehet megoldani.

 

Olyan ez picit mint régebben a Mátraverebélyi kocsmáros esete a bélyegzővel.

Sokan panaszkodtak hogy faragatlan, meg nincsen bélyegző, meg húúú, meg jaj.

Második kéktúrám alkalmával egy kiadósat beszélgettem vele. A ttt fórumon eltűntnek mondott bélyegző ott volt a pult alatt. 

Csak nem adta oda mert furkó volt az adott társaság, beestek nagy hanggal, hogy hol a bélyegző...

Úgy volt vele, hogy akkor keressétek csak gyerekek. 

(ez egyébként Hollókőn is megesett párszor)

 

Szerintem ez nem elhanyagolható tanulsága volt a régi kéktúráknak, hogy ha odamész valahova akkor bizony nem te vagy a király, muszáj alkalmazkodni és akkor megkapod amit szeretnél.

Na, valahogyan így működik a természet is.

Csak ezt sokan elfelejtik mostanában.

 

 

 

 

Előzmény: jzp2107 (65869)
nagypapi Creative Commons License 2018.04.17 -13 0 65870

"Most fejeztem be az AK:t és előre félek, mi lesz az MTSz:ben, mert pl. a teljes békési szakaszt egyben 4 nap alatt csináltam meg"

Ettől mondjuk szerintem ne félj, főleg ha beadás előtt lenyomod ezt a csereháti túrát, mert viszonylag biztos infóim szerint a Kedves Bírálók is olvassák a topikot, szóval tudják, mi a csízió.  :-)

Előzmény: Czimbály (65865)
jzp2107 Creative Commons License 2018.04.17 0 16 65869

nagyon ne szídd mellre, talán az is okozhatja az ilyen szkepticizmust a régebbi topiklakókban, hogy jó sok olyat láttunk már hogy valaki kihaénnem stílusban nyilvánult meg egy egybenOKT előtt (ennyi km-t fog menni, meg annyit, csak ne féltsük ilyen meg olyan túlélős vagy ttúrás múlttal a háta mögött) aztán az ilyenek szinte kivétel nélkül elvéreztek

 

ez most nem egy OKT lesz, ha nagyon kergetnének még lehet hogy én is meg tudnám csinálni (vagy fénykoromban legalábbis meg tudtam volna) de hogy a második napot biztos nem élvezném az fix, úgyhogy nincs is semmi ilyen tervem :-)

 

beszámokót előre is köszönjük! :-)

Előzmény: Czimbály (65865)
Pulmy Creative Commons License 2018.04.17 -13 0 65868

ez is jó,várom a folytatást!

Előzmény: hörpölin (65864)
Pulmy Creative Commons License 2018.04.17 -14 0 65867

Azt írják a közösségin,hogy a Dechatlonban 1350-ért árulják az OKT igazolófüzetet.

Akció meg minden ,én értem,de ez nem egy bakancs v.túrabot.Sztem ez gáz

Törölt nick Creative Commons License 2018.04.17 -13 1 65866

A helyiekkel semmi gond, én sem szeretem, sőt kimondottan feszélyez ha a kisebbség többségben van körülöttem, de igyekszem úgy viselkedni hogy minden rendben legyen.

Tudni kell róluk hogy hiperérzékeny szenzoraik a legapróbb jelzéseket is azonnal veszik, nagyon intuitívak, ha egy jó szót szólsz, vagy teszel egy gesztust  százszorosan kapod vissza, de ha egy rosszat.... azt is.

 

A kutyákkal vigyázni kell, erre nincsen recept.

 

Ami ezt az apró kis nézeteltérést illeti, én úgy érzem te régóta szeretted volna már ezt itt elmondani, amit hadidokinak mondtál.

Nagyon várom a beszámolódat, ha lehet írjál! Ha pozitív azt is, ha negatív arról is szívesen olvasnék.

 

Jó túrát!

 

 

Előzmény: Czimbály (65865)
Czimbály Creative Commons License 2018.04.17 0 15 65865

ezt most mint PS. írom és kussolok: OK semmi gond és igyekszem végigmenni, sőt még beszámolót is írni. Gond lehet pl. ha megesznek a kutyák vagy a helyiek, amúgy más nem..

Most fejeztem be az AK:t és előre félek, mi lesz az MTSz:ben, mert pl. a teljes békési szakaszt egyben 4 nap alatt csináltam meg - és nem cangával és nem is futva. Ergo a legrövidebb napom is 50 körül volt - ez nálam általános, 30 km rövid nap. Én csak azt szeretném, ha nem a szokásos magyar szkepszissel közelítene a közösség a magamfajta idetévedőkhöz  - mindenki azt gondol amit akar, de vannak szituációk, amikor jobb ha magában tartja a véleményét - vagy legalábbis cenzúrázza mielőtt az elküldre kattint...

Előzmény: nagypapi (65863)
hörpölin Creative Commons License 2018.04.17 -13 5 65864

Bocsi, ez most egy kicsit hosszú lesz...

 

Dunazug 300 túramozgalom 2. nap: Szentendre – Esztergom


A szombati pihenőnap után vasárnap ott folytattam a Dunazug 300 túramozgalom bejárását, ahol pénteken abbahagytam, vagyis Szentendrén. Erre a napra nagy terveim voltak, szerettem volna eljutni Esztergomba, az viszont a kiírás szerint egy 72,5 km-es út 1030 méter szintemelkedéssel! Mindenesetre, ha nem bírnám esetleg a gyűrődést, magától adódott a visegrádi kiszállási pont, ahol nagyjából a táv és szint kétharmadánál befejezhettem a túrát, és átkompozva a Dunán vonattal hazajöhettem volna Nagymarosról!


Ezen a napon megint csak korán indultam otthonról, öt után pár perccel már nyeregbe pattantam és a dombról legurulva a szokásos Budafoki út, Duna-parti kerékpárút útvonalon erőkímélő tempóban begurultam a Batyira, ahol jegyet vettem magamnak és a drótszamárnak Szentendréig. A HÉV-vel aztán kizötykölődtem Szentendrére, ahová hét óra felé megérkezve pár perc alatt összekaptam magam. A fényképezőgép övtáskáját a gyalogos túrázáshoz hasonlóan felfűztem a derékszíjamra, ez egyébként kitűnően bevált kerékpározás közben is, mert bármikor előkaphattam a gépet anélkül, hogy akár csak le kellett volna szállnom a nyeregből, a maradék felszerelést pedig a 25 literes zsákomban a hátamra véve indultam el a HÉV állomásról.


A forgalmas 11-es úton feltekertem a Lajosforráshoz és Dömörkapuhoz induló út elágazásáig, a főútnak ezen az oldalán is lemarták a teherautók által dombokká préselt, kitüremkedett aszfaltot, hogy sima legyen a kerékpársáv, viszont itt is a marási bordák keményen megvezették a kerekeket! Annyival jobb volt a péntekihez képest a helyzet, hogy most aránylag lassan felfelé kaptattam az emelkedőn, nem pedig jóval gyorsabban lefelé gurultam rajta. Szerencsére az elágazás után a sokkal csendesebb Szentlászlói úton tekertem tovább a pedálokat, enyhén, de folyamatosan emelkedve. Egészen kellemes idő alakult ki erre a reggelre, bár a szombati verőfényes napsütéssel nem tudott versenyre kelni, de legalább nem esett az erősen felhős égből, ami a pénteki esős délelőtt után kimondottan felüdülés volt!

 

Lassan magam mögött hagytam a házakat, aztán jobb oldalon elmaradt mögöttem a katonai lőtér is (ez régi, már-már elfeledett emlékeket idézett fel bennem, mert ide jártunk többször is lövészetre katonakoromban). A keskeny, kissé göcsörtös, kátyús aszfaltcsíkon nyolc óra felé értem fel a Dömör-kapuhoz, itt tartottam az első pihenőmet. A híd korlátjának támasztva a bicót lesétáltam a lépcsőkön a Bükkös-patakhoz, ami itt a sziklás szorosban tört magának utat a Duna felé igyekezve. Lefényképeztem a kis vízesések sorát, pár percet még nézelődtem, aztán ismét nyeregbe ültem és továbbkerekeztem.

 

 

Készülődés a szentendrei HÉV végállomáson

A Dömör-kapu mini vízesése

A Bükkös-patak a Dömör-kapunál


Nagyjából itt kezdődött a csoda! Az aszfaltozott, kissé kopottas erdőgazdasági út kanyarogva követte a Bükkös-patak útját, csak nagyon lassan, egyenletesen emelkedve. A sebváltókkal beállítva egy kicsit pörgősebb, erőkímélő fokozatot, volt időm és energiám gyönyörködni az éppen zsendülő fák most születő zöldjében, közben a balra, az úttal párhuzamosan csörgedező Bükkös-patak hangját hallgattam. Még az sem zavart, hogy közben tucatjával kerültek el a gyorsabb országútisok és emtébések. Élvezve az erdei tekerés minden pillanatát értem el az útelágazást, itt érkeztek meg a kék sáv jelzések is a Sikárosi erdészház felől, hogy aztán velem párhuzamosan induljanak tovább Pilisszentlászló felé. Az Öreg-nyílás-völgyben a meredekség kissé megnőtt, de egyáltalán nem kellemetlenül, még csak meg sem izzadtam, mire felértem a Kis-Rigó vendéglő előtti sorompóhoz.


Leszállva nyeregből megkerültem a lezárt, masszív fémsorompót, aztán elgyönyörködtem a falura nyíló kilátásban a Kis Rigó melletti üres telekről. Innen már pár perc alatt legurultam a faluba, közben kereszteztem a Szentendréről Lepencére tartó országutat. Az órámra nézve kicsit átkoztam magam, hogy már pár perccel elmúlt fél kilenc, ellazsáltam az időt a Bükkös-patak andalító csobogását hallgatva, gyorsan rátértem hát a faluközpontban a templom felé vezető Béke utcára, aztán innen lefordulva már toltam a gépet a dombtetőn álló templomig. Egy nagyobb cserkészcsapatba keveredve értem el a temetőkaput és a sírok között vezető úton a templomocskát.

 

 

Erdei aszfaltúton a Bükkös-patak völgyében

Kilátás a Kis Rigótól Pilisszentlászlóra

Pilisszentlászló római katolikus temploma

 


Pilisszentlászló a Dunazug 300 mozgalom kiírása szerint megint csak kombinált igazolópont, egyrészt be kellett szereznem egy kéktúra stemplit, másrészt viszont el kellett olvasnom a falatnyi templom cseppnyi előterében kiakasztott információs táblát, hogy beírhassam az igazolófüzetbe, Károly Róbert milyen esemény hatására emeltetett csúcsíves templomot a településen! A neten rákeresve a miserendre már tudtam, hogy fél kilenc előtt kell ideérnem, ugyanis akkor biztos nyitva találom majd a templomkaput, ami más időpontokban valószínűleg zárva szokott lenni, de még nem kezdődik el a mise! Viszont már megkezdődött, mire megérkeztem és a cserkészek már csak az előtérbe tudtak bezsúfolódni, így pedig reménytelennek láttam, hogy megkeressem a tömegben a kiakasztott táblát az információért!


Letámasztva a kerékpárt körbesétáltam a temetőt és a templomocskát, lefényképeztem a falura nyíló panorámát is, aztán kilenc óra felé a mise véget ért, a helyiek pedig a cserkészekkel együtt elindultak kifelé. Az üres előtérben gyorsan megtaláltam a bekeretezett, hosszú szöveget, ami templom történetét meséli el, és a noteszom elővéve elkezdtem bogarászni, hogy megkeressem a szükséges infót. Ekkor figyeltem fel egy idős hölgyre, aki egy kulccsal a kezében mögöttem állt csendesen. Csörögve esett le a tantusz, hogy a hölgy nyilván zárni akarja már a templomajtót, így aztán csak lefényképeztem a szóban forgó leírást, aztán bocsánat kérve elhúztam a csíkot.


Miután a távozás hímes mezejére léptem, már döngve be is csapódott a hátam mögött a templom kapuja! Így aztán itt is szerencsével jártam. Már csak egy kéktúrás pecsételés kellett, amit az éppen útba eső Jánosikova kocsmában meg is kaptam. Benn éppen a kínai Forma 1-es futam ment a falra kitett tévében, amíg a stemplizést elintéztem és a hideg kólámat elszopogattam, pár percig néztem a versenyt, aztán továbbindultam innen is.


Feltekertem a faluközpontból visszafelé is a szerpentinen az országútig, amit lejtmenetben már kereszteztem a Kis Rigó felől jövet, most azonban ráálltam az aszfaltcsíkra és belefogtam a nap első jelentősebb kaptatójába. Mintegy kilométeres úton 70 métert emelkedve értem el az útelágazást, itt aztán ráfordultam a Pap-rétre vezető erdészeti aszfaltútra. A kapaszkodó persze nem ért itt véget, egy újabb kilométeres úton még 100 métert kaptattam felfelé (ebben voltak már kimondottam húzós részek is), aztán a Szarvas-szérűnél, ahol a kék jelzések is megérkeztek Pilisszentlászlóról, felértem a tetők közé és az emelkedés végre eltűnt. Itt újra felvehettem egy pihenős tempót, végül egy kis lejtőn értem el a Pap-réti erdészházat. A kiírás szerint itt is stempliznem kellett a kéktúra bélyegzővel, aztán a bágyadt napsütésben pihenem egy sort az útelágazás mellett egy kőre letelepedve.

 

 

Kemény kaptatón a Pap-rét előtt

Kéktúra pecsételőhely az erdészház kerítésénél

Pihenő az erdei utak keresztezésében


Nagyüzem volt errefelé, percenként érkeztek a bringások Visegrád, Szentendre vagy Pilisszentlászló felől, páran meg is álltak itt, hiszen ez nagyjából a legmagasabb pont, itt érdemes pihenőt tartani! Én nem sokat maradtam, bekaptam egy sonkás szenyót, ittam rá a bodzaszörpömből, aztán nyeregbe pattanva megkezdtem a Visegrádra vezető hosszú lejtmenetet. Az út minősége elsősorban lejtmenetben fontos, voltak az erdészeti útnak kicsit jobb és kicsit rosszabb szakaszai is, de összességében elég jól járható volt túrakerékpárral. Fenn, a szerpentines részen még keményen markoltam a fékeket, aztán az Apát-kúti-völgybe leérve már nekiengedtem a gépet az enyhe lejtőnek.

 

 

Az Apát-kúti-völgy alsó szakaszán

Az út mellett csobogott az Apát-kúti-patak

Az Ördögmalomnál

 


A piknikrétet elhagyva megálltam az Ördögmalom-vízesésnél, bíztam abban, hogy most jó sok víz lesz benne, és láthatom majd az örvénylést, ami kialakította ezt az üstszerű mélyedést a sziklák között, de az Apát-kúti-patak most éppen csak csordogált. Tovább gurulva már gyorsan elértem Visegrád határában a Panoráma-út elágazását. Lendületből ráfordultam az emelkedőre és 39/28-ba visszaváltva egy sóhajjal belevágtam az újabb kaptatóba. A hosszú hegymenet ellenére szeretem ezt az utat, már nem először mászom meg rajta bringával a Várhegyet, az teszik a legjobban benne, hogy széles az úttest és jól kiépített padkája van! Így nem zavarom a lassú tempómmal még a hegyre tartó buszokat sem! Az emelkedése is egyenletes, 6-8% százalék közötti, jól megtervezték hát ezt a szerpentinezve kanyargó országutat!


Azért leizzadtam, mire már közvetlenül a vár alatt elértem a Panoráma-parkolót, itt megálltam, méghozzá több ok miatt is! Egyrészt az innen a Dunára nyíló kilátás páratlan, már ezért is érdemes itt körülnézni, de nekem itt a túramozgalom kiírása szerint egy kérdésre is választ kellett találnom! Az ide vonatkozó kérdés az volt, hogy miről tudósít a kilátóponton elhelyezett emlékkő? Persze pár pillanat alatt meg is lett a válasz, aztán néhány percnyi pihenő és fényképezés után folytattam a kapaszkodást a vár parkolójába. Ide már hamar felértem, kérdésemre pedig – tudniillik, hogy kell-e a kenyérgáz meghajtású kétkerekűmmel parkolójegyet vennem – az őr csak mosolyogva intett, hogy fizetés nélkül is behajthatok az ott várakozó kocsik közé.

 

 

Kilátás a Panoráma út parkolójából a Dunára

Egy kis játék a fényképezőgép zoomjával: kétkocsis Flirt állt meg a túlsó parton, a vasútállomáson

A parkolóból már a Fellegvár is látszik!


A kiírás szerint itt igazoló fotót kellett készítenem, letámasztva a bicót egy pillanat alatt elkészült a kerékpárt és a várat együtt ábrázoló fénykép, aztán leültem az egyik terasz napernyős asztalaihoz meginni egy ott vásárolt féllityis hideg kólát. Még csak tizenegy felé járt az idő, a táv és a kaptatók zömén már túl voltam, így aztán döntöttem: nem szállok ki Visegrádon, továbbmegyek egészen Esztergomig! Így viszont már nem volt annyi időm, hogy felmenjek a várba, de úgyis jártam már ott vagy tucatnyiszor, újat nem nagyon találnék odafenn! Így aztán továbbindultam a Nagy-Villám parkolójához vezető kaptatón.


A bobpálya parkolójába is ingyen behajthattam, innen aztán feltoltam a bringát a kilátóhoz a meredek sétányon. A Zsitvay kilátó földszintjén a kasszás hölgy gondjaira bízva a járgányt felkapaszkodtam a lépcsőkön a tetőteraszra és körülnéztem. Volt már szebb is a kilátás, most, bár sütött a nap, kicsit azért párás maradt az idő még késő délelőttre is! Készítettem itt is pár képet, aztán az éles északkeleti szél hamar lekergetett odafentről. Visszatérve a bobpálya parkolójába ismét ráfordultam a Panoráma útra, és a másik ágán leereszkedtem a Duna-parton futó 11-es útra. Ez a része az útnak már nem olyan jó állapotú, mint Visegrádról ide felkapaszkodó, kicsit keskenyebb, kicsit kátyúsabb is, de azért kerékpárral jól járható, és az az előnye is megvolt az én szempontomból, hogy folyamatosan lejtett! A szerpentinkanyarokban keményen markolva a fékeket értem le a főútra, aztán pedig már pár perc alatt visszabringáztam Visegrádra.

 

 

Igazoló fénykép készült a Fellegvár parkolójában

A Nagy-Villám csúcsán álló Zsitvay kilátó

A Fellegvár és a Dunakanyar látképe a kilátóból


Bár a városban nem kellett igazolnom a kiírás szerint, de mivel a kompállomás előtt tekertem el, letértem hát az útról és a kihelyezett kéktúra pöcséttel nyomtam egyet a füzetembe a Nagy-Villám és Pilisszentlélek kockái közé. Ha már lúd, legyen kövér! Egyébként komoly munkák folytak a rév lejárójánál, szemmel láthatólag egy teljesen új rámpát alakítanak ki egészen a vízpartig, de úgy láttam, közben a régi lejárón a kompátkelő megközelítése meg van oldva. Itt nem időztem sokáig, amint bélyegeztem, már indultam is tovább. A főútra visszatérve belefutottam egy útfelújításba, vagy másfél kilométer hosszan szakaszosan felmaratták az út régi kopófelületét, hogy majd új réteget terítenek rá.


Nagy nehezen, az autókkal együtt szinte lépésben haladva ezen is csak túljutottam valahogy, aztán a hátszéltől hajtva, mint villám, olyan gyorsan elértem a dömösi hajóállomást. Itt tartottam az ebédszünetem: a bringát fenn, a füves parkolóban lezárva lesétáltam a partra és ott telepedtem le egy nagyobb kőre. Megettem az ebédre készített szendvicseimet, és bámultam a duna-szagú panorámát! Még szabad szemmel is jól láttam a Szent Mihály-hegy oldalában a remetebarlangokhoz érkező kirándulókat, aztán tehervonat ment el a túlsó parti vágányokon, egy uszályokat toló hajó is eltépett előttem lejtmenetben Budapest felé. Jó volt itt ücsörögni, de háromnegyed egy felé már mindenképpen indulnom kellett, mert a terveim szerint el akartam érni az Esztergomból 16:11-kor induló vonatot!

 

 

Dömös, a műemlék hajóállomás...

...és a kikötője

Kirándulók a Szent Mihály-hegy remetebarlangjainál


A Pilismarótig vezető távot már pár perc alatt bedaráltam, aztán a templom előtt ráfordultam a hegyek közé visszavezető útra. Két-három perc után magam mögött hagyva a falut újra kezdődött csoda: ismét beértem az éppen rügyező erdőbe! A jó minőségű erdészeti út kényelmes emelkedéssel kanyargott a Malom-patak völgyében, és habár ez a kaptató ígérkezett a leghosszabbnak a mai nap folyamán, de élveztem az út minden méterét! Háromfős családot értem utol, a házaspár és a talán 8-10 éves kislány együtt tekert egyre feljebb, többször is megelőztem őket, de amikor meg-megálltam fényképezni, általában befogtak újra. Aztán a meredekség egy kicsit megnőtt, de szerintem itt sem volt 5-6%-nál komolyabb, 39/18-as áttétellel úgy tekertem egyre feljebb, hogy még csak nem is lihegtem.


Persze hátulról folyamatosan értek utol a kerékpárral felfelé tekerők, meg persze szemből is jöttek a lejtőn lefelé száguldók, de én tartottam az öreguras tempót, és még így is felértem háromnegyed kettő felé a Hoffmann fogadóhoz. Megálltam pár percre szusszanni csak úgy az út szélén, itt vettem észre, hogy a GPS az emelkedőn felfelé önkényesen kikapcsolva nem mérte az utolsó két és fél kilométert! Na mindegy, újraindítottam, aztán nyeregbe pattanva már pár perc alatt felértem a gerincre. Itt ágazott ki jobbra a Pilisszentlélekre leereszkedő út, behúzott fékekkel kezdtem az ereszkedést rajta, aztán megálltam pár száz lépés után a kolostorromoknál.

 

 

A Malom-völgy keskeny erdészeti aszfaltútján

A család, akikkel állandóan kerülgettük egymást

A pilisszentléleki pálos kolostor romjai


Itt is igazolnom kellett, vagyis le kellett írnom az egyik romos falon elhelyezett emléktábla szövegét. A táblát gyorsan megtaláltam, nagyjából emlékeztem a korábbi látogatásaimról a helyére, a romok pedig nem szoktak változni, csak azon csodálkoztam el, hogy milyen sok látogató van most a volt pálos kolostorromnál! Vagy húsz autó állt egymás mögött az út szélén, a romok között is rengetegen kószáltak, vagy csak üldögéltek a rét füvében! Nem tudtam mire vélni ezt a dolgot, de nem kérdezősködtem, az adminisztráció után felpattantam a bicóra és legurultam vele Pilisszentlélekre. Na, itt aztán olyan tömegbe futottam bele, mintha búcsú lenne a faluban! De alaposabban megnézve őket ezek az emberek csak nézelődők voltak, és a felső kocsma körül csoportosult a többségük. Nem is oda mentem be, hanem az alsó kocsmába, aminek jóval szerényebb volt a látogatottsága.


Pecsétet kellett itt is kérnem, a kocsmáros pedig jó szívvel adta a céges bélyegzőt. Őt kérdeztem meg arról, mit keres itt, ebben a csendes faluban ez a sok kiránduló, és amikor válaszolt, leesett a tantusz: most éppen Pajkaszegen járok! Az egyik kereskedelmi kanális sugároz „A mi kis falunk” címmel egy sorozatot, ami éppen itt játszódik, és a falu filmbeli neve a Pajkaszeg! Megittam még egy üveg alkoholmentes sört, elbeszélgettem a kocsmárossal, aki lelombozva mesélte sokáig, hogy szerinte miért nem az ő kocsmáját választotta a stáb a forgatásra, aztán belevágtam túrám utolsó szakaszába, az Esztergomig vezető 14 km-be.

 

 

Pajkaszeg főutcája :-)

Az alsó kocsma, ahol megpihentem pár percre


Pilisszentlélek gidres-gödrös bekötőútján kitekertem a Két-bükkfa-nyeregből Esztergomba vezető országútra és nekilódultam a tükörsima aszfaltút hosszú lejtőjén. Sajnos, az örömöm nem tartott soká, mert egy rendkívül rossz szakasz következett ezután, ami aztán később kissé feljavult és lendületesen haladva értem el rajta Esztergomot. Gyorsan áttekertem a városon a Bazilika dombjáig és felkaptattam hozzá a szerpentinen. Itt bezsebeltem még egy pecsétet (pontosabban kettőt, mert ez szakaszhatár a túráim között) a Bazilika pénztárában, lefényképeztem a latin nyelvű szöveget a templom timpanonján, mert ez is kérdés volt a pecsételőfüzet szerint, aztán visszatekertem a vasútállomásra.


Volt még fél órám a vonatom indulásáig, aztán az egy kocsis Flirt zsúfolásig megtelt utasokkal, mire a frissen felújított és villamosított vonalon Budapestre ért. A Nyugatiból még hazatekertem a Nagykörút – Petőfi híd – Budafoki út útvonalon, aztán fináléképpen még megmásztam a dombot is, aminek a kaptatója úgy hiányzott a mai szintek után, mint a szólás-mondásbeli ablakos tótnak a hanyatt vágódás, de aztán ezen is túl voltam és fél hétre hazaértem. A GPS-t egy percre bekapcsolva láttam, a számlálója 73,5 km-t mutat, 981 méter szinttel, de ebbe nem lett belemérve nagyjából 120 méter szint és 2,5 km táv, mint már írtam. Ja, meg az a durván 25 km táv sem, amit reggel tettem meg otthonról a Batthyány térig, meg délután hazafelé a Nyugatiból.

 

 

Megérkezés Esztergomba

Feltekertem a Bazilikához (a timpanon alatti kiretusált szöveg kell a túramozgalom igazolásához)

Beszállásra várva az esztergomi vasútállomáson

 

A túra trekkje:

- trekk -

nagypapi Creative Commons License 2018.04.17 -13 2 65863

Szerintem semmi probléma.

Legyaloglod/lefutod két nap alatt, megírod a tapasztalataidat, ezt mi (elnézést a többes számért, de a többség szerintem szívesen olvas újszerű megközelítésű beszámolókat) örömmel vesszük, Te pedig bizonyítod, hogy kár volt aggódni.

Nem mintha itt bárkinek bármit kellene bizonyítani, szóval ne érts félre, de szerintem többekben, többünkben felmerült, hogy ebben benne van a bukta veszélye. 

Előzmény: Czimbály (65862)
Czimbály Creative Commons License 2018.04.17 -1 14 65862

Kollegák,

ez az utolsó hozzászólásom a témában... Tehát variációk egy témára: V43 vs. "doki"... - figyeljetek a szóhasználatra. Az én szótáramban a "koppanás" eléggé pejoratív jelleggel szerepel, ebben a kontextusban eléggé nehezen tudom az atyai féltő aggódás szinonímájaként értelmezni, de demokrácia van... 

Jesper Olsen Creative Commons License 2018.04.17 0 1 65861

Én sem a sértést, inkább a féltést olvastam ki belőle.

Előzmény: nagypapi (65860)
nagypapi Creative Commons License 2018.04.17 -14 3 65860

Szerintem semmi sértő nem volt hadidoki stílusában, ellentétben a Te reakcióddal...

Előzmény: Czimbály (65856)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!