Igazából megismételt a kérdés, mert semmilyen választ nem kaptam, bocsi, nem akarom erőltetni, de hátha most jár erre olyan aki válaszolni tud :) A kémény méretezés összefüggései érdekelnének.
Az én problémám, hogy nagy méretű puffer gyors, kényelmes felfűtéséhez nagy teljesítményű kazánt szeretnék. Az ilyen nagy kazánok (>50 kW fával) használatijában legalább 10-12 m vagy még magasabb kéményt ajánlanak, viszont a helyi adottságokból adódóan (nincs pince, nem emeletes ház) a maximum amit össze tudok hozni 8-9 méter. Valamiért mégis úgy gondolom, hogy ez elég lehet, de szeretnék utánaszámolni, többszázezres beruházásba nem kezd az ember megérzés alapján.
Természetesen nem itt kezdtem, és a legnagyobb döbbenet eddig az volt hogy létezik bár kötelező előírás a kémények méretezésére, de az nem nyilvános. (Nem jogi fórumon vagyunk, de akkor sem bírom ki, hogy ne firtassam, nem ellentétes ez a jogbiztonsággal? Lényegében jogforrás erejű dokumentumot csak feltételekhez kötötten lehet megismerni??) Vagy én néztem el? MSZ EN 13384-1-et kerestem, de nem találtam...
Probáltam számbavenni a paramétereket, de nem tudom, hogyan tudnék eljutni a végeredményig...
- Szóval egyrészt számít, hogy szélnyomás szempontjából milyen a kémény magassága. Nálam ez ideálisnak tételezhető fel, a kémény sokkal (több mint 1 méter) túlnyúlik majd a tetőgerincen és nincs a közelben magas épület/tereptárgy, a valóságban negatív nyomással lehet számolni.
- Számít gondolom az átmérő is a magassággal a összefüggésben. Ésszerű határokon belül ez tetszőlegesen növelhető.
- Bizonyára számít a kémény belsejének kialakítása is, ez maradna hagyományos. Fatüzeléshez bélelés - felesleges hóbortnak tartom... (Gondolkodtam ugyan duplafalú szigetelt saválló csőben, de meglepetésemre jóval drágább lenne mint az épített kémény, ennek nem ugrok be :))
- Mennyire számít a teljesítmény, mennyiben viselkedik másként ugyanaz a kazán ha fával vagy ha szénnel fűtöm? 50 kW széntüzelés esetén ugyanakkora kémény kell mint 50 kW fatüzelés esetén (utóbbi nagyobb kazán nyilván)?
Tudom milyen kémény anyagott gyártani olyan helyen is dolgoztam egypár évet,igy kerültem be ebbe a szakmába,de ez lényegtelen!
Nem csak a szerszám és az ember hozáértése meg az anyag minöségtöl függ,hogy kémény anyagott gyártasz-e vagy csak valamilyen csővet ,idomot.Hanem,hogy ennek a valaminek meg van-e a minösitése kéményként üzemelni vagy csak valami ami "jó lehet" erre is!(te csak szerled ezzel)
Mondok egy példát a hegesztés nem lehet a rozsdamenzes csővön ponthegesztés,csak védögázas teljesen légtömör,mert mint tudjuk a kéménynek légtömörnek kell lennie!
Mert HA NINCS MEG AZ ENGEDÉLYE ADDIG AZ NEM FELELMEG AZ ELÖIRÁSNAK,ÉS A KÉMÉNYSEPRŐVÁLLALAT BÁRMIKOR AZT MONDHATJA,HOGY EZ NEM KÉMÉNY ÉS TELJESEN JOGOSAN,ÉS NEM KAPSZ RÁ ENGEDÉLYT,LEZÁRHATJÁK A GÁZT MEG ILYESMIK!.Mehetsz reklamálni ahol vetted!(és így járttál)
Tök mindegy,hányan gyártják,csak az elöirásoknak megfelelönek kell lenni,ezért kell minösiteni 1-2évente+néha szuroproba szerüen is ellenörzik!Ettöl lesz kémény és nem ereszcsatorna!!!
Mikor tud egy kis bádogos üzem ,renszer jelegü kéményt gyártani?(akkor ha nagyon sok pénze van,profi gépekre mint pl.autmata plazma hegsztö stb.,meg tud tervezni -tetni egy komplet kéményrendszert,és az engedélyek beszerzésére)
(hát én még nem nagyon láttam 6-8 cm-s szarufát, a mienk is 10 cm-s és a két fogópár, ami a födém is egyben az 5-5 jobbról balról...nekem ez a 6-8cm nagyon kevésnek tűnik, és a mi tetőnkön ráadásul nem is cserép van, hanem csak 1 sor colos deszka és zsindely...)
mintha egy régebbi kőműveskönyvben láttam is volna direkt az ilyen célra készített beülőket (?), amelyek alkalmazásával csak méretre kellett vágni a fát..
szerintem dobd fel a kérdést az építkezés 2.0 topikba, ott vannak kőművesek is, akik biztosan gyorsan megválaszolják a kérdést...
én már csak a terhelés miatt sem kísérleteznék ezzel az "oldalt megtoldjuk" megoldással, v min 2-2 menetes szár per vég, de a távtartás akkor is kérdés lenne még..
Nem teljesen világos amit írsz. Arra gondolsz, hogy a kieső szarufa (ezek szerint rosszul írtam az előbb) darabot pántolva kiváltani? Olyan mintha két darabból lenne összefogatva a méteres darabbal, csak ebben az esetben nem ér össze a két darab, hanem van közte a kémény méret? Bocs, hogy ilyen szajbarágósan kérdezem, de nem tudtam, hogy ezt lehet tetőnél. Mivel tartsam a távot (kb 20 cm)?
Darab fa menetes szárral? Elég teherbíró lesz ettől?
Nekem pl. mindegy melyik csövet viszik(olcsó,drága),egy a lényeg megfelelö legyen arra amire használják,és ezt papirokkal is lehesen igazolni a késöbbi problémák elkerülése végett!
Mert van ami olcso csak sajna nincs papirja(lehet,hogy nem oknélkül) és igy nem alkalmas kéménynek mivel vszinü a kéményseprö nem veszi át(mert nem vehetí)!
Egy hivatalos papirokkal rendelkezö cső árban nem vehetifel a házikészitésü("Pista"csinálja sufniban) valamikkel a versenyt,de minöségben és élettartamban igen!
Nem ok nélkül kell bevizsgáltatni a szakhatóságnál!(koromégés álloság,tulnyomás,hirtelen lehülés,statikai vizsgálat,stb)
Így lesz a megrendelö biztositva a felöl,hogy tényleg kéményt vett,és nem egy darabb vas csővet!
Ezek a gyártok akik ezt megcsinálják,és nem csak nagy gyártokról beszélek,mert vannak "kis"cégek is köztük(max10fő),vállalják,hogy mindig a legjobb minöségüterméket adják ki a kezükböl és nem egy ilyen kis magyar cég van:Én is jobb szeretem az ö termékeiket mind eladni más kivitelezöknek,mind dolgozni vele,de sajna ök sem olyan olcsok mivel ezek az engedélyek kemény pénzekbe kerrülnek,és a jóminöségü anyag sincs ingen,a többirröl már nem is beszélve!
Nekem mint kivitelezönek és kémény anyagokat forgalmazonak ez a véleményem!
Jelenleg az ár dominál kis hazánkban,(én sem a legdrágábbat tartom mert senki nem vinné,de ha kell az is van) ,ami a nagyokat árcsökentésre sarkalja.
Változott a helyzetem, mert közben megnéztem alaposabban a kéményemet, amit bontani, majd bővíteni akartam. Az a baj, hogy a födém fölött történt kb. fél méter elhúzás, mert belement volna a szalufába. Én semmiképp nem szeretnék elhúzást a kéményembe. Ha padlóról bővítem, akkor telibe megyek a szalufának. Odébb pedig nem tudom rakni, mert pont bent van a szoba sarkába, s a fal felé kéne menni, vagy
a fal túloldalára, de az már a nappali, oda nem szívesem tenném, mert pont oda kerül majd a beépített kandalló, s annyi hely nincs. Mi lehet a megoldás.
A tűztér elvileg rendelkezik EMI mentességgel (ha jól írom), tehát alkalmazható lenne függőkémény is, csak a plafont kellene kiütnöm. Ha ez lenne a befutó, akkor is falazni akarom a kéményt. Fontos lenne bélelni (baromi drága, csak a csö 10e FT/m + 10e minden idom)? Ha igen kell a 0,8 vagy 1 mm-es saválló cső? Hogy csatlakoztatom bele a füstcsövet, ha egy tengelyen vannak?
Vagy bármi egyéb megoldás is érdekel.
Kicsit sok a kérdés, de aki tud segítsen. Köszönöm
Egy kéménynél a lényeg bárki gyártja legyen minösitése(szálitóimegfelelöségi) irásban az Emi álttal érvényes!
A gyártok tök változo áron adják a kémény anyagokat,függ attól is ,hogy milyen tüzelési modra kell!www.kemeny-bolt.eu itt nézd meg és érdeklödj a lehetöségekről!
Köszi. Akkor azt mondod, hogy a kémény belmérete 26*26, s így körbe befér körbe 3 cm szigetelés? A cső méretére akkor a 0,3mm elég? Honnan szerezhető be sima falú béléscső? Kerestem a neten a http://www.kemeny-bolt.eu oldalon is, de mindenhol csak flex. csövet találtam. Esetleg konkrét címet tudna valaki adni. Szekszárd van hozzám közel, ott találtam egy céget Alfa-flex kft., de szerintem a nevükből gondolo ők flexibiliset csinálnak. Ismeri őket valaki? Csak kb. 1 hét múlva tudok bemenni hozzájuk.
" (abszolut tájékozatlan vagyok még): milyen bélés lenne jó"
Itt a lehetőség a tájékozódásra.
Az alu. ide nem jó !
" Másik kérdés: a tégla és cső közé szükséges bármi szigetelést tenni?"
Nem árt ha teszel min 3 -cm -t. Mondjuk nem egzakt a szigetelés,de mivel építed az nem költség ! Valami szálas szervetlen anyag, pl. ömlesztett ásványgyapot jó ide.
Lényegtelen a bekötés iránya, természetesen a ferde valamivel előnyösebb.
Sziasztok. Segítségeteket szeretném kérni. Adott egy régi 14/14-es kémény, bontás után 20*20 kémény huzatok a helyére. Egy 20-as füstcsövű zárt égésterű kandallót szeretnék üzemeltetni vele. Felfalazás közben szeretnék bélést bele tenni. Kérdésem (abszolut tájékozatlan vagyok még): milyen bélés lenne jó. Olvastam van alu 0,55 falvastagsággal vagy nemesacél cső 0,3 mm falvastagsággal. Mindenképp falazni szeretném, mert a kész kémények számomra megfizethetetlen. Másik kérdés: a tégla és cső közé szükséges bármi szigetelést tenni? Még egy kérdés: A kandalló 90 fokkal beköthető vagy 45 fokkal lenne jobb (ebben az esetben létezik ehhez valami féle Y idom is)?
Köszi, de pár napja rászántam az időt, és nem találtam érdemben sok dolgot, csak a Schiedel csilli-villi kéményét, meg egy fórumban hogy közel milla az ára.
Mi ezeknek a szerelt, vagy szigetelt fémkéményeknek a belső cső anyaga? Komolyan bírja ez a kandalló kilépő magas füsthőmérsékletét?
Látom itt vagy, így kérdeznék. A saválló kéménybéléscsöveket egyszerűen csak össze kell dugni? Az én kéményem födémig vissza lesz bontva, igy méteres elemek összedugásával is meg lehetne oldani.
A ráfalazástól eléggé ódzkodok, nem tudom, mennyire állna az ott meg, így is elég magas már a kémény (10m és a gerinc felett is van 80-100 cm-el). Milyen vastag szigeteléssel lenne jó csinálni a toldást? Esetleg megfordult a fejemben laikusként :), hogy lehetne-e tégla keresztmetszetű a toldás (mint a kémény belső mérete)?
A gázosnak, vagy aki a kondenzációs kazán csövét belehúzta a kéménybe, vagy aki egyáltalán átvette kéményes részről, vagy aki beüzemelte a kazánt járna egy kéztörés. Érdekes, hogy senkinek nem tűnt fel a jelenség, csak egy laikusnak? Már elnézést, hogy annak nevezlek, de mivel nem a te szakmád, nem kell hogy érts hozzá, nem a te feladatod lett volna észrevenni. Szomorú.
A lemez toldást nem ajánlom, mivel a kémény belső szerkezetének végig azonosnak kell lennie, és a szigeteletlen toldáson kondenzálódhat az égéstermék és az alatta lévő falazatot eláztathatja, sajnos láttam pár ilyet. Viszont ha szigeteled a toldást még működhet is, de akkor már inkább rakj a vegyes felőli kéménytestere pár sor téglát.
1. Barátod a gugli: beütöd, hogy szerelt, vagy szigetelt fémkémény és már hozza is a találatokat.
2. A kerámiabetétes a legextrább, legdrágább változat, szerintem felesleges. Akkor inkább válassz 5 centis vastagságú hőszigetelésűt!
3. A kémény átmérője legyen akkora, mint a kandalló füstcsövének átmérője. Az elhúzásnál arra gondolsz, hogy a kandalló és a kémény milyen messze lehet egymástól? Ha igen akkor az maximum 2 méter lehet, de minél kevesebb a vízszintes füstcsőhossz annál jobb. Az emelkedése minimum 10 % kell hogy legyen!
Javaslom a 200-as átmérőjű, 0,8 mm-es falvastagságú minősített saválló béléscsővel való bélelést. A megmaradt rést kitöltheted perlitszemcsékkel, vagy akár szabadon is hagyhatod, csak arra figyelj, hogy a fedkőnél a béléscső és a falazat közötti rést tömítsd, hogy a levegő ne tudjon mozogni, el tudja látni a szigetelés funkcióját!
Tudnátok három kérdésben segíteni? 1. Kandallóhoz utólag szerelhető kéményt hol találok, kb. 7 méter, és mi a kb. ára? 2. Ilyen kéménynek kerámiabetétesnek kell lenni? 3. Meglévő kéménybe bekötéstez milyen min. átmérő kell, és mennyi elhúzás engedélyezett, az elhúzásnak kell emelkedésének lenni, vagy lehet vízszintes?