Üdv! A GMBSZ egy a rendeleteknél alacsonyabb rendű szakmai előírás, még akkor is, ha törvény írja elő a gázszolgáltatók részére a kötelező alkalmazását. Ráadásul kizárólag gáztüzelő berendezésekről tesz említést, és alkalmazási terület is csak ezekre terjed ki. Nem értek egyet a vegyes tüzelésű berendezés gépkocsitárolóban történő elhelyezésével, csak arra akartam rávilágítani, hogy semmi sem tiltja, vagyis telepíthető (még a józan ész ellenére is). Amúgy ha jól emlékszem régebben volt is megkülönböztetés gépkocsi tároló és garázs között, előzőben semmilyen karbantartási tevékenység nem folyhat, kvázi a tankban lévő üzemanyagon kívül nem tárolhat senki semmi gyúlékonyat benne, ezért "D" tűzveszélyességű helység, és telepíthető bele ilyen jellegű tüzelőberendezés.
egy olyan problémám lenne,h egy kazánt akarok beállítani a nyári konyha pincéjébe.(fára kb35kw-t ír,bár nem egy mai jószág)
Szóval nem akarok szerelt kéményt venni,ha nem muszáj,mert van a nyári konyha tűzfalában egy kémény.5 tégla van kötésbe rakva,s kb 4m a magassága,de még fél métert rá lehet nyugodtan dobni,mert alig lóg ki a tetőgerinc felett.
Lefele gondolom komplikált lenne megoldani a toldást,mert a pince fala már vasbeton.
Azt meg lehet így(és működni fog-e,ahogy vázoltam),ha pincefödém boltívjét áttörve a füstcső menne fel csak,és az csatlakozna a koromzsák felett be?
A koromzsák ajtaját meg áttenném kívülre,h a cső ne legyen útba.
Azt szeretném kérdezni, van e valamilyen előírás arra vonatkozólag, hogy mekkorának kell min. lennie a füstcső hosszának a kandalló és a kémény bekötés között??
Összefogatni azért kell, hogy bele tudd engedni a kéménybe illesztetten. Viszont ha a falazással együtt készül a bélelés, akkor nem kötelező szegecselni.
Egyértelműen annak a hibája a repedés, aki beleerőltette a füstcsövet. Egy kerámia (samott) bekötőidomba sosem szabad passzentosan beledugni, hiszen a hőtágulás igen könnyen szétnyomhatja.
Hallottam már olyat, aki flexszel tágította ki a bekötőidom átmérőjét és úgy erőltette bele a füstcsövet. Természetesen az is szétrepedt.
Jenss-ék várják a gyártó képviselőjét, és a helyreállítás (utólagos saválló acél bélelés) költségét szeretnék vele kifizettetni.
Hogyan derült ki a repedés? Olvass vissza, mintha említették volna a samott gyártást, és a béléscső minőségét Nem a kandalló építőre kell fogni a 3 repedt elemet, esetleg csak akkor ha mégnem volt használva a kémény.
Megkérdezhetem mi lett a kéményed sorsa? Mit tudtatok vele csinálni? Azért érdeklődöm, mert én is ugyanúgy jártam mint Te, csak az enyém Leier kémény. Nekem is megrepedt a bekötéstől felfelé 3-4 elem, amit az okozhatott, hogy a kandallós beleerőltette a föstcsövet, ami ráadásoll nem koncentrikusan helyezkedett a bekötő idomba, így valószínű hogy megfeszítette a samott idomokat.
Köszi a választ! Ennek az összefogatásnak mi az oka? Úgy sem eshet szét, mivel a gravitáció lefele, tehát ráhúzza. Ha szegeccsel fogatjuk össze, akkor meg kell fúrni? Bocs, de laikus vagyok.
Ez is egy olyan dolog amit csak a józan ész tilt (és milyen okosan) ... OTÉK nem említi, és ha csak gépkocsitároló és csak, D tűzveszélyességű akkor meg az OTSZ sem tiltja. Magyarország ... ma!
Gépkocsitároló, garázs ugyanaz. Mindegyikben ugyanúgy szivároghat a benzingőz, az autógáz, stb... És ugye, hogy gyújtási, robbanási veszélyt ne okozzon, ezért nem lehet nyílt égésterű készüléket elhelyezni bennük. :-)
A tároló viszont már más. Csak ne legyen ott, hogy gépkocsi.
Először is garázsban nem lehet nyílt égésterű készüléket üzemeltetni!
Másodszor a kürtő túl nagy lesz a kazánhoz, csökkenteni kell a keresztmetszetet, és mivel ha jól látom homlokzati a kémény, ezért szigetelni is kell. Egy béleléssel egy lépésben mg tudod oldani a két problémát.
Milyen messze van a kazántól a kémény? Milyen magas a kémény? Mekkora a kazán füstcsonkja?
Látom itt vagy, így kérdeznék. A saválló kéménybéléscsöveket egyszerűen csak össze kell dugni? Az én kéményem födémig vissza lesz bontva, igy méteres elemek összedugásával is meg lehetne oldani. Köszi
T tjoooe! A kazángyártók adatai a saját tüzelőberendezéseikhez alkalmazható kémények tekintetében úgy 95%-ban megbízhatóak ... A kürtő belső méretének növelésével amúgy nem egyenes arányban csökken a szükséges hatásos magasság ... vagyis a jól méretezett füstcsőcsonki méretnél valóbban nincs szükség csak 1-2 mérettel nagyobb átmérőjű kéményre, de akkor is erősen az előírt magasság környékén maradsz. Legtöbb esetben pedig kell is az a magasság ... de ha meg akarsz róla győződni, valóbban nem nagy ügy összedobni egy méretezést (dobatni ... 3-6k) ... Bár a szabványból, papíron számológéppel, egy külsőfali szerelt kéményre (ennél egyszerűbb pedig nincs) nekem elsőre két-két és fél óra kellett ... Szoftverrel ez úgy 10 perc.
Szelvény alatt a füstjárat vastagságára gondolsz? Mindenképpen vastagabbra szeretném mint a kazán kivezetése. Ha segít valamit a nagyobb átmérő a kisebb magasságon akkor még nagyobbra. De gondolom az se jó ha túl nagy az átmérő...
Az a baj, hogy ennél az értéknél sokkal magasabbra már nem tudom, nem akarom hogy gyártelepnek nézzen ki a házam :)
Lehet hogy az engedélyeztetést is szeretném elkerülni, nem kedvelem a bürokráciát... Régi ház, elbontok egy meglévő kéményt, felépítek egy újat, az ugyanaz, ha bárki kérdezi :)
Azt azért hozzátenném, hogy azért is tervezek nagy puffert, hogy a kazán által leadott teljesítményt fel tudja venni, a begyújtás és a tüzelő teljes elégése között - terveim szerint - optimális teljesítménnyel üzemelne a kazán. Elvileg nem lesz majd olyan, hogy le kell fojtani a kazánt mert túl sok a hő. Így a hatásfoka is jobb. A fát rönkben méterre veszem, ha sikerül eleget felhalmozni, legalább 2 évet szárad majd felhasználás előtt. Jelenleg tudok szárazat is szerezni. Reményeim szerint ez a tüzelési mód kímélni fogja a kéményt :)
A bélelés témában az én hozzáállásom az, hogy a kátrányosodás okát kell megszüntetni, és nem a kéményt alkalmassá tenni az elviselésére.
A "bízz meg vele szakit" dolog igaz lehet, de ezt néha olyan dolgokra is mondják, ahol nem lenne feltétlen szükséges, és most igyekszem nagyon költséghatékony lenni :) (Mert muszáj..) Van egyébként némi huzalmam a fizikához és a mérnöki számításokhoz, nem biztos hogy nem érteném :) De ha tényleg csak 10-es körüli összeg, hajlok rá. (Bár itt is meg kell jegyezni, hogy néhány szaki nem nagyon ért a szakmájához és egyszerűbb neki valamelyik sablonos megoldást ráerőltetni a vevőre mint a valódi igényeihez alkalmazkodni...)
A nemzetközi szabványok, mint ez is általában fizetősek, bárki számára elérhető, aki megfizeti. Hiába lenne meg neked az MSZ EN 13384-1 nem tudnál vele menni semmire, megkockáztatom, hogy egy kukkot sem értenél belőle :-) A kéményméretezés mérnöki tevékenység. Szabvány alapján számolgatva nekiállni méretezni egy kéményt, hát nem fehér embernek való munka. Ezért vannak olyan programok, amik a szabvány alapján számolnak, ezáltal egyszerűbb, gyorsabb. Ne te számolgass, hanem bízz meg egy pl: épületgépész mérnököt, aki felelősséget vállal a munkájára.
Egy 50 kW-os kazánnak általában 180-200 mm-es füstcsöve van, kb 20 Pascal huzatigénnyel. Egy 8-9 méteres kémény akkora átmérővel, mint a készülék füstcsöve, tudja is ezt az értéket, de hogy biztosra menj növeld az átmérőt 2 centivel és akkor a koromlerakódásnak is marad hely. A bélelést én mindenképpen javaslom, mert a kazánod csak kis ideig fog 50 kW-on robogni, gondolom ezt a teljesítményt csak a gyors felfűtés miatt használod. Köztes állapotokban jóval kisebb teljesítményen fog üzemelni a kazán, ezáltal a maximális teljesítményre méretezett kéményt nem fogja tudni kifűteni, kátrányosodás várható.
A bélelés nem hóbort (bár vannak itt olyanok akik ezt a kéményseprés lobbijának tartják, engem például soha senki nem kérdezett erről...), sajnos manapság nem lehet száraz fát kapni, és a hatásfokjavítás miatt egyre több készülék dolgozik alacsonyabb füstgázhőmérsékleten, így rengeteg kémény kátrányosodik. Arról nem is beszélve, hogy sokan nem tudnak fával fűteni! És ha a kátrány beleette magát a téglába, azon nem lehet segíteni, csak téglacserével.
Fa, vagy szén? Fára kell méretezni és az a szénnel is működni fog, hiszen magasabb a füstgázhőmérséklete, sokkal kevesebb a nedvességtartalma, ezáltal ugyanabban a kéményben nagyobb huzatot tud produkálni.
Igazad van ,valaki olyan kell akinek van CHM-BAU32 szoftverja azzal ki lehet számolni!Mivel abba beirod mivan és ki irja,hogy jo-e ,mindezt több oldalon levezetve!
A hatásos kémény megasság"az utolso betorkolási ponttol a kitorkolásig 6m min."
Az ablak ha fokozott zárásu csak fényt jutatt be,ezért gondoskodni kell a levegö utánpotlásról is!
"Egyébként ha azt a magasságot ajánlják nyilván, annyi kell." Az általuk feltételezett egyéb körülmények mellett (vastagság, szélnyomás, füstgáz hőmérséklet, szén vs. fatüzelés...) ezért gondolom hogy a magasság csak egy paraméter, és lehet hogy a többi variálásával kihozható kisebb magassággal is.